Förändrad muskulatur?

Druvan

Trådstartare
Jag har en nyfiken fråga till er som gått från "vanlig ridning" till akademisk ridning. Har ni märkt att era hästar fått en annan muskulatur sedan ni ändrade ridstil?
 
Nu kan jag knappast jämföra min hästs muskultaur med den "vanliga dressyren" eftersom jag mer eller mindre aldrig ägnade mig åt det, men så här såg mitt sto ut innan vi började:

Riden mest i skogen, tävlar hoppning.

Och så här ser hon ut numera:

Riden Akademiskt i mer än två år, även riden ut i skogen och tävlad/tränad i hoppning.
En till bild från samma dag.

Så jag kan ju lugnt säga att hon fått väldigt mycket mer muskler, men som sagt jag kan ju inte jämföra det med den "vanliga dressyren". Dock är jag fick hem henne så såg hon mer eller mindre likadan ut och då hade hon endast och då menar jag endast blivit riden för tävlingsdressyren under ett år eller två, dock aldrig tävlad.
 
Hon är tjockare och en aning rundare över rumpan, annars syns det ingen vansinnigt stor skillnad.
 
Vet ej om det fungerar..Men muskelmässigt blev det stor skillnad.

Tyvärr så kunde han inte syresätta sig som han skulle och hans cirkulation var dålig p.g.a ekollonförgiftning så därför blev hans muskler väldigt stora och hårda.

Riden vanligt

http://f2.pg.photos.yahoo.com/ph/stormymolly/detail?.dir=/Pets&.dnm=STORMY2.jpg

Riden Akademiskt ca två år. På gränse för mkt. muskler och lite väl fet.

http://f2.pg.photos.yahoo.com/ph/stormymolly/detail?.dir=/Pets&.dnm=sista+sommaren+-03.jpg

Ryggen

http://f2.pg.photos.yahoo.com/ph/stormymolly/detail?.dir=/Pets&.dnm=ryggprofil.jpg

MVH/
 
Jag tycker det verkar som om ni förvirrar begreppen lite grann. Hästarna på bilderna är feta, inte så mycket extra musklade.
Det är lättare att tycka att en fet häst ser välmusklad ut. Därför döljs många gånger dålig muskling under fetman av smarta säljare t.ex.
 
Ledsen, men det enda feta på min häst var att han i skov svullnade upp mer eller mindre i hela sin kropp p.g.a. att han hade det ovanliga som köldskötelproblem. I hans fall så kunde han aldrig bli smal på ett "normalt" vis. Lika lite som han kunde ha "normala" muskler.
Visst kunde han bli fet, men dessa muskler är allt annat än fettknölar.

När han inte hade arbetat på fyra månader och vid sin död så hade han inga muskler alls, då var han bara svullen.

MVH/
 
Att hästen blir fetare kan jag förstå eftersom man rider i lugnare tempo med lite annat upplägg på lektionerna etc. Men eftersom akademiskt ridning skiljer sig en del från "vanlig" ridning borde ju logiskt sett hästarna också få en helt annan muskulatur. Mer rumpa, rygg och finare hals med tanke på att man rider hästarna mer samlat i en ärligare "äkta" form så att dom verkligen jobbar med rygg och bakdel(?). Eller är det först på väldigt hög nivå man ser hästarna musklat sig annorlunda?
 
Japp och halsen är den ingen skillnad på alls, eller hur?

Det blir nog bra någon dag Snorkis. Dig bryr jag mig inte så mycket om faktiskt.
 
Som du säger så kan det ju bli att de lägger på sig mer p.g.a tempot, men de allra flesta rider ju som vanligt ute lika ofta som de red annars.

Själv så kan jag ju säga att visst min häst har mer hull nu än vad hon hade på den första bilden, vilket jag tycker är bra för själv tycker jag att hon var för tunn på den första bilden, men jag kan garantera att om man ser henne "live" och klämmer och känner på henne får man se en "tjock" hals och mycket rumpa samt en bredare rygg än vad hon hade tidigare, men de saknas en hel del än... :angel:

Själv tycker jag att hästen börjar muskla sig så att det syns när man kommer till travenm sälvklart lite beroende på hur länge den skrittas, men den stora skillnaden antar jag kommer efter att man hållt på med piaffen ett tag.

Men som sagt på min häst; mer hull, men också mer muskler i alla fall enligt mig och de som sett henne, vilket gäller både "amatörer" och tränare.
 
Jag tycker det ser ut som två helt olika hästar. På den första bilden ser hon ut som en småtrist häst jag inte ens skulle bemöda mig att titta på. På den sista bilden tänker man: wow- den skulle jag kunna tänka mig att köpa! :) Hon ser jättetrevlig ut.
 
:bow:
Gillar henne mycket bättre nu, utseende mässigt alltså...fast allt annat också för den delen. Vi har ju "kört" ihop oss en hel del.
 
Svårt att se på bilderna, syns mest att hon gått upp i hull. Man måste nog se hästen i verkligheten eller att det som i Ingelas fall är en mycket stor skillnad. Lättare se ändringen på en vit häst än en brun också (på kort alltså).

Men jag har klämt och känt på några i verkligheten men även sådana som gått från skogen/illa ridna till vanlig dressyr och sån jätteskillnad på musklerna tyckte inte jag det var. Barockhästarna hade lite maffigare halsar men ryggar och bakdelar tycker jag var rätt lika.

Tror det syns stor skillnad på barockhästar för att många (kanske fördomar är inte insatt) kommer från noll träning och börjar med barock. Skulle vilja se x antal välmusklade dressyrhästar som sen bara går barockt och se om musklerna ändrade sig radikalt. Det vore ett intressant experiment.
 
Vad härligt! Din häst ser jätttefin ut!
Jag har ridit 2 månader strikt enligt AR -principerna efter inspirerande SC-kurs, och nu börjar det synas muskulära skillnader. Min häst har alltid musklat sig ganska jämnt, men det som först märktes nu var att nedre delen av översidan av halsen restes upp, så att hon känns mer 'i uppförsbacke' även när hon går i ganska låg form. Dessutom har hon breddat över manken så att jag börjar överväga byte av koppjärn på min Wintec... Även korset har musklat sig lite annorlunda, mer framåt ländryggen än tidigare. Hon skruvar heller nästan inte alls, vilket har varit mycket tydligt tidigare, även när hon varit i ganska god kondition.
 
Jo, det var toppenroligt att se hur "fort" det gick. Man tyckte att man hittade nya muskler och bättre hållning för varje dag. Nu i vinter har jag tyvärr legat lite lågt, pga mörka kvällar och halka. Jag har ändå försökt göra något med Tima ett par dagar i veckan, så hon har inte tappat så mycket. Hon är LITE tunnare över rumpan igen då. Men jag hoppas att jag ska få ordning på det igen framåt februari då jag tänker åka in och vara med på "vanlig dressyrlektion" på handikappträningar med Tima. Så man kan få rida igenom henne inomhus ordentligt emellanåt.

Mvh

IngelaH
 
Jo, helt klart!
Min Bandit gick från att vara en rätt "tunn skit" med dåligt med muskler i överlinjen och bakdelen - till att bli rund på alla håll och kanter och få en riktigt bra överlinje. I rörelse la man väl märke framförallt till innansidan låren som var riktigt rejäla.
Kramgoast rumpa på denna sida norrlandsskogen brukar jag säga iaf :-).

Nuförtiden är jag dock lite mer medveten om vilka sorters muskler jag vill ha och är väl inte ute efter riktigt så BULLIGA muskler som Bandit fick (i perioder har han sett ut som en bodybuilder), men däremot märker man ju att hästarna formar om sej och kanske framförallt får mer ordentlig överlinje av träningen. Mar nacke, mer ryggmuskler, mer rumpa övht. Sen att de får mer magmuskler och en "vackrare" underlinje, hör till - men syns inte lika mycket.

Att man kan få samma effekt av "vanlig" (bra utförd) ridning, tja, det säger jag inte emot - bara det att jag genom det akademiska hittat fler "nycklar" till att göra hästen hälsosamt stark och smidig i kroppen, för min egen del.
 
Tycker också att folk här blandar ihop muskler och muskler.
En muskel är så mycket mer än "bullighet".

Eller anser ni att en muskelbyggare mår bättre än en maratonlöpare?

En galoppör skulle inte klara av ansträngningen om den hade muskler som en dressyrhäst och tvärtom.

Jag tycker en häst välmusklad för sitt arbete och i balans är snyggast.
 
Visst blir det annorlund muskulatur beroende på vad man håller på med, men om det var det som evis sa om "vanlig ridning" så borde ju våra hästar se precis likadana ut för vi ber dem ju om samma saker, bara i lite olika följd.

Inget sagt om muskulaturen hos de "vanligt ridna" utan jag bara funderade på om det var det du reagerade på.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 125
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
458
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 345
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp