Förbereda inför parning

Tovess

Trådstartare
Hej! Ganska nyligen köpte vi en Neva hona som har fått någon kull tidigare. Vi har alltid drömt om att få kattungar och nu kommer det bli verklighet! Efter mycket letande så har vi hittat en hane som kommer hem till oss för parning, eftersom att Bianka (vår katt) flyttade hit ganska nyss (2 månader sen). Vi tycker det känns onödigt att låta henne flytta på sig så snart igen då hon blev väldigt spänd när hon först kom hit. (Men hon har känt sig hemastadd sen första dagarna så att ingen får för sig att vi skyndar på parningen, hon har även löpt regelbundet sen vecka 1 hos oss).
Jag har försökt googla på vad man ska tänka på inför parning och hur man ska förbereda? Allt jag hittar på internet är att "honan brukar koma hem till hanen och hanen brukar ha ett eget rum som dom kan få vara ostörda i". Så hur ska vi förbereda parningen? tips mottages tacksamt!
 
Har du stamnamn? Annars behöver du fixa det.

Är honan hälsotestad enligt vad som är relevant för rasen? Är hanen också testad? Kan också vara lämpligt att ta parasitprov innan parningen med så att man inte råkar sprida någon smitta i onödan.

Anledningen till varför man väljer att inte flytta på hanen är för att han brukar vara mer revirbunden och kanske inte vill para din hona i en okänd miljö. Han kan också börja markera revir på ett nytt ställe. Ganska vanligt när de sätts ihop med en löpande hona.

I övrigt är det inte så mycket som behöver förberedas inför parning. Det är viktigt att ha ett lämpligt rum där paret kan vara ostörda. Sedan kommer ju det mesta av jobbet efter en parning.
 
Det är nog bra om du pratar med kattens uppfödare så kan du få lite tips om hur du ska förbereda. Olika raser testas även för olika sjukdomar och där är en annan rasentusiast bäst insatt.

Om man flyttar på hanen eller honan är en smaksak. Flyttar man på honan kommer hon ofta av sig i löpet så man får räkna med att hon blir borta lite längre. Jag har kört båda varianterna, har ofta hanarna ute hos fodervärdar och då får de para hemma hos honorna. Tar man hem hanen får man vara beredd på revirmarkering så det är bra om man kan avsätta en lättstädad avdelning till hanen.
 
Jag hade hane hemma sist, han och honan tillbringade 3 dygn i mitt badrum. Lättast att städa där. Det kan låta väldigt mycket, en varning.

Jag skulle också testa min egna och kräva nytt test av giardia och TF på hanen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 602
Senast: YlvaG
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 094
Senast: Whoever
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: MissFideli
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp