Fördomsprofilen Ryttare plus häst.

sorbifolia, gissar en klassisk allround-privatryttare som tävlar och tränar lite både hopp och dressyr på lätt nivå.
20-30 års åldern, medelinkomsttagare.
Står i ett inackorderings- eller kollektivstall där ni hjälps åt och umgås mycket.

Nära? :D

Mja, inte så helt galet - jag är nog lite äldre och tjänar lite bättre, har tävlat upp til Msv och sattsar främst fälttävlan men har just nu en "paus" från sattsningen och tävlar endast lätta klasser hopp/dressyr.

Har mina hästar hemma (på lösdrift), men jag umgås mycket med min hjälpsama inackordering. :)
 
Tycker det känns som om du är ca 30, medelinkomst. Tycker att saker ska vara praktiska och bekväma hellre än snygga och av senaste modell... Men kan ändå uppskatta märkeskläder/utrustning av bra kvalitet! Känns som en dressyrryttare som rider lätt klass, kanske har mdv som mål? Ganska okomplicerad som hästägare :D

Är jag nära? :p

22 år, student som tidigare fått mycket sponsrat av mamma men senaste 2 åren försökt betala för utrustning själv på enbart csn :angel: Nyligen börjat tävla MsvC, men har ganska höga mål och drömmer om att tävla på högre nivå även om jag inte är där än... Ganska okomplicerad är jag nog ändå, så helt fel var det inte. :D
 
Jag är just nu i ett hästlöst mellanläge - men:

Skulle du möta mig så möter du högst troligast en ganska matchad syn, även en vardag, och även säg en kall och regnig höst/vinterdag.

* Är smått barnsligt förtjust i blingpannband och "fina saker".
* Färger är svart, beige, marinblått, mörkrött
* Lindar ben när jag har lust, inte varje dag.
* Sadlarna är Albion och Lippo, Sprenger-stigbyglar med svikt.
* Har flera träns och då är det två från PS of Sweden, tre Hööks och nåt "hemmabygge". Olika nosgrimmor på tränsen.
* Bett, mest tredelade -blandat Sprenger och budget
* Hästarna är klädda i Horseware ute.
* Hästarna går i stor hage, könsuppdelade grupper.
* Jag själv klär mig till stor del i märkeskläder, har en rätt omfattande garderob av framförallt tröjor i olika tjocklekar och västar.
* hjälmar är en Uvex och en Charles Owen Sparkling.
* använder inga hjälptyglar vid ridning, dock vid longering.
* alltid håret uppsatt i tofs.
* rider sällan i skor, oftast stövlar.
* gillar att rida på ängar

* Sitter oftast i sadeln på en yngre SWB-häst, och sitter jag inte på den så sitter jag på någon annans -ofta då ponnyer som har skrämt sina barn, eller behöver en allmän trimning.

Du är 25-30år, du tjänar bra och jobbar med försäljning/rådgivning av något slag, formellt klädd på jobbet. Du har hästarna installade på en bra, ganska stor, välfungerande anläggning med ridhus, ridbana och bra omgivning. Du är dressyrinriktad men hoppar gärna. Du har struktur för din ridning och tränar för hållbarhet av hästen.

Kanske? :D
 
[
Fantastisk tråd.

Jag då?

Rider en ca 160 cm hög dansk import av halvblodstyp.

Hästen:
PS high jump träns med blingpannband.
Ett myler pelham eller ett annat hävstångsbett. Undantagsvis tränsbett, eggbett. Dubbla tyglar (JW, schockemöhle, märkeslösa)

Ca. 30 år, tränar och tävlar lite hoppning, men har sneglat lite till distans. En sån där ryttare som rider i allt slags väder utomhus. Säkerhet är viktigt men det ska också vara enkelt och bekvämt. Glad och lättsam som person, tar livet med en klackspark! Inte mycket man behöver hetsa upp sig över, det löser sig till sist. Hästen passas till punkt och pricka, men.. det är en häst så den blir inte inpackad i bomull. Lite regn och rusk tål den. Men får varmt täcke och lite varm mash när den kommer in. Har det mesta i utrusning, om inte framme så i stallskåpet eller hemma på vinden.
Tycker inte om att frysa :)
 
Ni får ju gissa på de andra också inte bara lägga in er själva :cool:



Du tjänar bra, och mycket går åt till hästens utrustning och träning. Du tänker mycket på säkerhet runt hästarna, reflexer är alltid på när du rider ut. Jag gissar att du är runt 30-40.
Du är en som man kan fråga frågor i stallet, hjälper gärna till och tycker det är roligt.
Du brinner för att träna, kanske tävla, fast mest av allt vill du bara se framsteg i träningen.:D

Nära... :) Lite äldre och alltid reflexer på. Och säkerhet är viktigt, det vet alla yngre i vårt stall nu :)
Och det med att träna & tävla = spot on! :)
 
Jag:
  • Hästen är swb, fux, 178, egen uppfödning, själv ridit in och utbildar.
  • Tunn päls, klippt hals räcker.
  • Hoppsadel prestige roma, dressyrsadel Morris and Nolan gold collection.
  • Royalblåa schabrak.
  • Märkeslöst träns med remont.
  • Allt läder i brunt.
  • Bett sprenger dynamic rs d-ring eller hackamore.
  • Benskydd/lindor varierar, men alltid boots fram.
  • Aldrig hjälptyglar och väldigt sällan sporrar (0,5cm isf), spö ibland.
  • Charles owen sparkly (blå) eller charles owen ayr8 (röd) på huvudet.
  • Rider alltid i stövlar, Königs eller MH Sovereign high rider, båda är bruna.
  • Pikeur helskoddaridbyxor i grått.
  • Blå jacka/väst (vanlig väst ingen säkerhetsväst) vid kyligare väder. Vid varmt väder piké i blått/marin/svart/grått.
 
Nästa!
Du skulle kunna öppna ridshop med alla dina saker, ändå finns det hela tiden grejer som du tycker "du behöver". Du är i 30+ålder, står i ett bra och modernt stall, men inte nödvändigtvis med ridhus.
Du jobbar kanske extra i ridshopen? Eller i matbutik.
Det är dig man frågar om råd när man är i stallet, allt från avmaskning till sadelhjälp erbjudes och du är kunnig. Du är singel och bor med katt.

Du är 25-30år, du tjänar bra och jobbar med försäljning/rådgivning av något slag, formellt klädd på jobbet. Du har hästarna installade på en bra, ganska stor, välfungerande anläggning med ridhus, ridbana och bra omgivning. Du är dressyrinriktad men hoppar gärna. Du har struktur för din ridning och tränar för hållbarhet av hästen.

Kanske? :D

Jag är 28 år, har prylar för en mindre ridshop (hävdar bestämt att det beror på att jag i flera omgångar haft två hästar och därmed dubbelt av allt :angel:), "behöver" sällan saker - det argumentet faller, så jag kör mer på det ärligare "vill ha". Akademiker och jobbar som skolkurator, tjänar ok. Jobbar även extra som kriminalvårdare då och då. Har sambo och katt.
Dressyrryttare som är småskraj för att hoppa, men som trots detta ibland får för mig att jag nog faktiskt skulle vilja prova terräng -av alla saker :confused::D Står på anläggning med både ridhus och ridbana, dock är jag enda "rena" dressyrryttaren, stallägarna håller på med islandshästar och western, och resterande inackorderingar är en salig blandning. Blir ofta frågad om råd i olika frågor i stallet, gärna som second opinion när någon annan sagt något ("X sa såhär om det här - är det vettigt??") och rycker in som extraryttare när någon ponny har drabbats av odödlighetssyndrom (men inte ryttaren...) eller en islandshäst ska dressyrridas.
 
  • Gilla
Reactions: WS6
Jag:
  • Hästen är swb, fux, 178, egen uppfödning, själv ridit in och utbildar.
  • Tunn päls, klippt hals räcker.
  • Hoppsadel prestige roma, dressyrsadel Morris and Nolan gold collection.
  • Royalblåa schabrak.
  • Märkeslöst träns med remont.
  • Allt läder i brunt.
  • Bett sprenger dynamic rs d-ring eller hackamore.
  • Benskydd/lindor varierar, men alltid boots fram.
  • Aldrig hjälptyglar och väldigt sällan sporrar (0,5cm isf), spö ibland.
  • Charles owen sparkly (blå) eller charles owen ayr8 (röd) på huvudet.
  • Rider alltid i stövlar, Königs eller MH Sovereign high rider, båda är bruna.
  • Pikeur helskoddaridbyxor i grått.
  • Blå jacka/väst (vanlig väst ingen säkerhetsväst) vid kyligare väder. Vid varmt väder piké i blått/marin/svart/grått.

Jag tänker att du är en främst dressyrryttare, men som varierar lite. Tänker att du är 35-nånting. Du har ägt hästens mamma som du tävlat innan. Du har fött upp hästen själv och den blev lite större än det var tänkt, men den är schysst och inte så tung så det funkar ändå. Tror du rider för tränare i alla fall en gång i veckan och ni satsar på att komma ut och tävla till våren. Du har stallat upp hästen på anläggning med ridhus, tänker att det inte är ett helt privat ställe utan 50/50 ridskola och privatstall.
Du är inte singel utan har man, antingen inga barn eller barn som är ~5 år.
Jobbar dagtidsjobb inom område personal.
 
Jag :D

  • Hästen är ett 14-årigt AQHA sto, 145 cm
  • Helklippt under vintern
  • Har ett lätt beroende av Horsewaretäcken och svanspåsar
  • Använder i stort sett alltid benskydd
  • Gillar färger som svart, brun, vit och huntergrön
  • Endast brunt läder på utrustning
  • Jag själv gillar byxor från Cruel Girl och på fötterna har jag Justin eller Ariat
  • Har en hjälm jag köpte på Rusta för cirkus 12 år sedan (men har önskat mig en ny i julklapp, en Charles Owen John Whitaker)
  • Använder alltid sporrar vid träning men äger inget spö
  • Till vardags gillar jag enkel utrustning men av toppkvalité
  • Jag har en välfylld groomingväska
 
Fantastisk tråd.

Jag då?

Rider en ca 160 cm hög dansk import av halvblodstyp.

Hästen:
PS high jump träns med blingpannband.
Ett myler pelham eller ett annat hävstångsbett. Undantagsvis tränsbett, eggbett. Dubbla tyglar (JW, schockemöhle, märkeslösa)
Endera en Jeremy Rudge dressyrsadel eller en Cliff Barnsby hoppsadel i alla helvetes olika bruna nyanser. Rider jag dressyr är det färgmatchat med bara svart läder, är det hoppning är det åt helvete och ett sammelsurium av bruna nyanser där inget eg är i samma nyans som nåt annat.
ELT-gjord på dressyrsadeln, hoppplattegjord på hoppsadeln.
En knallblå halsrem i biothane.
Schabraken är i någon blå nyans, mellan marin och klarblått, alt svart. (BR, pessoa, hööks, Eskadron)
Har hättor på stigbyglarna, som är intecs ledade. Vintertid med reflextejp på hättorna.
Blå eller svarta damasker fram (gera alt märkeslösa), svarta eller blå boots. Bak så endera svarta eller blå damasker alt back on track teknikskydd. Svarta eller blå boots.
skrittäcke ett blårandigt Rambo newmarket eller ett marinblått GG sparkly. Om jag skulle rida till ridhuset så ett stort jävla reflextäcke över, monsterpannlampa på hjälmen och reflexer på alla 4 benen.

Jag själv har svarta eller marin helskodda B2B. Den här tiden på året någon sorts fleece under säkerhetsväst. Om kallt en ariat jacka. Har en CO ayr8 Leatherlook med samma färgsättning som Dujardin. Blå Roecklhandskar eller svarta tjockare från hööks. Rectiligne ridstövlar eller nu på vintern ecco hikingskor och sportchaps ;)

Känns som om du är lite mer åt dressyrhållet, även om du gärna hoppar också. Tävlar kanske inte just nu men har gjort i både hopp och dressyr. Skulle tro att du är strax över 30 men får för mig att du pluggar? Kanske jobbar extra då och då. Har en massa olika märken så gissar på att du inte är en märkesslav utan väljer utrustning efter funktionalitet och passform. Har haft häst i många år, därav detta hopplock av hopputrustning.

Är jag någotsånär i hamn? :D
 
Jag:
  • Hästen är swb, fux, 178, egen uppfödning, själv ridit in och utbildar.
  • Tunn päls, klippt hals räcker.
  • Hoppsadel prestige roma, dressyrsadel Morris and Nolan gold collection.
  • Royalblåa schabrak.
  • Märkeslöst träns med remont.
  • Allt läder i brunt.
  • Bett sprenger dynamic rs d-ring eller hackamore.
  • Benskydd/lindor varierar, men alltid boots fram.
  • Aldrig hjälptyglar och väldigt sällan sporrar (0,5cm isf), spö ibland.
  • Charles owen sparkly (blå) eller charles owen ayr8 (röd) på huvudet.
  • Rider alltid i stövlar, Königs eller MH Sovereign high rider, båda är bruna.
  • Pikeur helskoddaridbyxor i grått.
  • Blå jacka/väst (vanlig väst ingen säkerhetsväst) vid kyligare väder. Vid varmt väder piké i blått/marin/svart/grått.

Skulle tro att du är 35+, mamman till den här har du haft länge (kanske din första häst?). Har ett stadigt jobb där du är organiserande, kanske någon typ av ansvarsomfattning. Gillar när det ser helt och rent ut, putsar regelbundet på utrustningen.
Dressyr och hoppning tränar du också regelbundet, gärna för en meriterad tränare (C-tränare). Jag tror du är den där stallkamraten som alltid har allt i ordning på sina hyllor, alltid städat på sin plats i foderkammare/sadelkammare. Tror du står med ridhus eller har ridhus väldigt nära.

Så, hur långt ifrån sanningen är jag? :p
 
Oh vad kul tråd!
Vad ger jag för fördomsfullt intryck då?

Hästen är en övervuxen connemara på 155, helklippt men med extremt lurviga ben och huvud, har dock i sommarskrud misstagits för fullblod.
Dressyrsadeln är en jensen classic och hoppsadeln är en Barnsby fälttävlansmodell (långa stroppar) med gummibandsstigbyglar.
Tränsen är av enkel huntermodell från hööks, med antingen anatomiskt tredelat med fasta ringar eller tvådelat med parerstänger.
Enkla strykkappor fram vid all ridning och senskydd vid hoppning.
Schabraken är gröna, bruna, beiga, röda, rostfärgade eller svarta oftast. Inga stora märken.
Eventuellt martingal och/eller brösta/förbygel vid hoppning
Ryttaren:
Ridbyxorna är oftast beiga, bruna, svarta eller rostärgade, alltid oskodda och av enklare märke horze, premier equine, MH, gekås.
Närmast kroppen, funktionströja från typ MH, horze.
Tjocktröja i mossgrönt, svart, blått, brunt, märkeslösa eller från typ hööks.
Vattentät jacka från premier equine, reflexjacka från MH eller lång tjock kappa från horze.
Kängor från MH och märkeslösa shortchaps.
Jockeyhjälm fårn Charles Owen med mer eller mindre färgglatt överdrag.
Säkerhetsväst vid hoppning över 60-70cm.

Inte alltid välputsad eller helt ren men aldrig trasigt.
Inte avsiktligt matchad men aldrig så det skär sig.
Aldrig bling eller rosa!
 
Jag har oftast ridbyxor från Pikeur.
Stövlar från Königs eller Cavallo.
Sammetshjälm från CO eller blingad från Lamicell.
Västar från pikeur.
Jackor från Anky, Pikeur, Kingsland, Uhip.
Tröjor och pikéer i olika märken och ickenärken.
I stort set alltid matchad och ofta i marinblått eller brunt. Håret uppsatt i tofs eller knut.

Kan dock även ha jeans och gympadojor eller jodpush.

Hästen har Amerigo- eller Equipe-sadel.
Träns eller kandar från OS.
Pannband från Horze.
Bett från Sprenger.
Gjord Tixerand.
Schabrak från allt från Hööks-Equiline.
Benskydd Eskadron.
Lindor Eskadron eller Equiline.

Hästen är ett 10-årigt halvblod.

Så, vem är jag?
 
Jag har oftast ridbyxor från Pikeur.
Stövlar från Königs eller Cavallo.
Sammetshjälm från CO eller blingad från Lamicell.
Västar från pikeur.
Jackor från Anky, Pikeur, Kingsland, Uhip.
Tröjor och pikéer i olika märken och ickenärken.
I stort set alltid matchad och ofta i marinblått eller brunt. Håret uppsatt i tofs eller knut.

Kan dock även ha jeans och gympadojor eller jodpush.

Hästen har Amerigo- eller Equipe-sadel.
Träns eller kandar från OS.
Pannband från Horze.
Bett från Sprenger.
Gjord Tixerand.
Schabrak från allt från Hööks-Equiline.
Benskydd Eskadron.
Lindor Eskadron eller Equiline.

Hästen är ett 10-årigt halvblod.

Så, vem är jag?

Att sätta dig under epitetet dressyrryttare är lätt :)

Ålder gissar jag på 30 plus/minus 5
Dressyrryttare men inte rädd för att titta i det vida perspektivet och ta till dig kunskap från vitt skiljda källor.
Motto i stallet och med hästarna: Ordning och reda pengar på freda
 
Svårt när man inte ser ekipaget själv tycker jag men provar att beskriva mig och ser vad ni säger :p

-Hästen är en 9 årig islandshäst, fux med bläs av rätt stor och grov modell
-Halvklippt då han går på lösdrift ihop med min unghäst (också islandshäst) hemma på egna gården. Mammutpäls för övrigt. Kan även bli spårklippt ibland.
-En 1 år gammal Taur spider sadel
-Blandar hejvilt träns i 500 kronors klassen, många är från hööks. Men har ett PS träns och ett Micklem också. Varierar nosgrimma mellan engelsk, remont och Aachen. Gärna lite bling på pannband och nosgrimma.
-Schabrak i brunt, äppel/limegrönt eller svart
-Alltid boots fram vid ridning. Ofta gummiboots.
-Tjockaste tredelade bettet jag fann på hööks + bettskivor. Har massa olika bett i skåpet :angel:
-Gammal neoprendressyrgjord
-Reflexer bara när det är mörkt
-Webbers från Globus och ledade islandsstigbyglar

-Jag har den här årstiden antingen en svart parkas eller hööksoverall. Varmare årstid t-shirt eller tjocktröja.
-Reflexer när det är mörkt
-Uvex ridhjälm som är godkänd enligt nya kraven (VG1)
-Rider ALLTID med handskar. Oftast från Granngården
-Alltid ett balanspö
-Mountainhorse skor med shortchaps eller kängor från Börjes
-Ridbyxor i mörkblått, grått eller svart. Varierar vanliga med jodpurshbyxor
-Har så kort hår att det är får vara utsläppt

Så det var nog det. Vad säger ni? :D
 
Jag tänker att du är en främst dressyrryttare, men som varierar lite. Tänker att du är 35-nånting. Du har ägt hästens mamma som du tävlat innan. Du har fött upp hästen själv och den blev lite större än det var tänkt, men den är schysst och inte så tung så det funkar ändå. Tror du rider för tränare i alla fall en gång i veckan och ni satsar på att komma ut och tävla till våren. Du har stallat upp hästen på anläggning med ridhus, tänker att det inte är ett helt privat ställe utan 50/50 ridskola och privatstall.
Du är inte singel utan har man, antingen inga barn eller barn som är ~5 år.
Jobbar dagtidsjobb inom område personal.

Skulle tro att du är 35+, mamman till den här har du haft länge (kanske din första häst?). Har ett stadigt jobb där du är organiserande, kanske någon typ av ansvarsomfattning. Gillar när det ser helt och rent ut, putsar regelbundet på utrustningen.
Dressyr och hoppning tränar du också regelbundet, gärna för en meriterad tränare (C-tränare). Jag tror du är den där stallkamraten som alltid har allt i ordning på sina hyllor, alltid städat på sin plats i foderkammare/sadelkammare. Tror du står med ridhus eller har ridhus väldigt nära.

Så, hur långt ifrån sanningen är jag? :p

Kul läsning! :D
Jag är 29, singel och jobbar natt inom säkert.
Hästens mamma hade vi hela hennes liv, jag tränade/tävlade lite hoppning med henne, men hon var främst min mammas häst. Hästen är av sportmodell och blev perfekt lagom i storlek! :) Jag har haft ett par hästar innan denna. Jag är främst hoppryttare men lägger stor vikt vid att hästen ska hålla hela livet och lägger upp träningen därefter. Jobbar gärna hästen utomhus även om jag står i ett privatstall med både ridhus och ridbana. Rider för tränare var-/varannan vecka och planen är att ha hästen redo för tävling nästa år! I stallet är det ordning och reda på mina grejer (hemma är det kaos.. :rofl: )
 
[


Ca. 30 år, tränar och tävlar lite hoppning, men har sneglat lite till distans. En sån där ryttare som rider i allt slags väder utomhus. Säkerhet är viktigt men det ska också vara enkelt och bekvämt. Glad och lättsam som person, tar livet med en klackspark! Inte mycket man behöver hetsa upp sig över, det löser sig till sist. Hästen passas till punkt och pricka, men.. det är en häst så den blir inte inpackad i bomull. Lite regn och rusk tål den. Men får varmt täcke och lite varm mash när den kommer in. Har det mesta i utrusning, om inte framme så i stallskåpet eller hemma på vinden.
Tycker inte om att frysa :)

Känns som om du är lite mer åt dressyrhållet, även om du gärna hoppar också. Tävlar kanske inte just nu men har gjort i både hopp och dressyr. Skulle tro att du är strax över 30 men får för mig att du pluggar? Kanske jobbar extra då och då. Har en massa olika märken så gissar på att du inte är en märkesslav utan väljer utrustning efter funktionalitet och passform. Har haft häst i många år, därav detta hopplock av hopputrustning.

Är jag någotsånär i hamn? :D

Att jag inte tycker om att frysa var spot on ;) I övrigt så...

Jag är snart 40, inbiten hoppidiot som efter 8 års uppehåll från hoppningen hittat tillbaka till den iom ny häst. Egentligen är det fälttävlan jag brinner för, men man ska ha lämplig häst för det med. Har inget alls emot dressyr men för klena nerver för att tävla i det. Tävlat i ffa hoppning mycket som ung, och börjat tävla igen (på låg nivå) i år. Pluggat och jobbat halvtid senaste fyra åren, men det ändras strax.

I teorin är jag en sån som rider ute i alla väder, i verkligheten har jag en närmast oändlig räcka ursäkter för att inte rida ut i dåligt väder. Dock har jag inte tillgång till ridhus, så jag får pina mig själv ibland. Hade jag tillgång till ridhus skulle jag prompt vägra rida ut i dåligt väder :O

Har haft hästar i många år, men hopplocket av utrustning beror inte på det då jag sålt av efter varje häst. Frökens utrustning är alltså köpt sen hon kom i feb. Tro det eller ej men egentligen är jag extrem matchningsnörd. Men när enda hoppsadel hästen kunde tänka sig var en vidrigt ful sak i tre olika bruna nyanser som var och en är helt hopplösa att matcha - då ritualmördades matchningsfanatikern. Samma sak när enda nosgrimma som lämnar bettet fritt är PS high jump - jag vägrar än så länge köpa ett i varje färg, de är djävulskt överprissatta.

Men det som passar hästen (t ex bett och nosgrimmor och sådär är ju väldigt individuellt) får det bli, och i övrigt har jag genom åren skaffat mig favoriter - det som jag anser är kvalitet. Och köper det, så inte märkestrogen ett märke alls.

Säkerhet är viktigt ja, och går före det estetiska, med en ryggskada för nästan 20 år sedan gör att jag sätter säkerheten väldigt högt, enligt ortopeden - en kille helt utan humor - får jag inte ramla av och slå i ryggen igen...

Hästen passas till punkt och pricka - även vad gäller täckning. Helklippt och täckas nogsamt så det varken ska bli för varmt eller för kallt. Den tål säkert en del regn och rusk, men inte mattes klena hjärta ;P
 
Svårt när man inte ser ekipaget själv tycker jag men provar att beskriva mig och ser vad ni säger :p

-Hästen är en 9 årig islandshäst, fux med bläs av rätt stor och grov modell
-Halvklippt då han går på lösdrift ihop med min unghäst (också islandshäst) hemma på egna gården. Mammutpäls för övrigt. Kan även bli spårklippt ibland.
-En 1 år gammal Taur spider sadel
-Blandar hejvilt träns i 500 kronors klassen, många är från hööks. Men har ett PS träns och ett Micklem också. Varierar nosgrimma mellan engelsk, remont och Aachen. Gärna lite bling på pannband och nosgrimma.
-Schabrak i brunt, äppel/limegrönt eller svart
-Alltid boots fram vid ridning. Ofta gummiboots.
-Tjockaste tredelade bettet jag fann på hööks + bettskivor. Har massa olika bett i skåpet :angel:
-Gammal neoprendressyrgjord
-Reflexer bara när det är mörkt
-Webbers från Globus och ledade islandsstigbyglar

-Jag har den här årstiden antingen en svart parkas eller hööksoverall. Varmare årstid t-shirt eller tjocktröja.
-Reflexer när det är mörkt
-Uvex ridhjälm som är godkänd enligt nya kraven (VG1)
-Rider ALLTID med handskar. Oftast från Granngården
-Alltid ett balanspö
-Mountainhorse skor med shortchaps eller kängor från Börjes
-Ridbyxor i mörkblått, grått eller svart. Varierar vanliga med jodpurshbyxor
-Har så kort hår att det är får vara utsläppt

Så det var nog det. Vad säger ni? :D

Jag tror du är en typisk islandshästryttare som tycker om långa uteritter, gärna med sällskap och en fikapaus mitt i. Tror du är lite under 30, men kan inte tänka dig byta bort isisarna mot halvblod. Du tävlar inte men åker gärna på träningar och clinics. Du bryr dig inte så mycket om märke eller hur det ser ut angående utrustningen, men det är viktigt med säkerhet och du vill att all utrustning ska passa väl och vara anpassad för hästen och så mild som möjligt. Ibland hoppar du lite och tycker det är superkul ;)

Du har hästarna på lösdrift för att bla spara tid, kanske för att kunna ägan den åt familjen eller andra djur?
 
Jag tror du är en typisk islandshästryttare som tycker om långa uteritter, gärna med sällskap och en fikapaus mitt i. Tror du är lite under 30, men kan inte tänka dig byta bort isisarna mot halvblod. Du tävlar inte men åker gärna på träningar och clinics. Du bryr dig inte så mycket om märke eller hur det ser ut angående utrustningen, men det är viktigt med säkerhet och du vill att all utrustning ska passa väl och vara anpassad för hästen och så mild som möjligt. Ibland hoppar du lite och tycker det är superkul ;)

Du har hästarna på lösdrift för att bla spara tid, kanske för att kunna ägan den åt familjen eller andra djur?

Sådär rätt :D

Jag är 27 år och träningsnörd. Tävlar några ggr per år och mina ridturer består alltid av träning så långa uteritter existerar knappt i mitt liv. Rider helst ensam för att kunna koncentrera mig på det vi ska träna på :)

Jag är rätt noga med att grejerna både till mig och hästen ser snyggt ut. Kanske inte supetmatchat men ändå hyfsat.

Mild anpassad utrustning kan jag hålla med om men vad det blir bestämmer min kinkiga häst oftast :p

Vi har hoppat ihop en gång på våra 9 år ihop. Jag skulle gärna ha ett välskolat halvblod men skulle aldrig välja på islandshästarna helt.

Lösdrift beror både på tidsbesparing och att hästarna trivs bäst så.
 
Oh vad kul tråd!
Vad ger jag för fördomsfullt intryck då?

Hästen är en övervuxen connemara på 155, helklippt men med extremt lurviga ben och huvud, har dock i sommarskrud misstagits för fullblod.
Dressyrsadeln är en jensen classic och hoppsadeln är en Barnsby fälttävlansmodell (långa stroppar) med gummibandsstigbyglar.
Tränsen är av enkel huntermodell från hööks, med antingen anatomiskt tredelat med fasta ringar eller tvådelat med parerstänger.
Enkla strykkappor fram vid all ridning och senskydd vid hoppning.
Schabraken är gröna, bruna, beiga, röda, rostfärgade eller svarta oftast. Inga stora märken.
Eventuellt martingal och/eller brösta/förbygel vid hoppning
Ryttaren:
Ridbyxorna är oftast beiga, bruna, svarta eller rostärgade, alltid oskodda och av enklare märke horze, premier equine, MH, gekås.
Närmast kroppen, funktionströja från typ MH, horze.
Tjocktröja i mossgrönt, svart, blått, brunt, märkeslösa eller från typ hööks.
Vattentät jacka från premier equine, reflexjacka från MH eller lång tjock kappa från horze.
Kängor från MH och märkeslösa shortchaps.
Jockeyhjälm fårn Charles Owen med mer eller mindre färgglatt överdrag.
Säkerhetsväst vid hoppning över 60-70cm.

Inte alltid välputsad eller helt ren men aldrig trasigt.
Inte avsiktligt matchad men aldrig så det skär sig.
Aldrig bling eller rosa!

Återfallsryttare, 40+.

Har hästen i ett trevligt kollektiv på landet, troligen utan ridhus men med bra uterittsmöjligheter och ridhus på lättsamt avstånd.

Tränar både dressyr och hoppning typ LB/LA-niv, inte nödvändigtvis för "officiell tränare". Kanske även terräng på låg nivå.

Rider ut oavsett väder om det är vad som var dagens plan. Pålle får massage ibland, inte matte.

Hyfsat betald jobb, kanske akademiker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp