Förkylt Föl

H

hotstuff

tänkte bara höra ja har köpt ett litet föl som är förkyld, snorig o så hostar han lite.
Han vandes av sin mamma för ca 3 vecker sen kan det ha nått med det att göra? vad ska jag göra? (han har ej feber) :banana:
 
Det är mycket vanligt att föl blir lite nedsatta och förkylda efter avvänjning och flytt. Det blir nya bakterier att tampas med.
Det kommer att gå över och stärka fölets motståndskraft för framtiden.
Inget att oroa sig för så länge han inte blir riktigt sjuk med feber.
 
Finns en sak du ska vara uppmärksam på även om han inte har feber - som snoret blir gult, hostan väldigt kraftig eller om han börjar låta illa när han andas eller andas annorlunda. En vanlig virusinfektion (förkylning) kan gå över till en bakterieinfektion och då behöver de ofta penicillin för att bli av med det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 809
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: Hedinn
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 258
Senast: Jaasse
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 890
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp