Förkylda hästar?

V

veronican

Någon mer än jag som har det?
Usch blir orolig för henne. Idag blödde hon näsblod när jag tog in henne från hagen mitt på dagen. Tog in henne, tempade och torkade näsan. Hon hade ingen feber (37.6) men det blödde ett bra tag till.

I torsdags åkte vi ner till Ängelholm (32 mil enkel väg) för återbesök pga hälta och när vi stannade för att tanka 2 mil efter avresan blödde hon näsblod, var dock slut när vi stannade liten stund senare. Väl på kliniken rådfrågade jag veterinären som då tog ett blodprov och det visade sig att hon hade en rejäl infektion. Förmodligen en nyuppkommen förkylning. Hon har varit förkyld för några månader sen också, men det märkte jag inte förrän den var över och hon började hosta, men fick inte upp slemmet (kollad med slang i luftvägarna 2 ggr, januari och feb) och hon hostar lite ännu.

Nu fick hon 2 sorters medicin utskrivet som jag under protester från damen tvingar i henne. Gårdagens dos åt hon inte upp dock (började i förrgår) så idag fick jag lösa upp allt pulver (minst 2 dl pulver sammanlagt!) i vatten och spruta i henne.. :smirk:


Man vad jag inte kan förstå är varför hon blödde näsblod idag?? :confused: Ingen hade sett henne springa i hagen, hon var inte speciellt lerig på benen eller magen, hade hon sprungit hade det synts. Hon hade heller ingen lera på halsen =har INTE rullat sig idag, något hon ALLTID älskar att göra :crazy: Så hon har förmodligen varit hängig hela dagen.

Någon mer som har förkyld pålle??
Hur mår era?
Är det normalt att blöda näsblod även om de inte ansträngt sig eller jagat upp sig? *orolig*
Jag ska ringa veterinären imorgon, men vill gärna få lite stöd och råd ikväll här om det går?

Annars äter pållan sitt hö och betfor om jag inte lagt i snuskmedicin i den, dricker gör hon också. Men jag gillar inte alls det här med näsblodet... hon har aldrig förr blött näsblod. :crazy:

Och hur mutar ni era hästar att äta medicin?
Jag har smakat båda medicinerna och de smakar inte illa, men ändå vill pållan inte äta dem. Ska jag behöva spruta i henne allt?? Socker och söta vitaminer ovanpå maten hjälper inte, heller inte betfor.

Orolig för min tös :(
 
Problemet är när ett när ett blodkärl har gått sönder är det skört ett tag framöver, är hon förkyld kan näsblodet mycket väl bero på det.

Även kyla och värme spelar roll, så det kan vara skillnaden mellan vädret ute och stallet som orsakade näsblodet.

Hade själv ett sto som blödde näsblod under vinter allt som oftast när man tog inne henne från hagen.

Men man ska alltid vara noga med att kolla upp näsblod ordentligt så att det inte är några allvarliga problem.

Oftast är det samma som vi människor att det beror på torra slemhinnor alltså helt ofarligt.

Mvh

Camilla
 
Men det var olika näsborrar idag och i torsdags? Men det kanske hänger ihop? Är själv en sån som aldrig får näsblod så jag har ingen erfarenhet direkt ;)

Ah hoppas att det bara var temperaturväxlingen som orsakade det idag, men hon blödde faktiskt lite redan i hagen när jag tänker efter... Blev dock mer i stallet.

Torra slemhinnor? Hm, sånt som blir bra när förkylningen blir bra eller?
 
Ett tips om hur man får hästen att äta äcklig medicin :cool:; blanda ner det i betfor och en jävla massa vitlök :), förutsatt att häsen tycker om det då :). Funkade alldeles utmärkt med min pålle
 
Ett till tips om hur man får den kräsna pållen att smaska medicin. Jag brukar riva ganska mycket morötter och äpplen och blanda medicinen däri. Har fungerat bra på mina kräs-pållar.
 
Äppelmos är mitt tips. Det har fungerat på alla hästar jag testat det på - förutom en i vanliga fall MKT glupsk shettis som tröttnat på sitt Finadyne. :)

Värt ett försök kanske?
 
Äppelmos?? :eek:
hehe det låter faktiskt rätt äckligt, äter de sån lös skit?
Min kära dam åt ikväll inte ens sin kvällsmat UTAN medicin, bara körde runt näsan i det (lite betfor, havre och vitaminer) och tog för givet att matte gjort nåt äckligt med det ;) :smirk: Så jag vetetusan om äppelmos funkar.. men jag ska kolla om jag har åt hemma! Värt ett försök är det ju.
Annars får jag väl fortsätta lösa det ivatten och spruta i henne. Jag blir vitprickig av allt stänk och pållan jättesur men det får man ta.

Ringde förresten veterinären idag som sa att bara hon tar det lugnt och inte har feber var det ingen fara. Viktigt bara att hon inte får näsblod även sen när hon slutat med medicinen så jag får vänta och se.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 725
Senast: Bluefish
·
Kropp & Själ Så... Jag har idag haft en sådan där typisk skitdag som alla kan ha ibland. Legat sjuk i snart 2 veckor med extrema halssmärtor...
Svar
7
· Visningar
1 099
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 362
Senast: niardasp
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 836
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp