Bukefalos 28 år!

Föräldralagen

@Alexandra_W
Är inte med i facket men kommer ringa och kontrollera hur avtalet ser ut just hos oss.

@Björk
Jag har tagit ut fp hela tiden och måste ju då ha 5dagar/v efter 1års ålder.

Men om min ag föredrar 8h före 10h så måste det ju ändå vara ok ändå?
För det gjorde jag med första dottern och kommer göra det nu fram till sommaren då jag och min ag kom överens om detta i jan då gällde det dock till jan -16 som han nu tar tillbaka pga sparkrav och att dom nu fått för sig att jag inte har rätt att jobba mindre än 75% eller vara helt ledig.

Mig spelar ingen roll vilken dag och tror inte det gör det på sambons sida heller mer än att han helst inte vill ha det på fredagar då han redan jobbar kortdag då och automatiskt träffar barnen mer.

På mitt jobb passar det inte bra med att jobba 2h därför jag skrev som jag gjorde i början.

Jag vill inte vara jävlig mot företaget men mina barn och min familj kommer först, sedan så så var dom inte värst schyssta mot mig sist när jag skulle börja jobba efter min hellediga tid och min mamma var döende så därför är jag inte nu sugen på att vara mer tillmötesgående än vad jag behöver om man säger så....

Kommer säga till min ag i morgon att jag har läst annorlunda än vad dom gjort och säga att jag har rätt att jobba så lite som 10h i samband att jag tar ut föräldrapeng och att jag kommer kolla upp det mer exakt mm.
Ja, om ag redan gått med på detta till och med jan -16 så har du ju en beviljad ledighet!

Den kan de inte dra tillbaka. De kan möjligen alltså kräva att du jobbar 2 timmar till i veckan.
 
Den skall komma in 2 månader i förväg eller om det inte är möjligt så snart som möjligt. Dvs inte ens dom där två månaderna är huggna i sten.
Ja, sant. Men det handlar nog i första hand om den första ledigheten; när barnet inte är fött och man utgår från BF för att söka ledigheten.

När barnet däremot redan finns så skulle jag nog vidhålla att en ag kan kräva att man kommer in minst 2 månader (eller 3 som det är hos oss) i förväg. Finns en fungerande kommunikation och samarbete brukar det ju dock inte vara några problem att få godkänt även 1 månad i förväg - jag menar; att arbetsgivaren kan kräva framförhållning innebär ju inte att man måste göra det "bara för att".

När vårt andra barn föddes hade jag sökt föräldraledighet typ 1 eller om det var 2 veckor innan BF.
Tji fick jag (och arbetsgivaren) - barnet kom några veckor tidigare. Och i det läget har ju inte ag annat att göra än att acceptera att jag ligger på BB och får barn, även om ledigheten skulle påbörjas 3-4 veckor senare. Vilket de givetvis gjorde - min chef är ju också en människa som inser att barn inte alltid gör som beräknat. :D
 
Ja, sant. Men det handlar nog i första hand om den första ledigheten; när barnet inte är fött och man utgår från BF för att söka ledigheten.

När barnet däremot redan finns så skulle jag nog vidhålla att en ag kan kräva att man kommer in minst 2 månader (eller 3 som det är hos oss) i förväg. Finns en fungerande kommunikation och samarbete brukar det ju dock inte vara några problem att få godkänt även 1 månad i förväg - jag menar; att arbetsgivaren kan kräva framförhållning innebär ju inte att man måste göra det "bara för att".

När vårt andra barn föddes hade jag sökt föräldraledighet typ 1 eller om det var 2 veckor innan BF.
Tji fick jag (och arbetsgivaren) - barnet kom några veckor tidigare. Och i det läget har ju inte ag annat att göra än att acceptera att jag ligger på BB och får barn, även om ledigheten skulle påbörjas 3-4 veckor senare. Vilket de givetvis gjorde - min chef är ju också en människa som inser att barn inte alltid gör som beräknat. :D
En intressant grej är att pappans tio dagar skall egentligen anmälas senast 14 dagar i förväg. Gäller att bebis behagar komma på BF :meh: :D (tror dom missade lite när dom skrev den lagen (säkert författat av en man ;))) men det hade varit intressant om en AG envisades med det :laugh:

Det kan ju vara så att vissa saker vet man inte om två (eller tre) månader i förväg. Då är det inte helt kört utan har man ingen möjlighet att veta det i rätt tid innan så får man ju lämna in ansökan så fort man kan. AG kan inte avslå ansökan då bara för att man lämnade in den för sent om man inte hade någon möjlighet att veta.

Vad jag dock främst menade att belysa är att föräldralagen är en lag som är tänkt att stå på förälderns sida i första hand och förenkla möjligheten att kombinera föräldraskap och arbetsliv för föräldern så mycket som möjligt.
 
En intressant grej är att pappans tio dagar skall egentligen anmälas senast 14 dagar i förväg. Gäller att bebis behagar komma på BF :meh: :D (tror dom missade lite när dom skrev den lagen (säkert författat av en man ;))) men det hade varit intressant om en AG envisades med det :laugh:

Det kan ju vara så att vissa saker vet man inte om två (eller tre) månader i förväg. Då är det inte helt kört utan har man ingen möjlighet att veta det i rätt tid innan så får man ju lämna in ansökan så fort man kan. AG kan inte avslå ansökan då bara för att man lämnade in den för sent om man inte hade någon möjlighet att veta.

Vad jag dock främst menade att belysa är att föräldralagen är en lag som är tänkt att stå på förälderns sida i första hand och förenkla möjligheten att kombinera föräldraskap och arbetsliv för föräldern så mycket som möjligt.

Nej, det är nog sant; att vet man inte så är det som det är.

Dock jobbar jag ju som arbetsgivarrepresentant och vi ser ibland exempel på individer som ständigt är väldigt sena med sin planering; bara för att det accepterats av tidigare chef. Det handlar inte om att "inte veta" utan om att man bara inte planerar. Och då rekommenderar jag ny chef att sätta lite hårt-mot-hårt. När någon förändrar sin ledighet från vecka till vecka och från dag till dag då måste någon föra diskussionen med den anställde om att det borde nog kunna planeras lite bättre än så. I alla fall i den typen av verksamhet där det faktiskt handlar om att personal måste finnas på plats och man annars måste planera för vikarie.

Om min medarbetare däremot säger till på onsdag att hen vill vara f-ledig dagen efter så fungerar det i regel utan problem - det är en annan typ av verksamhet där vikarie inte sätts in. Den anställde planerar sin tid betydligt mer självständigt.

Ja, jag och mannen har också skrattat många gånger åt det där med pappans 10 dagar. :D
 
Nej, det är nog sant; att vet man inte så är det som det är.

Dock jobbar jag ju som arbetsgivarrepresentant och vi ser ibland exempel på individer som ständigt är väldigt sena med sin planering; bara för att det accepterats av tidigare chef. Det handlar inte om att "inte veta" utan om att man bara inte planerar. Och då rekommenderar jag ny chef att sätta lite hårt-mot-hårt. När någon förändrar sin ledighet från vecka till vecka och från dag till dag då måste någon föra diskussionen med den anställde om att det borde nog kunna planeras lite bättre än så. I alla fall i den typen av verksamhet där det faktiskt handlar om att personal måste finnas på plats och man annars måste planera för vikarie.

Om min medarbetare däremot säger till på onsdag att hen vill vara f-ledig dagen efter så fungerar det i regel utan problem - det är en annan typ av verksamhet där vikarie inte sätts in. Den anställde planerar sin tid betydligt mer självständigt.

Ja, jag och mannen har också skrattat många gånger åt det där med pappans 10 dagar. :D
Det finns ju alltid tyvärr dom som miss brukar saker och ting. Dom förstör därmed för dom som inte gör det.

Eller den "Får jag inte semester så tar jag föräldraledigt".

Nästa gång någon vill ta pappas tio dagar så kanske du skall säga "Jaha är du på väg till BB nu. Vad roligt men tyvärr kan du inte få ledigt för den ansökan skulle ha lämnats in för senast 14 dagar sedan" :D
 
Har idag varit i kontakt med transport och dom sa att jag hade rätt och att min ag kunde ringa och prata med dom om det är något mer han undrar om :up:
Glömde dock fråga om dom har rätt att flytta min arbetstid och byta mina arbetsuppgifter hur som helst? Har ni koll på även detta :confused:
Jobbade idag och det gick bra, tyvärr var dock denna chefen sjuk, däremot sa en utav våra andra chefer att han hade avrått från att lägga sig i hur jag ville jobba då företaget alltid förlorar i sånt här men han är så säker på sin sak tyvärr, därför han tig upp detta så blir nog mindre kul att ta denna diskussion....:crazy:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 402
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 857
Senast: MML
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 343
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp