Anställa i enskild firma?

Helt ärligt är semesterdagar lättare än att hålla ackumulerat semestersaldo. Det kan ju bli en rätt avancerad historia om man inte är relativt van.

Ett alternativ kan vara att betala semesterlön (%) direkt på varje löneutbetalning för att slippa vara bank åt sina anställda.
 
Puttar lite.

Funderar mer på timanställning eftersom vi inte är helt säkra på att det än så länge finns jobb upp till heltid. Problemet är väl hur det praktiskt taget kommer gå till eftersom vi inte kommer tillhandahålla egen bil tills vi ser att det funkar. Jag antar att man får ge någon form av ersättning om den anställde måste använda sin egen bil mellan kunderna, eller? Ett annat alternativ kan ju vara att sambon plockar upp och släpper av i vår firmabil men det funkar ju bara om de ska till samma ställe, vilket de ju ska den första tiden tills hen är självgående.

Kan man kombinera sex månaders provanställning med timanställning? Alltså ni får ursäkta om jag låter urbota dum, jag har verkligen liten insikt i hur sådant här går till. :o

Puttar även frågan om makar med eget bolag. Det verkar vara krångligare om det är ett aktiebolag.
 
Timanställning finns inte. Visstidsanställning eller tillsvidareanställning är de former som existerar. Här finns mer information: https://lagen.nu/1982:80. Timavlönad kan man vara, men det är ju i motsats till månadslön s a s.

Egen bil i tjänsten kan man alltid avtala om, men få tycker det är någon bra idé att som anställd slita på sin bil.

Allt blir betydligt enklare med AB.
 
Timanställning finns inte. Visstidsanställning eller tillsvidareanställning är de former som existerar. Här finns mer information: https://lagen.nu/1982:80. Timavlönad kan man vara, men det är ju i motsats till månadslön s a s.

Egen bil i tjänsten kan man alltid avtala om, men få tycker det är någon bra idé att som anställd slita på sin bil.

Allt blir betydligt enklare med AB.
Jo det finns. Men det är olika i olika kollektivavtal. Unionen t.ex. har det inte.

Avkomman är visstidsanställd på timme. Dvs hon går in och jobbar timmar under den tid anställningen omfattar.
Hur det ser ut i elektrikerfacket har jag ingen aning om. El är ju ett rätt "elakt" förbund ;)
 
Du syftar på behovsanställning? Det är ju en rätt riskabel väg att gå om man satsar på att utbilda sin personal t ex. De kan ju välja att säga nej vid varje enskilt arbetstillfälle och har ingen arbetsplikt ö h t.

Sedan är ju frågan om ts har kollektivavtalad verksamhet.
 
Förhoppningsvis finns det någon/några här med erfarenhet av egen firma som kanske kan svara på mina cirka tusen (förmodligen dumma) frågor.

Jag och sambon driver en enskild firma tillsammans och just nu drunknar han i jobb, så pass att han pratar om att anställa en lärling. Mina känslor för detta: :eek: :crazy: :nailbiting:

Jag sköter fakturering och bokföring, och har ingen utbildning inom detta (förutom en enklare kurs i bokföring från Folkuniversitetet...) utan får lära mig "längs vägen" helt enkelt. Faktureringen tycker jag mig ha tillräcklig koll på, fortfarande en del frågetecken när det kommer till bokföringen och nu ska jag alltså lära mig hur fasen man anställer någon.

Hur går det till? Vad ska man tänka på?
Hur funkar det med pension? Semester?
Vi har en företagsförsäkring, som jag antar att man måste utöka om den även ska gälla anställda?
Hur funkar det med månadslön?
Om hen blir sjuk?
Om hen vill ta föräldraledigt?

Jag har googlat runt som en tok, och hittar mest sidor som bara beskriver det mesta väldigt basic - "du betalar si och så i arbetsgivaravgift och dessa procenten i semesterersättning". Jaha. :meh:

Sambon är ägaren av firma och vi har hittills bara tagit ut en lön att leva på, jag är alltså inte officiellt anställd i själva firman så vi hade tänkt börja med det. Men sen läste vi att makar inte får anställas i företaget, och nu är vi ju förvisso inte gifta, men gäller det även sambos? Om vi anställer mig officiellt, vad händer dagen vi gifter oss?

Är det dumt att anställa i en enskild firma, borde vi göra om firman till ett aktiebolag först?

Alltså, sambon är så lugn när det gäller detta men själv sitter jag här med magsår och en ständig oro över företaget, mest för att det är så mycket jag inte förstår eller kan. Ingen kan väl vara fullärd när man startar sitt första företag men det finns ju så mycket man måste/bör kunna och hålla koll på att jag mest känner ångest. :banghead:

Värt också att kolla upp hur ni ska göra med tjänstepension till den anställde
 
Du syftar på behovsanställning? Det är ju en rätt riskabel väg att gå om man satsar på att utbilda sin personal t ex. De kan ju välja att säga nej vid varje enskilt arbetstillfälle och har ingen arbetsplikt ö h t.

Sedan är ju frågan om ts har kollektivavtalad verksamhet.

När det gäller lärlingar inom el måste de ha 1600 arbetstimmar för att bli certifierade, så jag är inte jätterädd för att de kommer säga nej till arbete. Men det är klart, risken finns ju. Å andra sidan är det ju surt att betala heltidslön till någon som kanske bara jobbar 80%?

Vi är inte anslutna till något kollektivavtal.
 
Värt också att kolla upp hur ni ska göra med tjänstepension till den anställde

Ja, det har jag också kikat lite på. Är det valfritt att erbjuda tjänstepension? Känns förvisso som kutym att göra det.
 
Om den anställde använder egen bil i tjänsten så får ni betala skattefri ersättning på 18,50 per mil. Den anställde får föra körjournal på resorna. Avtala också skriftligt om vad som gäller om dennes bil blir skadad vid resa i tjänsten.
 
Ja, det har jag också kikat lite på. Är det valfritt att erbjuda tjänstepension? Känns förvisso som kutym att göra det.

Det är väl kutym att göra det. Annars bör ju lönen ökas så att den anställde själv har möjlighet att fixa detta. Det lättaste är ju att ordna det där ni själva sätter av till pension, sjukförsäkring etc. Annars finns ju också möjlighet till hängavtal med arbetsgivarorganisation med det känns väl som överkurs.
 
Makar med eget företag kan dela upp vinsten mellan sig- det gör man så att det blir ok ur sakattemässig synpunkt- man tar hänsyn till vem som arbetar mest- men självklart ska du ta ut ertsättning för vad du gör !!!! Anställ på 80% om det är vad ni har underlag för - tänk på ansvar o olycksfallförsäkring för den anställde!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 152
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Någon som vet vad som gäller? Jag kommer under våren lägga ner min enskilda firma.. Har ett avelssto i firman som jag lade in i...
Svar
5
· Visningar
2 321
Senast: sjoberga
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 548
Senast: sydney
·
L
Ekonomi & Juridik Jag och min make har nyligen köpt en gård och måste starta ett företag (måste man ju om man äger en jordbruksfastighet). Vi är gifta och...
2
Svar
29
· Visningar
10 035
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp