Förklara sluta och öppna?

Y

yatlah

Finns det nån vänlig själ här som kan förklara öppna och sluta på ett lättfattligt sätt och hur man lär hästen det och när i hästens utbildning man börjar??
 
Nu ska vi se om jag kan lyckas förklara på ett vettigt sätt för en gångs skull. :crazy:

Både sluta och öppna kallas för skolor och är något man använder för att kunna stärka ett bakben i taget.

Öppna: Tänk dig att hästen går rakt fram på spåret med böjning sedan ber du den att flytta in framdelen så att den går på t.ex. tre spår. T.ex. i höger varva vänsterbak längst ut, innerbak och ytterfram på samma spår och innerfram längst in.
Det viktiga är att hästen inte tramapr förbi sin tyngdpunkt för då blir det en skänkelvikning, vilket inte tjänar det syftet vi använder skolorna till.

Öppna kan du lära in antingen från marken: allt ska stämma med böjning, framåt-nedåt och rakriltad genom böjning. Sedan går du på spåret rakriktad genom böjning och ber hästen genom yttertygel som du håller i vid skänkelläget att hästen flyttar in bogen. Du lägger alltså ett tryck på yttersidan som ber hästen att komma inåt. Sedan måste även du lämna plats för bogen genom att flytta dig något inåt. Det viktiga är att man inte drar in hästen med innertygel. Om hästen verkligen inte förstår det du vill kan man få "dra" lite i innertygel någon enstaka gång bara för att förtydliga, men gör man det alltid så kommer hästen bara lägga huvudet på sned och spänna sig.

Från ryggen: Samma här att böjning, framåt-nedåt och rakriktad genom böjning måste funka först. Du rider på spåret (enklast att börja med ett staket) rakriktad genom böjning och så vrider du dina axlar inåt; du för fram yttraxel och bak inner. Akta bara så att du inte börjar luta eller spänner dig och höfterna ska fortfarande vara raka. Sedan lägger du ett tryck med yttertygel på halsen som ber hästen att gå in, samtidigt kan du förtydliga med att peta in hästen med ytterskänkel, men försöka att undvika det för det blir lätt att hästen drar ihop yttersidan istället för inner som vi vill.
Innerskänkel kan du be hästen att träda längre in under sig med.

Sluta: Gäller allt jag skriver att böjning, framåt-nedåt och rakriktad genom böjning funkar så slipper jag skriva det mer. ;)
Jag har lättast för att tänka sluta så att jag först tänker öppna och sedan putar jag liksom ut framdelen så långt att bakdelen faller in. Här ska alltså innerbak gå på ett eget spår istället för innerfram som det gällde i öppnan.
Från marken: Börja rakriktad genom böjning, vänd dig om och försök att inte flyta ut för då följer hästen med, tills du går baklänges framför hästens bog. Sätt den handen du haft i skänkelläget där halskotpelaren "går in i" hästens bogblad och lägg ett lätt tryck samtidigt som du kan föra din hand, som håller i innertygeln, lite utåt utan att för den saken skull dra hästen utåt. Du kan också försöka pressa lite med din egna kropp genom att gå lite närmare hästen. Den första reaktionen blir oftast att hästen stannar, men att den också petar in rumpan när det gör det.
Också viktigt här att hästen verkligen trampar in mot tyngdpunkten och inte förbi på något håll.

Från ryggen: Börja rakriktad genom böjning sedan vrider du om dina höfter; ytter går bak och inner fram, men akta så att du inte börjar spänna dig och det är jätte lätt att halka över på ytter sittben så tänk på att inte göra det.
Sedan lägger du tryck med innertygel mot halsen för att be hästen föra framdelen något utåt. Ytter skänkel kan öven be hästen att föra rumpan inåt och be ytterbak träda något längre in under sig. Om man lägger tryck på en muskel drar denna ihop sig så man får vara lite försiktig och prova sig fram när det gäller att använda ytterskänkel i slutan, eftersom det är inner sida som ska dra ihop sig.


Ja så lättafattligt vet jag inte om jag lyckades med, men förhoppningsvis förstår du det. :angel:
 
Jo, men det går nog att förstå, känns det som, har läst det försökt se det framför mig. Mitt spatiala tänkande är lite begränsat. Tackar ödmjukast för svar. :bow:
 
:D
Du skulle sett min min första gången någon sa förvänd sluta. :rofl:
Jag har också jätte svårt för att tänka mig sånt här, men nu kan jag lova att det satt sig. ;)
 
Ett tips är att i slutan (uppsuttet) "titta över axeln", då kommer vridningen i kroppen av sig självt. Alltså att du vänder dig utåt, men tittar inåt över axeln. Också att "vända in" tån på inner ben. Det hjälper höften att "lägga/sätta" sig rätt.

Jag har en fin liten teckning som kanske kan hjälpa lite...
http://w1.858.telia.com/~u85811929/olikarorelser.jpg
nu är ju inte det "exakt" hur man ska sitta, utan det varierar ju från ryttare till ryttare och häst till häst. Det är en väldigt schematisk bild, tänk på det ;)
Lila = fötter
Svarta prickar = sittben
Blått = axlar
På slutan är vridningen i överlivet (axlarna) för stor på bilden...

Händerna hålls mitt framför överlivet och följer alltså med när man vrider på det.
 
Jag brukar tänka mig att öppna resp sluta (på rakt spår) är som att "öppna" (börja) resp. sluta en volt. Kanske är lite simpelt, men för mig funkar det. Att utnyttja hörnet och känna när kroppen är så som man vill ha den (innanför med fram- resp. bakdel) "och så iväg!" Och sen är det ju det där med tre spår och tyngdpunkten som du redan fått förklarat för dig.
På böjt spår: i öppna ska inner bak sättas in mitt under magen på hästen, dvs i tyngdpunkten. I sluta är det istället ytterbak som ska sättas in under magen. Kul övning för att få hästen att tänka lite är att rida sluta utåt på en fyrkant och i varje hörn gör man en kvarts bakdelsvändning. Då måste hästen byta bakben som ska in under magen.

/Mikaela
 
Om du låter t.ex en unghäst gå bredvid sargen på en manege helt rak i kroppen så kommer han/hon att gå med huvudet lika nära som bogen och rumpan och eftersom bogen är smalare än rumpan och huvudet smalare än bogen kommer hästen att gå lite snett. Rakriktning genom böjning ät helt enkelt att hästen går på två spår genom att man böjer hästen. Man får den alltså att gå med en jämn böj genom hela kroppen och kommer bort från snedheten. Dett hjälper också innerbak att komma närmare tyngpunkten.
 
Måste bara säga TACK för en super förklaring.. Nu hänger till och med jag med!!!!!!!!
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
:D
Och jag kan ge dem bara för att jag själv behövde extremt exakta förklaringar annars fattade jag inte. Det behöver jag fortfarande. :angel:
 

Liknande trådar

Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
991
Senast: Tossa90
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 168
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 371
Senast: SiZo
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
968
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp