Fördomsprofilen Ryttare plus häst.

Kul tråd.. jag vill också vara med:

  • Rider min pinto 175 cm, som jag själv har ridit in och köpt som 3-åring.
  • Helklippt häst och med täcke på, både inne och ute.
  • Passier hoppsadel, Silhouette dressyrsadel, alltid med marinblå schabrack, gärna med gul kant.
  • Alla sadelgjordar med lamskinn.
  • Alltid med martingal och kort spö i skogen. Långt spö eller ingenting vid annan ridning. Aldrig sporrar än så länge.
  • Vintertid, ridtäcke från Exclusive Horseware eller Ulltäcke
  • Horze Avalance eller Amigo (med/utan diverse liner) täcken i hagen, enda som passar min häst, plus en hel del som inte passar.
  • Ridbyxor i blå färgskalor från Horze, Hööks eller liknande.
  • Har för många träns, i mellanprisklass. Och ett och annat dyrare pannband med bling bling, kombinerade nosgrimma utan understa remmen.
  • Har alla möjliga och omöjliga bett, rider dock enbart på ett tredelat Sweet-Iron som är det enda som är något så när godkänt hos hästen.
  • Benlindor eller höga gamacher på alla fyra.
  • Ridbyxor i blå färgskalor från Horze, Hööks eller liknande. Mountain Horse High Rider ridstövlar, Mountain horse vinterjacka. Billig Horzeridhjälm i grå.
  • Många olika jackor och västar i olika märken. Några dyra några billiga.
 
* Har bling på pannband
* crown dressyrsadel med fårskinnspadd
* hööksträns (en hel hög olika)
* baucherbett eller sötmalmsbett
* alltid skydd och boots på alla 4 (ibland lindor)
* håret i tofs eller fläta
* rider ibland på graman
* reflexer har jag vid uteritt.
* helklippt häst
* ländtäcke/skritttäcke vintertid
* gillar färger på ridsockar och benlindor. Ridbyxor och schabrak är ofta i blå, svart, brun, beige färgton.
* helskodda ridbyxor
* tennisskor eller bruna ridstövlar med snörning
gissa gärna på detta först och sen en gång till när ni lägger till att hästen är en varmblodig travare
 
Ni får ju gissa på de andra också inte bara lägga in er själva :cool:

Kul tråd.. jag vill också vara med:

  • Rider min pinto 175 cm, som jag själv har ridit in och köpt som 3-åring.
  • Helklippt häst och med täcke på, både inne och ute.
  • Passier hoppsadel, Silhouette dressyrsadel, alltid med marinblå schabrack, gärna med gul kant.
  • Alla sadelgjordar med lamskinn.
  • Alltid med martingal och kort spö i skogen. Långt spö eller ingenting vid annan ridning. Aldrig sporrar än så länge.
  • Vintertid, ridtäcke från Exclusive Horseware eller Ulltäcke
  • Horze Avalance eller Amigo (med/utan diverse liner) täcken i hagen, enda som passar min häst, plus en hel del som inte passar.
  • Ridbyxor i blå färgskalor från Horze, Hööks eller liknande.
  • Har för många träns, i mellanprisklass. Och ett och annat dyrare pannband med bling bling, kombinerade nosgrimma utan understa remmen.
  • Har alla möjliga och omöjliga bett, rider dock enbart på ett tredelat Sweet-Iron som är det enda som är något så när godkänt hos hästen.
  • Benlindor eller höga gamacher på alla fyra.
  • Ridbyxor i blå färgskalor från Horze, Hööks eller liknande. Mountain Horse High Rider ridstövlar, Mountain horse vinterjacka. Billig Horzeridhjälm i grå.
  • Många olika jackor och västar i olika märken. Några dyra några billiga.

Du tjänar bra, och mycket går åt till hästens utrustning och träning. Du tänker mycket på säkerhet runt hästarna, reflexer är alltid på när du rider ut. Jag gissar att du är runt 30-40.
Du är en som man kan fråga frågor i stallet, hjälper gärna till och tycker det är roligt.
Du brinner för att träna, kanske tävla, fast mest av allt vill du bara se framsteg i träningen.:D
 
Ha ha vilken härlig tråd :D

Vill inte ens tänka på hur jag framstår :p Speciellt inte när jag red runt efter olyckan med stygn i hela ansiktet och blåsvart. Inte igenkänningsbar för släkten ens en gång :rofl:
 
sorbifolia, gissar en klassisk allround-privatryttare som tävlar och tränar lite både hopp och dressyr på lätt nivå.
20-30 års åldern, medelinkomsttagare.
Står i ett inackorderings- eller kollektivstall där ni hjälps åt och umgås mycket.

Nära? :D
Jag själv..

Rider på en mindre fux av halvblodstyp, för närvarande helklippt.
Alltid benskydd på alla fyra ben. Ibland lindor som matchar schabraket, oftast strykkappor med fårskinnsfoder men ibland även knallröda hoppskydd av billigaste typ...
Svart aachenträns i medelprisklass med något dyrare swarowskipannband, helt vanligt tränsbett. Händer att det hängs på en lös gramantygel.
Dressyrsadel Wellington Elite modell begagnad med ett säkerhetshandtag.
Uråldriga stübben dressyrstigbyglar, lädergjord av bättre kvalitet än sadeln.
Schabrak i hög kvalitet oftast i grått, brunt eller blått, equiline är favoriten.
Svart urtvättat fleeceländtäcke när det är under 5+.

har på mig;
Blank Uvexhjälm
Blå pikeurjacka, ridkjol på vintern.
Oftast marinblå eller svarta helskodda pikeurbyxor alt. marthajeans.
Ariatstövlar och slitna trubbiga ponnysporrar.
Tunna Roeckl handskar om vädret tillåter, annars tjocka typ arbetshandskar.

Tycker det känns som om du är ca 30, medelinkomst. Tycker att saker ska vara praktiska och bekväma hellre än snygga och av senaste modell... Men kan ändå uppskatta märkeskläder/utrustning av bra kvalitet! Känns som en dressyrryttare som rider lätt klass, kanske har mdv som mål? Ganska okomplicerad som hästägare :D

Är jag nära? :p
 
Du jobbar iallafall inom något där det är viktigt att synas bra! Du kanske kör lastbil eller liknande, eller jobbar på något sätt inom trafik iallafall?

Du håller gärna en rimlig budget, säkerhet är viktigt för dig men allt behöver inte se så matchat och prydligt ut jämnt. Det viktigaste för dig är att grejerna är bekväma, säkra och funktionella.
Du är mer åt dressyrhållet, men du tävlar inte mer än någon klubbtävling då och då. Du tränar däremot för tränare varje - varannan vecka. När du inte rider dressyr rider du gärna och ofta ut, du hoppar en del lite lägre hinder men inte över metern.
För dig är det viktigaste att du och hästen är glada och mår bra. Din häst är ute länge i stor hage tillsammans med en kompis, du är en sån lättsam person som tycker att det är en häst och den klarar sig, när vissa i stallet nästan får panik när något är minsta lilla "fel". Din syn på hästhållning är helt enkelt mer avslappnad och "förenklad".
Jag tror också att din häst är ditt allt, och att du planerar att den ska få stanna hos dig så länge det bara går.

Hur mycket ute och cyklar är jag? :D
Yes, jag kör lastbil eller långtradare som en del kallar 24-metarna.
Rimlig budget, hmmm... nja det beror nog på ibland och ibland inte men mest ja. Säkerheten är viktig och det stämmer med att det inte måste se matchat ut och bekväma, säkra och funktionella också. :p

Nja, jag är faktiskt mer åt hopphållet, helst terränghinder de är roligast gärna över metern. Just nu rider jag mest dressyr för att hästen är skadat och inte får hoppa. Målet är att träna för tränare två gånger i månaden, en för hoppning och en för dressyr och sedan försöka ta oss ut på några tävlingar, kanske någon lokal dressyr, får se om det blir lokal inom hoppningen eller endast pay & jump.
Rider gärna ut och helst med så mycket miljöträning som möjligt, ju läskigare desto bättre. :D

Nästa stycke stämmer nog väldigt bra, beskriver min hästhållning ganska bra, det enda som inte riktigt stämmer är "häst är mitt allt", inte riktigt och ja hon ska få stanna hos mig tills hon dör.

Så nja inte så mycket ute å cyklade skulle jag vilja påstå, bara lite. ;)
 
Du var svår :)
Sadeln säger satsande hoppryttare men knuten i nacken säger dressyr :D Och bettlöst går inte riktigt heller ihop. Men... Du är allroundryttare som tränar hoppning ungefär varannan vecka. Du har eget stall och måste köra hästen till anläggning i närheten när det är dags för träning. Du har under ponnytiden eller som YR tävlat fälttävlan.

Du var ändå relativt nära :p Helt rätt att jag måste köra för att kunna "rida vettigt" = det ständiga dåliga samvetet. Är och har dock aldrig varit en FT ryttare (mer en enstaka debutantstarter) utan jag håller mig till hoppning som jag tävlar upp till MSV ;) Är student också så tjänar i princip inga pengar :P
 
På bortaplan.



På hemmaplan.



Bring it on liksom :cool:

(Sadeln är en Eques Sella Exclusive, Islandssadel, tränset är Hööks men rider lika ofta med PS, bett antingen ett rakt Hansbo eller tredelat Sprenger, hjälmen en Pikeur eller Back on Track.)
 
För stor reflexjacka hela vintern, under långärmade pikétröjor alt. Funktionsmaterial. Svarta eller mörkblå ridbyxor.
Fodrade gummistövlar till allt förutom just ridningen
Mountain horse stövlar eller ridskor med shortchaps
Billig hjälm som byts ut rätt ofta..
Alltid spö men används sällan
Alltid säkerhetsväst, ibland airbagväst också

Oskodd, filtklippt häst på lösdrift. 160 cm hög arab/svenskt halvblod
Inga extra grejer mer än benskydd fram vid hoppning, och halsring som säkerhetsbälte (alltid)
En stubben hoppsadel dyrare variant, syntet dressyrsadel. Ett par bow balance stigbyglar och ett par med gummisnodd.
Schabrak, gamla snetvättade i olika färger. Har 2 finare till speciella tillfällen
Anatomiskt träns från hööks med 2 eller 3 delat tränsbett med fasta ringar.
Massa reflexer och pannlampa med flera tusen lumen.
Då ska vi se.
Du är över 35, funktion går lååångt före flärd. Du står i stall utan ridhus och rider mest i skogen.
Du vägrar att frysa. Du är medelinkomsttagare som jobbar som tågvärd och du gillar ditt jobb.
Du gillar inte att putsa på dina saker.
 
Jag är just nu i ett hästlöst mellanläge - men:

Skulle du möta mig så möter du högst troligast en ganska matchad syn, även en vardag, och även säg en kall och regnig höst/vinterdag.

* Är smått barnsligt förtjust i blingpannband och "fina saker".
* Färger är svart, beige, marinblått, mörkrött
* Lindar ben när jag har lust, inte varje dag.
* Sadlarna är Albion och Lippo, Sprenger-stigbyglar med svikt.
* Har flera träns och då är det två från PS of Sweden, tre Hööks och nåt "hemmabygge". Olika nosgrimmor på tränsen.
* Bett, mest tredelade -blandat Sprenger och budget
* Hästarna är klädda i Horseware ute.
* Hästarna går i stor hage, könsuppdelade grupper.
* Jag själv klär mig till stor del i märkeskläder, har en rätt omfattande garderob av framförallt tröjor i olika tjocklekar och västar.
* hjälmar är en Uvex och en Charles Owen Sparkling.
* använder inga hjälptyglar vid ridning, dock vid longering.
* alltid håret uppsatt i tofs.
* rider sällan i skor, oftast stövlar.
* gillar att rida på ängar

* Sitter oftast i sadeln på en yngre SWB-häst, och sitter jag inte på den så sitter jag på någon annans -ofta då ponnyer som har skrämt sina barn, eller behöver en allmän trimning.

Ingen som vågade sig på mig? :p
 
* Har bling på pannband
* crown dressyrsadel med fårskinnspadd
* hööksträns (en hel hög olika)
* baucherbett eller sötmalmsbett
* alltid skydd och boots på alla 4 (ibland lindor)
* håret i tofs eller fläta
* rider ibland på graman
* reflexer har jag vid uteritt.
* helklippt häst
* ländtäcke/skritttäcke vintertid
* gillar färger på ridsockar och benlindor. Ridbyxor och schabrak är ofta i blå, svart, brun, beige färgton.
* helskodda ridbyxor
* tennisskor eller bruna ridstövlar med snörning
gissa gärna på detta först och sen en gång till när ni lägger till att hästen är en varmblodig travare
Yngre, mellan 15-20 år. Pluggar, tror därför du har en sponsor till hästen, typ mamma eller pappa.
Du har en par svindyra benskydd från Veredus högst på önskelistan till jul. Du står på stall med ridhus och är med i ett gäng där som rider och fixar tillsammans. Du har hand om de yngre ryttarna på klubben och fixar med lucia och Halloween-fest.
 
På bortaplan.



På hemmaplan.



Bring it on liksom :cool:

(Sadeln är en Eques Sella Exclusive, Islandssadel, tränset är Hööks men rider lika ofta med PS, bett antingen ett rakt Hansbo eller tredelat Sprenger, hjälmen en Pikeur eller Back on Track.)

~30, av sån behändig storlek att det passade bra att fortsätta med ponny. Allroundare som pysslar med lite allt möjligt men med dragning mot dressyren och en del ambitioner där. Tror att du har eget stall och kör där på "praktiskt", men kör en del till ridhus för att trimma eftersom det finns ett intresse där. Tror dock inte att du är en tävlingsryttare, utan en träningsryttare.
 
Jag är just nu i ett hästlöst mellanläge - men:

Skulle du möta mig så möter du högst troligast en ganska matchad syn, även en vardag, och även säg en kall och regnig höst/vinterdag.

* Är smått barnsligt förtjust i blingpannband och "fina saker".
* Färger är svart, beige, marinblått, mörkrött
* Lindar ben när jag har lust, inte varje dag.
* Sadlarna är Albion och Lippo, Sprenger-stigbyglar med svikt.
* Har flera träns och då är det två från PS of Sweden, tre Hööks och nåt "hemmabygge". Olika nosgrimmor på tränsen.
* Bett, mest tredelade -blandat Sprenger och budget
* Hästarna är klädda i Horseware ute.
* Hästarna går i stor hage, könsuppdelade grupper.
* Jag själv klär mig till stor del i märkeskläder, har en rätt omfattande garderob av framförallt tröjor i olika tjocklekar och västar.
* hjälmar är en Uvex och en Charles Owen Sparkling.
* använder inga hjälptyglar vid ridning, dock vid longering.
* alltid håret uppsatt i tofs.
* rider sällan i skor, oftast stövlar.
* gillar att rida på ängar

* Sitter oftast i sadeln på en yngre SWB-häst, och sitter jag inte på den så sitter jag på någon annans -ofta då ponnyer som har skrämt sina barn, eller behöver en allmän trimning.
Nästa!
Du skulle kunna öppna ridshop med alla dina saker, ändå finns det hela tiden grejer som du tycker "du behöver". Du är i 30+ålder, står i ett bra och modernt stall, men inte nödvändigtvis med ridhus.
Du jobbar kanske extra i ridshopen? Eller i matbutik.
Det är dig man frågar om råd när man är i stallet, allt från avmaskning till sadelhjälp erbjudes och du är kunnig. Du är singel och bor med katt.
 
På bortaplan.



På hemmaplan.



Bring it on liksom :cool:

(Sadeln är en Eques Sella Exclusive, Islandssadel, tränset är Hööks men rider lika ofta med PS, bett antingen ett rakt Hansbo eller tredelat Sprenger, hjälmen en Pikeur eller Back on Track.)

OT men:
Gud vilken läcker färg på hästen! :d :love:
Vad är det för ras som kan ha en sådan färg? Tänkte först typ gotlandsruss, men hästen ser ju dels mycket större ut än ett russ och har dels en helt annan exteriör :p
 
Fantastisk tråd.

Jag då?

Rider en ca 160 cm hög dansk import av halvblodstyp.

Hästen:
PS high jump träns med blingpannband.
Ett myler pelham eller ett annat hävstångsbett. Undantagsvis tränsbett, eggbett. Dubbla tyglar (JW, schockemöhle, märkeslösa)
Endera en Jeremy Rudge dressyrsadel eller en Cliff Barnsby hoppsadel i alla helvetes olika bruna nyanser. Rider jag dressyr är det färgmatchat med bara svart läder, är det hoppning är det åt helvete och ett sammelsurium av bruna nyanser där inget eg är i samma nyans som nåt annat.
ELT-gjord på dressyrsadeln, hoppplattegjord på hoppsadeln.
En knallblå halsrem i biothane.
Schabraken är i någon blå nyans, mellan marin och klarblått, alt svart. (BR, pessoa, hööks, Eskadron)
Har hättor på stigbyglarna, som är intecs ledade. Vintertid med reflextejp på hättorna.
Blå eller svarta damasker fram (gera alt märkeslösa), svarta eller blå boots. Bak så endera svarta eller blå damasker alt back on track teknikskydd. Svarta eller blå boots.
skrittäcke ett blårandigt Rambo newmarket eller ett marinblått GG sparkly. Om jag skulle rida till ridhuset så ett stort jävla reflextäcke över, monsterpannlampa på hjälmen och reflexer på alla 4 benen.

Jag själv har svarta eller marin helskodda B2B. Den här tiden på året någon sorts fleece under säkerhetsväst. Om kallt en ariat jacka. Har en CO ayr8 Leatherlook med samma färgsättning som Dujardin. Blå Roecklhandskar eller svarta tjockare från hööks. Rectiligne ridstövlar eller nu på vintern ecco hikingskor och sportchaps ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp