Bukefalos 28 år!

Föräldraansvar?

Kixlin

Trådstartare
Vad tycker ni om förslaget att föräldrarna till barn som begår brott ska bli skadeståndsskyldiga? Jag som inte har barn tycker ju att det är självklart, har man skaffat barnen så får man väl banne mig hålla reda på dem tills de är gamla nog att ta ansvar för sina egna handlingar. Men som sagt, det är ju enkelt för en som inte har barn att säga... Vad tycker ni andra, både ni som har barn och ni som inte har barn?
 
Sv: Föräldraansvar?

I princip tycker jag att det vore bra med skadeståndsansvar för föräldrar, för det skulle nog få de föräldrar som bara är allmänt slapphänta att skärpa sig och ta större ansvar.

Men jag tycker att skadeståndsansvar kan vara lite väl tufft för de föräldrar vars ungar har löpt amok totalt trots att de har varit hyfsade föräldrar. Att krossa familjeekonomin gör inte föräldraskapet lättare.

Jag tror att det är den svåra gränsdragningen mellan dessa typer av föräldrar som gör att vi inte har skadeståndskrav för föräldrar idag.
 
Sv: Föräldraansvar?

Jag tror att det är den svåra gränsdragningen mellan dessa typer av föräldrar som gör att vi inte har skadeståndskrav för föräldrar idag.

Fast nu verkar det ju som om det ska bli verklighet från september. Frågan är bara hur mycket verkan det kommer att ha. Om det drabbar familjer som redan lever på bidrag pga sociala problem så lär ju de inte ha några pengar att betala skadeståndet med ändå. Fast förhoppningsvis kan de kanske få mera stöd i föräldraskapet.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/foraldraskadestand-trots-kritik-1.1043277
 
Sv: Föräldraansvar?

Jag tycker föräldrar skall vara betalningsskyldiga upp till en viss ålder... Några tonåringar brände ner en skola här och i det fallet tycker jag verkligen att de ska betala det själva. Man blir ju straffmyndig när man är 15 år och då tycker jag även att man ska vara betalningsskyldig för sina små hyss.
Hade jag hittat på något när jag var tonåring hade ju inte mina föräldrar något med det att göra.
 
Sv: Föräldraansvar?

Jag trodde ju det redan var så ;) så jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Blir ingen mental omställning för mig.

Gränsen känns rimlig, mer än 8000 kr kan nog många inte betala, en hel skola är ju en omöjlighet.

Känns lustigt om det faktiskt var så att föräldrarna inte har varit skyldiga att betala kristallskålen som lillan vält i affären, trodde det var helt självklart. (likaså att det också självklart kan vara så att affären säger, nämen äsh, inte ska ni betala).

Kommer sig nog av att vi läste en skylt när jag var liten, vi var 8 och skulle just leka på ett bygge. Ser en skylt där det står att våra föräldrar var skyldiga för ev skada vi orsakade, vi fick dåligt samvete, inte tänkte vi göra skada, bara klättra, men tänk OM, det vore så synd om våra mammor. Så vi gick hem igen.
 
Sv: Föräldraansvar?

Tyvärr har en lång tråd om detta på senior försvunnit. Jag tycker att förslaget är befängt. Här kommer några av orsakerna som jag framförde i den tråden.

1) Man skall bara svara för annans skada då man själv varit culpös.

2) Skadeståndet skall syfta till att vara reperativt vilket gör att det helst skall kanaliseras och pulveriseras för att få bästa effekt. Vill man ha preventiva åtgärder inom juridiken sköts dessa ffa inom straffrätten.

3) Skadeståndsansvaret runt barn är redan idag ganska hårt.
- Barnet svarar SJÄLV för egen culpa. I vårdslöshetsbedömningen anses de vara vuxna oavsett ålder. Springer en femåring in i en tant på jakt efter sin boll anses denna varit vårdslös om en vuxen hade ansets varit vårdslös.
- Föräldrarna svara vid egen culpa. Brister de i sin uppsyn får de svara för skadan. Man kan alltså inte släppa iväg sitt barn med en slangbella och rycka på axlarna.
- Föräldrarna har en anmälningsplikt som övriga inte har om de misstänker att deras barn planerar ett brott.

Om inte dessa uppnår önskad effekt ser jag inte hur det nya strikta ansvaret skulle lyckas.

4) Det handlar om ett strikt ansvar. Enda gången en privatperson upplever det i övrigt är som hundägare. En hund kan man ha i koppel och låsa in. Ett barn måste du enligt lag släppa iväg till skolan och har ändå ansvaret.

5) Du har inga försäkringsmöjligheter.

6) Eftersom det skall skötas inom ett brottmål där motparten skall bevisa både de objektiva och subjektiva rekvisiten utom rimlig tvivel kommer skadeståndet inte vara verksamt mer än emellan 15-18 års ålder. Jag skulle nämligen bli väldigt förvånad om en privatperson lyckas med detta utan åklagarapparatens hjälp. Detta konstaterade även lagstiftaren i proppen.

För den som vill läsa mer:
http://martenschultz.wordpress.com/2009/10/05/foraldraansvar/
http://martenschultz.wordpress.com/2009/10/06/berattelser-fran-betongen/
 
Senast ändrad:
Sv: Föräldraansvar?

Jag tycker det är ett bra förslag.

Man kan ju bara hoppas att förälderna låter barnet betala tillbaka till dem sedan. Så kanske barnet tänker efter nästa gång de beslutar sig för att det är en bra ide att spraya ner skolan med färg :D

Som det är nu blir det i bästa fall en liten varning som ungen rycker på axlarna åt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 937
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 873
Senast: Lingon
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 748
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 774
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp