Förklara döden för barn

Sv: Förklara döden för barn

Hej !

Jag tycker att du gav rätta svaren, jag skulle själv ha svarat så som du gjort, kanske inte orda grant men ja du förstår åt det håller i alla fall ;)

Kram
 
Sv: Förklara döden för barn

Det är en hårfin balans när man pratar med barn och svåra saker, ex döden.

Barn behöver inga utförliga detaljer utan mera korta och sakliga svar. Jag tycker som flera att du kämpar på bra genom att ge svar till barnen, men berättar man ex om att döda eldas upp i ugnar, så blir det ju väldigt personligt hur barnet ser framför sig hur det går till i sin inre bild.
Barn har svårt att visualisera som vuxna, ex som Tryggs barn med kycklingnäbbarna.
Just det där svaret var lite tufft att ge. Han frågade och jag funderade på hur jag skulle svara. Jag tyckte inte att jag kunde ljuga för honom heller och att leda bort frågan skulle han snabbt uppfatta och fortsätta fråga den ändå. Så då tänkte jag att det är ju så man gör med döda, och det var så pappa ville ha det. Varför då dölja det? Det verkar i alal fall inte ha väckt några större problem, som tur är! :D
Du och dina barn har gjort en lång resa sedan Sonny dog, men jag tror trots allt att det är bra att fortsätta prata om det känslomässiga, och bekräfta den känsla man tror dom kan få när man pratar om döden.
Jodå, det pratar vi också om. denna gången kändes det rätt skönt att han valde det här ämnet, känslorna är så jobbiga att prata om. Jag har så svårt att prata om honom naturligt.
Personligen tycker jag som du vet, inte att döden eller döda är häftiga, utan det skrämmer mig att förlora. Hur man förmedlar abstrakta saker och händelser är ju helt utifrån en själv som förälder.
Jag vet, jag tycker också att döden är hemsk, att förlora någon, den biten. Men döda personer är i mitt tycke intressanta. Att kroppen fungerar på ett visst sätt när man lever och på ett annat sätt när man dör.
Filmen Lejonkungen är helt fenomenal när det gäller döden.
Den påvisar sorgen med att någon dör, kretsloppet och filosofiska funderingar om vart man kommer när man dör.

Även om barnen sett den många gånger så kan möjligen Erik se den med anda ögon nu när han har sådan här funderingar.
Han är inte så förtjust i den filmen faktiskt. Vet inte varför för jag gillar den.

Jag minns hur vi pratade om döden när sonen var liten, hur hjärtat slutar slå och hur man slutar andas och vad som händer med kroppen. Farmor dog när sonen var 4 år, och han fick vara med och ta farväl fast hon var död och titta på henne när hon inte levde.
Det fick pojkarna också med deras farfar, det var året innan Sonny dog. Men de fick inte se sonny dock.
Jag tänker så här, det finns väl inget rätt eller fel, man gör så gott man kan, och ofta är det tillräckligt bra.
:love:

Ja det är det. Ibland är det bara så svårt, som att gå på en trasig lina utan nåt att hålla i.
 
Sv: Förklara döden för barn

Jag tycker att det låter som att du klarar de här samtalen med pojkarna jättebra! Det där med att nypa grabben var ju genialt! (Jag antar att det inte blev blåmärlken! :D)
Nej inget blåmärke, det är ju skillnad på att nypas och nypas;)
Bra också att du lyckades avsluta samtalet i en positiv anda, som samtidigt öppnar för fler samtal.

Det ÄR häftigt hur kroppen funkar, och på sätt och vis är inte ens döden en ENBART dålig och hemsk sak. Jag menar, om ingen någonsin dog, då blev det hemskt trångt på jorden.
Ja Eric tyckte också att det var praktiskt att kremera folk för då får ju fler plats hos kyrkan :D Så är det ju!
Det där med himlen, körde jag också med när min son vid fyra års ålder förlorade en liten kusin som han tyckte mycket om. Men sen har det successivt fallit bort ur samtalen. Jag tror att han idag inte tror på någon som helst själ som "överlever" döden. Men för pojkarnas del tror jag att det är bra att pappa finns, fast i himlen. Borta, men närvarande, liksom. Det där med busken verkar jättebra!

Ja det där med himlen började mamma med genast nästan, vi hade ingen aning hur vi skulle förklara vad som hänt. Nu kan jag tycka att de är lite stora för att tro att han är i himlen, men samtidigt tror jag att det kommer att försvinna precis som för din son.
 
Sv: Förklara döden för barn

Förresten. Du har väl sagt till mig att du har lite pappa-grejer i en låda?

Kanske är det dags att börja visa dem för Eric nu?


Bara en tanke.

Visst har jag det. Men jag tror inte att jag vill visa de sakerna ännu. Inte för deras skulle utan för att det är en bit över vad jag klarar av själv. Det är lite känsligt ännu, och speciellt denna månaden. Det är ju snart dags för datumet han dog på.
 
Sv: Förklara döden för barn

Enya, du är för tusan en pedagogisk naturbegåvning! Fantastiskt fint samtal:bow:

Även du har ju haft Sonny-funderingar ett tag, det är ju säsong för det nu när årsdagen närmar sig. Det kanske påverkar Eric också så att han funderar mer.

pedagogisk... fnys, jag har ju mens och allt och är inte det minsta pedagogisk! :angel: Det var väl nån som gav mig svaren eller nåt :angel:

Eric har en massa att tänka på, tycker nästan synd om honom just nu! :cry:
 
Sv: Förklara döden för barn

Jag tycker inte att det var för tidigt att svara på det sättet du gjorde. Med tanke på att han har börjat fundera på vad som händer med kroppen osv, så är han nog beredd att höra svaren också..
 

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 808
Senast: Mirtai
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 788
Senast: TinyWiny
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 010
Senast: mars
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 775
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp