Covid - när återgå till jobbet?

aiquen

Trådstartare
Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis för första gången fått bekanta mig med covid.

Jag har varit hemma en vecka. Jag hade feber och lätt led-/och huvudvärk, lite hosta söndag-tisdag. Under onsdagen lade sig febern och jag har därefter mest varit matt och orkeslös, men är piggare nu. Så, aktuell status: Feberfri, kan hosta till men så sällan att hade jag inte varit sjuk hade jag inte noterat det, ingen värk. Men - jag LÅTER ganska bra förkyld när jag pratar. Allt har gått upp i huvudet och jag är tämligen igentäppt i näsan, men utan någon egentlig snuva. Snyter jag mig kommer det knappt ut någonting, så att säga. Näsan är bara svullen och täppt, nässpray hjälper lite.

Enligt rekommendationerna är det upp till var och en att avgöra när man är frisk nog att vistas ute igen, men jag är lite nojig av mig. Jag vill varken smitta eller få onda blickar slängda efter mig.

Så, återgå till att vara fysiskt på plats på jobbet. Hur hade ni gjort i det här läget?

(Jag tänker prata med min chef.)
 
Täppt i näsan och lite småhosta kan ju dessvärre sitta kvar i nån vecka utan att man är sjuk sas.

Jag har covid nu, sjuk sedan onsdag. Kände mig lite seg på em och hade en febertopp på kvällen. Sedan har det bara varit som en lite värre förkylning, tjock i huvet och i bihålorna, täppt i näsan. Har blivit successivt bättre för varje dag och jag hade för min orks del kunnat gå till jobbet idag, men testade mig positivt igår igen så får lov att vara hemma.
Jag provade ta en promenad igår och det var inga alls problem. Tänkte göra detsamma idag. Är så jäkla uttråkad och det är ju ett friskhetstecken.

Jag kommer inte träffa folk alls förrän jag gjort ett negativt test. Där går min gräns. Kan inte sitta hemma så länge jag har lite snor, då får jag vänta till sommrn. Samtidigt blir jag irriterad på folk som har så lite respekt för covid nu, tex en bekant till mig som varit förkyld men ändå åker på en kurs två dagar efter feber. Det är klart som fan det är hög spridning när folk gör så. Och jag tänker att även om det inte är lika farligt för gemene man längre så är det ju det för riskgrupper, och vem fan vet man om man träffar på en kurs....
 
Jag hade Covid i våras. Förmodligen smittad på jobbet eftersom kollegor snorade på kontoret och sen var hemma med förkylning. De testade sig inte - det gjorde jag.

Efter ca en vecka var jag symptomfri och testade negativt. Eftersom hemtesterna kan ge falska negativa svar gjorde ytterligare två tester efter den negativa, en direkt efter och en dagen efter. Alla var negativa. Jag resonerade så att det är inte så troligt att tre tester ger falskt negativt + att jag inte hade några symptom. Så jag gick till jobbet.

Mitt råd är alltså att testa dig.
 
Får du jobba hemma? Det är mindre ok att snyta sig och hosta på jobbet nu än före pandemin tycker jag.

Jag håller med, men saken är ju den att jag inte alls behöver snyta mig eller direkt hostar. Jag är inte snuvig/snorig, bara täppt.

Täppt i näsan och lite småhosta kan ju dessvärre sitta kvar i nån vecka utan att man är sjuk sas.

Jag har covid nu, sjuk sedan onsdag. Kände mig lite seg på em och hade en febertopp på kvällen. Sedan har det bara varit som en lite värre förkylning, tjock i huvet och i bihålorna, täppt i näsan. Har blivit successivt bättre för varje dag och jag hade för min orks del kunnat gå till jobbet idag, men testade mig positivt igår igen så får lov att vara hemma.
Jag provade ta en promenad igår och det var inga alls problem. Tänkte göra detsamma idag. Är så jäkla uttråkad och det är ju ett friskhetstecken.

Jag kommer inte träffa folk alls förrän jag gjort ett negativt test. Där går min gräns. Kan inte sitta hemma så länge jag har lite snor, då får jag vänta till sommrn. Samtidigt blir jag irriterad på folk som har så lite respekt för covid nu, tex en bekant till mig som varit förkyld men ändå åker på en kurs två dagar efter feber. Det är klart som fan det är hög spridning när folk gör så. Och jag tänker att även om det inte är lika farligt för gemene man längre så är det ju det för riskgrupper, och vem fan vet man om man träffar på en kurs....

Jag har också varit ute och promenerat en del, så snart febern släppte. Jag känner mig som alltid efter en infektion tycker jag. Jag hade inte fått för mig att springa men promenader går bra.

Jag hade Covid i våras. Förmodligen smittad på jobbet eftersom kollegor snorade på kontoret och sen var hemma med förkylning. De testade sig inte - det gjorde jag.

Efter ca en vecka var jag symptomfri och testade negativt. Eftersom hemtesterna kan ge falska negativa svar gjorde ytterligare två tester efter den negativa, en direkt efter och en dagen efter. Alla var negativa. Jag resonerade så att det är inte så troligt att tre tester ger falskt negativt + att jag inte hade några symptom. Så jag gick till jobbet.

Mitt råd är alltså att testa dig.

Jag trodde att test kunde ge utslag en längre tid efter att sjukdomen lagt sig, därav att man rekommenderas att gå efter symtom. Sedan är väl snabbtest inte helt tillförlitliga, men visst, det var positivt sist, så ett nytt test kan jag ju absolut ta.
 
Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis för första gången fått bekanta mig med covid.

Jag har varit hemma en vecka. Jag hade feber och lätt led-/och huvudvärk, lite hosta söndag-tisdag. Under onsdagen lade sig febern och jag har därefter mest varit matt och orkeslös, men är piggare nu. Så, aktuell status: Feberfri, kan hosta till men så sällan att hade jag inte varit sjuk hade jag inte noterat det, ingen värk. Men - jag LÅTER ganska bra förkyld när jag pratar. Allt har gått upp i huvudet och jag är tämligen igentäppt i näsan, men utan någon egentlig snuva. Snyter jag mig kommer det knappt ut någonting, så att säga. Näsan är bara svullen och täppt, nässpray hjälper lite.

Enligt rekommendationerna är det upp till var och en att avgöra när man är frisk nog att vistas ute igen, men jag är lite nojig av mig. Jag vill varken smitta eller få onda blickar slängda efter mig.

Så, återgå till att vara fysiskt på plats på jobbet. Hur hade ni gjort i det här läget?

(Jag tänker prata med min chef.)
Om du har varit hemma en hel vecka borde du kunna gå tillbaka till jobbet med gott samvete, så länge du är pigg nog och orkar jobba :)!
 
Riktigt dålig i onsdags och testade positivt då. Tänker inte testa igen (slut på test) utan jobbar när jag känner mig frisk. Frisk för mig är tex att orka hundpromenad och inte behöva sova extra, som jag behövde igår. Lite hosta och snuva kan man ha kvar länge.

Inte testat ungarna, men kommer skicka till förskolan när de är återställda som efter vilken sjukdom som helst - dvs när ork och aptit är helt tillbaka.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Dina restsymptom är inget jag hade reagerat på om du varit hemma en vecka och känner dig pigg, men däremot ska man ju vara ordentligt pigg för att orka en hel dag och om det känns som allt gått upp i huvud/bihålor brukar det vara rätt jobbigt att vara alert på jobbet i 8h, så har du möjlighet att jobba hemifrån ett par dagar så tror jag det är vettigt att börja med.
 
Jag kommer inte träffa folk alls förrän jag gjort ett negativt test. Där går min gräns. Kan inte sitta hemma så länge jag har lite snor, då får jag vänta till sommrn. Samtidigt blir jag irriterad på folk som har så lite respekt för covid nu, tex en bekant till mig som varit förkyld men ändå åker på en kurs två dagar efter feber. Det är klart som fan det är hög spridning när folk gör så. Och jag tänker att även om det inte är lika farligt för gemene man längre så är det ju det för riskgrupper, och vem fan vet man om man träffar på en kurs....
Blir nästan lite blödig när jag läser att åtminstone någon resonerar som du gör. Det värmer i riskgruppshjärtat eller nåt sånt töntigt. :heart
 
Blir nästan lite blödig när jag läser att åtminstone någon resonerar som du gör. Det värmer i riskgruppshjärtat eller nåt sånt töntigt. :heart

Tack :heart För mig är det en självklarhet. Konstigt nog bemöts mitt ställningstagande främst med en oförståelse eller åsikt om att jag är överdriven. Då blir man lite matt. Människan som art är helt enkelt dum och minnesslö...:meh:
 
Täppt i näsan och lite småhosta kan ju dessvärre sitta kvar i nån vecka utan att man är sjuk sas.

Jag har covid nu, sjuk sedan onsdag. Kände mig lite seg på em och hade en febertopp på kvällen. Sedan har det bara varit som en lite värre förkylning, tjock i huvet och i bihålorna, täppt i näsan. Har blivit successivt bättre för varje dag och jag hade för min orks del kunnat gå till jobbet idag, men testade mig positivt igår igen så får lov att vara hemma.
Jag provade ta en promenad igår och det var inga alls problem. Tänkte göra detsamma idag. Är så jäkla uttråkad och det är ju ett friskhetstecken.

Jag kommer inte träffa folk alls förrän jag gjort ett negativt test. Där går min gräns. Kan inte sitta hemma så länge jag har lite snor, då får jag vänta till sommrn. Samtidigt blir jag irriterad på folk som har så lite respekt för covid nu, tex en bekant till mig som varit förkyld men ändå åker på en kurs två dagar efter feber. Det är klart som fan det är hög spridning när folk gör så. Och jag tänker att även om det inte är lika farligt för gemene man längre så är det ju det för riskgrupper, och vem fan vet man om man träffar på en kurs....
Jag testade positivt efter 4 veckor fortfarande. Feberfri och symtomfri sen dag 7. Skulle inte klara min vardag om jag var tvungen att vänta på negativt test.
 
Jag testade positivt efter 4 veckor fortfarande. Feberfri och symtomfri sen dag 7. Skulle inte klara min vardag om jag var tvungen att vänta på negativt test.

Wow. Ja det var ju lite i överkant. Nej, jag tänker inte vara hemma i 4v. Så rik är jag inte. Det räcker gott med 4 arbetsdagar varav 24 tim är med helg-OB (ja jag är bitter :cautious:).... men jag kommer likväl att testa mig för att se om det visar nån skillnad, när jag tycker att jag är återställd. Antar dock att det är safe efter en vecka då jag inte varit speciellt sjuk.
 
Min pappa fick covid i våras han var dålig i flera månader med hosta efteråt och som han sa skulle han stannat hemma från jobbet i flera månader pga av hosta som vägrade ge med sig. Tror han har hemma i nästan 14 dagar efter positiv test men han blev också väldigt sjuk när de väl slog till. Min mamma hade de nyligen för tredje gången hon var hemma en vecka sedan kände hon sig så pass frisk att hon orkade promenera och liknande.
Hon jobbar ensam så kände inte att de drabbade någon annan att hon gick tillbaka till jobbet efter en vecka.
Det verkar slå väldigt olika från person till person. Så de känns som man måste gå efter hur man känner sig.
 
Samtidigt blir jag irriterad på folk som har så lite respekt för covid nu, tex en bekant till mig som varit förkyld men ändå åker på en kurs två dagar efter feber. Det är klart som fan det är hög spridning när folk gör så. Och jag tänker att även om det inte är lika farligt för gemene man längre så är det ju det för riskgrupper, och vem fan vet man om man träffar på en kurs....
Men alltså - två dagar efter feber? Då hade jag nog också åkt på kurs eller gått till jobbet eller whatever, förutsatt att jag också kände mig tillräckligt frisk.
 
Tack :heart För mig är det en självklarhet. Konstigt nog bemöts mitt ställningstagande främst med en oförståelse eller åsikt om att jag är överdriven. Då blir man lite matt. Människan som art är helt enkelt dum och minnesslö...:meh:
Du får jättegärna förklara det dumma och sinnesslöa i att återgå till jobbet två dagar efter feber, om man känner sig okej i övrigt! Hur länge menar du att man ska vänta?
 
Du får jättegärna förklara det dumma och sinnesslöa i att återgå till jobbet två dagar efter feber, om man känner sig okej i övrigt! Hur länge menar du att man ska vänta?

Du verkar vara väldigt upprörd. Varken sinnesslö eller jobb har nämnts, men jag noterar ditt utropstecken...

Minnesslö menar jag att folk är när man inte minns hur jävligt det var för ett par år sedan. Så jobbigt är det inte att hålla sig hemma några dagar när man är sjuk. Tycker jag.

Ja om man är så pass snorig och kraxig som personen i fråga var då jag pratade med denne, och denne haft feber och varit hemma från jobbet, då tycker jag att det är olämpligt att gå på en kurs med ett väldigt stort antal människor. En kurs som dessutom bygger på fysisk kontakt i form av dans, vilket var fallet om det var viktigt att nämna i sammanhanget.

Men för all del, folk gör som de vill. Det finns inga restriktioner. Fritt fram att gå ut och snora bland andra 🤷‍♀️

Edit: Jag menar att jag tänker vänta tills jag slutar ha ett behov av att snyta mig stup i kvarten. Pigg är jag redan.
 
Dina restsymptom är inget jag hade reagerat på om du varit hemma en vecka och känner dig pigg, men däremot ska man ju vara ordentligt pigg för att orka en hel dag och om det känns som allt gått upp i huvud/bihålor brukar det vara rätt jobbigt att vara alert på jobbet i 8h, så har du möjlighet att jobba hemifrån ett par dagar så tror jag det är vettigt att börja med.
Det här är faktiskt en otroligt bra möjlighet som många har fått efter pandemin. Att om man känner sig lite hängig så kan man sitta hemma och jobba och slippa smitta ner sina kollegor, man kan också återgå till arbete tidigare eftersom man även då kan sitta hemma. Att jobba eller inte jobba handlar då bara om vad man klarar av - vilket måste vara jätteskönt för de som inte blir så sjuka.
 
Det här är faktiskt en otroligt bra möjlighet som många har fått efter pandemin. Att om man känner sig lite hängig så kan man sitta hemma och jobba och slippa smitta ner sina kollegor, man kan också återgå till arbete tidigare eftersom man även då kan sitta hemma. Att jobba eller inte jobba handlar då bara om vad man klarar av - vilket måste vara jätteskönt för de som inte blir så sjuka.

Jag håller med. Det har även blivit vanligare att kunna jobba deltid hemifrån, bo i glesbygd och inte behöva lägga lika mkt pengar på att köra bil etc. Samhället insåg att det faktiskt gick bra att folk inte skulle åka in till ett kontor hela tiden... Jag vet många som nyttjar det. Är nästan lite avundsjuk på de som har ett jobb där en kan jobba delvis hemifrån :angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 141
Senast: tornblomma
·
Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 588
Kropp & Själ Jag är inne på mitt sjätte dygn av förkylning/influensa (?) nu och börjar bli lite tokig. De två första dagarna hade jag nog feber och...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 376
Senast: lilstar
·
Skola & Jobb Spinoff på tråden om förskolesjukdomar som finns på förälder, men riktad även till er som liksom jag inte har (små)barn. Stannar ni med...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
18 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp