Förlita sig på Praktikanter???

Candy00

Trådstartare
Halloj alla glada bukefalosar!

Nu vet jag inte om jag hamnat rätt men vi försöker här.
Det är nämligen så att jag har ett litet problem. Jag undrar lite över hur stallen får använda sig av praktikanterna som dom har? Nu syftar jag på såna som har elever från olika naturbruks gymnasieskolor. Dom eleverna kan ju hästar, med tanke på att dom kommer från hästlinjer....

Får dom lämna eleverna ensamma i stallet och säga åt dom att släppa ut hästarna, mocka, fodra och soppa utan att dom egentligen är med? Egentligen menar jag att dom är där, men runt om på gården, och fixar med annat? Jag har för mig att jag läst nånstans att dom ska vara med?

Och hur mycket kan handledarna på stallen förlita sig på att eleverna är där och gör det dom ska? Jag förstår ju att dom gör det eftersom det är skoltid, men man kan ju bli sjuk med mera....

För att göra allt lättare i frågan, så kan jag berätta att jag är sjuk/jag mår inte så bra, och har inte varit på min praktik på flera veckor (är där en gång i veckan), mina lärare i skolan vet om situationen och min mentor har pratat med min handledare.
Nu får jag arga sms från min handledare om arbetsmoral och val av yrke med mera. Och hon säger att hon är ensam på gården med 25 hästar.
Självklart kommer jag att prata med min mentor när jag kommer till skolan nästa gång, och jag förstår väl att min handledare är lite besviken över att ha förväntat sig hjälp som uteblir.

Jag vet egentligen inte riktigt min fråga, men den lyder väl lite så här - Hur mycket kan en handledare kräva och förvänta sig av en praktikant??
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Praktik = man ska lära sig, inte göra någon annans jobb.

Jag har själv varit praktikant på flera ställen och det är väldigt svårt det här, men bäst är att du ringer till skolan där eleverna kommer från och hör med rektorn där!
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Håller ju med dig om att vi elever ska lära oss och inte göra deras jobb. :)

Nu är det ju jag som är eleven, men som jag skrev i mitt första inlägg - ska jag prata med min mentor igen. För det kan väl knappast vara helt okej från handledarens sida att "skälla ut" eleven på sms för att den inte kommer pga sjukdom... Undrade mest hur mycket krav dom kan ställa på en elev, men med ditt "citat" elr vad man ska kalla det så förklaras det ju bra :)
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Hejsan!
Håller med seabaz om att en praktik ska man lära sig.
Jag har varit på en RK ett flertal gånger och anledningen till det är väll att jag ÄLSKAR hästar och dom är mitt liv. Men nu i efterhand så ser jag hur dom använde mig. Dom visste att jag var glad att hjälpa till osv. så dom gav mig och den nadra ajg hade med mig det tyngsta att göra. Och vi var ganska snabba så vi vart klart fortare än dom räknat med från början så vi fick ett sista uppdrag och det var ett riktigt "gris" jobb.. Dom har byggt upp 90 tävlingsboxar och dom SKA vara urmockade men nästan ingen va det så vi fick i uppdrag att mocka ur alla boxar och när man har torvströ i alla boxar så kan ni tänka er hur våra lungor såg ut efter en dag..
Och svaret på din fråga är - NEJ, din handledare kan inte skälla ut dig och def.tiv. inte i ett SMS. Dom ska prata med din mentor och din mentor ska prata med dig om det ska gå "rätt" rill.
Och har man handt om en gård med 25 hästar så kan man inte helt förlita sig på den som ska hjälpa, för den människan kan bli sjuk. Du är bara en människa som alla andra.
Hoppas det löser sig för dig!

//E
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Spara SMSen och visa för din mentor. Uppenbarligen är din handledare inte lämplig, du är praktikant och inte anställd och ska inte räknas som det heller. Hoppas att skolan väljer bort denna praktikm plats i framtiden. En arbetsplats som är uppbyggd på praktikanter är inte seriös även om det ofta förekommer i häst världen tyvär.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Spara SMSen och visa för din mentor. Uppenbarligen är din handledare inte lämplig, du är praktikant och inte anställd och ska inte räknas som det heller. Hoppas att skolan väljer bort denna praktikm plats i framtiden. En arbetsplats som är uppbyggd på praktikanter är inte seriös även om det ofta förekommer i häst världen tyvär.

kan bara skriva under på detta!
praktikanter utnyttjas något enormt, på de flesta arbetsplatser men det är ju väldigt vanligt i just hästvärlden. praktik = få praktiska erfarenheter om ett yrke, det är inte ett avlönat jobb och du ska därför inte förväntas vara en anställd!
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Kräv att få byta praktikplats!

Jag har gjort mycket arbetspraktik men inom en helt annan branch, principen är dock samma: en praktikant är på en arbetsplats för att lära sig ett yrke. Det innebär att en praktikant i början bara följer med sin handledare och ser hur arbetet går till, så småningom får prova på att utföra enklare arbetsmoment, för att när praktikanten är mogen för det ta på sig lite svårare arbetsuppgifter. En arbetsgivare bör aldrig se praktikanten som en arbetsavlastning, utan kräver snarare tvärt om mer arbete av handledaren i form av engagemang och tålamod. Tyvärr är det en ganska vanlig missuppfattning bland arbetsgivare.

Jag har haft både bra och dåliga praktikplatser, på de bra praktikerna har min handledare haft en plan för min utbildning, tagit sig tid att visa mig olika arbetsmoment och gett mig små ansvarsområden som varit anpassade efter min kunskapsninvå.

Jag anser att en praktikant aldrig kan hållas ansvarig för att något blir fel, men givetvis ser en förnuftig praktikant till att be om hjälp om denne känner att man fått en uppgift man inte klarar av.

Lycka till!
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Om man står själv med 25 hästar och inte klarar det på egen hand får man antingen anställa någon eller förändra verksamheten.
Det är absolut inte okej att använda en praktikant som 'gratis arbetskraft'. jag skulle säga att du blir fult utnyttjad om det är så att h*n inte kan driva sin verksamhet utan ditt gratisjobb..

Med andra ord - absolut inte okej och jag tycker att du ska visa smsen och ta upp situationen med din mentor på skolan. Din handledare på praktiken är uppenbarligen inte lämplig att ta emot elever.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

kan bara skriva under på detta!
praktikanter utnyttjas något enormt, på de flesta arbetsplatser men det är ju väldigt vanligt i just hästvärlden. praktik = få praktiska erfarenheter om ett yrke, det är inte ett avlönat jobb och du ska därför inte förväntas vara en anställd!

Givetvis ska inte praktikanter utnytjas, missförstå mig rätt.
Men dessvärre är det väääldigt ofta svårt att få dem göra något alls. :p
Därmed inte sagt att det är så i TS fall.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

*KL*

Praktikanten ska lära genom att jobba- det är väll hela grejen? Vill ni göra praktik hos folk som inte behöver er och stå och titta på vid sidan om eller?

Folk tar emot knappast emot pratikanter för deras hjärtas godhets skull? Personligen tycker jag praktikanter är ett gissel som jag inte vill ta emot på min arbetsplats (ej hästrelaterat) längre eftersom de till att börja med kostar en ordinare vars tid går åt åt att hålla handen åt någon vars praktik slutar direkt när de börjar lära sig vad de handlar om. Hästsektorn är väll en av få områden där en praktikant kan börja göra lite nytta tämligen omgående som omväxling
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

*KL*

Praktikanten ska lära genom att jobba- det är väll hela grejen? Vill ni göra praktik hos folk som inte behöver er och stå och titta på vid sidan om eller?

Det finns alltid att göra i ett stall.
Men om verksamheten inte kan fortsätta och handledaren inte klarar av att göra allt jobb själv - då är något galet anser jag. En verksamhet ska inte vara beroende av att man har praktikanter där som jobbar gratis.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Min bästa praktik jag varit på var när jag var på en träningscamp för hästsport i Estland i 4 veckor.
JA, man lär sig genom att jobba, man lär sig hur deras verksamhet fungerar. Det betyder inte att man ska slippa mocka för att man redan kan det, men det betyder heller inte att ditt enda jobb ska vara att mocka!

När jag var i Estland så jobbade jag med morgonpersonalen en vecka. Då var det morgonfodring, utsläpp och mockning som gällde 40-50 hästar nånting)

En annan vecka var jag med deras beridare och var med och tränade hästar, både unghästar och verksamhetshästar. Då var det ridning 4-6 hästar/dag som gällde.

En annan vecka var jag med ridläraren som hade lektioner för elever och gäster. Då var det mycket hjälpa till att få in rätt häst från hagen, visa var borstar och utrustning fanns, assistera vid lektioner så som vid uppsittning, spänna sadelgjord, bära fram hinder eller sätta ut koner tex.

Jag blev verkligen inte utnyttjad även fast jag fick stå och mocka en hel vecka i sträck...

Men jag vet även dom i min klass som var på praktik och fick stå och mocka varje dag i 4 veckor, rengöra, skrapa och måla om stallinredning, bara det tog en vecka. Det var vissa som inte fick rida alls osv...

Så visst är praktiker olika och man är inte arbetsskygg för att man inte vill stå och mocka på sin PRAKTIK!
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

En praktikplats som jag och en kompis var på så lämnade handledaren (Enda personen på gården) oss ensamma, ibland tog han bara bilen iväg någonstans var borta minst 1 timme utan att ens säga till att han for iväg, Nu fanns det under den perioden inte så mycket att göra på gården p.g.a. krassliga hästar utan vi satt 2-3 veckor i en barack som skulle bli selkammare och rengjorde all utrustning..

Annars så tycker jag att de flesta praktikplatser jag har varit på, mestadels stall, har lämnat en själv att göra jobbet..
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Hej
Min dotter ska ut på praktik nästa vecka och vi ringde och frågade vad hon ska få göra under praktiktiden (hon fick mocka under förra praktiken) ville kolla lite hur dom ser på praktikanter. Hon får gå brevid handledaren under hela perioden och kommer inte att lämnas ensam under någon del av den. Handledaren var mycket noga med att min dotter kommer att vara där för att LÄRA SIG inte bara mocka för det kan vi (vi har egna hästar). Hon verkade supertrevlig och seriös så jag kommer med glädje att köra dit henne på måndag för sitt första praktikpass :)

SÅ seriös som denna handledaren är kan man önska sig att alla är :)
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

*KL*

Praktikanten ska lära genom att jobba- det är väll hela grejen? Vill ni göra praktik hos folk som inte behöver er och stå och titta på vid sidan om eller?

Om stallet inte funkar utan en praktikant så lär sig praktikanten då inte särskilt mycket nytt då utövar man ett jobba man redan kan. Visst kan praktikanten jobba, men då tillsammans med personalen. Mockar man 2 timmar har man förmodligen frigjort 1-2 timmars tid från handledarna som kan ägna sig motsvarande tid åt instruktioner.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Nu är inte jag i samma bransch, men något jag lärt mej och alltid tänker på som handledare är att man 'ska aldrig förlita sej på en praktikant som en anställd'. De är där för att få en inblick i arbetet och sin framtid.
Tycker att det gäller alla yrken.Jag som kock kan aldrig släppa en elev ensam i köket, för han/hon KAN inte allting, eleven ska inte behöva ta det ansvaret man har som anställd. Han/hon är under utbildning och det är jag som är läraren.

Visa smsen för sin handledare! Våra skolor häromkring skulle aldrig tillåta att praktikanter åkte till kök som utnyttjade praktikanter som anställda. Man ska lära sej saker, få inblick i arbetslivet. Att man inte kommer eller får förhinder, det är upp till eleven och lärare. Inte handledaren. Det är ju liksom eleven som missar något om han/hon inte kan komma.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Jag har varit på många olika praktikplatser genom åren. Gått naturbruksgymnasium och var 2 veckor på ett turridningsstall där jag bla fick ut och leda turer på egen hand. Man tänkte ju inte då hur illa det kunde gått om något hänt oav. Har varit hos travtränare där vi blev lämnade med hästar som skulle motioneras och stallet som skulle skötas när han åkte på andra ärenden. Har också varit 2 veckor i gbg på en ridklubb. Vi blev lovade allt ifrån mockning, hästskötsel, gå med ridlärare och se hur man planerade lektioner, hjälpa till med ridlekis mm. Men när vi kom dit hade alla hästar släpps på bete och vi fick skura stallet i 2 veckor. Jävligt roligt. Synd att man har bra arbetsmoral säger jag bara.. När jag tänker efter har nog alla praktikplatser jag varit på varit lika utnyttjande och oansvariga (även om det varit trevligt) och jag har nog inte lärt mig ett skit i slutändan..
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Fast om hon har räknat med att du ska komma dit är det klart hon blir arg och om du som praktikant uteblir gång på gång så kanske du helt enkelt förstör hennes planering.

Ang diskussionerna : Visst ska man inte bli lämnad helt själv på praktikplatsen, men är man i stall så är det ju stallsysslor man ska göra och man ska kunna arbeta under eget ansvar ( inte = vara själv på anläggningen dock).
Jag skulle snarare säga att det är lyxigt om man bara får gå med och hjälpa till på en praktikplats..
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Halloj alla glada bukefalosar!
För att göra allt lättare i frågan, så kan jag berätta att jag är sjuk/jag mår inte så bra, och har inte varit på min praktik på flera veckor (är där en gång i veckan), mina lärare i skolan vet om situationen och min mentor har pratat med min handledare.
Nu får jag arga sms från min handledare om arbetsmoral och val av yrke med mera. Och hon säger att hon är ensam på gården med 25 hästar.
Självklart kommer jag att prata med min mentor när jag kommer till skolan nästa gång, och jag förstår väl att min handledare är lite besviken över att ha förväntat sig hjälp som uteblir.

Jag vet egentligen inte riktigt min fråga, men den lyder väl lite så här - Hur mycket kan en handledare kräva och förvänta sig av en praktikant??

Är det jag som har missuppfattat dig eller är du där mer än en dag i veckan? Har jag fattat rätt, så undrar jag hur i helvete man kan vara beroende av en praktikant en dag i veckan???
Gällande krav på en praktikant anser jag att man ska låta praktikanter jobba, dels för att jobba undan så att handledaren får tid över till at förklara och dels för att lära sig genom att göra. MEN man ska bara jobba så mkt som krävs för att få ut det mesta, lära sig så mkt som möjligt, av sin praktik. Och allt jobb ska vara övervakat, och man bör få respons på det man gör.
Detta i en perfekt värld.
Har själv praoat hos ridande polisen, och där var de en hel del mocka och fodra och göra själv, trots att jag då bara var 14. Så även på ett sånt ställe som borde vara perfekt är allt inte 100 %. Dock så var de skit-samma. Praktiken var för kul skull och inte för ett yrke :)
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Fast om hon har räknat med att du ska komma dit är det klart hon blir arg och om du som praktikant uteblir gång på gång så kanske du helt enkelt förstör hennes planering.
Om jag förstod det rätt så är TS sjuk på något sätt och frånvaron beror på det. Konstig handledare som inte har mer medkänsla. :(
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 370
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 858
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 362
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp