Förkylning, influensa eller vad?

M

Mayara

Hej! Vi har haft en mystisk "smitta" i vårt stall nu på vårkanten. Alla hästar i stallet har nämligen hostat till och från i olika omgångar. Jag ringde naturligtvis veterinären på direkten för att kolla så det inte var någon form av influensa eftersom vi kommer i kontakt med många andra hästar. Den första som började hosta var vårt dräktiga sto. (Jippi!...) Hostade i en vecka, snorade litet (klart snor har jag för mig) sedan var det bra. Denna häst har aldrig någonsin hostat förut i sitt 14-åriga liv. Sedan var det min killes tur. Hostade i några dagar, sedan bra. Inget snor. Aldrig hostat förut han heller. Sedan var det dotterns hästs tur och hon är nog den som drabbats hårdast, men så har hon nyss flyttat till oss och därmed ändrat miljö helt. I samband med annan skada tillfågas veterinär om hennes tillstånd och han menar att det är dammrelaterat/stallmiljö. Vi köper inte riktigt det eftersom vårt hö i år är toppenfint! Sedan är det gammeldamens tur. Hostar och snorar med vitt tjockt snor. Vill inte riktigt äta, ingen feber. Idag hör jag unghästen hosta... Ingen av hästarna har haft feber och allmäntillståndet är precis som vanligt. Var tror ni att det är? Jag köper inte riktigt stallmiljön som enda orsak eftersom de då hade börjat hosta i annan ordning med tanke på dammkänslighet/tidigare problem. Finns det något virus/influensa med denna sjukdomsbild utan hög feber? :confused:

Tacksam för svar /Mayara
 
Det låter faktiskt som ett klassisikt fll av damm relaterad hosta. Kanske kan höet ha blivit mögligt, allt mögel syns eller luktar ju inte s att det är svårt att upptäcka. Det finns många gamla trådar på detta ämne, sök på hosta.
Ett tips är att blöta höet och se om det blir någon förbättring. Vad står hästrna på, halm? I så fall kan det vara boven.
Hoppas att det löser sig!
 

Liknande trådar

Hästvård Vi fick ta bort en av våra hästar som hastigt blev sjuk förra veckan. Vad den blev sjuk i kommer vi nog tyvärr aldrig få veta eftersom...
Svar
14
· Visningar
4 559
Senast: lizzie
·
Hästvård Jag har en sjuk häst som ska in till klinik om 5 dagar för undersökning i luftvägarna. Han blev väldigt plötsligt snorig och hostig...
Svar
2
· Visningar
902
Hästvård Enligt SVA och all litteratur jag plöjt så börjar hästinfluensa alltid med hög feber, snor och hosta kommer efter febern. Men kan det...
Svar
5
· Visningar
800
Senast: super
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 488
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp