Förlamad svans/Påkörd?

Kratus

Trådstartare
Har inte "vågat" skriva innan för att jag varit rädd för att det ska vara dålig diagnos på kisse. :(

Iaf, börjar från början: (lååångt, orkar ni inte läsa allt så läs iaf slutet. TACK)

11 dec ca 06.00.
Jag är på väg att kliva upp ur sängen när jag hör en smäll i kattluckan, strax är Tyko uppe hos mig. Jag ser att svansen hänger rätt ner innan han hoppar upp och lägger sig i sängen. Han verkar lite nere, klappar lite på honom innan jag klär på mig och går ner, blir lite förvånad att han inte är som en blixt förbi mig ner till köket för att få mat. Eftersom jag misstänker att det är nått som inte stämmer så låser jag kattluckan innan vi går ut och släpper ut hästarna.
När vi kommer in igen så går syrran upp på mitt rum för att titta till Tyko som fräser åt henne och springer morrandes ner för trappan. :eek: Han som inte skulle göra en fluga för när. :crazy:
Vi ringer kliniken men de öppnar inte förrän kl.8. Passar på att äta frukost och ringa våra jobb under tiden.

ca 08.05
Ringer kliniken och berättar att vi har en katt som vi misstänker har blivit påkörd, får komma på en gång. Det tar ca 40min dit så vi är där strax före 9.

ca 09.00
Får komma in till en veterinär ganska så omgående. Vid invägningen så väger han 6,3kg. H*n känner igenom honom ordentligt, verkar inte ha några benbrott och trots att han morrar en del så verkar han inte ha ont nånstans mer än att han är lite öm över ländryggen. Hans allmäntillstånd är dessutom så pass bra att h*n inte anser att det är lönt att röntga. Vi får metacam utskrivet som han ska ha en gång om dagen i 7 dagar. Får också instruktioner om att vi bör hålla honom inne de närmaste dagarna.
Med tanke på vikten så anses han också tjock. :cool: Erhm, det är en stor katt.

ca 10.10
Hemma igen, får sin medicin och lite mat. Vi ser till att kattluckan är ordentligt stängd innan vi åker till jobbet.

ca 17.30
Jag kommer hem och upptäcker lilltjejen på farstun, hon har bråttom in. Väldigt konstigt med tanke på att hon var inne när vi åkte. När jag kommer in så upptäcker jag att Tyko har lyckats trycka luckan förbi låset vilket medfört att de kunnat komma ut, men sen inte kommer in igen. *jippi*
Ut och leta katt i mörkret, hittar honom på en gammal höhög i utrymmet där vi förvarar spånet. Han blir riktigt förbannad när jag tar upp honom för att ta in honom igen.
Springer direkt till luckan så jag tar upp honom och släpper honom i soffan istället, han ligger kvar där. Letar fram en kartong som jag ställer framför kattluckan och håller på plats med hjälp av en stol.

ca 18.50
Åker och hämtar syrran på hennes jobb.

ca 19.30
Åter hemma, Tyko har gömt sig, men innan han gjort det så har han i protest bajsat i gästsängen.
Riggar kattluckan med en vedback också.

Under natten så ligger han under min säng istället för i den.

På fredagskvällen så börjar vi misttänka att svansen inte är som den ska då den bara hänger där och han fortfarande morrar och fräser ibland trots att ingen är i närheten. Börjar känna på den och trots att syrran trycker hårt så får vi ingen reaktion! Varför märkte inte veterinären det när h*n klämde och kände på honom? (Varför gjorde inte vi det? :confused: )
På lördagförmiddag ringer syrran tillbaka till kliniken och vi får första tiden på måndagmorgon då de inte anser att han har ont av att gå så ett par dagar. Hela helgen så ligger han antingen under en säng eller under soffan.
Tidigt på söndagmorgon så vill han gå ut och när han inte får det så kissar han i vaggan som står på övervåningen. Det blir en dusch i badkaret. :cool:

Måndagmorgon
Ringer våra jobb och åker sen in till kliniken är där ca 08.40.
Han har gått ner 2hg. :confused: Får en annan veterinär, äldre som verkar mer förtroendeingivande. Känner igenom Tyko, känner inte heller något, men vill ha några röntgenbilder. Det tas 3 olika bilder och på den från sidan så syns det tydligt en kotförskjutning på första eller om det var andra svanskotan. Den är inte så stor så det är goda förhoppningar om att inga nerver är avslitna. På inrådan ska vi fullfölja kuren med smärtstillande och sen får han gå utan då det kan vara bra att han har lite "ont" så att man märker om känsel och rörlighet kommer tillbaka.
Redan den kvällen så verkar han lite bättre, dock så går han på "tå" för att svansen inte ska släpa.

Under veckan som gått nu så har han hela tiden blivit bättre, iaf psykiskt, just nu ligger han och spinner i min famn. :love: Svansen är det fortfarande ingen känsel eller rörlighet i, men i svansroten verkar det hända saker! Tycker att han har svansen lite lyft nu och ibland så lägger han den lite åt sidan.

Frågan är bara hur länge man ska vänta på att det ska bli mer rörlighet i svansen. Vet hade sett värre kotförskjutningar som läkt helt och svansen återfått sin fulla funktion, så vi hoppas ju på att även Tykos ska bli bra.
Annars måste de ta den del som inte blivit bra, men som sagt hur länge ska man vänta? Det har bara gått en vecka, men ska man vänta en vecka till, en månad, två månader? Vet inte hur länge till han kommer acceptera att vara instängd innan han blir deprimerad, märker ju redan på honom att han tycker det är jobbigt att inte få gå ut. Han har gått ner mer i vikt också misstänker vi, än så länge så är han inte smal iaf.
Anledningen til att han hålls inne är för att han inte ska förvärra skadan om han skulle råka fastna med svansen nånstans, han skulle ju inte känna det.

Nån som haft katt med förlamad svans? Hur länge gick kisse så innan den blev bra/fick amputeras?

Tack för att du tagit dig tid att läsa!
 
Sv: Förlamad svans/Påkörd?

Min lilla *ehrm.. stora* Louis hoppade in i motorhuven på en bil när han var kattunge. Han åkte med en bit men lyckades kravla sig ur på något sätt. Dock förlorade han halva svansen av vad vi tror var fläktremmen :crazy: Så idag har han bara en halv svans, han lyfte den inte alls i början, men nu springer han omkring och viftar med den som om han alltid har haft en halv svans ;) Vet inte riktigt hur länge det tog innan han började bära upp svansen igen, men det var väl en ganska lång period då han hade den lite "på halv stång" så att säga. Detta gav väl inte dig någon som helst klarhet i någonting egentligen. Men iallafall, lycka till med din kisse!
 
Sv: Förlamad svans/Påkörd?

Misstänkt påkörd katt och inga röntgenbilder vid fösta besöket hos vet??:eek:

Jag har en bekant vars katt fick amputera hela svansen, från ryggradsslutet..
Dock så sölade vetten enormt och bara ville peta i katten medeciner, så när amputionen väl var utförd, var det alldeles för sent..
Kattens immunförsvar och ork tog slut... :(

Se till att katten äter och dricker ordentligt varje dag och flera gånger om dagen, det är jätte -jätte viktigt! Annars kan misse få problem med lever och njurar vilket kan orsaka akuta dödliga problem... :(

Hoppas på kisse ska må bättre fort!
 
Sv: Förlamad svans/Påkörd?

Min lilla *ehrm.. stora* Louis hoppade in i motorhuven på en bil när han var kattunge. Han åkte med en bit men lyckades kravla sig ur på något sätt. Dock förlorade han halva svansen av vad vi tror var fläktremmen :crazy: Så idag har han bara en halv svans, han lyfte den inte alls i början, men nu springer han omkring och viftar med den som om han alltid har haft en halv svans ;) Vet inte riktigt hur länge det tog innan han började bära upp svansen igen, men det var väl en ganska lång period då han hade den lite "på halv stång" så att säga. Detta gav väl inte dig någon som helst klarhet i någonting egentligen. Men iallafall, lycka till med din kisse!

AJ! Stackars kisse, tur att han blev bra igen trots saknad av del av svans. Vet en kisse som fick svansspetsen avtrampad. :eek: Kom till stallet från ungtjurslösdriften och hade blivit av med den yttersta delen av svansen, bara skelettet kvar. :crazy: (Det lossnade senare av sig själv, vet vägrade komma i närheten av honom. :angel: )

Misstänkt påkörd katt och inga röntgenbilder vid fösta besöket hos vet??:eek:

Jag har en bekant vars katt fick amputera hela svansen, från ryggradsslutet..
Dock så sölade vetten enormt och bara ville peta i katten medeciner, så när amputionen väl var utförd, var det alldeles för sent..
Kattens immunförsvar och ork tog slut...

Se till att katten äter och dricker ordentligt varje dag och flera gånger om dagen, det är jätte -jätte viktigt! Annars kan misse få problem med lever och njurar vilket kan orsaka akuta dödliga problem...

Hoppas på kisse ska må bättre fort!

Nej, jag vet! Varför tryckte vi inte på om det? Men som sagt, vet kände inget konstigt och han gick normalt osv... Man litar ju på vad vet säger. Å andra sidan så hade det i det här fallet nog inte gjort någon skillnad om det röntgats vid första besöket heller.
Sen tycker jag nog att det var skönt att vi hade en annan vet vid det andra besöket med större och längre erfarenhet. Gav ett helt annat intryck än den första vetten. :cool:

Han har ätit och druckit ordentligt hela tiden som tur är, det är ett matvrak vi har hemma. :p

Tack så mycket! Det känns rätt så hoppfullt, svansen är varm och han verkar inte längre besväras av att den inte fungerar riktigt som den ska än.
 
Sv: Förlamad svans/Påkörd?

Super bra att det är cirkulation i svansen och att misse äter!
Går helt åt rätt håll!


Och snälla, inte för att vara tjatkärring eller elak, men ha rastgård till missarna så slipper man allt detta...:(
 
Sv: Förlamad svans/Påkörd?

Super bra att det är cirkulation i svansen och att misse äter!
Går helt åt rätt håll!


Och snälla, inte för att vara tjatkärring eller elak, men ha rastgård till missarna så slipper man allt detta...:(

Ja, det är superbra!

Det är mycket möjligt, men nu är det som det är och han brukar vara jätteduktig när det kommer till bilar. Springer alltid bort från dom när det kommer en.
Det är nog troligare att han fastnat nånstans med svansen än att han blivit påkörd faktiskt.

Idag har han fått vara ute en stund, öppnade kattluckan strax efter 8 sen kom han in igen vid 14-tiden och då stängde vi igen. Det var så fint väder!
Nu ligger han brevid mig och tar upp två platser i soffan. :love:
 
Sv: Förlamad svans/Påkörd?

Super bra att det är cirkulation i svansen och att misse äter!
Går helt åt rätt håll!


Och snälla, inte för att vara tjatkärring eller elak, men ha rastgård till missarna så slipper man allt detta...:(

aldrig! Skulel aldrig ha en katt som innekatt eller rastgårdskatt! De har rätt till att leva ett normalt liv.
 
Sv: Förlamad svans/Påkörd?

min katt kom hem en gång med svansen hängandes. Blod överallt. Han verkade normal (jag såg inte blodet först) men sen såg jag det. Åkte in med honom dagen efter till vet. (de ville inte ta honom som akutbesök), röntgen visade att ca 5-10 cm var av. De opererade honom och tog bort delen. Svansen var helt rakad, som ett råttsvans.

Att ha min katt inne var som att försöka flyga. Omöjligt. Efter tre dagar skrek han så mycket att jag ringde vet och sa att han måste gå ut. Hon sa att javisst, vi får bara hoppas på att ingen bakterie kommer in i såret efter op.

Han var tidvis deprimerad, han skämdes för sin svans. Jag fick rådet att börja klappa honom på svansen mycket för att få honom att förstå att vi accepterade honom och svansen som den var och han reagerade mycket positivt på det!!

En annan sak som var jobbig var när han skrek lite. Jag vet inte om det var något med nerverna, de var ju avhuggna för att de opererat och de letade ju upp varann igen. Svansen kunde få ryck och börja vifta/snurra osv och ibland blev katten jätterädd för det och skrek.
När nerverna hittat varandra igen var allt som vanligt. Han levde ett helt normalt liv efter det.

Jag vet inte vad som hade skett men det kan ha varit att han kommit i kläm i en dörr (kanske porten, vi bodde i lgh) eller ngt liknande eftersom skärsåret var väldigt rakt.

Jag förstår att det inte hände din katt och att den mår bättre nu men jag ville bara berätta att min kisse levde 100% liv utan en del av svansen även om det tog tid :banana:
 
Sv: Förlamad svans/Påkörd?

aldrig! Skulel aldrig ha en katt som innekatt eller rastgårdskatt! De har rätt till att leva ett normalt liv.

Normalt liv...


Inte alls länge sedan jag såg en liten liten kattunge, mosad mitt på vägen mitt inne i sammhället där jag bor. Dens normala liv blev inte så långt.
Men den dog säker lycklig. :grin:
 
Sv: Förlamad svans/Påkörd?

Skönt att höra att det gick bra till slut med er kisse.

Tyko har fått vara ute dagtid när det varit ljust nu de senaste dagarna, idag kom han inte in förrän strax före 18. Nu lekar han med lillkisse. :p Han har återfått funktion i svansroten och ca 5cm till, ser lite roligt ut när han lyfter på svansen. :D Har fortfarande hopp om att funktionen ska återkomma i resten av svansen också, det har ju bara gått två veckor än så länge.
Men ska nog ringa och prata med vet efter julhelgen bara för att. ;)
 
Sv: Förlamad svans/Påkörd?

En liten uppdatering:
Svansen är nästan helt återställd nu! :banana: Han kan nästan ha den rakt upp, men den svajar lite i toppen och känseln är det lite si och så med. Det har ju gått ca 4 veckor bara så jag är övertygad om att svansen är 100% om någon/några veckor igen. :bump:

Han har också återfått sitt normala beteende igen, vilket är otroligt skönt. :D
 
Sv: Förlamad svans/Påkörd?

Vad härligt att Tyko är på bättringsvägen.

Min Siri fick också något liknande för ett par år sedan, om hon blivit klämd, påkörd eller trampad på eller ngt annat får man ju aldrig veta. Hon har normalt svansen rakt upp och i krok, men de bara hängde även om hon hade lite styrsel. detta blev också återställt av sig själv på ett par veckor
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 368
Senast: G-uldlock
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 788
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp