Beta häst inför bete

Thepa2002

Trådstartare
Hej! Min häst ska på bete där hon ska stå ute dygnet runt nu den 1 juli. Tidigare har jag haft tillgång till gräshage som hon kunnat stå i ett par timmar under dagarna för att betas in inför betet, men i år har jag tyvärr inte det längre. Jag undrar då hur mycket en häst måste betas innan de kan släppas på bete, då jag måste göra detta för hand. Hittils har hon betas runt 30 min per dag i 1v. Räcker det att det fortsätter så dagligen fram tills släppet eller måste jag beta henne längre?
 
Jag brukar beta för hand så länge man orkar plus plocka massvis med gräs och ge i boxen. 30 minuter per dag är ingenting jämfört med att gå ute och äta dygnet runt, så betydligt mer än så behöver du vänja hästen.
 
Jag hade velat handbeta mina hästar mycket längre än 30-60 minuter per dag för att våga släppa dem på bete dygnet runt! Nu har jag dem hemma och kan göra lite som jag vill och växlar just nu mellan nerbetad hage, hage med mer gräs i och att gå in på box på natten. Det har jag gjort sedan mitten av april när det började bli någon mängd gräs att tala om i hagarna och de går alltså fortfarande inte ute dygnet runt (vet inte om de kommer att göra det alls i sommar, beror lite på mängden gräs, hur runda hästarna blir och hur mycket insekter det är).
 
Jag hade velat handbeta mina hästar mycket längre än 30-60 minuter per dag för att våga släppa dem på bete dygnet runt! Nu har jag dem hemma och kan göra lite som jag vill och växlar just nu mellan nerbetad hage, hage med mer gräs i och att gå in på box på natten. Det har jag gjort sedan mitten av april när det började bli någon mängd gräs att tala om i hagarna och de går alltså fortfarande inte ute dygnet runt (vet inte om de kommer att göra det alls i sommar, beror lite på mängden gräs, hur runda hästarna blir och hur mycket insekter det är).
Men om du säger hypotetisk att du inte har tillgång till hage, hur hade du gjort då? För tillfället betar jag henne kanske 40 min på ställen med mycket gräs samt plockar runt 2kg gräs för hand/dag som hon får i boxen. Tror du det skulle kunna räcka? :)
 
Men om du säger hypotetisk att du inte har tillgång till hage, hur hade du gjort då? För tillfället betar jag henne kanske 40 min på ställen med mycket gräs samt plockar runt 2kg gräs för hand/dag som hon får i boxen. Tror du det skulle kunna räcka? :)
Jag kanske är onödigt försiktig, men jag hade inte tyckt det var tillräckligt för att sedan släppa ut dygnet runt på bete. 2 kg gräs är inte särskilt mycket, gräs består till typ 80% av vatten och hö innehåller bara runt 15% vatten. Hur mycket hö äter hästen per dag? Jag hade helst velat komma upp i att större delen av grovfodergivan är gräs innan jag släppte ut dygnet runt.
 
Beror väl lite på vilken typ av häst man har och hur känslig den är. När jag inte har haft gräshage att vänja in på har jag betat ca 1 h om dagen och plockat en Ikea-kasse med gräs dagligen och gett i boxen innan betessläpp och det har gått bra.
 
Men om du säger hypotetisk att du inte har tillgång till hage, hur hade du gjort då? För tillfället betar jag henne kanske 40 min på ställen med mycket gräs samt plockar runt 2kg gräs för hand/dag som hon får i boxen. Tror du det skulle kunna räcka? :)

Jag handbetade min 2 x 60 min ifjol när hon skulle söderut och gå på mer gräs än vanligtvis. Det kändes som gränsfall för mig, men då hade hon även lite gräs i hagen resten av dygnet att gnaga i sig.

Mitt sto räknar jag med att hon äter ca 40-50 kg gräs/dygn, då väger hon 400 kg i normalhull.
 
Jag kanske är onödigt försiktig, men jag hade inte tyckt det var tillräckligt för att sedan släppa ut dygnet runt på bete. 2 kg gräs är inte särskilt mycket, gräs består till typ 80% av vatten och hö innehåller bara runt 15% vatten. Hur mycket hö äter hästen per dag? Jag hade helst velat komma upp i att större delen av grovfodergivan är gräs innan jag släppte ut dygnet runt.
Hon äter silage, ca 11kg om dagen. Väger runt 450kg väldigt smäcker modell. Kanske kan plocka upp mot en 7/8kg per dag då? Hon är inte alls känslig vad vi märkt och tidigare ägare har bytt foder från en dag till en annan utan att hon reagerat något!
 
Jag handbetade min 2 x 60 min ifjol när hon skulle söderut och gå på mer gräs än vanligtvis. Det kändes som gränsfall för mig, men då hade hon även lite gräs i hagen resten av dygnet att gnaga i sig.

Mitt sto räknar jag med att hon äter ca 40-50 kg gräs/dygn, då väger hon 400 kg i normalhull.
Hur räknar man på hur mycket de äter? Finns det någon tabell eller annat?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 191
Senast: skiesabove
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 688
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp