Bukefalos 28 år!

Förbjud rid- och körspö

Sv: Förbjud rid- och körspö

Oavsett om man sysslar med trav, brukskörning, dressyr, hoppning, skogsridning, western, NH etc så har hästen samma grundläggande behov och ickebehov. Dvs hästar har samma behov av att ha en rimlig foderstat, en säker stallmiljö och utevistelse, slippa bli misshandlade etc. Jag tror att det är vad diskussionen handlar om när man pratar om "körkort", iaf för min del.
Hästar är hästar, en travhäst som omskolas till ridhäst får tex inga förändrade behov vad gäller att den ska få mat och behandlas väl även om trav och ridning skiljer sig en del.

Bedömma ridning blir en knivig fråga eftersom alla ryttare inte är på samma nivå. Att tex radera ut sämre ryttare skulle aldrig gå eftersom det då aldrig skulle kunna skapas några nya duktiga ryttare. Däremot spelar det för mig ingen roll hur bra/dålig man är på att rida, hur man tex använder sig av spö och andra hjälpmedel på ett korrekt sätt kan alla lära sig. Och har man av olika anledningar inte förståndet/kunskapen att ta till sig sådan information, då ska man heller inte rida annat än under bevakning av de som har det förståndet och har lärt sig.

På hundsidan finns ett väldigt stort kursutbud i Brukshundklubben och Sv.Kennelklubbens regi form av hundägarkurs (innan man köper hunden), valpkurs, grundlydnad/vardagslydnad mfl. Varför finns detta inte i lika stor utsträckning på hästsidan? Jag har tex inte sett någon "Hästägarkurs" för folk som funderar på att skaffa häst. Det finns säkert någonstans, men eftersom jag inte hört talas om det så är det ändå inte i närheten av så utbrett som på hundsidan...
 
Senast ändrad:
Sv: Förbjud rid- och körspö

Det bror väll på hur folk använder spön. Min mage knyter sig när jag ser folk "spöa" sina hästar. Jag rider oftast med dressyrspö, mest som en markering, knepigt nog uppför sig hästarna lite bättre när dom vet att man har ett. Sen räcker det ju oftast med ett "pet" man behöver ju inte slå.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Vad menar du?
Inser du att du just säger att man hellre ska "slå" (dvs. banka) på hästen sidor, för att man har sporrar eller spö. Tänk om rider världens mysigaste häst. han går jätte bra om du har sporrar och spö - som du inte bankar med. Sen tar du av dom dagen därpå, då är han slö. Skulle du då ta på dom igen, fast du knappt andvänder dom, och han går bättre eller skulle du banka honom gul och blå utan resultat. I sånna fall får dom väl förbjuda att rida hästar över huvudtaget, så slipper dom plågas. Släpp ut alla halvblod som alltid fått mat på bordet, utan täcken eller glada hej fån ägarna. Släpp dom på en ö och låt dom slippa männiksor, eller säg - "djurplågare med sporrar och spön". För det är just DET du säger. PUNKT.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

vad bra att du slutat med spö, håller fullständigt med dig..:laugh:

Många människor går i tron om att bara för att hästen är ett stort djur så är den hårdhudad och tålig och okänslig..

Men det är helt fel, då hästen har mycket känsligare hud, än vad människan har..
DETTA ÄR INTE RIKTAD MOT NÅGON PERSON UTAN EN ALLMÄN FÖRKLARING:

Dra försiktigt med ett finger över huden på hästen, så ska du se så irriterad den blir och skakar på hudmusklerna för att bli av med dig..
Precis som den skakar efter flugor för att bli av med den..

Innan du slår hästen med ett spö, så ta spöet först och slå till dig själv, lika hårt som du tänkt rappa till hästen, så tänker du nog om..

Om din lärare/chef inte är nöjd med ens jobb, inte f-n rappar han till oss då..Olagligt, ja..

Visst hästen är inte en människa men det går att få upp motivationen på hästen, positivt också, utan våld..
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Jag kan inte heller annat än och hålla med! Förbjud spö, det funkar ju uppenbarligen i andra länder, så varför inte här?
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Det håller jag med om. Att alla hästar har samma grundläggande behov angående skötsel, foder mm.

I ridsporten finns inget intresse att lära sig teori annat än om det görs "med tvång!" Kollar man på ridskolor så är det enda intresset stora flertalet elever har själva ridningen! Lägger man in teoripass i stället för ridning en eller flera ggr per termin, då är det inte populärt! På en ridskola där jag jobbade aktivt i många år så slutade vi tala om när ridningen ersattes med teori (ca 2 ggr/termin). För fick eleverna i gruppen veta "nästa gång är det teori", då struntade de flesta i att komma!

Likväl så vet jag många ridskoleelever som efter några terminer på ridskola köpte häst. Och då var ridkunskapen ridning en gång i veckan i ett par år = inte många pass, och markkunnandet om skötsel och annat viktigt nära nog lika med noll!
Dessutom slutade de oftast rida lektion när de fick häst, de ansåg inte de hade råd med lektioner/träningar när de köpt häst...

Jag är helt klart för ett körkort för häst, men jag tycker det till en början bara ska innehålla rejäla krav på baskunskap om hästars skötsel, stallmiljö, fysiologi mm. Skippa ridning/körning, det kan kanske läggas in som krav efter några år när man sett hur det fungerat.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Jag tycker det beror på vad för häst man sitter på om man har nytta av ett spö. På en unghäst vill jag ha ett kort spö i all ridning, bra att kunna dutta med det på bogen när man vill hästen ska förstå skänkel. Att förstärka rösten "trav" osv med en dutt med spöet.

På annat än unghäst är spö helt onödigt på uteritter tycker jag. Slutade med det för många år sedan.

Min nuvarande häst rider jag inte med dressyrspö, inte heller förra hästen. Men har man en häst som har svårt för sidvärtsrörelser tycker jag ett dressyrspö är kanon, ha det att dutta bakom skänkeln så förstår hästen man vill den ska gå sidvärts. Likaså när man lär unghästen gå åt sidan kan dressyrspö vara bra.

I hoppning har jag däremot alltid spö. Bytte för många år sedan till 45 eller 50 cm spö med bred flapp. Ytterst sällan jag har använt spöet, men kommer man jätteknas in i tex en större kombination, då är spöet outstanding att peta på med på bogen för att förstärka skänkeln. Rösten räcker kanske inte till som förstärkning på alla hästar har jag märkt. Spöet ska ju bara vara en framåtdrivning, inte något att straffa olydig häst med!
Men att tro att rejäla rapp med hoppspöet på en motsträvig häst på tävling leder någonstans, det tycker jag inte fungerar. Träna får man göra hemma.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

I ridsporten finns inget intresse att lära sig teori annat än om det görs "med tvång!" Kollar man på ridskolor så är det enda intresset stora flertalet elever har själva ridningen! Lägger man in teoripass i stället för ridning en eller flera ggr per termin, då är det inte populärt! På en ridskola där jag jobbade aktivt i många år så slutade vi tala om när ridningen ersattes med teori (ca 2 ggr/termin). För fick eleverna i gruppen veta "nästa gång är det teori", då struntade de flesta i att komma!

Håller med. Om man upplyste föräldrar om vikten med teori så kanske deltagandet skulle bli större. Tyvärr går det inte att ställa krav på kunder, och om man gjorde att frånvaro från teorin även gjorde att man inte fick rida nästkommande gång skulle det bli ett jävla liv:mad: Folk betalar ju inte för att lära sig häst, utan för att få rida :angel::grin:. Jag vet faktiskt inte hur man ska komma tillrätta med detta. Själv älskade jag teorilektionerna ända från dess att jag var 7 år gammal, jag var nog ganska onormal :p

Likväl så vet jag många ridskoleelever som efter några terminer på ridskola köpte häst. Och då var ridkunskapen ridning en gång i veckan i ett par år = inte många pass, och markkunnandet om skötsel och annat viktigt nära nog lika med noll!
Dessutom slutade de oftast rida lektion när de fick häst, de ansåg inte de hade råd med lektioner/träningar när de köpt häst...

Jag var en av dem. Dock hade jag ridit 7 år på ridskola samt skött privathästar och lärt mig betydligt mer än de som ridit ett par år och kan alla gångarter på fyrkantspåret...
Då jag fick foderhäst var jag 13 och då slutade jag med lektionerna. Anledningen var att jag det senaste året/åren märkt att dessa lektioner inte gav mig något. Det var en ganska dålig ridskola med outbildade tonårstjejer som ridlärare. När man kommit längre i ridningen än till nybörjarstadiet så kom man inte vidare.
Jag slutade rida lektion regelbundet men tog istället hjälp av de privathästägare jag ansåg vara duktiga. Så det mest givande är inte alltid att fortsätta i sin ridgrupp, men jag förstår vad du menar. Hjälp behöver man. Jag fick aldrig åka iväg och rida för "riktiga" tränare men jag fick god hjälp av andra hästägare och det var först då jag fick denna första foderhäst som jag gick framåt i ridningen. Faktiskt.

Jag är helt klart för ett körkort för häst, men jag tycker det till en början bara ska innehålla rejäla krav på baskunskap om hästars skötsel, stallmiljö, fysiologi mm. Skippa ridning/körning, det kan kanske läggas in som krav efter några år när man sett hur det fungerat.

Jag håller med. Men jag tror ändå att det blir svårt att bedömma nåt sådant (menar då ridning/körning) då alla inte har samma "gåvor" eller förutsättningar. Så jag tror att det enda man kan ställa krav på är teoretiska baskunskaper. Dessutom lär sig de flesta mkt efter de sadeltimmar man får med egen häst. Känslan kommer av sig självt. Så var det för mig iaf, trots att jag inte hade tillgång till bra tränare.
Känner man till vikten av att hästen ska tränas på ett bra sätt, och vet vad som är ett bra sätt, då lär sig de flesta detta automatiskt. Och tar hjälp om de inte lyckas. Men det är klart, det finns alltid undantag:angel:
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

du är en tvärtemotmänniska.. :grin:

du beskyller utrustningen för smärta och skador istället för att anklaga den idiotiska MÄNNISKA som inte besitter kunskapen att använda utrustningen..

hörru börja i RÄTT ÄNDE, förbjud okunskap, inte utrustning..



vad säger du t.ex om singelolyckor, bilskador, personskador och olyckor vid rattonykterhet? ska man anklaga de idiotiska människorna som sätter sig bakom ratten efter att ha inmundigat alkohol eller själva bilarna?

om du skall gå på samma linje i den frågan som i frågan om utrustningen till häst så kommer du att vilja förbjuda bilarna.. eller hur?

:bow::bow::bow:

Kan vi inte förbjuda cyklarna också? Min kompis stjusade mig och 2 kompisar till (samtidigt, så vi var 4st), så rammlade vi. DUMMA HEMSKA CYKEL! Det var absolut inte vi som var idioterna där, utan det var cyklens fel :angel:
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Håller med om att en del ridskolor håller låg standard, ger ju inte mkt då att rida där när man nått en viss nivå.
Tex så hade ridskolan jag var aktiv på i många år de sista åren fullkomligt bedrövligt hästmaterial! :crazy:
Skithästar för att använda en hård men tyvärr sant omdöme! Och då utvecklas ju eleverna noll!

Numera har jag lektioner på en ridskola med mkt hög standard. Både vad gäller instruktörer och hästmaterial. Och man ser på tävlingsbanorna hur mkt eleverna på den ridskolan lär sig! Rosetterna är många, trots att de tävlar mot privathästekipage som ju har tillgång till sin häst betydligt mer än lektionsryttarna har!
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Precis.

Ang dåligt hästmaterial så var det så under mitt sista år som elev, att om vi skulle träna någon rörelse tex bakdelsvändning så kunde max halva gruppen göra det. Hästarna kunde ju inte. Vi hade vid det tillfället 2 hästar som kunde rörelsen öht. Vi var 5 i gruppen, de som inte satt på dessa 2 hästar fick efter bästa förmåga försöka förmå sin stackars krake att genomföra en bakdelsvänding trots att varken ryttaren eller hästen hade koll på vilka hjälper som krävdes... :grin:

Denna ridskola hade även mkt dålig ekonomi (som det brukar vara på de flesta håll). Som filosofi hade man att alla hästar skulle användas maximalt för att tjäna pengar. Vilket resulterade i att inga reservhästar fanns. Ägde man 10 hästar hade man 10 ungar i varje grupp - 6 dagar i veckan, 3 tim/dag.

Blev någon sjuk/halt hade man inte råd att ta hand om det ordentligt utan att nåt annat blev lidande. Jag tyckte att man kunde lägga ner hela ridskolan men blev såklart hatad för det. Jag anser dock att om man inte har råd att hålla mer än 4 hästar då har man 4 som har det bra och inte 8 som har det halvkasst. Har man inte råd att finansiera en verksamhet med 4 hästar så lägger man ner. Punkt slut.
Men som sagt, det var viktigare att barnen i området hade ett stall att vistas i, än att hästarna i stallet skulle må bra. Alltid mänskliga intressen först. Åt helvete med det. (Behöver jag tillägga att jag numera är fullkomligt allergisk mot ideel ridskoleverksamhet och inställningen "vi gör så gott vi kan" om det inte är nån kvalitet inblandad?:angel:)

Det finns säkert föreningar som fungerar, men det bygger i grund och botten på hästkunskap. Här var det aktiva föräldrar som satt i styrelsen, visserligen duktiga på att sköta en förening, men kunde ingenting om hästar alls. Lyssnade heller inte på de som kunde, eftersom de kunniga kom med invändingar som inte var lika vinstdrivande på kort sikt tex att hästar ska skötas på sätt som de mår bra av, och inte pressas till sista andetaget för att de då tjänade mer pengar på en månad än om de vilade.
Som sagt, jag är vaccinerad. När det numera är barnaspring i stallet får jag eksem och måste alltid försäkra mig om att vara i stallet på tider då inga lektioner hålls trots att jag är i en helt annan del av landet än nämna ridskola(:crazy:)...
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

om någon vill använda spö hemma så fine. Men på hoppbanan har jag nästintill aldrig sett någon använda spö på ett bra sätt. Sen om man pratar om dom stora klasserna så där det då används spö över ett hinder för att få hästen att räcka över så river hästen 99% av gångerna så effektivt verkar det inte vara....
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Precis. Jag tycker att det i denna tråden på flera håll låter som det är ok att ta ut besvikelse på hästen! :eek:
Och att genom att ta bort spöet så är det inte lika otrevligt för hästen.
Herregud säger jag bara, vart är ridsporten på väg?! :crazy:

Förmodligen år samma håll som travsporten.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Jag tycker det beror på vad för häst man sitter på om man har nytta av ett spö. På en unghäst vill jag ha ett kort spö i all ridning, bra att kunna dutta med det på bogen när man vill hästen ska förstå skänkel. Att förstärka rösten "trav" osv med en dutt med spöet.

Varför är man intresserad av lära in saker och ting fel? Då är det bättre att skippa även den korta pinnen, alla gångarter startar från ett bakben. Varför vill man ge hästen en motstridig signal genom att dutta på bogen när man i själva verket vill att hästen ska gå framåt???:confused:

I ena stunden säger du åt hästen att starta i trav, vilket är en rörelse framåt. När hästen inte svarar på din signal så säger du åt hästen att gå bakåt, snacka om frustration.:crazy::eek:
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Det håller jag med om. Att alla hästar har samma grundläggande behov angående skötsel, foder mm.

I ridsporten finns inget intresse att lära sig teori annat än om det görs "med tvång!" Kollar man på ridskolor så är det enda intresset stora flertalet elever har själva ridningen! Lägger man in teoripass i stället för ridning en eller flera ggr per termin, då är det inte populärt! På en ridskola där jag jobbade aktivt i många år så slutade vi tala om när ridningen ersattes med teori (ca 2 ggr/termin). För fick eleverna i gruppen veta "nästa gång är det teori", då struntade de flesta i att komma!

Likväl så vet jag många ridskoleelever som efter några terminer på ridskola köpte häst. Och då var ridkunskapen ridning en gång i veckan i ett par år = inte många pass, och markkunnandet om skötsel och annat viktigt nära nog lika med noll!
Dessutom slutade de oftast rida lektion när de fick häst, de ansåg inte de hade råd med lektioner/träningar när de köpt häst...

Jag är helt klart för ett körkort för häst, men jag tycker det till en början bara ska innehålla rejäla krav på baskunskap om hästars skötsel, stallmiljö, fysiologi mm. Skippa ridning/körning, det kan kanske läggas in som krav efter några år när man sett hur det fungerat.

Jag tror vi delar uppfattning i denna frågan!:idea:

Dagens ungdom är så lata när det gäller att veta hur någonting skall göra dom vill bara göra det.:confused:
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Sånt här kan göra mej galen! Varför släpper vi inte bara ut hästarna i skogen igen då? Dom kan få skav av grimmor och täcken, dom kan trassla in sej i eltråden, dom kan rulla fast i boxen, dom kan trassla in sig i täckena, dom kan få skav av benskydd, dom kan få skav av bättet, ont i ryggen av sadeln, osv osv. Ge er nu.... de handlar inte om att förbjuda någon ting. Jag förstår inte vad vissa använder sitt spö och sina sporrar till om ni reagerar så här? VAPEN? De är bara hjälpmedel under ridning och även för våran säkerhet.. Jag har tex alltid spö när jag leder unghästar, men jag har de vell inte för att gå o slå dom. Jag har de för min egen säkerhet. När jag rider har jag de alltid (även på unghästar) som en hjälp, inte ett "vapen". Va tror ni e bäst för hästen? att jag sitter och mjölkar med skänklarna eller att när den inte tar skänkel hjälpen så lägger jag till spöt lite lätt bakom sadeln?.. allt handlar om att använda hjälperna rätt, med förnuft och kunskap. Jag vet att de finns många ryttare som använder de fel. Så som de finns många som har häst men varken har råd eller kunskap. Jag skulle tycka att de bästa vore om alla som skaffade häst skulle ta nått liknande grönt kort fast i hästskötsel och att man även vid de "vandliga" gröna kortet för tävling skulle lägga större vikt för hur man uppför sig och även brätta varför och hur hästar känner och upplever saker. Jag förstår att de upprör folk när saker missbrukas men oftast är de inte av elakhet utan av okunskap. Man kan ju även skada en häst väldigt mycket genom att ge den tex fel foder... Ska vi sluta med de oxå då eller, dom kan ju äta gräs ist?
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Sånt här kan göra mej galen! Varför släpper vi inte bara ut hästarna i skogen igen då? Dom kan få skav av grimmor och täcken, dom kan trassla in sej i eltråden, dom kan rulla fast i boxen, dom kan trassla in sig i täckena, dom kan få skav av benskydd, dom kan få skav av bättet, ont i ryggen av sadeln, osv osv. Ge er nu.... de handlar inte om att förbjuda någon ting. Jag förstår inte vad vissa använder sitt spö och sina sporrar till om ni reagerar så här? VAPEN? De är bara hjälpmedel under ridning och även för våran säkerhet.. Jag har tex alltid spö när jag leder unghästar, men jag har de vell inte för att gå o slå dom. Jag har de för min egen säkerhet. När jag rider har jag de alltid (även på unghästar) som en hjälp, inte ett "vapen". Va tror ni e bäst för hästen? att jag sitter och mjölkar med skänklarna eller att när den inte tar skänkel hjälpen så lägger jag till spöt lite lätt bakom sadeln?.. allt handlar om att använda hjälperna rätt, med förnuft och kunskap. Jag vet att de finns många ryttare som använder de fel. Så som de finns många som har häst men varken har råd eller kunskap. Jag skulle tycka att de bästa vore om alla som skaffade häst skulle ta nått liknande grönt kort fast i hästskötsel och att man även vid de "vandliga" gröna kortet för tävling skulle lägga större vikt för hur man uppför sig och även brätta varför och hur hästar känner och upplever saker. Jag förstår att de upprör folk när saker missbrukas men oftast är de inte av elakhet utan av okunskap. Man kan ju även skada en häst väldigt mycket genom att ge den tex fel foder... Ska vi sluta med de oxå då eller, dom kan ju äta gräs ist?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Är fel form djurplågeri, så som det påståtts i debatten som sedan en tid rasat i ridsportsverige – i första hand via sociala medier...
Svar
0
· Visningar
1 044
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 681
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 094
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp