Bukefalos 28 år!

Föräldrarnas kisse

MissFideli

Trådstartare
var in till veterinären idag. Hon har diabetes, så det var en rutinkoll samt lite annat som skulle kollas upp. Diabetesen har dom jätteproblem med, hon får en dos insulin varje dag som verkar ha blivit för lite nu på sista tiden. Men ökar dom en halv så dippar hon. Veterinären säger att det är jättesvårt att behandla gamla katter (hon är 13 år), så dom ska in igen i eftermiddag och kolla värdena samt se hur njurarna mår.

Hon har en liten tumör i en kärlvägg också. Godartad som tur är. Den ser ut som ett sår, men växer och blir som en fästing tills katten kliar bort den (sitter på kinden), då går den tillbaka ett tag för att sen växa ut igen osv.

Hennes klor växer jättekonstigt, dom växer på höjden, inte bara på längden. Så hennes klor är drygt 5 mm tjocka i roten och det gör det svårt att klippa dom och dessutom vänder dom in i trampdynan. När veterinären klippte idag så hade den "konstiga" delen smulats sönder.

Inte lätt att bli gammal kisse.

Nån som vet vad detta med klorna beror på? Veterinären visste inte alls. Alltså varför växer dom på höjden också? Har det med hormoner att göra? Eller insulinet? Eller nått annat?
 
Sv: Föräldrarnas kisse

Klorna låter som nåt jag fått beskrivet i bekantskapskretsen. Två av klorna, varav den ena är "tumklon" har blivit tjocka, det yttre skalet ömsas inte bort.

Ägaren ringde djursjukhus och fick svaret att katten helt enkelt klöser för lite.

Nu är det här en ung katt, men det låter som en ännu rimligare förklaring för en gammal och sjuk katt. Hon orkar nog inte vare sig klösa eller ansa klorna längre.
 
Sv: Föräldrarnas kisse

Denna har på alla klor. Iaf fram, bak har jag inte tittat. Hon är ganska mycket inne, går bara ut korta promenader, så nån direkt slit på klorna blir det inte. Dom klipper hennes klor, men detta har kommit ändå.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 313
Senast: Nominous
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: Sol
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 442
Övr. Katt Först, ja, vi har varit i kontakt med veterinär via telefon under dagen.... De sa att det inte lät så akut att vi behöver åka på jouren...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
37 739
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp