Fornite till 8 åring?

Intressant diskussion.
Vår son blir 10 i år och får inte spela Fortnite. De klasskamrater som.får göra det är samma barn som får köra elscooter i 25km/h..

Vi accepterar inte heller skjutvapen här hemma mer än färglada nerfguns och då enbart för att skjuta prick på saker. Absolut inte mot varandra.

High chaparal har vi också valt bort 🤷‍♀️

Mannen är väldigt duktig på skytte och båda barnen kommer få åka och testa ett riktigt vapen när de är stora nog. Detta för att känna på hur kraftigt och farligt ett vapen är.

Vi har förklarat för barnen vad som händer när ngn skjuts/blir slagen och varför vi helt enkelt inte vill att man låtsas göra detta. Klart det är sura miner ibland men bara för att alla andra gör så kommer inte vi göra. Det är nog den sämsta anledningen till att ta ett beslut.
 
Tänk jag trodde nog att det skulle sluta med en massa jämförelser kring vad man tillåter och inte kring sina barn och mellan raderna både skuldbelägga och dumförklara varandra:down: Så onödigt egentligen, vi vill ju alla det bästa för våra barn! Och är väl säkert tidvis lite oroliga för att något beslut ska råka bli det vi ångrar i framtiden.

Om vi lägger omgivningens tyckande åt sidan, lyssnar på barnen och vår inre röst blir det säkert alldeles lagom bra ändå. Oavsett om man fått/inte fått spela fortnite ibland, hålla i en nerf eller besöka high chaparall :D:heart
 
Sonen som fyller 10 om några dagar har fått spela fortnite i ca ett halvår. Han spelar med sina klasskompisar och de har väldigt roligt tillsammans.

Jag är en sådan förälder som inte gillar leksaksvapen, inte är okej med att man lekar att man dödar varandra osv. Och det går alldeles utmärkt att kombinera faktiskt. Trots fortnite-spelande förekommer inga våldsamma lekar eller vapen här hemma. Inga svordomar heller för den delen. Jag tycker inte det är superkul att de pratar om hur många ”kills” man har, men jag tänker att det förekommer i många spel att man säger att man dog etc. Även i de mest snälla spel där man ska slå ut varandra använder vi ju begreppet ”jag dödade hen” eller ”jag dog”. Och det är ingen som kopplar det med att döda någon på riktigt utan att det handlar om spelet.

Däremot har jag koll på honom när jag spelar och märker jag att det drar iväg så de blir hårda i tonen så ber jag sonen tänka på språket och det är inga problem. Hans kompis svär ganska friskt men det är som mycket annat i livet tänker jag. Jag försöker ge mitt barn sunda värderingar och redskap att möta världen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 818
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 391
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 560
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 661
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp