Bukefalos 28 år!

Förbjud rid- och körspö

Sv: Förbjud rid- och körspö

NU är inte travkörning samma som vanlig körning.
I travsporten används sidostänger, inte för att förflytta hästen men för att den skall gå rakt eller behöver stöd. Exakt det som en ryttares ben gör. Så där behövs inget spö för det endamålet.
Det är just det som är trixet med monté.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Säger det samma! :eek::eek:

Håller med om att om man använder sporrar på det viset, då ska man ABSOLUT inte rida en meter med dem!
Precis. Många vill förbjuda bett, sadlar, sporrar, spön, tävlingar, boxar... Varför? Med rätt kunskap, och korrekt använt, är inte dessa saker av ondo för hästarna.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Sporrar å spö korrekt använda orsakar hästen ingen smärta!

det finns rötägg som inte borde ha häst överhuvudtaget så är det, men man kan inte förbjuda andra människor att få ha hjälpmedel vid ridning eller hästhantering överhuvudtaget. Sporrar och spö är hjälpmedel för att visa hästen på ett tydligare sätt vad vi menar, så inte missförstånd uppstår. allt som används felaktig kan skapa smärta.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Det var retoriskt,förstår du .
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Istället för att klaga på alla spön osv så kanske man skulle utbilda alla människor som vill ha häst köpa och äga häst. Som vi i travet måste göra för att få vara med i tävlingar borde vara lika även för at få vara i ett ridhus och rida lektioner.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Det vore ingen dum idè!

För det har ju varit mer än en gång man sett hästägare som haft mer eller mindre farliga hästar med motiviationen "jag är alltid snäll mot min häst". Snäll i deras ögon är att aldrig säga emot hästen utan låta den få som den vill i alla situationer.
Vilket ju leder till en häst som går över folk, slänger av folk, sparkas, bits osv, för den har aldrig fått höra att den inte får göra sådant.
Och sedan tror de att hästen är lycklig! Yeah right! :grin:
I själva verket är ju hästkrakarna rejält mkt mer uppstressade av hela sin livssituation än den väluppfostrade och harmoniska hästen någonsin blir!
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Det vore ingen dum idè!

För det har ju varit mer än en gång man sett hästägare som haft mer eller mindre farliga hästar med motiviationen "jag är alltid snäll mot min häst". Snäll i deras ögon är att aldrig säga emot hästen utan låta den få som den vill i alla situationer.
Vilket ju leder till en häst som går över folk, slänger av folk, sparkas, bits osv, för den har aldrig fått höra att den inte får göra sådant.
Och sedan tror de att hästen är lycklig! Yeah right! :grin:
I själva verket är ju hästkrakarna rejält mkt mer uppstressade av hela sin livssituation än den väluppfostrade och harmoniska hästen någonsin blir!

Precis hjälpte min kompis imorse med deras 7 hingstar ingen av dom gör något dumt en av e lite skrikig men inget mera det är att vara snäll mot hästen. Dom känner sig trygga och då är inte hästar bråkiga.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Istället för att klaga på alla spön osv så kanske man skulle utbilda alla människor som vill ha häst köpa och äga häst.

*kl

Jag har alltid talat för att man borde införa "körkort" på den djurart man avser att skaffa. Detta ska visas upp och godkännas innan man får skriva ett kontrakt om köp/fodervärd. Jag tror att det till stor del skulle minimera det onödiga lidande som kommer ur okunskap, vilket jag tror är orsaken till de flesta fall av misskötsel. Man vill ju iaf tro att det är få som avsiktligt missköter sina djur...

Man har ju Grönt Kort för att få tävla, så varför inte för att få ha djur öht? De som då tycker att det är för jobbigt att gå den kursen, är ju förmodligen inte intresserade av att ta hand om sitt djur på bästa sätt, och borde på så sätt hindras, i möjligaste mån, från att skaffa det...
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Problemet är väl hur man bäst sammanfattar livslånga läror och kunnande till en enkel helgkurs, exempelvis. Och bara för att man har läst en kurs och klarat provet behöver man ju inte kunna något specifikt. Många har ju förmågan att läsa nåt och komma ihåg det i ett dygn och sen har de tappat det igen. Jag, till exempel, tog Grönt Kort 1996 och minns inte ett skvatt av det provet. (Gick ingen kurs innan, klarade mig ändå.) :crazy:
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

man kan ha provet i körkortsstil, dvs det är inom bilkörning inte nödvändigt att i huvudet kunna vad det är för modellnummer på en backspegeln till en honda accord från 1996.. precis så är det inom hästeriet när det gäller en hel del saker..

det som skall finns är grundkunskaper i hästhantering, stallmiljö, hagmiljö, utevistelse, sjukdomslära och foderlära.. testfrågor kan finnas på ex ridsport.se och när man är redo för provet kan man ex ha datorprogram på en dator hos en ridskola som är ansluten till ridsportförbundet och en anställd på ridskolan övervakar..
exempelvis..
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

hörru tulipanaros! ta å svara på mitt inlägg till dig!
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

man kan ha provet i körkortsstil, dvs det är inom bilkörning inte nödvändigt att i huvudet kunna vad det är för modellnummer på en backspegeln till en honda accord från 1996.. precis så är det inom hästeriet när det gäller en hel del saker..

det som skall finns är grundkunskaper i hästhantering, stallmiljö, hagmiljö, utevistelse, sjukdomslära och foderlära.. testfrågor kan finnas på ex ridsport.se och när man är redo för provet kan man ex ha datorprogram på en dator hos en ridskola som är ansluten till ridsportförbundet och en anställd på ridskolan övervakar..
exempelvis..

Ja, något åt det håller kanske skulle fungera. Självklart löser detta inte alla problem, men det sållar bort en del helt olämpliga hästägare. Man kan ju aldrig bli av med all okunskap (säger ju sig självt eftersom man aldrig blir fullärd), men man kan ju alltid försöka göra det bästa för att öka kunskapen - kanske framförallt öka kunskapen om den bristande kunskap man eventuellt har ;)
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Tyvärr !
Jag tycker inte att det här är konstruktivt !
Vet inte vad du snackar om.....
Dessutom måste jag förbereda mig för en konferens imorgon.....
Jag säger bara Lägg ner trav-cirkusen för hästarnas skull.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

hörru tulipanaros! ta å svara på mitt inlägg till dig!

Det gör hon inte, när hon får sakliga motargument eller bes förklara något blir hon "trött" eller "har annat att göra" eller anser det inte vara "konstruktivt". Men det blir väl så när ens enda syfte här på forumet är att tjafsa och idiotförklara folk. Jag rekommenderar ignorerafunktionen.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Vore nog bra att förbjuda spö i trav och hoppning, man ser alltför ofta hästar bli slagna av sina besvikna kuskar/ryttare efter en kass ritt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förbjud rid- och körspö

det är redan förbjudet att bestraffa hästen efter en dålig ritt..

spöet kan behövas för tippning och om hästen verkligen är en smart häst som vägrar för att slippa.. jag tycker inte att spöet skall tas bort från varken travlopp eller hopptävlingar.. dock skall hårdare regler finnas, ex avstängningar, böter etc..
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

du, ger man sig in i leken får man leken tåla, nu tar du och svara på inlägget omedelbums.. jag skiter fullständigt i om du har en konferans att förbereda, du har ju tid att sitta här och skriva en massa nonsens ju..

BeastieBabe skrev:
du är en tvärtemotmänniska.. :grin:

du beskyller utrustningen för smärta och skador istället för att anklaga den idiotiska MÄNNISKA som inte besitter kunskapen att använda utrustningen..

hörru börja i RÄTT ÄNDE, förbjud okunskap, inte utrustning..



vad säger du t.ex om singelolyckor, bilskador, personskador och olyckor vid rattonykterhet? ska man anklaga de idiotiska människorna som sätter sig bakom ratten efter att ha inmundigat alkohol eller själva bilarna?

om du skall gå på samma linje i den frågan som i frågan om utrustningen till häst så kommer du att vilja förbjuda bilarna.. eller hur?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Är fel form djurplågeri, så som det påståtts i debatten som sedan en tid rasat i ridsportsverige – i första hand via sociala medier...
Svar
0
· Visningar
1 044
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 681
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 094
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp