Företeelser ”förr i tiden”. Nostalgitråd.

Har du inget tangentbord???
Haha, jo, men mitt nu ser ut såhär
Apple-Magic-Keyboard-Review.jpg


och mitt då såg ut såhär

LEO_2466.jpg



De låter och känns helt olika :D
 
Vi åkte för många på en hel bilsemester i Sverige. Fyra barn och två vuxna i en helt vanlig Saab 900. Är ganska säker på att min lillebror (typ 3 år) satt i min storasysters knä (hon var 14). Det var inget man tänkte på då direkt...
I princip varje söndag åkte hela släkten till min farbror "på landet" som bodde kvar på släktgården ca 2mil bort och åt söndagsmiddag mm.
Brukade vara min farmor, faster och pappa. Plus oss kusiner. (5st) Var ett evigt packande om vem som skulle sitta i vems knä eller i skuffen på våran Volvo 245.
Varken faster eller farmor hade något körkort då, så beroende på hur många kusiner som skulle med eller om vi hade två bilar vid något tillfälle, blev det en hel del organisering. 😅
 
Så mycket småsaker, mina egna blandband tex, inspelade från radion. Man kunde få sitta länge och vänta innan man fick kasta sig fram och trycka på inspelningsknappen. Med lite tur var det inte någon som pratade över musiken i början också :D

Går ju knappt att föreställa sig nu, när inprincip all musik är bara en googling bort.
Sådär gjorde jag också. Har kvar rullbandspelaren och för några år sedan bytte en god vän alla gummiremmar, som torkat sönder, så jag kunde spela mina band igen.
Fascinerande att höra vad jag spelade in.

Efter ett tag stannade Playknappen i nedtryckt läge....så jag har inte spelat på ett tag.
Dags att fråga gode vännen igen om ännu en reparation tror jag.
"Is this the way to Amarillo...."...."It never rain i southern California"....
 
Vid vägen vid min farbrors lantbruk fanns en gammal träställning där farfar o farbror ställde mjölkhämtarna (hette de så? En slags tunna med handtag och ett lock som tröcks ner).
Fast när jag var liten hade mejeriet börjat hämta mjölken med tankbil så den där träställningen hade förfallit. Jag brukade klättra på den och blev väldigt besviken när de rev den.

Såna här mjölkhämtare hade min farbror fast de var i matt metall och med två handtag på sidorna.
https://digitaltmuseum.se/021028369419/mjolkhamtare
Det på bilden var väl en treliters mjölkkanna? Som man hade när man hämtade mjölk till det egna hushållet
De som ställdes på mjölkbryggor och hämtades av mjölkbilen var större typ 20 liter och kallades mjölkspann
Har fortfarande en mjölkbrygga och två mjölkspann tyvärr är det hål i dom
 
När man bröt av den där lilla plastflärpen på vhs-kasetten för att skydda den från att bli överbandad i misstag.

Och gamla sökmotorer så som alta vista. Det gick ju inte att "googla" sig fram till vad man sökte då, utan man var ju nog tvungen att veta precis hur något stavades. Och visst var det så att skulle man söka på fler ord så skulle det vara + mellan orden. Quit+playing+games+with+my+heart
Det saknar jag iofs inte med några varma känslor :D
Att skriva *lyrics* framför låttitel för att söka låttexter
 
Det på bilden var väl en treliters mjölkkanna? Som man hade när man hämtade mjölk till det egna hushållet
De som ställdes på mjölkbryggor och hämtades av mjölkbilen var större typ 20 liter och kallades mjölkspann
Har fortfarande en mjölkbrygga och två mjölkspann tyvärr är det hål i dom
Jag kollade inte så noga på storleken. Hittade ingen sån gammal som min farbror hade. Jag var ju liten då så de såg stora ut, minns att när en var nästan full var det svårt för en vuxen att bära den, så borde varit mer än 20 liter, 30 kanske. 🤔 En vanlig standardplasthink är ju 10 liter.
 
Småbalar.
När man var med och plockade balar på traktorkärran, och sedan fick sitta på lasset tillbaka till gården.
Att åka traktorkärra överlag :love:
Jag har varit med och tagit in löshö! Då fick vi barn stå högst upp och trampa ihop höet, likadant när det lastades in på logen.

Att sitta som packade sillar i en bil minns jag också. Mina föräldrar hade ingen bil förrän jag var tonåring,i början av 70-talet, men snälla grannar bjöd med oss till stranden. 3 vuxna och 4-5 barn var normen. Hur vi fick plats begriper jag inte!
 
Jag kollade inte så noga på storleken. Hittade ingen sån gammal som min farbror hade. Jag var ju liten då så de såg stora ut, minns att när en var nästan full var det svårt för en vuxen att bära den, så borde varit mer än 20 liter, 30 kanske. 🤔 En vanlig standardplasthink är ju 10 liter.
30 liter kan det säkert vara
Men jag tror det fanns flera storlekar
Edit fanns nog till och med 50 liters undrar om inte de var vanligast
Men jag har sett lite olika storlekar
 
Senast ändrad:
Vid vägen vid min farbrors lantbruk fanns en gammal träställning där farfar o farbror ställde mjölkhämtarna (hette de så? En slags tunna med handtag och ett lock som tröcks ner).
Fast när jag var liten hade mejeriet börjat hämta mjölken med tankbil så den där träställningen hade förfallit. Jag brukade klättra på den och blev väldigt besviken när de rev den.

Såna här mjölkhämtare hade min farbror fast de var i matt metall och med två handtag på sidorna.
https://digitaltmuseum.se/021028369419/mjolkhamtare
Mjölkabord. Där satt en och dinglade med benen. Är populärt att bygga enklare varianter på nu och ha blommor i mjölkkärlen.
 
Jag har varit med och tagit in löshö! Då fick vi barn stå högst upp och trampa ihop höet, likadant när det lastades in på logen.

Att sitta som packade sillar i en bil minns jag också. Mina föräldrar hade ingen bil förrän jag var tonåring,i början av 70-talet, men snälla grannar bjöd med oss till stranden. 3 vuxna och 4-5 barn var normen. Hur vi fick plats begriper jag inte!
Bilarna var mycket större på insidan fast dom ofta var små. Vi åkte 8 ungdomar i en SAAB V4. Tre i fram, 5 i bak. Det var högt i tak, lätt att sitta i knät och med handväxel fick det enkelt plats två i passagerarsätet fram. En fick sitta lite på sne. Bälte? Nä, det använde vi inte.
 
Bilarna var mycket större på insidan fast dom ofta var små. Vi åkte 8 ungdomar i en SAAB V4. Tre i fram, 5 i bak. Det var högt i tak, lätt att sitta i knät och med handväxel fick det enkelt plats två i passagerarsätet fram. En fick sitta lite på sne. Bälte? Nä, det använde vi inte.

Med så många i bilen behövs inte bälte, ingen kan röra sig ändå :angel: :rofl:

SAAB :love:
 
Haha, jo, men mitt nu ser ut såhär
Apple-Magic-Keyboard-Review.jpg


och mitt då såg ut såhär

LEO_2466.jpg



De låter och känns helt olika :D
De där IBM tangentborden var (är) helt underbara att skriva på! En riktig klassiker!

Mitt sista exemplar gick sönder för några år sedan, och nu dras jag med ett tangentbord från Dell till min stationära arbetsdator...

Allt var inte bättre förr, men just de där tangentborden var superba.

Med hjälp av en adapter går de att koppla in till bärbara enheter också, så har du det kvar går det att använda.

PS. Det går att stänga av klickljudet...
 
De där IBM tangentborden var (är) helt underbara att skriva på! En riktig klassiker!

Mitt sista exemplar gick sönder för några år sedan, och nu dras jag med ett tangentbord från Dell till min stationära arbetsdator...

Allt var inte bättre förr, men just de där tangentborden var superba.

Med hjälp av en adapter går de att koppla in till bärbara enheter också, så har du det kvar går det att använda.
Har det inte kvar, men har kikat på tradera faktiskt. De kostar lite för mycket nu för bara nostalgin. De passar ändå inte till mac:(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp