Bukefalos 28 år!

Föräldralagen

Maléne

Trådstartare
Någon här som är duktig på föräldralagen?
Dottern är 10mån och jag ska nu på måndag börja jobba 1dag/v fram till jan då vi tänkt skola in henne.
Chefen sa först ok men nu idag tog han tillbaka detta :meh: Jag har ej laglig rätt till att få jobba så här utan endast tvärtemot det vill säga gå ner till 75% stämmer detta? Har letat lite och fått fram att man har rätt att jobba 1/8 men vet ej om jag förstår det riktigt rätt?

Någon som kan detta?
 
Jag tror det är helt föräldraledig eller 75 % som gäller enligt lag om inte arbetsgivaren tycker att det fungerar att du jobbar bara en dag i veckan. Trist att han kom på det i sista minuten bara :(
 
Ja men eller hur, annars hade vi ju kunnat snåla ännu mer sen jan hur lägger man upp kort, fortf att det måste vara genom tex ett fotoalbum på nätet?
 


Tänker på punkt 3 här

Vad är det du undrar över den? Det är som det står, så länge du tar ut FP har du rätt att gå ner i tid till 25%, 50% eller 75% av normal arbetstid. Du kan även gå ner 1/8 i tid. Du kan däremot inte arbeta 1/8 av tiden, siffrorna anger förkortning av arbetstiden. Jobbar du 40 h/v kan du alltså gå ner till 25% (=10 h/v) och ta ut 75% FP

Kollektivavtal kan innehålla andra regleringar.
 
Ok tack men då skulle jag alltså kunna säga att jag vill jobba en dag (8h) plus 2h dagen efter då? Kan ett kollektivavtal verkligen köra över något som är lagstadgat? För detta skulle ju vara ännu värre för företaget då dom jagar alla besparingar dom kan hitta och detta blir ju i så fall 2h ytterligare dom får betala lön till mig... Eller tänker jag fel nu igen?
 
Kollektivavtalet kan komplettera lagen, dvs det kan finnas information i avtalet som påverkar. Men de kör ju inte över lagen och sätter den helt ur spel :)
 
Någon här som är duktig på föräldralagen?
Dottern är 10mån och jag ska nu på måndag börja jobba 1dag/v fram till jan då vi tänkt skola in henne.
Chefen sa först ok men nu idag tog han tillbaka detta :meh: Jag har ej laglig rätt till att få jobba så här utan endast tvärtemot det vill säga gå ner till 75% stämmer detta? Har letat lite och fått fram att man har rätt att jobba 1/8 men vet ej om jag förstår det riktigt rätt?

Någon som kan detta?
Du jobbar alltså 8h mån-fre? Vill vara föräldraledig 4 dagar och jobba en dag?

Fram tills barnet är 18 månader har man rätt att vara föräldraledig utan att ta ut föräldradagar.

Sen kan du bara vara föräldraledig om du samtidigt tar ut motsvarande från försäkringskassan.

Däremot har du ju alltid rätt att gå ner i arbetstid till 75%.

(Med viss reservation för 18 månader, kan komma ihåg fel, och att jag missförstått dig)
 
Ok tack men då skulle jag alltså kunna säga att jag vill jobba en dag (8h) plus 2h dagen efter då? Kan ett kollektivavtal verkligen köra över något som är lagstadgat? För detta skulle ju vara ännu värre för företaget då dom jagar alla besparingar dom kan hitta och detta blir ju i så fall 2h ytterligare dom får betala lön till mig... Eller tänker jag fel nu igen?
Arbetsgivaren har ju lite att säga till om hur man tar ut tiden men inte alls så mycket som vissa arbetsgivare tror.
 
Du jobbar alltså 8h mån-fre? Vill vara föräldraledig 4 dagar och jobba en dag?

Fram tills barnet är 18 månader har man rätt att vara föräldraledig utan att ta ut föräldradagar.

Sen kan du bara vara föräldraledig om du samtidigt tar ut motsvarande från försäkringskassan.

Däremot har du ju alltid rätt att gå ner i arbetstid till 75%.

(Med viss reservation för 18 månader, kan komma ihåg fel, och att jag missförstått dig)


Nä jag har 8h arbetsdag
Ja men efter det att barnet fyllt 1så måste man ju ha jobb el föräldrapenning 5d/v om man inte blivit gravid på nytt innan 18 mån Oman vill skydda sin sgi.

Ok @Alexandra_W men om inte transport har några sådana saker så kan jag egentligen rent lagligt säga att då jobbar jag en dag och två timmar/v?
 
Arbetsgivaren har ju lite att säga till om hur man tar ut tiden men inte alls så mycket som vissa arbetsgivare tror.

Ok men hur? Vilka dagar eller tex 5h två dagar menar du? Dom vill ju inte ens ha in mig en dag eller ha in mig 100% alltså antingen eller vill dom.
 
Ok men hur? Vilka dagar eller tex 5h två dagar menar du? Dom vill ju inte ens ha in mig en dag eller ha in mig 100% alltså antingen eller vill dom.
Det skall medföra stora olägenheter för arbetsgivaren.

Saken är att dom i princip inte kan neka dig att ta ut föräldraledigt.

Kan ni inte komma överens så är det arbetstagarens önskan som gäller.

Då arbetsgivaren kan ha rätt att neka: Du vill jobba 4 h varje dag mellan 8-12. Ditt jobb är att göra buss. Kan vara svårt att tillgodose det önskemålet då det går att dels exakt på minuten ge 4 h varje dag, dels att tiden kan variera från dag till dag någon timme hit eller dit.

Att AG måste ta in extra personal är inget skäl.

Googla lite. Det finns hur många domar som helst. Kanske någon passar in på dina omständigheter.
 
Ok tack, försöker hitta lite senare då, men nu har jag lite mer kött på benen och kommer inte låta dom bara köra över mig som dom alltid gör med sina anställda, deras argument är att jag antagligen blir överflödig många måndagar och då en onödig utgift (lön 8h)
 
Ok tack, försöker hitta lite senare då, men nu har jag lite mer kött på benen och kommer inte låta dom bara köra över mig som dom alltid gör med sina anställda, deras argument är att jag antagligen blir överflödig många måndagar och då en onödig utgift (lön 8h)

Är du med i facket så är det precis sådana här lägen de är till för att hjälpa till.

Som redan sagts så föräldraledigheten är svår att bråka om för AG. De är helt ute och cyklar när de säger 100% eller inte alls.
 
Lagtexten är ganska tydlig härovan. Jag vill tillägga att skulle du vara ledig utan fp tills barnet är 18 månader (punkten 2) så gäller att du måste vara HELT ledig.

Som du kommit fram till stämmer: du kan jobba som minst 25 % dvs 10 timmar i veckan. Arbetsgivaren kan föreslå/diskutera upplägget med dig, men du som arbetstagare har "veto" och bestämmer själv.

Mitt råd är att dels berätta/förklara detta för din ag, men också att försöka vara flexibel i upplägget så mycket du/ni kan (det är ju givetvis bra att ha en bra relation till din ag för framtiden menar jag) - kanske kan du vara tillmötesgående om vilken veckodag du ska jobba dina 8 resp 2 timmar och när på dagen de 2 timmarna bäst passar för ag? Kanske kan ni resonera om att ha ett upplägg med varannan vecka du och din man - att du jobbar 20 timmar varannan vecka och är helt ledig varannan vecka (om det nu fungerar för er och om det skulle på något sätt underlätta för din ag)? Alltså att visa att du kan försöka vara flexibel, men att du inte viker dig för deras påhittade regel om "heltid eller inget".

Enligt lag måste ansökan komma in minst 2 månader före du ska ta ut din ledighet, MEN denna del av lagen är möjlig att avtala annorlunda i kollektivavtal (inom min sektor; kommun; så är det 3 månader som gäller).
 
@Alexandra_W
Är inte med i facket men kommer ringa och kontrollera hur avtalet ser ut just hos oss.

@Björk
Jag har tagit ut fp hela tiden och måste ju då ha 5dagar/v efter 1års ålder.

Men om min ag föredrar 8h före 10h så måste det ju ändå vara ok ändå?
För det gjorde jag med första dottern och kommer göra det nu fram till sommaren då jag och min ag kom överens om detta i jan då gällde det dock till jan -16 som han nu tar tillbaka pga sparkrav och att dom nu fått för sig att jag inte har rätt att jobba mindre än 75% eller vara helt ledig.

Mig spelar ingen roll vilken dag och tror inte det gör det på sambons sida heller mer än att han helst inte vill ha det på fredagar då han redan jobbar kortdag då och automatiskt träffar barnen mer.

På mitt jobb passar det inte bra med att jobba 2h därför jag skrev som jag gjorde i början.

Jag vill inte vara jävlig mot företaget men mina barn och min familj kommer först, sedan så så var dom inte värst schyssta mot mig sist när jag skulle börja jobba efter min hellediga tid och min mamma var döende så därför är jag inte nu sugen på att vara mer tillmötesgående än vad jag behöver om man säger så....

Kommer säga till min ag i morgon att jag har läst annorlunda än vad dom gjort och säga att jag har rätt att jobba så lite som 10h i samband att jag tar ut föräldrapeng och att jag kommer kolla upp det mer exakt mm.
 
Lagtexten är ganska tydlig härovan. Jag vill tillägga att skulle du vara ledig utan fp tills barnet är 18 månader (punkten 2) så gäller att du måste vara HELT ledig.

Som du kommit fram till stämmer: du kan jobba som minst 25 % dvs 10 timmar i veckan. Arbetsgivaren kan föreslå/diskutera upplägget med dig, men du som arbetstagare har "veto" och bestämmer själv.

Mitt råd är att dels berätta/förklara detta för din ag, men också att försöka vara flexibel i upplägget så mycket du/ni kan (det är ju givetvis bra att ha en bra relation till din ag för framtiden menar jag) - kanske kan du vara tillmötesgående om vilken veckodag du ska jobba dina 8 resp 2 timmar och när på dagen de 2 timmarna bäst passar för ag? Kanske kan ni resonera om att ha ett upplägg med varannan vecka du och din man - att du jobbar 20 timmar varannan vecka och är helt ledig varannan vecka (om det nu fungerar för er och om det skulle på något sätt underlätta för din ag)? Alltså att visa att du kan försöka vara flexibel, men att du inte viker dig för deras påhittade regel om "heltid eller inget".

Enligt lag måste ansökan komma in minst 2 månader före du ska ta ut din ledighet, MEN denna del av lagen är möjlig att avtala annorlunda i kollektivavtal (inom min sektor; kommun; så är det 3 månader som gäller).
Den skall komma in 2 månader i förväg eller om det inte är möjligt så snart som möjligt. Dvs inte ens dom där två månaderna är huggna i sten.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 500
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 811
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 437
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 946
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp