Förebyggande kotledsinflammation

Wera

Trådstartare
Ni som har hästar som har haft kotledsinflammation. Hur rider ni dessa?

här finns tyvärr mycket grus och asfalt om man ska ta sig någonstans. Men jag förstår att de ska ridas varierat vilket jag tycker jag gör så gott det går med de möjligheter jag har. Klättrar även ibland. Jag kan dock inte konditionsträna/galoppera eller trava mycket alls på mjuka underlag som gräs och sand, mest hårdpackade grusvägar (vissa med små små korn som sand/smågrus och vissa större grus som småsten och där skrittar jag bara)

Vad gör ni i förebyggande syfte? Ger det någon skillnad att linda benen som stöd? Eller ha benskydd? Jag rider alltid utan annars. Han är inte så klumpig och slår sig aldrig dock.
 
Sv: Förebyggande kotledsinflammation

Det värsta underlag man kan rida på om man har kotledinflammationer, är för mjukt underlag. Bättre med hårt, som man bygger upp toleransen för. Förutsätter givetvis att övrig stötdämpning (hoven) fungerar som den ska.

Tunga, djupa underlag där hoven sjunker ner är döden för hästben.
 
Sv: Förebyggande kotledsinflammation

Min veterinär ordinerar jämnt och plant underlag framförallt, och absolut inte hårt. Även vid enbart skritt.
När jag ställde fråga om plan hård grusväg vs. ridbana, så svarade hon ridbana, hon sa inget om mjukt och djupt, men jag rider inte själv på sådana underlag då jag tycker det sliter för mycket, det är också ofta djupa underlag är ojämna under ytan och ger ojämn belastning.
Personligen tror jag också mycket på variation av underlag, man får göra så gott man kan helt enkelt och inte utsätta dem för enahanda träning/underlag.
Sedan måste hästen ridas i balans/form med, men det är ju rätt självklart :)
 
Senast ändrad:
Sv: Förebyggande kotledsinflammation

Själv har jag lärt mig från olika veterinärer att låg fart (skritt) på hårt underlag stärker. Såväl leder som senor och ben.
 
Sv: Förebyggande kotledsinflammation

Är skritt på små skogsstigar uteslutet alltså? Vi har mycket kuperad terräng men många vägar är rätt knöliga med rötter, sten och hällmark. Bör jag undvika dessa liksom grusvägen med stort krossmaterial och den något ojämna hagen vi brukar hålla till i? Återstår bara harvad travslinga för vår del då.. Gäller en häst jag hjälper till med, har inte fått några direktiv från ägaren.
 
Sv: Förebyggande kotledsinflammation

Ja det har jag också alltid hört, blev därför lite förvånad över vår ordination. Samtidigt så är det kanske stärkande för en helt frisk oskadd häst, men för en som haft problem är det bättre med jämnt och lite mjukare.
 
Sv: Förebyggande kotledsinflammation

Nu spekulerar jag bara men tänker så här i brist på bättre vetande! :D

En frisk häst mår bäst av varierat underlag, blir stärkt av att skrittas och sedermera trava kortare sträckor på hårda underlag typ grusväg. En frisk häst tål också att gå på mjuka underlag men bör undvika att ridas längre stunder i allt för djupa underlag. Variation, balans och hastighet är de viktigaste parametrarna.

En häst som haft problem med kotledsinflammation skulle jag tro mår bäst av att sättas igång på ett mjukt, men icke djupt underlag framför ett hårt underlag. När rehab är över borde dock en ny tillvänjning vid hårdare underlag och därefter varierade underlag åter vara det bästa. Viktigt dock under ingångsättning att rida balanserat, i rätt tempo och mest rakt fram.

Men det är ENBART spekulationer från min sida!
 
Sv: Förebyggande kotledsinflammation

Har rehabiliterat kot- och hovledsinflammationer, både från småveterinärer (som själv har tävlingshästar på hög nivå) och från stora sjukhuset. Samtliga har varit eniga om att hårt underlag, låg fart är att föredra vid igångsättning (då pratar jag främst om skritt). Trav på väl fast underlag (tänk fotbollsplan, grus).
 
Sv: Förebyggande kotledsinflammation

Är skritt på små skogsstigar uteslutet alltså? Vi har mycket kuperad terräng men många vägar är rätt knöliga med rötter, sten och hällmark. Bör jag undvika dessa liksom grusvägen med stort krossmaterial och den något ojämna hagen vi brukar hålla till i? Återstår bara harvad travslinga för vår del då.. Gäller en häst jag hjälper till med, har inte fått några direktiv från ägaren.

Ja du bör undvika ojämna underlag helt under rehaben . Lederna behöver vara ifred från snedbelastning/ansträngning såna ojämna underlag skapar. Inte heller är backar önskvärda, särskilt inte nedförsbacke . Måste du kan du avlasta genom att sitta av ....

Hovledsinfl är mer komplext och där är ett plant underlag helt a och o .
 
Senast ändrad:
Sv: Förebyggande kotledsinflammation

KL
Jag tycker Saigons förslag låter vettigt.
Följdfråga då:
Om jag rider på ett, kalla det sviktande underlag, men inte djupt, kan jag ändå promenera med hästen på hård grusväg, skogsstig och i lite backar?
Vill ju att hästen ska få bästa möjliga läkning/rehab, samtidigt tycker jag att en häst ska tåla variation utan belastning och få röra sig igenom kroppen, men man kanske får ta en sak i taget?
Min är precis igångsatt och jag är nojigare än någonsin...
 
Sv: Förebyggande kotledsinflammation

Du ska som sagt inte hålla på med icke plant underlag under första rehab perioden .
Detta borde din veterinär upplysa dig om .

Jag tycker utöver det som du skriver att du verkar ha bra koll och vara väldigt sunt försiktig osv . Hästen har väl inga problem med upprepade inflammationer eller fynd på röntgen ? Isåfall tror jag säkert din avsuttna plan funkar fint .
 
Senast ändrad:
Sv: Förebyggande kotledsinflammation

Inga upprepade inflammationer, det här är den första och i kotled vf, men artros både här och var tyvärr, i båda fram högt o lågt. Visserligen lindrig men ändå.
 
Sv: Förebyggande kotledsinflammation

Då finns det ju all anledning att hålla Sig lugn i fråga om underlag om artros konstaterats . Då kan det vara så att ska du hålla hästen fräsch så länge som möjligt så blir du begränsad i fråga om belastnings situationer .

Ring din vetetinär och ställ femtio frågor ang detta !
 
Senast ändrad:
Sv: Förebyggande kotledsinflammation

Första frågan man måste ställa sig är varför har hästen fått inflammationen?

Därefter kan man planera rehab. Jag vill alltid prata med behandlande veterinär när jag ska rehaba hästar.
Dels för att en del ägare glömmer eller missförstår det veterinären sagt och dels för att jag själv kan få ok att göra andra saker än vet vågar rekommendera en ägare med mindre kunskap.
Man kan alltså få lite olika rekommendationer både baserat på vad man själv kan och beroende på vilken veterinär man har och beroende på varför inflammationen uppkommit och hästens övriga status i resterande kropp.

Men oavsett så bör man fundera kring varför inflammationen uppkommit.

Har den tex pålagringar, ligamentskador etc så bör man undvika underlag som inte är plana och fasta. Kanske så att man alltid måste vara försiktig med det, om pålagringarna sitter så till eller ligamenten är för skadade och man inte kan stärka muskulärt kring skadade området först.
Är det så att hästen fått en inflammation(ej upprepade) och man hittat orsaken och åtgärdat det kan man efter första rehab sen kunna gå över till varierade underlag igen.

En del hästar har sån typ av defekter/skador i kroppen att de överbelastar kotorna och kan gå att få friska genom att lära dem antingen lägga om vikten i kroppen och/eller lära dem svikta/böja i andra leder med.

Det man ska veta är att de flesta veterinärer inte kan rida särskilt bra. De har inte utbildat en massa hästar och har därför inte den kunskapen som en del bra ridtränare/sjukgymnaster/etc har.
Därför kan de heller inte alltid ge de absolut mest effektiva rehabråden.

Jag rehabar gärna hästar för hand i träns. Det går att påverka dem så mycket mer än uppsuttet och om man kan sin sak kan man då lära in ett sundare rörelsemönster.
De slipper dessutom ryttarens vikt och ev obalanser/stelheter.
Jag tycker ofta att man ser något som man kan förbättra i de hästarnas rörelsemönster obalans pga oliksidghet, stelhet etc.
Jag börjar helst på fast men sviktande underlag, plant.

Givetvis bör man också se till att vet rekommenderar en bra hovis, som ser till att hästen har rätt vinklar och rätt skoning för sin problematik.
Och att man har passande utrustning och själv inte är sned.
 
Sv: Förebyggande kotledsinflammation

Jag har återbesök hos min Vet regelbundet, och har frågat mängder. Men med tanke på den ringa artros han har samt att det är på flera ställen så är det osäkert om han besväras av den, han visar inget någon annanstans och nu är han hältfri. Han var inte mycket halt från början heller, men kändes skum därför jag utredde honom.
Artrosen är antagligen gammal och kan ha kommit från någon gammal skada, eller ärftligt, går ju inte att säga, bara spekulera.
Två Vet har tittat på bilderna och gjort hältutredning och ingen av dem är säker på att hältan kommer av artrosen, men vem vet... Bara att hoppas att han håller att sättas igång och att artrosen inte byggs på.
Har fått ordinationen arbeta i skritt 30min/dag, i form, 3 veckor framåt, sedan travinslag fram tills återbesöket.
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 635
Senast: muslidag
·
Ridning Hej! Angånge att variera underlag. Hur mycket brukar ni variera? Mitt sto är väldigt nervig och har ingen möjlighet att rida ut med...
Svar
7
· Visningar
1 430
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 159
Senast: Liten
·
Utrustning Har ett boots-problem. Min ena häst är barfota och har Cavallo Simple boots vid ridning. Det fungerar jättebra förutom ett problem: det...
2
Svar
23
· Visningar
2 887
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp