Bukefalos 28 år!

Förändring i domarkåren

Fast, på riktigt, så är det skumt att vi tror att människor/domare kan bedöma saker på 60 meter avstånd.
Jag varken håller träningar eller dömer, men jag kan tycka att det är svårt att se hur ställningen i nacken ser ut på longerlina och då är jag maximalt åtta meter (linans längd) ifrån liksom. Iofs är jag närsynt ;) men jag har glasögon och normal syn vid ögonkontroller med glasögon på 🤓

Om det är som jag tror, att det inte är nog lätt för domare att se allt vi skulle vilja att de ser, så borde man väl med dagens teknik kunna lösa smartare sätt att bedöma saker?
@Fiorano som dömer både live och på filmer (av varierande kvalitet).
är det lättare eller svårare att se saker IRL eller på film?

Jag skrev ju att detaljer går såklart inte att se men det allmän intrycket syns självklart. Ge det betydligt mer vikt.
 
@JohannaB Det är olika på film/irl. Irl får en nog snabbare ett helhetsintryck men det gpr inte att komma undan på film eftersom jag faktiskt kan spola tillbaka. Har hänt att jag pausat och stått näääära tvn för att kolla bett och sporrar😅.
 
Jag tävlade div 3 dressyr, och var lagledare några år i Dalarna. Där är det dressyryttartest som bedömning sedan typ 8 år tillbaka, jättebra tycker jag! För sitter man trevligt och har en fin inverkan så får du bra med poäng oavsett vilken häst du sitter på. Tydligaste exemplet är en quarterkorsning som i vanliga LB rider på mellan 57-60%, men som med dressyryttartest med samma ryttare får 80 % istället.
 
Borde man inte kunna lägga till något moment efter (eller före), liknade lydnadshindret från förr, som kunde visa på hästens mående/träning? Vet inte alls vad det skulle vara eftersom jag inte är etolog men gillade @JohannaB tankar med skritt på lång tygel ihop med anspänning och kanske långa halter.
Och låta det momentet vara en relativt stor del av slutresultatet
 
Nej det tror jag faktiskt inte de gör. Detaljer såklart! Men hästens allmänna uttryck är jag faktiskt övertygad om att alla hästmänniskor uppfattar omedelbart och även på betydligt längre avstånd. Däremot är jag lika övertygad om att obehag och missnöje är så normaliserat att vi inte noterar att det är vad vi faktiskt ser. Jag tycker alltså det är fel att avfärda att domaren inte kan/hinner se istället för att ge dem verktyg att ta med det i bedömningen.

plus


Ja men det behöver ju vara saker som är någorlunda konkreta och objektiva för att bedömningen ska bli pålitlig. Dressyr är ju en bedömningssport, men vi vill ju ändå att bedömningen ska baseras på tydlighet. ”Hästen såg olycklig ut” utan att kunna peka på konkreta saker kommer nog kännas rätt subjektivt.


Tanken är ju god men det är ingen som kommer vilja tävla under de premisserna. Vem sjutton vill läsa det i sitt protokoll? Förutom alla hästmisshandlare i dressyrsporten så är dom flesta vanliga människor med vanliga jobb som gillar att rida och träna och tävla med sin häst, de allra flesta älskar sina hästar mest i hela världen typ och över rädsla att få något sådant skrivet i sitt protokoll kommer verkligen ta död på hela sporten.

Hur svårt kan det vara att bara gå tillbaka och döma enligt TR? Nu har dom ju tyvärr skrivit om hela TR men det som stod i dressyrens grundprinciper och förklaringar till hur en rörelse ska se ut för typ 25 år sedan var det ingen som sa emot. Inte ens på AR forumet :rofl:

Men sedan blev folk så förblindade av allt sprätt och flash och det var såå häftigt att hästarna kunde piaffa och passaga med bakbenen i magen och frambenen vid öronen att all sans och balans bara rann ut i sanden och det glömdes bort att det finns liksom ingen möjlighet för en häst som bär på sina bakben att ha dom i magen i en piaff!
Men om hästen var het nog som holländarna ville ha, kunde dom bara trava på stället, för det var det dom gjorde utan att sätta sig.
För att skapa plats under kroppen så svajade dom sida till sida istället. Dessutom syntes inte övergången till passage eftersom hästen bara fortsatte trava så det fanns ju egentligen ingen övergång och det var ju sååå fantastiskt bra! Hästarna skulle röra sig som om dom gick på glödande kol var en mening som frekvent användes. Alltså jag tyckte oxå det såg häftigt ut så jag är verkligen inte oskyldig på något sätt även om min melodi ändå alltid varit den klassiska dressyren.

Tänk om folk , domare, tränare, domarutbildare ryttare osv fattade då vad dom startade för trend? Dessutom sedan minst 10 år tillbaka har trenden försökt att svänga tillbaka till mer avslappning och harmoni men själva TR har ju inte hängt med i det utan det dras bort och läggs till saker som går emot hela ridhandboken. Det fattar ju varenda kotte att ingen kommer rida på 100% men om kriterierna sänks så sänks ju även kvaliten. Det har ju visat sig tydligt anser jag nu när det ska vara mer harmoniska ritter som prioriteras att hästarna inte är riktigt grundutbildade och starka för de klasser som dom går.






Fast, på riktigt, så är det skumt att vi tror att människor/domare kan bedöma saker på 60 meter avstånd.
Jag varken håller träningar eller dömer, men jag kan tycka att det är svårt att se hur ställningen i nacken ser ut på longerlina och då är jag maximalt åtta meter (linans längd) ifrån liksom. Iofs är jag närsynt ;) men jag har glasögon och normal syn vid ögonkontroller med glasögon på 🤓

Om det är som jag tror, att det inte är nog lätt för domare att se allt vi skulle vilja att de ser, så borde man väl med dagens teknik kunna lösa smartare sätt att bedöma saker?
@Fiorano som dömer både live och på filmer (av varierande kvalitet).
är det lättare eller svårare att se saker IRL eller på film?
Plus KL

Alltså jag tänker inte höja mig till skyarna på något sätt men det där kan jag oftast se bara utifrån en bild, jag behöver inte ens se hästen röra sig. Det gäller bara att veta var man ska titta och i rörelse så är det såklart ännu enklare. Det tar oftast inte många sekunder för att bilda sig en uppfattning och räkna ut vad ekipaget har problem med och varför. Jag tänker ren och skär grundridning nu för det är ju där det brister oftast. Men en domare ska ju döma en uppvisning och inte ge lektioner i protokollet och kan ju inte ha åsikter i romanform för varenda bedömningspunkt, så jag tror visst att domare ser mer än vad folk överlag verkar tro men dom är ju starkt begränsade i hur många ord som ska ner på pappret.

Ja i allafall om dom ska få någon att vilja skriva för dom fortsättningsvis. Därav då att det kanske inte alltid framgår i själva bedömningspunkten att dom dragit ner på formen men att det mer syns och kommenteras i samlingsbetygen vilket oxå folk verkar ha svårt att fatta.

Nu har inte jag tävlat regelrätt dressyr på åratal så vet inte hur protokollen ser ut längre, har bara ridit fälttävlansdressyr och det var längesedan dom bytte ut samlingsbetygen där så vi har bara ett allmänt intrycks betyg, så inga gångarter eller något sådant alls i någon klass.

I fälttävlan så har vi mer ett dressyrprov än en dressyruppvisning där prio är att visa upp en lösgjord, lugn, lydig, uppmärksam, positiv och harmonisk häst. (Nej det sker inte alltid heller). Problemet med dom svenska ryttarna är att dom fortfarande ska ha hästar som rör sig stort och bra eller försöker skapa massa gång vilket dom definitivt inte kan hantera.

Tydligaste exemplet på hur fälttävlansdressyren ska se ut är ju Ingrid Klimke på sina ofta mediokra hästar gångartsmässigt där gymnastiseringen av hästen skapar en smidig häst och ett korrekt program. Hon sitter inte och tvingar fram massa gång och spänning utan hästarna pinnar på men hon visar ju upp korrektheten som få andra klarar av och hon rider likadant i alla 3 momenten. Hon tar därmed inte bort hästens förmåga att fatta egna beslut i terrängen vilket oerhört många gör när dom ska dressyra under tvång.

Nu blev ju detta aslångt men jag hade mer velat sett en bedömningsprio likt den vi har i fälttävlan som inte är fokuserad på gångarter. Det kommer ju ändå i slutändan löna sig även med en fälttävlanshäst som har bra gångarter OM man lyckas hantera den spänningen som kommer med en häst som har mer spänst. Så man behöver inte fokusera på gångarterna tycker jag, det behövs liksom inte.
 
Senast ändrad:
Sen rent sportsligt så var det Totilas och liknande som gjorde att dressyrsporten fick ett rejält uppsving i popularitet. Helt plötsligt var inte dressyr lika tråkigt att titta på som när målarfärg torkar.
 
Alltså egentligen :bow: till hela ditt inlägg men flikar in några saker ändå, såklart 😁

Tanken är ju god men det är ingen som kommer vilja tävla under de premisserna. Vem sjutton vill läsa det i sitt protokoll? Förutom alla hästmisshandlare i dressyrsporten så är dom flesta vanliga människor med vanliga jobb som gillar att rida och träna och tävla med sin häst, de allra flesta älskar sina hästar mest i hela världen typ och över rädsla att få något sådant skrivet i sitt protokoll kommer verkligen ta död på hela sporten.

Alltså det var faktiskt en roligt kommentar. Jag läser den som att ryttarna har mer emot att någon (som ju ska veta bättre pga domare) säger åt dem att din häst ser fan inte nöjd ut med dig ridning än att hästen faktiskt ÄR missnöjd. Kanske slog du huvudet på spiken där 😅


Det har ju visat sig tydligt anser jag nu när det ska vara mer harmoniska ritter som prioriteras att hästarna inte är riktigt grundutbildade och starka för de klasser som dom går.

Jag skrev tidigt i denna debatten att jag tycker att det jäkla skyllandet på att hästarna "inte är starka nog" är helt sjuk. För det innebär ju att typ alla hästar tävlas i för höga klasser/är för trötta på banan. Hur kan det inte vara ett systemfel.

Plus KL

Alltså jag tänker inte höja mig till skyarna på något sätt men det där kan jag oftast se bara utifrån en bild, jag behöver inte ens se hästen röra sig. Det gäller bara att veta var man ska titta och i rörelse så är det såklart ännu enklare. Det tar oftast inte många sekunder för att bilda sig en uppfattning och räkna ut vad ekipaget har problem med och varför. Jag tänker ren och skär grundridning nu för det är ju där det brister oftast.

Jag hoppas och tror inte du är ensam. Hoppas detta fokuset kan bli vad man faktiskt tävlar i. Andra djur slipper ju numera cirkus, det ska hästarna också få göra.
 
Det här. Hur kan detta vara en ursäkt i GP, visst i LC men GP????
Hästarna är nya i GP också. GP är dessutom ett riktigt kraftprov där svårigheterna kommer slag i slag under nästan åtta minuter. Vissa hästar blir aldrig starka nog att bära sig perfekt genom hela programmet. Går naturligtvis säkert att förändra om ryttaren skulle träna hästen annorlunda. Sen ska vi inte glömma att hästarna lär sig ett sätt där de tycker det är bekvämt att bära sin kropp, det behöver inte betyda att det är det sätt vi eftersträvar.
 
Nu ska jag vara skitgrinig.
Hästarna är nya i GP också.
Ja det finns hästar som är nya i GP men de hästarna kanske vi inte ska se på stora mästerskap? Det är dessutom inte alla hästar som går GP som är nya, snarare en minoritet.
Styrkan bör i min värld byggas upp hemma och överhuvudtaget inte på tävlingsbanan. Det är väl ändå det utbildningsskalan och de lägre klasserna är till för?
GP är dessutom ett riktigt kraftprov där svårigheterna kommer slag i slag under nästan åtta minuter. Vissa hästar blir aldrig starka nog att bära sig perfekt genom hela programmet.
Fast de här hästarna bär sig ju inte alls utan springer runt hela programmet med tappad rygg och biter sig i bringan. Hade det varit då och då, så visst, men hela programmet? De som aldrig blir starka nog att bära sig genom programmet kanske bör få en annan uppgift i livet, en som de klarar av och därmed kan bemästra?
Går naturligtvis säkert att förändra om ryttaren skulle träna hästen annorlunda.
Ja jag tro man skulle kunna nå långt med det men viljan verkar tyvärr saknas om man ser vad som döms som bra idag :(
Sen ska vi inte glömma att hästarna lär sig ett sätt där de tycker det är bekvämt att bära sin kropp, det behöver inte betyda att det är det sätt vi eftersträvar.
Alltså jag fick lära mig redan som liten ridskoletjej att det är människans ansvar att lära hästen att gå i en form som är ändamålsenlig. Rör sig hästen på ett sätt som är skadligt för den så får vi träna in ett annat rörelsemönster hos den. Om man predikar det här för barn så får vi väl ändå anta att våra toppryttare har fått samma lektion?
Jag låter inte mitt Sprättedjur gå som han vill för det är inte ändamålsenligt även om det nog skulle gå hem hos dagens elitdomare, flashiga framben, indraget huvud, släppt rygg och bakbenen kvar i stallet. Han är superflott.... om det sker i hagen. Med ryttare är det ju direkt skadligt så därför arbetar jag honom med att länga ut halsen, sänka näsan, länga ut och lyfta ryggen. Om jag som fd distansryttare ser det här så.....
 
Nu ska jag vara skitgrinig.

Ja det finns hästar som är nya i GP men de hästarna kanske vi inte ska se på stora mästerskap? Det är dessutom inte alla hästar som går GP som är nya, snarare en minoritet.
Styrkan bör i min värld byggas upp hemma och överhuvudtaget inte på tävlingsbanan. Det är väl ändå det utbildningsskalan och de lägre klasserna är till för?

Fast de här hästarna bär sig ju inte alls utan springer runt hela programmet med tappad rygg och biter sig i bringan. Hade det varit då och då, så visst, men hela programmet? De som aldrig blir starka nog att bära sig genom programmet kanske bör få en annan uppgift i livet, en som de klarar av och därmed kan bemästra?

Ja jag tro man skulle kunna nå långt med det men viljan verkar tyvärr saknas om man ser vad som döms som bra idag :(

Alltså jag fick lära mig redan som liten ridskoletjej att det är människans ansvar att lära hästen att gå i en form som är ändamålsenlig. Rör sig hästen på ett sätt som är skadligt för den så får vi träna in ett annat rörelsemönster hos den. Om man predikar det här för barn så får vi väl ändå anta att våra toppryttare har fått samma lektion?
Jag låter inte mitt Sprättedjur gå som han vill för det är inte ändamålsenligt även om det nog skulle gå hem hos dagens elitdomare, flashiga framben, indraget huvud, släppt rygg och bakbenen kvar i stallet. Han är superflott.... om det sker i hagen. Med ryttare är det ju direkt skadligt så därför arbetar jag honom med att länga ut halsen, sänka näsan, länga ut och lyfta ryggen. Om jag som fd distansryttare ser det här så.....
Bara för att hästen är ny och formen inte är optimal betyder det inte att det inte finns tillräckliga kvalitéer för att gå mästerskap. Ex DBAs Veyron. Den är stor som ett hus, väl vek i formen men rids så mjukt och fint runt av sin ryttare.

Och nej det är inte nosar i bringan på tävlingsbanan. Definitivt ett gäng bakom lod men nos i bringan är det inte.

Det ÄR skillnad på tävling och hur hästen är där vs träning.

Med allt det sagt så tycker jag absolut att form och ridning ska förbättras. Men det görs faktiskt, det är bättre idag. Vi ser faktiskt mjukare ridning. Sen ska det bli ÄNNU bättre och jag tror och hoppas denna debatten hjälper till i den riktningen.
 
Nu ska jag vara skitgrinig.

Ja det finns hästar som är nya i GP men de hästarna kanske vi inte ska se på stora mästerskap? Det är dessutom inte alla hästar som går GP som är nya, snarare en minoritet.
Styrkan bör i min värld byggas upp hemma och överhuvudtaget inte på tävlingsbanan. Det är väl ändå det utbildningsskalan och de lägre klasserna är till för?

Fast de här hästarna bär sig ju inte alls utan springer runt hela programmet med tappad rygg och biter sig i bringan. Hade det varit då och då, så visst, men hela programmet? De som aldrig blir starka nog att bära sig genom programmet kanske bör få en annan uppgift i livet, en som de klarar av och därmed kan bemästra?

Ja jag tro man skulle kunna nå långt med det men viljan verkar tyvärr saknas om man ser vad som döms som bra idag :(

Alltså jag fick lära mig redan som liten ridskoletjej att det är människans ansvar att lära hästen att gå i en form som är ändamålsenlig. Rör sig hästen på ett sätt som är skadligt för den så får vi träna in ett annat rörelsemönster hos den. Om man predikar det här för barn så får vi väl ändå anta att våra toppryttare har fått samma lektion?
Jag låter inte mitt Sprättedjur gå som han vill för det är inte ändamålsenligt även om det nog skulle gå hem hos dagens elitdomare, flashiga framben, indraget huvud, släppt rygg och bakbenen kvar i stallet. Han är superflott.... om det sker i hagen. Med ryttare är det ju direkt skadligt så därför arbetar jag honom med att länga ut halsen, sänka näsan, länga ut och lyfta ryggen. Om jag som fd distansryttare ser det här så.....

En liten fundering utifrån ovanstående, hur mycket dressyrtävling på elitnivå, mästerskap osv ser du? Baserar du dina åsikter på nutid? För hästar som "spinger runt" ett helt GP program med nosen i bringan förekommer inte, skulle jag våga mig på att påstå. Däremot hamnar några bakom lod ibland, någon t.o.m. genomgående. Att bärighet brister håller jag med om, men GP är svårt, det kräver styrka och tar lång tid att bli stark nog för. Sedan är många hästar, och jag talar här av egen erfarenhet, byggda på sådant sätt att de har väldigt lätt för att hamna bakom lod. Det tar tid att bygga upp styrkan för att orka bära sig med nacken högst och nosen fram. Och att bära sig i varje steg genom ett helt GP program är inte plättlätt. Vissa kommer aldrig dit.
Det är INTE springande med hängrygg, flashiga framben, kort form och gapande munnar som bedöms som bra. Det dras ned för sådant. Hur mycket som dras av beror på fler parametrar och ibland kan man förvisso tycka att det borde dömas hårdare för vissa brister. Har du skrivit åt någon domare i GP eller snäppet under? Om inte, gör gärna det så får du en inblick i hur synen är på olika fel, i kombination med förtjänster. För jag får, kanske felaktigt och ber i så fall verkligen om ursäkt, ett intryck av att en del av dina synpunkter baseras på fördomar?

KL
Sedan tycker jag att dressyren har tagit stora steg framåt bara på senare år. Det är betydligt mjukare ridning nu, och i regel, bättre form som premieras.
 
@fio Exakt på hela ditt inlägg! :)

*kl*
Jag känner inget behov att försvara mig som domare men jag skriver alltid om hård/dålig ridning. Kommenterar munnar osv osv. Nu dömer jag ju bara upp till MSV C, eller LA:6 blir det ju nu, och jag tycker ett flertal ryttare i lätt klass borde ta och kolla på sin egna ridning och kapacitet innan de kommer ut och tävlar.
Bara för att du kan göra skänkelvikningar och förvänd galopp hemma betyder det INTE att hästen är klar för att starta LA. Även fast ridningen i sig inte är hård så är det hemskt att se en häst som inte är klar för klassen och verkligen försöker.
Denna höst har jag ett flertal gånger skrivit: Så som hästen visas idag är den inte klar för denna klass.
Kan du inte ens behålla din häst i form vid en övergång så ska du inte TÄVLA. Om folk tränade lite mer och startade en klass lägre än vad de tränar på så skulle också betygen bli mycket bättre. Det är så jädra tråkigt att sitta och sätta 6, 6, 6, 6. Jag vill ju kunna sätta 8 på allt.
Dessutom måste arrangörerna hitta bättre skrivare, alternativt betala för en bra skrivare. Inte så kul att komma till tävling där skrivaren är en 17 åring som typ inte kan skriva för hand. Det gör ju att vi inte kan ge några kommentarer typ.
 
@fio Exakt på hela ditt inlägg! :)

*kl*
Jag känner inget behov att försvara mig som domare men jag skriver alltid om hård/dålig ridning. Kommenterar munnar osv osv. Nu dömer jag ju bara upp till MSV C, eller LA:6 blir det ju nu, och jag tycker ett flertal ryttare i lätt klass borde ta och kolla på sin egna ridning och kapacitet innan de kommer ut och tävlar.
Bara för att du kan göra skänkelvikningar och förvänd galopp hemma betyder det INTE att hästen är klar för att starta LA. Även fast ridningen i sig inte är hård så är det hemskt att se en häst som inte är klar för klassen och verkligen försöker.
Denna höst har jag ett flertal gånger skrivit: Så som hästen visas idag är den inte klar för denna klass.
Kan du inte ens behålla din häst i form vid en övergång så ska du inte TÄVLA. Om folk tränade lite mer och startade en klass lägre än vad de tränar på så skulle också betygen bli mycket bättre. Det är så jädra tråkigt att sitta och sätta 6, 6, 6, 6. Jag vill ju kunna sätta 8 på allt.
Dessutom måste arrangörerna hitta bättre skrivare, alternativt betala för en bra skrivare. Inte så kul att komma till tävling där skrivaren är en 17 åring som typ inte kan skriva för hand. Det gör ju att vi inte kan ge några kommentarer typ.
Känns som att det där med att tävla en nivå lägre än man tränar har försvunnit lite? Iaf i vissa grupper?
Eller minns jag fel när jag tycker det var en självklarhet förr, men att folk nu gärna ska ut i så höga klasser som möjligt?

Jag känner folk som tex gjort MÅNGA försök i MSVB1 för att klara kvalgränsen och sedan en dag har de typ tur och saker funkar bra. Vips ska de ut och rida MSVB5. När jag frågat varför de inte bara går ner till LA eller MSVC för att ge sig själva och hästen lite enklare förutsättningar och en positiv känsla på banan så får jag oftast svaret att de tycker att de högre klasserna är roligare (alltså att programmen är roligare). Har en kompis som typ uttryckt att hon är bättre på att rida "tekniskt" än att rida långa transportsträckor, längningar osv mm. Jag känner bara att om du inte ens kan få bra betyg på att rida en långsida i arbetstrav kanske du ska träna lite mer på det?O_o

Har också varit med om att folk tyckt att jag ska starta LA på tävling bara för att min häst inte bryter av till trav i den förvända. Men eh, vi klarar inte ens av att rida LB på tävling utan att tappa all bjudning pga spänning. Hur sjutton skulle vi ta oss igenom LA på ett bra sätt?
 
@MiniLi Ja men precis. Det känns som det försvunnit. Jag vill ju att min häst ska tycka det är lätt på banan och bli bekväm och tycka det är roligt. Om jag gång på gång tävlar i för svår klass och hästen tycker jag sätter den i skiten för mycket kommer den ju inte vilja tävla och bli spänd inne på banan. Den kommer ju komma ihåg att innanför staketen är det alltid svårt och pressat.
Bättre på att rida det tekniska........ jo tjena. Precis som du skriver så kan man inte rida runt fyrkanten, vända över banan och göra lite volter i trevlig form så bör man nog träna en del.

I hoppning är det så mycket lättare. Krashar du 5 ggr i 1,10 kommer du ju gå ner och hoppa 90. Men eftersom ingen kan dö i dressyr när det blir lite svårt så är det tydligen okej att bara fortsätta.
 
@MiniLi Ja men precis. Det känns som det försvunnit. Jag vill ju att min häst ska tycka det är lätt på banan och bli bekväm och tycka det är roligt. Om jag gång på gång tävlar i för svår klass och hästen tycker jag sätter den i skiten för mycket kommer den ju inte vilja tävla och bli spänd inne på banan. Den kommer ju komma ihåg att innanför staketen är det alltid svårt och pressat.
Bättre på att rida det tekniska........ jo tjena. Precis som du skriver så kan man inte rida runt fyrkanten, vända över banan och göra lite volter i trevlig form så bör man nog träna en del.

I hoppning är det så mycket lättare. Krashar du 5 ggr i 1,10 kommer du ju gå ner och hoppa 90. Men eftersom ingen kan dö i dressyr när det blir lite svårt så är det tydligen okej att bara fortsätta.
Ja, och i dressyren på lägre nivå tror jag verkligen att det är en nackdel att man får rida på kandar innan man kvalat. Det är ju också ett vanligt argument, att personen föredrar att rida på kandar och därför vill hen inte gå ner till LA/MSVC. Eller att de är "bättre" på byten än enkla byten och därför inte vill gå ner :meh: :banghead:
 
Känns som att det där med att tävla en nivå lägre än man tränar har försvunnit lite? Iaf i vissa grupper?
Eller minns jag fel när jag tycker det var en självklarhet förr, men att folk nu gärna ska ut i så höga klasser som möjligt?

Jag känner folk som tex gjort MÅNGA försök i MSVB1 för att klara kvalgränsen och sedan en dag har de typ tur och saker funkar bra. Vips ska de ut och rida MSVB5. När jag frågat varför de inte bara går ner till LA eller MSVC för att ge sig själva och hästen lite enklare förutsättningar och en positiv känsla på banan så får jag oftast svaret att de tycker att de högre klasserna är roligare (alltså att programmen är roligare). Har en kompis som typ uttryckt att hon är bättre på att rida "tekniskt" än att rida långa transportsträckor, längningar osv mm. Jag känner bara att om du inte ens kan få bra betyg på att rida en långsida i arbetstrav kanske du ska träna lite mer på det?O_o

Har också varit med om att folk tyckt att jag ska starta LA på tävling bara för att min häst inte bryter av till trav i den förvända. Men eh, vi klarar inte ens av att rida LB på tävling utan att tappa all bjudning pga spänning. Hur sjutton skulle vi ta oss igenom LA på ett bra sätt?
Sedan är det ett problem att de flesta arrangörer inte har de enklare MSV B-programmen. Eftersom de inte är kvalprogram till MSV A är de inte intressanta att rida
 
Ja dressyrryttartest rids enskilt.
Jag älskade det, och man fick många insikter! Man fick kommentarer och poäng om sits inverkan och harmoni, typ så. Väldigt konkret och givande!

Men det var nog bara jag i mitt distrikt som gillade det 🙄
'vi rider faktiskt msvc, vi ska väl inte behöva bedömas för vår inverkan den är givetvis bra ändå' typ så..
Man kanske kan ta bort alla andra dressyrtävlingarna än ryttartest? :D på upp till en viss nivå.

(o lägga till ett lydnadshinder)


(eftersom det definitivt inte går att ändra bedömningen i vanlig dressyr menar jag :) och eftersom dressyrryttarna enligt tråden inte deltar i ryttartest om det finns alternativ.)

(måste fråga om vi någonsin har ryttartest på ridklubben, men det är ju mycket ekonomi i det. Om ingen kommer så funkar det ju inte. Dressyr är ändå tydligen dyrare än hoppning så som det är.)

Avviker från att svara på posten.

Och sedan på högre nivå.
@fio s

Hur svårt kan det vara att bara gå tillbaka och döma enligt TR? Nu har dom ju tyvärr skrivit om hela TR men det som stod i dressyrens grundprinciper och förklaringar till hur en rörelse ska se ut för typ 25 år sedan var det ingen som sa emot. Inte ens på AR forumet :rofl:

Men är tydligen tyvärr omöjligt verkar det som.

Men man vill ju ändå tyvärr inte, eller inte jag i alla fall, att dressyren och hästtävlingar ska förbjudas, för att inte tala om ridning :(. Tror inte ens hästarna egentligen blir glada av det. (mer utrotade)
 
Senast ändrad:
@fio Exakt på hela ditt inlägg! :)

*kl*
Jag känner inget behov att försvara mig som domare men jag skriver alltid om hård/dålig ridning. Kommenterar munnar osv osv. Nu dömer jag ju bara upp till MSV C, eller LA:6 blir det ju nu, och jag tycker ett flertal ryttare i lätt klass borde ta och kolla på sin egna ridning och kapacitet innan de kommer ut och tävlar.
Bara för att du kan göra skänkelvikningar och förvänd galopp hemma betyder det INTE att hästen är klar för att starta LA. Även fast ridningen i sig inte är hård så är det hemskt att se en häst som inte är klar för klassen och verkligen försöker.
Denna höst har jag ett flertal gånger skrivit: Så som hästen visas idag är den inte klar för denna klass.
Kan du inte ens behålla din häst i form vid en övergång så ska du inte TÄVLA. Om folk tränade lite mer och startade en klass lägre än vad de tränar på så skulle också betygen bli mycket bättre. Det är så jädra tråkigt att sitta och sätta 6, 6, 6, 6. Jag vill ju kunna sätta 8 på allt.
Dessutom måste arrangörerna hitta bättre skrivare, alternativt betala för en bra skrivare. Inte så kul att komma till tävling där skrivaren är en 17 åring som typ inte kan skriva för hand. Det gör ju att vi inte kan ge några kommentarer typ.
Håller verkligen med. Att rida ett helt program, med moment på moment på klassens svårighetsgrad kräver en hel del träning och god balans. Och till det tillkommer dessutom spänning i miljö/atmosfär och ryttare som inte riktigt gör exakt som hemma (som svårighet).

Det ska helst vara 95 % av passen hemma som funkar i nivå med klassen för att man ska ha rimlig chans att göra det lätt för hästen på tävling. Det ska vara "normalt" att göra rörelserna bra.

Som domare vill jag se väl grundutbildade hästar där rörelserna är "grädden på moset" och bevis för att hästen klarar av utbildningsnivån utan att tappa takt och riktning.

Men är man hård på detta som domare blir man inte bokad igen. Och får rykte om sig att vara sur. Det har hänt att jag varit tuff på någons händer (och skrivit kommentar kring det), sen visade det att detta var tävlingsledarens dotter... Där har jag inte blivit bokad igen.
 
Sen rent sportsligt så var det Totilas och liknande som gjorde att dressyrsporten fick ett rejält uppsving i popularitet. Helt plötsligt var inte dressyr lika tråkigt att titta på som när målarfärg torkar.
Det är kanske ok att det är så tråkigt att se som när målarfärg torkar :)

Mindre pengar i det också, så mindre incitament till att hum vinna på Helgstrandsvis. Det har ju visat sig att dressyren som man trodde var okorrumperbar typ har nära värre möjligheter än hoppningen till allt möjligt skumt.

(Ehum sedan gillade jag inte Totilas så jag är partisk. Som en stor spindel, bara ben överallt :sneaky:, elakt av mig att tycka och säkert dålig smak med.)

Btw, kan du svara mig när hästarna slutade trava och började passagea (eller vad de gör för elände) hela varvet runt på dressyren :rofl: jag missade övergången helt och hållet genom att inte se dressyr på flera år. Och sedan läsa om rollkur och spana in för 10+ eller ngt år sedan. Jag får skämmas som övergav dressyren som tittare. Men jag upprepar mig i att hela grejen och spänningen var när de gick över från trav, till passage, till ökningar, till osv. (tycker jag frågat i flera trådar men inte riktigt fått svar. Kanske missat.) I fälttävlan var dressyren vacker i några år till. Men jag tror minsann det börjat där med. (sorry, jag inser att det här låter dumt och att självklart är det objektivt vackrare detta med glödande kol osv.)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 773
Senast: Lotus
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 368
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp