Bukefalos 28 år!

Förfallen faktura, utan faktura?

Sporthorse

Trådstartare
Jag har fått en påminnelse för en förfallen faktura, problemet är bara att jag aldrig fått någon faktura? Det gäller en veterinärräkning som jag tidigare fått hem utan problem i brevlådan. Nu har någonting hänt, vad gör jag? Ska jag kontakta veterinären direkt eller ska jag kontakta företaget som sköter faktureringen? Jag har givetvis betalat in fakturan med en gång, blir bara så förbannad på att själva fakturan inte kom fram :rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage:
Innebär en påminnelse att jag fått en betalningsanmärkning nu?
 
Nej en påminnelse innebär inte en betalningsanmärkning, så var lugn!
Däremot fattar jag att du blir irriterad om du inte fått ngn faktura öht! Bra att du kollar upp och hör av dig!
 
Nej du har inte fått en betalningsanmärkning. Då måste den först ha gått antingen till inkasso och du inte har betalat och/eller direkt till KF och du inte har betalat då heller.
Puh!! Skönt att höra. Kanske får ringa posten och Bring också och kolla vad som hänt med min faktura, svårt att veta vem som slarvat bort den.
 
Kontakta inte posten, det är slöseri med tid. Oftast så brukar företaget be dig betala in den ursprungliga summan, hänt mig flera gånger.
Okej, har aldrig varit med om någonting liknande. Jag ska ringa företaget imorgon och förklara vad som hänt.
 
Vart med om det flera gånger!
Kontakta den som du köpt tjänsten av, det är de som anlitat ett bolag att sköta faktureringen och har de schabblat och gör det ofta så behöver det komma fram så de blir av med uppdragen.
Har tillochmed gjort på det viset att jag inte velat beställa från ett företag om de inte fakturerade själva direkt istället! De påstod sig ha kontrakt osv - men var jag enveten gick det tydligen bra ändå.
 
Om man frågar efter original fakturadatum original faktura nr mm mm mm så händer det att de kommer på att det var de som gjort misstag.
Gemensamt är att det alltid varit när det är sådana faktureringsbolag som vart inblandade! (många sådana fungerar dock utmärkt med, men de märks ju aldrig av)
 
Står det påminnelse på fakturan så är det just bara det. Man ska vara glad när man får en påminnelse, inte rädd. Det är ett tämligen snällt sätt att säga till betalaren att "du har nog glömt och/eller den har kommit bort. Ta kontakt med oss om det är något oklart eller om du vill ha en kopia på fakturan".

Det kan stå något om att det skickas vidare om du inte betalar men oftast har man minst en vecka på sig, ibland mer.
En påminnelse är inte farlig, vilket några av våra kunder verkar tro ibland och skäller ut oss när vi är snälla och påminner, då vi tror att alla vill göra rätt för sig, i tid.

Att sedan posten med tydlig nonchalans hela tiden försenar och tappar bort fakturorna är en helt annan sak.
 
Visste ni att det är 36 aktörer på marknaden som delar ut "post"? Kanske inte uppe i Korpolombolo men mera i större städer.
 
Det händer mig rätt ofta att jag får en betalningspåminnelse .I somras fick jag hela tiden men har ganska bra pejl på vilka räkningar som fattas så jag kollar alltid med dom om dom inte ligger i lådan då allt ska betalas men har överfört det mesta till e faktura nu .Men posten verkar ha som sport att försnilla brev och andra försändelser så man blir lite less när man måste betala förseningsavgifter för att man inte gjort fel själv
 
Är det typ Svea kredit eller ngt annat företag som skickat påminnelsen kan det vara helt lönlöst att få rätt, man ska hålla reda på sina räkningar även om posten slarvar bort dem. :meh:
Det är vad posten säger också. Helt meningslöst att klaga på dem.

Jag har betalat många hundra kronor i år i påminnelseavgifter på bla vägtullar, pga Postnord skiter i sitt jobb.
 
Jag har de sista två veckorna fått tagit emot flera samtal från kunder som undrat var deras fakturor är. Eftersom det är JAG som skrivit ut dem och JAG som postat dem så vet jag svaret.

Posten :rage:
Jag väntar två fakturor till, borde ha fått dom vid det här laget, men det känns som att posten har en del problem med utdelningen i mitt område på senare tid.
 
Jag har de sista två veckorna fått tagit emot flera samtal från kunder som undrat var deras fakturor är. Eftersom det är JAG som skrivit ut dem och JAG som postat dem så vet jag svaret.

Posten :rage:

Samma här! Jag skriver ut, skickar och tar emot fakturor. De senaste åren har det försvunnit en jäkla massa fakturor. Fler på dessa få år än på de föregående åren sammanlagt......och då har jag suttit på detta jobb i närmare 23 år!!

Vi har också ett fenomen som är ca 2 år gammalt; när fakturorna äntligen kommer är de 30 dagarna reducerade till ca 15 dagar, eller mindre.
Då kan man förstå hur det är med de som det bara är 10 dagar på. Först ska man vara glad att de kommer alls, sedan inser man att man skulle betala dem för 3 dagar sedan eller så har man tre dagar på sig att skicka ut fakturan, få den attesterad OCH betala den.

Det är inte lätt!
 
Jag har de sista två veckorna fått tagit emot flera samtal från kunder som undrat var deras fakturor är. Eftersom det är JAG som skrivit ut dem och JAG som postat dem så vet jag svaret.

Posten :rage:
Varför kan man inte mejla eller har de ingen mejl?
 
Varför kan man inte mejla eller har de ingen mejl?
Det är inte alltid det smidigaste att mejla fakturor, vi gör det mer och mer, men det innebär extra jobb för oss eftersom vi då måste scanna in följesedlar. För oss är det inte ekonomiskt försvarbart att köpa in det som behövs för att kunna bli helt digitala, firman är för liten helt enkelt. Sen är det inte alltid så enkelt med mejladresser heller, det måste bli exakt rätt för att det ska komma fram och med alla punkter, specialtecken och annat som folk kan hitta på så blir det lätt fel. B2B är det enklare då det ofta är företagsnamnet plus förnamnet men till privatpersoner som är vår största kundkrets är det inte lika smidigt.
 
Fick en faktura i fredags den 11 nov.

Sista betaldag på den var fredag den 11 nov...

Hos oss försvinner mycket post. + att vi dessutom får grannens post (5st brevlådor brevid varandra TYDLIGT märkta med namn och vilket hus)

Har börjat be om alla fakturor på mail alt betala på plats. Här skickas inget!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så var det dags igen då. Jag får en påminnelse från ett av alla våra fraktbolag (på företaget), som kommit bort i posten eller mail. På...
Svar
5
· Visningar
1 128
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 463
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 236
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 122
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp