Förkorta fender

Tussemaja

Trådstartare
Har köpt en begagnad sadel som passar till min häst men inte till mig. Fendrarna är för långa och går inte att korta mer. Idiotiskt av mig att inte kolla det innan köp:mad: Men nu är det som det är, och jag gillar sadeln jättemycket. Det handlar om max 10 cm. Nu menar jag inte att göra det själv förståss utan tar hjälp av sadelmakare, och ingreppet kommer att ske längst upp där själva fenderlädret är fäst (i det här fallet nitat) vid lädret som går runt bommen. Så det kommer inte att synas, förutsatt att det går och göra på det sättet. Vad tror ni - nån med erfarenhet?
 
Sv: Förkorta fender

Hola,
Det är ganska lätt att göra själv hemma bara man har grejjer. Jag har gjort det en gång på en sadel, ingen kunde se skillnaden.

Så för en vanlig sko eller sadelmakare som har grejjer är det en barnlek.

mvh Eva
 
Sv: Förkorta fender

Vi har kunnet tilføje flere huller nogle gang. Så det er værd at undersøge.

Vil man skifte noget af fenderen ud, kræver det meget stærk læder, som ikke kan strakke sig. Og så skal man kigge på hvordan den eksisterende fender er samlet.
 
Sv: Förkorta fender

Att göra fler hål är ingen idé för det går inte att dra mera läder genom bommen så att fendern blir rak, och det blir heller ingen plats att sätta fast den lilla läderremmen (glömt vad den heter...) nere vid stigbygeln.
Åker till sadelmakarn i eftermiddag å här vad hon säger. Detta är en äldre sadel - kanske 15 år - och då hade dom kanske inte börjat tänka på oss "kortbeningar" ;-)
 
Sv: Förkorta fender

Nej har inga grejer till sånt. Och även om ag hade skulle det säkert sluta med att jag förstörde hela sadeln. Så det får bli nån som kan... ;-)
 
Sv: Förkorta fender

Stroppen hedder "stirrup hobbles."

En ældre sadel i god kvalitet og stand er tit en god valg. Mulighed for meget bedre pasform til hesten.
 

Liknande trådar

Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 575
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
804
Senast: Aureola
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 975
Senast: Lazy Lady
·
Utrustning Priser och samvete ;) Jag har blivit erbjuden att få köpa en sadel. En sadel jag vet att min häst kan ha för jag har lånat den...
Svar
5
· Visningar
759
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp