Bukefalos 28 år!

Föreningsjuridisk fråga igen...

CillaW

Trådstartare
Min lilla förening har ingen lysande ekonomi efter att mer eller mindra ha varit körd i botten för två år sen.
Det går bättre nu, medlemsantalet har mer än fördubblats och ekonomin har blivit mer stabil. Fortfarande darrig, men bättre.

För dryga två månader sedan diskuterade styrelsen beställning av trycksaker som vi använder en hel del av. Den ansvarige (inte styrelseledamot) skulle göra en inventering och sen beställa, när vi kollat vad budgeten klarar. En av suppleanterna skulle då hjälpa till med beställningen. Inget beslut togs om att vi skulle beställa eller att suppleanten hade fullmakt att göra det.

För nån vecka sen trillar det in en liten faktura till vår nya kassör på ungefär hälften av föreningens tillgångar,

Styrelsen hade inte en aning om att en beställning var gjord, eller att den här suppleanten hade hållit på att diskutera och besluta om tryckmetod, original, antal etc under två månader! Hen hade över huvud taget inte kommunicerat med styrelsen. Sen hade hen bestämt att en logga inte skulle tryckas på en av trycksakerna, vilket gör att vi inte kan få nån sponsring. Styrelsen fick ingen möjlighet att kontakta sponsorn eller leta efter en ny.
Många av artiklarna räcker 5-15 år fram i tiden. Den mest extrema sådär 50-60 år.

Vad gör vi? Kan det bli skit för föreningen om vi bestrider fakturan?
 
Min lilla förening har ingen lysande ekonomi efter att mer eller mindra ha varit körd i botten för två år sen.
Det går bättre nu, medlemsantalet har mer än fördubblats och ekonomin har blivit mer stabil. Fortfarande darrig, men bättre.

För dryga två månader sedan diskuterade styrelsen beställning av trycksaker som vi använder en hel del av. Den ansvarige (inte styrelseledamot) skulle göra en inventering och sen beställa, när vi kollat vad budgeten klarar. En av suppleanterna skulle då hjälpa till med beställningen. Inget beslut togs om att vi skulle beställa eller att suppleanten hade fullmakt att göra det.

För nån vecka sen trillar det in en liten faktura till vår nya kassör på ungefär hälften av föreningens tillgångar,

Styrelsen hade inte en aning om att en beställning var gjord, eller att den här suppleanten hade hållit på att diskutera och besluta om tryckmetod, original, antal etc under två månader! Hen hade över huvud taget inte kommunicerat med styrelsen. Sen hade hen bestämt att en logga inte skulle tryckas på en av trycksakerna, vilket gör att vi inte kan få nån sponsring. Styrelsen fick ingen möjlighet att kontakta sponsorn eller leta efter en ny.
Många av artiklarna räcker 5-15 år fram i tiden. Den mest extrema sådär 50-60 år.

Vad gör vi? Kan det bli skit för föreningen om vi bestrider fakturan?
Fakturan blir ju svår att bestrida med tanke på att leverantören gjort vad den ska. Dvs tryckt saker enligt beställning och levererat dessa.

De två medlemmarna, suppleanten och icke ledamoten är ju de som ska ställas ansvariga. Då sitter icke ledamoten hyfsat säkert antar jag. Suppleanten är, tillsammans med er andra i styrelsen, ansvariga för att föreningens finanser sköts. Tycker inte stämman eller årsmötet att ni har agerat korrekt utan i strid med föreningens stadgar kan ni förlora er ansvarsfrihet. Jag har svårt att se att det juridiskt sett ska gå att hålla er i styrelsen betalningsansvariga men stämman kan mena det.

Se till att ta upp detta på ett styrelsemöte och skriv ett tydligt protokoll för revisorerna att luta sin revisorsberättelse på.

Trist situation! Bara betala fakturan och skälla ner de som beställt i skosulorna.

Mvh Miks
 
Så suppleanten hade lika gärna kunnat beställa 100 kartonger skosnören och sagt att fakturan skulle skickas till föreningen också? Hen är inte firmatecknare och har inte fått delegation.

Grejen är ju att hen har agerat på eget bevåg, utan befogenhet, utan protokollfört styrelsebeslut och utan styrelsens vetskap.
 
Så suppleanten hade lika gärna kunnat beställa 100 kartonger skosnören och sagt att fakturan skulle skickas till föreningen också? Hen är inte firmatecknare och har inte fått delegation.

Grejen är ju att hen har agerat på eget bevåg, utan befogenhet, utan protokollfört styrelsebeslut och utan styrelsens vetskap.
Ja alltså, jag har ju svårt att se att ni skulle kunna hålla en leverantör ansvarig för det hela. De flesta leverantörer på den här lite lägre nivån (nu antar jag bara att det inte rör sig om miljonbelopp) ringer man ju bara och säger vad man vill ha och sen är det lugnt. Är det någon som ska ställas betalningsansvarig för fakturan blir det i så fall de som beställt. Dvs suppleanten och icke styrelsemedlemen. Sen om man vill dra det så långt är ju frågan.

Kanske kan ni prata med leverantören om att ni missat en sponsorlogga och hemskt gärna skulle vilja lägga till den.

I princip skulle någon kunna beställa en låda skosnören och låta er betala. Man kan egentligen bara hoppas på en leverantörs goda vilja när sånt här händer.

Mvh Miks
 
Min lilla förening har ingen lysande ekonomi efter att mer eller mindra ha varit körd i botten för två år sen.
Det går bättre nu, medlemsantalet har mer än fördubblats och ekonomin har blivit mer stabil. Fortfarande darrig, men bättre.

För dryga två månader sedan diskuterade styrelsen beställning av trycksaker som vi använder en hel del av. Den ansvarige (inte styrelseledamot) skulle göra en inventering och sen beställa, när vi kollat vad budgeten klarar. En av suppleanterna skulle då hjälpa till med beställningen. Inget beslut togs om att vi skulle beställa eller att suppleanten hade fullmakt att göra det.

För nån vecka sen trillar det in en liten faktura till vår nya kassör på ungefär hälften av föreningens tillgångar,

Styrelsen hade inte en aning om att en beställning var gjord, eller att den här suppleanten hade hållit på att diskutera och besluta om tryckmetod, original, antal etc under två månader! Hen hade över huvud taget inte kommunicerat med styrelsen. Sen hade hen bestämt att en logga inte skulle tryckas på en av trycksakerna, vilket gör att vi inte kan få nån sponsring. Styrelsen fick ingen möjlighet att kontakta sponsorn eller leta efter en ny.
Många av artiklarna räcker 5-15 år fram i tiden. Den mest extrema sådär 50-60 år.

Vad gör vi? Kan det bli skit för föreningen om vi bestrider fakturan?
Ta upp det på årsmötet. Styrelsen har inte klarat av sitt mandat att sköta ekonomin så egentligen så lär ni väl inte få fortsatt förtroende. Ni beviljas inte ansvarsfrihet alltså för året. Det löser sig säkert , inte så farligt egentligen om det är 2-3 tusen kr. Summan har ju absolut betydelse för händelsen.

Tänk så här, det löser sig, ta det lugnt och prata om detta på årsmötet och med medlemmar. Kanske ett extramöte att diskutera detta. Håll inte hemligt, ta ert ansvar som styrelse och lämna era platser till förfogande. Då får ni säkert fortsatt förtroende eller inte. Styrelsen har inte haft koll och det blev fel, ta ansvar lös det eller avgå.
 
Ja alltså, jag har ju svårt att se att ni skulle kunna hålla en leverantör ansvarig för det hela.
Exakt - krångla inte med företaget.

Det är ju endast den som är firmatecknare som kan ingå avtal i föreningens namn.

Det som hänt är rent priocipiellt att betrakta som nån form av ..bedrägeri. Ungefär som de som beställer saker i folks namn och vittjar postlådor och hämtar ut från utlämningsställen. Namnet på beställningen har inget med beställningen att göra.

Det ni kan göra är att betala och sedan polisanmäla de som beställt, kräva pengarna från personen och lägga skulden hos kronofogden om de inte betalar. Enligt min mening.

Det som de gjort är inte lagligt. Men lägg skulden där den hör hemma - dvs inte hos företaget utan hos beställarna.
 
Ta upp det på årsmötet. Styrelsen har inte klarat av sitt mandat att sköta ekonomin så egentligen så lär ni väl inte få fortsatt förtroende. Ni beviljas inte ansvarsfrihet alltså för året. Det löser sig säkert , inte så farligt egentligen om det är 2-3 tusen kr. Summan har ju absolut betydelse för händelsen.

Tänk så här, det löser sig, ta det lugnt och prata om detta på årsmötet och med medlemmar. Kanske ett extramöte att diskutera detta. Håll inte hemligt, ta ert ansvar som styrelse och lämna era platser till förfogande. Då får ni säkert fortsatt förtroende eller inte. Styrelsen har inte haft koll och det blev fel, ta ansvar lös det eller avgå.
Nej.

Lägg itne ansvaret på hela styrelsen för att en person helt utan mandat gjort saker på eget bevåg. det kaningen styrelse förhindra. Bedrägligt beteende är bedrägligt beteende.

Styrelsen står utan skuld!!

Detta är en sak mellan styrelsen och personerna som betett sig kriminellt. Inget som styrelsen ska stå till ansvars för!
 
Exakt - krångla inte med företaget.

Det är ju endast den som är firmatecknare som kan ingå avtal i föreningens namn.

Det som hänt är rent priocipiellt att betrakta som nån form av ..bedrägeri. Ungefär som de som beställer saker i folks namn och vittjar postlådor och hämtar ut från utlämningsställen. Namnet på beställningen har inget med beställningen att göra.

Det ni kan göra är att betala och sedan polisanmäla de som beställt, kräva pengarna från personen och lägga skulden hos kronofogden om de inte betalar. Enligt min mening.

Det som de gjort är inte lagligt. Men lägg skulden där den hör hemma - dvs inte hos företaget utan hos beställarna.

Jag håller med, men är inte säker på att föreningen ska behöva betala fakturan. Jag inbillar mig att jag på någon juridikkurs har läst att säljaren har ett ansvar att försäkra sig om att köparen har rättshandlingsförmåga när denne representerar en juridisk person. Det kanske någon juridiskt kunnig person kan verifiera (eller falsifiera)?
 
Jag håller med, men är inte säker på att föreningen ska behöva betala fakturan. Jag inbillar mig att jag på någon juridikkurs har läst att säljaren har ett ansvar att försäkra sig om att köparen har rättshandlingsförmåga när denne representerar en juridisk person. Det kanske någon juridiskt kunnig person kan verifiera (eller falsifiera)?
Det stämmer, men det finns också att om säljaren kunnat anta att den person som företräder köparen har den befogenheten så ska inte säljaren bli lidande. I det här fallet om suppleanten har haft löpande kontakt med säljaren angående utformningen av trycket och varorna, så har säljaren säkerligen fog för att tro att suppleanten i det fallet företrädde föreningen.

Det finns inget krav på att säljaren ska begära styrelsebeslut på att rätt person beställer varor. Absolut inte vid något så vardagligt som trycksaker. Även om det är en stor summa för er, så var det sannolikt en liten beställning för leverantören.
 
Det går att bestrida fakturan, men jag hade inte gjort det. Mycket badwill för föreningen och oerhört krångel. Jag hade möjligen gått på linjen att ändra fakturamottagare till den som beställt, d v s denne är ansvarig för fakturan.

Jag gått på den som beställt som handlat över sin befogenhet. Denne är personligt betalningsansvarig eftersom vederbörande inte får handla i föreningens namn. Det är dumdristigt att dra på sig dylika beställningar om man ska betala själv, och det är ju vad som hänt här.
 
Det ni kan göra är att betala och sedan polisanmäla de som beställt, kräva pengarna från personen och lägga skulden hos kronofogden om de inte betalar. Enligt min mening.

Det som de gjort är inte lagligt. Men lägg skulden där den hör hemma - dvs inte hos företaget utan hos beställarna.

Nej.

Lägg itne ansvaret på hela styrelsen för att en person helt utan mandat gjort saker på eget bevåg. det kaningen styrelse förhindra. Bedrägligt beteende är bedrägligt beteende.

Styrelsen står utan skuld!!

Detta är en sak mellan styrelsen och personerna som betett sig kriminellt. Inget som styrelsen ska stå till ansvars för!

Jag gått på den som beställt som handlat över sin befogenhet. Denne är personligt betalningsansvarig eftersom vederbörande inte får handla i föreningens namn. Det är dumdristigt att dra på sig dylika beställningar om man ska betala själv, och det är ju vad som hänt här.

Rent lagligt, principiellt och rätt och riktigt kanske den som beställt ska bli betalningsansvarig, polisanmälas och hängas ut på årsmöte. Frågan är om det är rätt väg att gå?

Talar jag för egen del så vet jag att vi har svårt att få folk att engagera sig i styrelsen. Det är svårt att få folk att ta på sig ansvar för event. Det är svårt att få folk att överhuvudtaget komma på årsmöten. Då är det ändå en stor förening som man automatiskt och ovillkorligt är medlem i om man bor i en fastighet kopplad till föreningen. Skulle vi i styrelsen dessutom börja polisanmäla varandra, ställa enskilda medlemmar ansvariga för fakturor och hänga ut folk på årsmötet skulle ingen vilja sitta i styrelsen. Ingen.

De som sitter i våra styrelser (just nu är jag ledamot i två föreningar) är lekmän som gör sitt bästa utöver sitt vanliga jobb, familj, övriga åtaganden. Några tar på sig arbetsuppgifter som man egentligen skulle kunna tänka sig är ganska arbetskrävande och gör det bästa av situationen för tiden räcker inte till.

@CillaW
Hade det varit i en av mina föreningar hade vi försökt lösa situationen tillsammans i styrelsen. Jag hade kontaktat revisorerna för att rådgöra med dem. Jag hade försökt fråga leverantören om det går att lägga till en sponsorlogga. Sen hade jag haft ett extra styrelsemöte där hela händelseförloppet protokollförts samt hur vi i styrelsen ämnar lösa situationen. På årsmötet hade jag sedan berättat att styrelsen gjort ett misstag och har försökt lösa det efter bästa förmåga. Min plats i styrelsen ställer jag varje år till förfogande om det är någon som vill engagera sig. Hitills har ingen velat ta över min roll.

Mvh Miks
 
Jag ser det som att föreningen faktiskt inte har något avtal med företaget. Den som beställde har gjort det helt bakom ryggen på styrelsen.

Styrelsen kan väl inte krävas på ansvar för vad en suppleant (utan ekonomiskt ansvar) hittar på?
 
@CillaW
Hade det varit i en av mina föreningar hade vi försökt lösa situationen tillsammans i styrelsen. Jag hade kontaktat revisorerna för att rådgöra med dem. Jag hade försökt fråga leverantören om det går att lägga till en sponsorlogga. Sen hade jag haft ett extra styrelsemöte där hela händelseförloppet protokollförts samt hur vi i styrelsen ämnar lösa situationen. På årsmötet hade jag sedan berättat att styrelsen gjort ett misstag och har försökt lösa det efter bästa förmåga. Min plats i styrelsen ställer jag varje år till förfogande om det är någon som vill engagera sig. Hitills har ingen velat ta över min roll.

Mvh Miks

Allt det där är redan gjort :-)

Det går inte att lägga till en sponsorlogga.
Styrelsen har inte gett den här suppleanten i uppdrag att göra detta.

Det är inte första gången hen gjort beställningar i föreningens namn, men förra gången hann vi annullera innan det gick så här långt.
Hen har förstört varje styrelsemöte genom tjafs och personangrepp på fr a ordförande, så pass att vi tvingades till ett extra årsmöte.

Sen hen försvann ur styrelsen är det många fler som engagerat sig.
 
Jag ser det som att föreningen faktiskt inte har något avtal med företaget. Den som beställde har gjort det helt bakom ryggen på styrelsen.

Styrelsen kan väl inte krävas på ansvar för vad en suppleant (utan ekonomiskt ansvar) hittar på?
Rent juridisk är det säkert så. Att övriga styrelsemedlemmar inte kan hållas ansvariga.

Vad gäller beställningen till företaget kan det vara så att beställningen rent juridiskt är godkänd. Det beror på en hel del aspekter. Har denne beställt förut? Varit i löpande kontakt med företaget för rådgörande av utformning ?

Jag antar att det inte handlar om belopp i 100 000kr klassen? Hade det gjort det så kan jag tycka att leverantören borde ha beställningen skriftlig enligt avtal undertecknad av firmatecknare. Jag beställer varje vecka både tjänster och material i belopp mellan 2 000-200 000kr. Då är det av leverantörer som känner mig och vet att jag är beställningsansvarig. Jag skulle lätt kunna beställa tjänster för en halv miljon av en av våra leverantörer. Då kanske de skulle vilja ha det skriftligt men jag är tveksam.

Frågan är ju egentligen inte vem som är ansvarig för misstaget i er förening. Det är ju ganska klart. Frågan är istället vilken linje ni i styrelsen väljer att gå för att lösa problemet?

Mvh Miks
 
Allt det där är redan gjort :-)

Det går inte att lägga till en sponsorlogga.
Styrelsen har inte gett den här suppleanten i uppdrag att göra detta.

Det är inte första gången hen gjort beställningar i föreningens namn, men förra gången hann vi annullera innan det gick så här långt.
Hen har förstört varje styrelsemöte genom tjafs och personangrepp på fr a ordförande, så pass att vi tvingades till ett extra årsmöte.

Sen hen försvann ur styrelsen är det många fler som engagerat sig.
Då är ju min fråga varför denna människa ens får ha ett ansvar?

Vår förra ordförande har jag personligen givit beställningsförbud. Jag har dessutom talat med alla våra leverantörer om att denne person inte får beställa en enda pryttel. Om denna person hör av sig ska allt återkopplas till mig eller en annan person i styrelsen. Har ni gjort liknande till era leverantörer?

Men är denna person den som fortfarande är suppleant? Varför är inte personen utslängd ur styrelsen totalt?

Mvh Miks
 
Ta upp det på årsmötet. Styrelsen har inte klarat av sitt mandat att sköta ekonomin så egentligen så lär ni väl inte få fortsatt förtroende. Ni beviljas inte ansvarsfrihet alltså för året. Det löser sig säkert , inte så farligt egentligen om det är 2-3 tusen kr. Summan har ju absolut betydelse för händelsen.

Tänk så här, det löser sig, ta det lugnt och prata om detta på årsmötet och med medlemmar. Kanske ett extramöte att diskutera detta. Håll inte hemligt, ta ert ansvar som styrelse och lämna era platser till förfogande. Då får ni säkert fortsatt förtroende eller inte. Styrelsen har inte haft koll och det blev fel, ta ansvar lös det eller avgå.

Summan är femsiffrig och utgör ungefär hälften av föreningens tillgångar.

Suppleanter har inget ansvar för föreningens ekonomi om de inte varit ersättare för ordinarie ledamot vid styrelsemöte som fattar beslut om beställning.

Nu fattades inget beslut om beställning och hen var inte ersättare vid aktuellt styrelsemöte som var det sista innan extra årsmötet jag nämnde tidigare.

Det är svårt att ha koll på att nån beställer varor utan att ha fått det i uppdrag, och inte kommunicerar med styrelsen alls under två månader.
 
Då är ju min fråga varför denna människa ens får ha ett ansvar?

Vår förra ordförande har jag personligen givit beställningsförbud. Jag har dessutom talat med alla våra leverantörer om att denne person inte får beställa en enda pryttel. Om denna person hör av sig ska allt återkopplas till mig eller en annan person i styrelsen. Har ni gjort liknande till era leverantörer?

Men är denna person den som fortfarande är suppleant? Varför är inte personen utslängd ur styrelsen totalt?

Mvh Miks

Hen HAR inte fått något ansvar. Det har hen tagit alldeles själv.
Som jag skrev, så fick vi ta till ett extra årsmöte då det inte gick att arbeta i styrelsen med den här personen.

Den leverantör som hen beställde av förra gången bakom styrelsens rygg är informerad. Då hann det inte gå så här långt.
 
Den ansvarige (inte styrelseledamot) skulle göra en inventering och sen beställa, när vi kollat vad budgeten klarar. En av suppleanterna skulle då hjälpa till med beställningen. Inget beslut togs om att vi skulle beställa eller att suppleanten hade fullmakt att göra det.

Hen HAR inte fått något ansvar. Det har hen tagit alldeles själv.
Som jag skrev, så fick vi ta till ett extra årsmöte då det inte gick att arbeta i styrelsen med den här personen.

Ah jag svarade utifrån det översta citatet som är från ursprungsinlägget avseende vilka som agerat i frågan. Jag kanske missförstått? Sorry i så fall!

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 331
Senast: Badger
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 355
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 549
Senast: cherie
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 832
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp