Covid - när återgå till jobbet?

Vilka rövkollegor!

Det är svårt det där. Vi har det på vår arbetsplats också så klart. En kollega har lite förkylningssymptom och familjen har covid, men hon är negativ för det så hon var på jobbet. Dock gick hon hem vid lunch i dag. Tveksamt om hon ens borde vara på plats, men samtidigt hade hon ju kunnat vara symptomfri helt och hur gör man då.

Nu är jag ju vaccinerad, och så är det avstånd och spritande som gäller på jobbet. Förhoppningsvis hjälper det. Känns nästan som om bussresan dit och hem är värre smittspridare än arbetsplatsen dock med alla som hostar och har sig där.
Här tänker jag faktiskt att det inte spelar någon roll att man själv är negativ. Man är sjuk, familjen har covid, naturligtvis är det då covid även om man får falska negativ på test. Väldigt onödigt att gå till jobbet då tycker jag.

Bussresan känns absolut som en stor risk. Min sambo har mask på sig då, av den anledningen.
 
Instämmer!

Det är svårt! Jag tror såhär i efterhand att jag varit covid-smittad helt utan symptom och då smittat minst en annan person. Jag satt i workshop i tre dagar med en person som dag tre testade positivt för covid (hon hade testat sig innan också, men då negativt). Jag blev inte sjuk, men en person som jag träffade precis efter detta och bl.a. åt middag ihop med blev sjuk och testade några dagar senare positivt för covid. Vet inte riktigt hur jag skulle undvikit detta? Hade såklart kunnat isolera mig helt efter att kollegan testade positivt, men hur länge ska man göra sånt utan att man själv är sjuk?


Tror absolut att kollektivtrafiken sprider smitta väldigt effektivt, ja!
Sånt går ju liksom inte att undvika om man ska vara ute i samhället överhuvudtaget. Men smittspridningen hade minskat en hel del om folk som är lite krassliga håller sig hemma. ”Jag har lite ont i halsen, men orkar jobba ändå” och så går de hem vid lunch för att de inte orkade jobba… Eller den som har feber hela helgen, men är feberfri på måndagen, men fortfarande är påtagligt sjuk som ändå masar sig till jobbet, men borde varit hemma och kryat på sig i 1-3 dagar till.
 
Här tänker jag faktiskt att det inte spelar någon roll att man själv är negativ. Man är sjuk, familjen har covid, naturligtvis är det då covid även om man får falska negativ på test. Väldigt onödigt att gå till jobbet då tycker jag.

Bussresan känns absolut som en stor risk. Min sambo har mask på sig då, av den anledningen.
Vem skall stå för den sjukskrivningen då menar du. Det där med att hela familjen skulle sitta hemma och titta på väggarna funkar liksom inte.
 
Vem skall stå för den sjukskrivningen då menar du. Det där med att hela familjen skulle sitta hemma och titta på väggarna funkar liksom inte.
Samma som vanligt när man är sjuk. Är man sjuk ska man vara hemma. Detta visades så tydligt under pandemin, folk blev sjuka mycket mindre. Hur kan man inte ha lärt sig hur smittor fungerar när man har levt genom det redan?
 
Samma som vanligt när man är sjuk. Är man sjuk ska man vara hemma. Detta visades så tydligt under pandemin, folk blev sjuka mycket mindre. Hur kan man inte ha lärt sig hur smittor fungerar när man har levt genom det redan?
Ja men om mitt barn är sjuk varför skall jag sitta hemma för? Du skrev att om alla andra i familjen är sjuka så skall även den sista vara hemma. Vem skall stå för att jag ligger och latar mig?
 
Ja men om mitt barn är sjuk varför skall jag sitta hemma för? Du skrev att om alla andra i familjen är sjuka så skall även den sista vara hemma. Vem skall stå för att jag ligger och latar mig?
Precis. Många är vi som inte har råd att vara hemma om man inte är sjuk. Knappt råda att vara hemma när man är sjuk. Tänker då verkligen inte vara hemma så länge jag är frisk nog att arbeta enligt arbetsgivarens riktlinjer och min egen ork. Definitivt inte vara hemma för att gubben är sjuk.
 
Samma som vanligt när man är sjuk. Är man sjuk ska man vara hemma. Detta visades så tydligt under pandemin, folk blev sjuka mycket mindre. Hur kan man inte ha lärt sig hur smittor fungerar när man har levt genom det redan?
Jag sitter ju inte hemma för att resten av familjen är magsjuk.
 
Här tänker jag faktiskt att det inte spelar någon roll att man själv är negativ. Man är sjuk, familjen har covid, naturligtvis är det då covid även om man får falska negativ på test. Väldigt onödigt att gå till jobbet då tycker jag.

Bussresan känns absolut som en stor risk. Min sambo har mask på sig då, av den anledningen.
Är väl sällan så att man följer samma kurva? Oftast är det väl en som blir sjuk först och sen insjuknar de andra efterhand. När den första har blivit frisk är det väl okej att gå till jobbet fast övriga är sjuka?
 
Är väl sällan så att man följer samma kurva? Oftast är det väl en som blir sjuk först och sen insjuknar de andra efterhand. När den första har blivit frisk är det väl okej att gå till jobbet fast övriga är sjuka?
Ja? Det var ju inte det frågan gällde.
 
Här var ju inte fallet att bara familjen hemma var sjuk, missade du det?
Då får du förklara. Förra vintern januari/februari-22 då bestämde världen att corona skall räknas som vilken sjukdom som helst. Stämmer inte det eller missar jag nånting? Vilka är alla de här testerna folk tydligen tar hela tiden?
 
Då får du förklara. Förra vintern januari/februari-22 då bestämde världen att corona skall räknas som vilken sjukdom som helst. Stämmer inte det eller missar jag nånting? Vilka är alla de här testerna folk tydligen tar hela tiden?
Nej jag har faktiskt ingen som helst lust med. Du får läsa inlägget jag svarade på från början, vilket du och flera andra uppenbarligen inte har gjort.
 
Det man ska komma ihåg också är att i och med isolering blir andra sjukdomar mer aggressiva. RS till exempel har slagit mycket värre mot små bebisar efter covid. Små barn är mycket mer sjuka nu.
Självklart ska riskgrupper skyddas, men när covid nu inte klassas som allmänfarlig för den stora massan behöver man ta hänsyn till det också.
Det är många parametrar.
 
Jo personen har förkylning symptom...

De som har förstadagsintyg hos oss måste visa termometer som visar över 38 för att få godkänt att vara hemma.
Eftersom jag själv har haft förstadagsintyg under en längre tid så vet jag att det du skriver absolut inte stämmer. Faktiskt inte ens i närheten.
 
Eftersom jag själv har haft förstadagsintyg under en längre tid så vet jag att det du skriver absolut inte stämmer. Faktiskt inte ens i närheten.
Ok. Så det pappret vi har på jobbet stämmer inte. Jo så säger falk att deras regler är. Skall de ge förstadagsintyg är det det som gäller. Sen får du säga vad du vill den kärringen kräver det.
 
Ok. Så det pappret vi har på jobbet stämmer inte. Jo så säger falk att deras regler är. Skall de ge förstadagsintyg är det det som gäller. Sen får du säga vad du vill den kärringen kräver det.
Då får man gå till någon annan. All sjukdom ger inte feber och det vet både du och varenda läkare om.
 
Ni får hojta om det blir OT men de här testerna... Varför tar man dem överhuvudtaget? Tänker på hemtester, framförallt som kan ge positiva/negativa felsvar. Om man är sjuk bör man väl vara hemma oavsett om det är covid eller ej?
Jag har under pandemin endast testat mig en gång på mottagning men har egentligen inte riktigt förstått hemtest/test nu eftersom det ändå inte riktigt förändrar något? :)
 
Ni får hojta om det blir OT men de här testerna... Varför tar man dem överhuvudtaget? Tänker på hemtester, framförallt som kan ge positiva/negativa felsvar. Om man är sjuk bör man väl vara hemma oavsett om det är covid eller ej?
Jag har under pandemin endast testat mig en gång på mottagning men har egentligen inte riktigt förstått hemtest/test nu eftersom det ändå inte riktigt förändrar något? :)
Kan ha betydelse om man har underliggande sjukdom/nedsatt immunförsvar som kan påverkas ordentligt av covid, men marginellt av en vanlig förkylning.

Ser dock inte någon större poäng med det annars.
Är man förkyld stannar man hemma liksom, oavsett om det är en covid/förkylnings/influensavirusvariant man dragit på sig.
 
Instämmer!

Det är svårt! Jag tror såhär i efterhand att jag varit covid-smittad helt utan symptom och då smittat minst en annan person. Jag satt i workshop i tre dagar med en person som dag tre testade positivt för covid (hon hade testat sig innan också, men då negativt). Jag blev inte sjuk, men en person som jag träffade precis efter detta och bl.a. åt middag ihop med blev sjuk och testade några dagar senare positivt för covid. Vet inte riktigt hur jag skulle undvikit detta? Hade såklart kunnat isolera mig helt efter att kollegan testade positivt, men hur länge ska man göra sånt utan att man själv är sjuk?


Tror absolut att kollektivtrafiken sprider smitta väldigt effektivt, ja!
Ja precis, inte helt lätt ju. Man ska ju inte vara hemma bara för att någon i familjen är sjuk. På så vis var det lättare med strikta restriktioner istället, tänker jag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 141
Senast: tornblomma
·
Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 586
Kropp & Själ Jag är inne på mitt sjätte dygn av förkylning/influensa (?) nu och börjar bli lite tokig. De två första dagarna hade jag nog feber och...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 376
Senast: lilstar
·
Skola & Jobb Spinoff på tråden om förskolesjukdomar som finns på förälder, men riktad även till er som liksom jag inte har (små)barn. Stannar ni med...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
18 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp