Förändrad muskulatur?

Fio, lånar din svarsknapp.

Nu blev jag mycket intresserad för min häst har också "håligheter" snett bakom/nedanför manken, och han har definitivt inga problem att söka sig framåt, nedåt. :crazy: Han är snarare byggd för att gå så hela tiden.

Jag har undrat ihjäl mig varför min häst ser ut så, har trott att jag har gjort helt fel med både träning och foderstat.

Har först på sista tiden (senaste månaden?) kunnat börja arbeta min häst samlat, med halva steg etc, så jag har alltså inte "tränat bort" muskler via samlingen.

En annan lustig sak är att jag har varit tvungen att sko min häst bak (han har varit barfota sedan i somras) eftersom han sliter mycket mer bak än fram :p vilket måste vara ett tecken på att han tar mer vikt bak.

mvh Jessica
 
Jag tycker det är väldigt märkligt att hästens muskler skulle "försvinna" med bra träning??
Snett nedanför manken måste vara longissimus eller är det Illocostal?

Hursomhelst vore det märkligt att om hästen arbetar via ryggen korrekt inte skulle muskla sig i hela ryggmuskeln utan bara delar av den??

Däremot vet jag av erfarenhet att hästar som går med en sadel som inte passar stryper ju cirkulationen i muskeln och den kan ju inte "bullas upp".

Jessica: Det där skall vi titta på när jag kommer till dig :)
 
Jasså, du har inte glömt det. :p Vad kul!

Ser fram emot det.

Jag har verkligen råkat ut för hela registret vad gäller ryggproblem så jag har svårt att veta vad som orsakar just min hästs brist på ryggmuskler.

Jag vet att han har haft en trång sadel för några år sedan och han har även haft en deformitet på ryggraden, bak vid korset. Han har även karprygg "längst bak" som jag inte vet om den har uppkommit genom skada eller om den är medfödd. :crazy:

Han har aldrig haft muskler där, men han växer så det knakar. Har gått upp två "Stübben-storlekar" på ett halvår.

Equiterapeuten ska komma ut en gång till nästa vecka, så då får vi se. *orolig*

mvh Jessica
 
Att sökningen ser perfekt ut behöver inte innebära att den faktiskt är prefekt för hästen? Den är så bra den kan bli, men om man ser till vad som ligger till hinder från att utföra uppgiften till fullo så är det plötsligt många faktorer som bidrar, eller hur? :confused:

Ja, borde är väl ett bra begrepp, men hur är det i praxis?
Ja, visst borde även dom välutbildade har bra med muskler även där...men frågan har varit upp förr, tror jag. :cool:
 
Har du en stubben??? Ja där har vi svaret på dina ryggproblem :angel:

Stubbensadeln är "ökänd" för att trycka fram och bak dvs ligga som en bro över hästens rygg.
Den har ingen som helst anläggningsyta där du skall sitta utan släpper ganska rejält där ryttaren har sin tyngdpunkt.

Du kan ju känna själv på just din häst och se om det kan vara så.
Utan vojlock och med någorlunda spänd sadelgjord kan du ju känna med handen längs bossan framifrån och bak, den skall ligga an hela vägen längs ryggen och inte släppa i mitten.


Är inte kallblodstravare ganska breda över ryggen?? Stubbens bredaste sadel är väl 32 eller?? Jag hade en gång tyvärr en stubben av den bomstorleken till mitt fullblod och den var när på gränsen för smal i bommen.
Och då talar vi smal manke och rygg :crazy:
 
Jag har HAFT Stübben och jag avskydde den!!!!! Men varje gång jag försökte byta till mig något annat så fanns det inget i rätt prisklass, rätt storlek för hästen, rätt storlek för mig osv osv osv...

Jag hade sadelutprovare som sa att den låg bra på hästen, men så fort han växte 2 mm så hamnade den i bakvikt och hästen fick ont i länden där putorna ligger an.

Nu har jag köpt mig en Albion SL och det är skillnad vill jag lova. :love: Ojojoj vad mycket skönare det blev att rida.

Om du tycker att en 32a är smal för ett fullblod, tänk då hur min nordsvensk såg ut runt manken när han behövde en Stübben 29a!!! för att manken skulle få plats. :cry:

Jag räknar med att få byta sadel igen ganska snart och även om det är jobbigt att hålla på och byta hela tiden så känns det ganska positivt ändå så länge han breddar.

mvh Jessica
 
Jag har lånat en bok från biblioteket om hästens anatomi (ska lämnas tillbaka idag). De muskler jag kan utläsa ligger i området bakom manken och scapula (skulder/bogbladet) är:

Trapezius thoracalis går från tornutskotten i manken (och något bakom) för att fästa på "the spine of scapula".

Latissimus dorsi går från mitten på insidan av humerus (överarmsbenet) och sprider sig i en solfjäder och fäster på tornutskotten på bröstkotorna.

Longissimus dorsi sträcker sig från nedre delen av halskotorna bak till ilium på bäckenet.

Möjligtvis:
Rhomboideus thoracalis går från brosket på scapula upp på manken och halsen.

Spinalis et semispinalis muscle dorsi and cervicis. Sträcker sig från nedre delen av halskotorna till scapula, därifrån bak till Longissimus dorsi och går ihop med den ungefär precis bakom manken.

Var det här någon hjälp i era funderingar?
 
Måste försvara stubben. Vissa hästar som tex min som har extremt kort rygg kan inte ha de moderna sadlarna med grymt stora kilbossor. Då skulle jag sitta på hennes länd.

Därför är stubben kanon.
 
Nej jag måste se till att få upp min anatomi sida snart! Då kan jag i alla fall plocka in bilder för att hjälpa all i vår diskussion, inte allra minst mig själv.

Men nu är den i alla fall på gång.
 
Vad jag har reflekterat över hos de flesta akademiskt ridna hästar är att musklerna snett bakom manken har minskat/tillbakabildats

Detta är inget som jag skulle säga var specifikt för just barockridna hästar, utan snarare för ALLA hästar! Det är den absolut vanligaste muskel"skadan" och minst 85% av de hästar som jag är ute och masserar ser ut så :cry:

Den absolut vanligaste orsaken är att sadeln är för trång, och ligger för långt fram. En korrekt liggande sadel skall ligga ca en handsflata (mina handflator innebär ca 5 cm) bakom bogbladet, annars kan inte bogbladet röra sig korrekt och musklerna förtvinar. Muskel som du talat om är en stor och stakt muskel som sitter mer över bogen, än ryggen. Den ser ut som en stor trekant som har ett hörn i nacken, ett hörn nere på halva bogen ungefär, och det sista hörnet på 10'de bröstkotan (strax efter mankens slut ungefär).

Denna muskelns funktion är att lyfta bogbladet, föra det framåt samt föra det bakåt. Det fungerar även som en stabilisator av bogbladet (som endats "sitter fast" i muskler). Den bakre delen som du talar om är den som för bogbladet bakåt. Under denna muskel finns en till likande trekantigmuskel som dock ser lita annorlunda ut. Den påverkar precis som föregående muskel bogbladet, men har också som funktion att lyfta halsen. Här kommer framåtnedåt sökningen in. Att hästen söker framårnedåt är superviktigt, och lika viktigt är att man ALDRIG påverkar hästen att lyfta huvudet mer än vad den klarar av med bibehållen höjd rygg.

Dessa muskler är mycket viktiga eftersom de är en del av den "skuldergördel" som håller bogbladet på plats. Ett mycket vanligt problem, som hästägare inte ser, är att bogbladet flyttar på sig framåt. Det gör att bogleden blir trängre och stötdämpningen sämre. Enligt en veterinär, som jag inte nämner vid namn, är detta den vanligaste anledningen till att hästar får kotledsinflamationer så ofta idag. För att få tillbaka dessa muskler måste man dels se till att det finna plats för dem att växa i sadeln, dels tränare på ett sätt där man ALDRIG lyfter upp hästens huvud, helst kontakta massör som kan "väcka" musklerna igen, stretcha m.m.


Mvh/Marie
 
Namn på muskeln?

Satt och tittade och funderade på vilken det var.

Intressant läsning onekligen. Så skönt att få tag på en sadel som inte ligger och klämmer på musklerna kring bogbladet.
 
:cry:
Nog för att jag visste att det inte var bra att min förra sadel låg som den gjorde, men att det kunde få så många konsekvenser för min pållas hela kropp visste jag faktiskt inte.
Jag hade en westernsadel som låg riktigt dåligt, och jag har nu börjat se en viss förbättring av hennes klämda manke, efter ca fyra månader...
Jag är glad att jag har bytt sadel! men nu ska jag även tänka till lite extra så att jag inte sadlar den för långt fram!
 
Tack för en jättebra förklaring, det fick det mesta av mina anatomifunderingar på plats! :)
Vad jag funderar över nu...är om man redan kollat att sadeln är lagom bred och man sadlar tillräckligt långt bak (jag rider med en skolsadel och då är ju sadelläget betydligt längre bak), då är alltså det som kvarstår framåt-nedåtsökningen/undvika för tidig uppresning?

Ska jag kritiskt granska min och min hästs utveckling, så såg jag "urholkningarna" i början av hösten, då vi precis börjat att arbeta med halvsteg/tramp. Det verkar då ganska logiskt att jag överarbetade det, kanske krävde för mycket uppresning och glömde framåt-nedåtsökningen. Nu har utvecklingen blivit en annan och jag har sett att "håligheten" minskat de senaste månaderna. Det ska bli intressant att se om det fortsätter åt det hållet, så får man en slags kvitto på att man tränar rätt. Just det muskelpartiet har jag funderat över länge, har som sagt sett att det saknas på många hästar...
 
Den yttersta heter trapezius och den undre heter rhomboideus.

Kul att folk börjar inse hur viktigt det är att hästens muskler mår bra, och att man har utrustning som verkligen passar :bow:

Mvh/Marie
 
Aha okej då är jag med. Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad du skrev och var klantig nog att inte läsa igenom det igen innan jag svarade.

Bara så att jag inte strular ihop det så menar du att eftersom man låser fast bogbladet genom att antingen skjuta fram det eller ha en sadel som "stämplar fast" Latissimus dorsi så påverkas dessa muskler och man håligheter bakom och runt manken? Så har jag faktiskt aldrig tännk på det, men det är ju klart hämmas det på ett ställa påvkerar det ju andra muskler också.
 
Hmm...Nu krånglade du till det lite.

Alltså: Om vi tar dessa tre muskler som nu är involverade så ligger trapezeus ytters, den täcker en stor bit av halsen och bogen, men fortsätter även en bit in på bröstryggen vid manken. Det är där som "hålen" bildas. Eftersom trapezeus ligger ytterst så tar den mest stryk. Från andra hållet (alltså bakifrån ryggen) kommer latissimus som går ned mot överarmsbenet, och fäster på insidan av det strax under bogleden. Precis där "hålet" bildas lappar dessa muskler över varrandra, med trapezeus ytterst. Rhomboideus som jag talade om i första inlägget ligger under alltihopa, även under bogbladet, och går inte lika långt bak på ryggen, men tack vara dess nära samarbete med trapezeus och bogbladet så påverkas den lika mycket som de andra. Hängde du med? Svårt att förklara när man inte har något att visa på!

Mvh/Marie
 
Ingen fara att du inte har nåt att visa på för jag har bilder att titta på. :D

Hängde med. Tack för förklaringen. Jag hade visst vimsat till det lite, som vanligt. :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 125
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
458
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 345
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp