Orolig matte, bronkit? Förkylning?

Wippytoria

Trådstartare
Jag har en sjuk häst som ska in till klinik om 5 dagar för undersökning i luftvägarna. Han blev väldigt plötsligt snorig och hostig. Snoret utvecklades från vitt och tjockt till gult/vitt tjockt inom en vecka. Ingen feber och i övrigt pigg. Inne på andra veckan hostade han upp stora gula slem bollar. Tre helt olika veterinärer gissar på allergisk reaktion på stallmiljön alltså Bronkit så nu går han ute i över 12 h dag samt att vi öppnat upp fönster precis framför hans box. Blöter hö & kraftfoder. Stallet är väldigt litet och gammalt, hästen har stått där i över två år utan att vara sjuk någonsin. Jag kanske inbillar mig men han ser inte ut att hosta upp slemklumpar längre och nu rinner snoret mycket mer, nästan droppar, efter att vi gjort dessa åtgärder. Han flyttar till ett helt annat stall om någon vecka till utebox vilket är en enorm tur (förutsatt att han inte smittar ) Alla hästar i nuvarande stall är helt friska. Varken vi eller någon annan häst har åkt i väg sedan augusti.

SÅ till min poäng: Har någon varit med om liknande? Var det det bronkit eller var det en förkylning trots obefintlig feber men kraftigt med snor och hosta från ingenstans? Hur ser det ut när dem är på bättringsvägen? Är från tjockt till tunt snor bra? Det är gult men inte grönt. Ibland ser det ut som smält smör. Hur är det om det faktiskt är bronkit? Kan dem bli helt friska om man åtgärdar det fort? Vad får dem för medecin i moderna tider? Har ringt veterinärer stup i kvarten men kommer bara på nya frågor när jag är så orolig, väntetiden till klinikbesök är olidlig. Det vore intressant att höra andras erfarenheter under tiden.

God ton tackas på förhand ☺
 
Om någon undrar så hade han fått allergisk bronkit. Mest troligt mögel i väggen mellan plankorna som inte gick att se. Han är och förblir allergisk och kommer inte kunna stå på stall. Men till min stora glädje fungerar han prima på utebox och presterar bättre än någonsin nu när han bara har friskluft att andas in. På kliniken gjorde dem fiberendoskopi och andningsprov i sopsäck, då sa vet att det såg hyfsat bra ut trotts omständigheterna. Hans behandling blev cortison i tre veckor, den såg först inte ut att hjälpa men det vände i grevens tid
 
Skönt att ha hittat anledningen, tragiskt att det var dålig stallmiljö som gjort hästen sjuk.

Jag hoppas andra hästar flyttats från stallet innan de också blir drabbade. Mögel kan ge riktigt otäcka förgiftningar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
499
Senast: iNHALE
·
Hästvård Min islandsherre på 13 år snorar efter ridning, aldrig vid något annat tillfälle utan endast efter. Snoret är vitt och tjockt, ser lite...
Svar
3
· Visningar
1 040
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 590
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 509
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp