Bukefalos 28 år!

Förberedelser inför sommarbetet

B

Borka2008

Hej!
Sommarbetes perioden närmar sig.....
Hästarna våra går i jordiga hagar på dagen.
Miljön runtomkring erbjuder inte dessto bättre än små grästussar här och där.
Hur gör ni som ej har så bra möjligheter att förbereda hästen inför betet?
Hur mycket och hur länge betar ni även era hästar innan de släpps på betet?
Släng gärna in lite tips/ideer etc ni gör inför betet.
 
Sv: Förberedelser inför sommarbetet

När jag hade min häst på det viset, så plockade jag gräs till honom! Fyllde ikeapåsar och gav honom, det var uppskattat!

Stannade med bilen och plockade där det fanns mkt gräs.
 
Sv: Förberedelser inför sommarbetet

Okej...har funderat på om jag skulle kunna lösa det så.
För om vi ska ta oss till en äng med okej gräs så tar det ca 30 min i skritt, tillåter inte så mycket annat då det är trafik och asfalt dit bort.
Eftersom jag vill träna/rida så känns det som om det tar lite väl lång tid att hinna dit varje dag....

Men har jag fått det helt fel, men vill minnas ngt i bakhuvudet att "klippt gräs är direkt farligt för hästars magar"?
Men det är alltså inte farligt att riva upp och ta med sig till stallet och ge sen typ 20-30 min senare?
 
Sv: Förberedelser inför sommarbetet

gräs som är klippt av en gräsklippare skulle jag undvika att ge men vanligt gräs som du plockar är absolut inte farligt för hästen!

Torkar det så är det ju inte hela världen, det blir ju bara hö.
tort gräs=hö
 
Sv: Förberedelser inför sommarbetet

Hej!

Min står på samma premisser- sandhage med nästan ingen gräs.

Jag har världens bästa stallägare, som med glädje upplåter sina gräsmattor till min tjej att gå där och beta. Så medan jag städar sadelkammaren, smörjer utrustning och pysslar med annat, går pållan på gården och betar smaskigt gräs.

Mina hästar går under namnet gräsklipparen, eftersom jag släpper dom och dom går där med plytet i backen.

/ lavinia, som även borstar och ryktar där pållan betar, ju mer gräs desto bättre.
 
Sv: Förberedelser inför sommarbetet

jag har stora hagar, men tyvärr väldigt slitna till mina hästar. Så jag låter dem beta för hand varje dag i ca 3 veckor innan betessläpp. Pyssligt och tidskrävande, men törs inte annat.
 
Sv: Förberedelser inför sommarbetet

KL

Har turen sen ett drygt år tillbaks att ha vinterhagar där det faktiskt växer gräs på våren, tillräckligt för att inte hinna bli helt nedbetat, utan hästarna har att beta av successivt allteftersom det växer upp april-maj. Det är dock väldigt smått bete, eftersom det betas ner alltefter som det kommer upp, så det räcker inte för att förbereda helt för sommarhagarna där betet är kraftigare.

Står på anläggning och vi har 12 hästar som är fördelade på 7 vinterhagar, stora, och utanför dessa har vi "säkerhetsfållor" dvs det är fållor utanför hagarna som stängs de också när alla hästarna är ute, som säkerhet om ngn skulle komma ut. i dessa växer det gräs, och de är perfekta att släppa hästarna i när man mockar och fixar i stallet. Gör detta varje kväll med min häst, samt när han är ledig ett par dagar i veckan. Utöver det när betet närmar sig, dvs 3-2 veckor innan, plockar jag ikea kassar med gräs från där de ska gå i sommarhagarna.

jag är oerhört försiktig och rädd för kolik och fång, så jag tar inga risker. Har ett fullblod men numera drabbar fång precis ALLA raser. Första dagarna på betet går hästen mycket korta dagar, tas sen in från hagen och aktiveras dvs får röra på sig vid hand eller uppsuttet. Innan han släpps "fullt ut" på betet. Min häst går på dagbete, dvs han är ute ca 12 timmar/dygn och står på box nattetid, så det är också en faktor som gör att invänjningen inte är alltför chockartad, man kan fortfarande ge av ordinarie grovfoder för att stabilisera nattetid, vilket underättar. men nog är det meckigt att förbereda och vänja in dem, ändå har jag som sagt en hel del fördelar som underättar runt det hela, men som sagt, jag är livrädd för fång eller kolik och tar inga risker.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Genom en successiv invänjningsperiod kan du förbereda hästen väl inför betessläppet. Enligt skadehistorik från Agria djurförsäkring...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Min häst ska på bete där hon ska stå ute dygnet runt nu den 1 juli. Tidigare har jag haft tillgång till gräshage som hon kunnat stå...
Svar
11
· Visningar
1 394
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 621
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp