Förlita sig på Praktikanter???

Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Nej, en praktikant får inte vara istället för ordinarie personal. Som praktikant skall man lära sig och få prova på jobbet och ja, det testas ju enklast genom att man får ta eget ansvar och vara som en i personalen och ofta är det väl roligt för en praktikant att få höra att man är så duktig att man är som en personal MEN skillnaden skall ju gå i att man som praktikant skall kunna fråga så fort det är något och kunna säga "Nä, nu blev det för mycket för mig" samt i alla lägen känna att man är stöttad och har någon "bakom ryggen" så att säga .

Men jag har fått för mig att hästbranchen gärna utnyttjar praktikanter och sådana som hemskt gärna vill att även hästskötare verkar ju på sina håll ha rätt usla arbetsförhållanden med långa dagar, mycket slit och usel lön och det under hotet "Vill inte du så vill någon annan!". Så det är ju ypperligt medan du är elev och kan få hjälp av skolan att föra din talan att ge denne arbetsgivaren en näsknäpp för behöver hon personal får hon anställa.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Fast det beror lite på...
Hästgymnasierna har även sk stalltjänst, om det är den ts menar så är situationen annorlunda. Att kräva att 20-30 hästintresserade tjejer i 16-års åldern ska "lära" sig att mocka och leda en häst i grimma och grimskaft vore inte rimligt. Stalltimmarna räknas som praktik men ÄR stalltjänst, även på schemat. Hade någon uteblivit från stalltjänsten när jag gick i skolan så var man inte nöjd :crazy:

Mvh JV
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Om jag förstod det rätt så är TS sjuk på något sätt och frånvaron beror på det. Konstig handledare som inte har mer medkänsla. :(

Jo men är man så sjuk att man inte kan jobba ens en gång i veckan på flera veckor, så kanske man ska avvakta med praktiken.
Nu står det ju att mentorn ska ha pratat med handledaren, men det är ju inte säkert att handledaren har uppfattat att det är SÅ allvarligt att ts inte ska klara av en dags jobb.

Det är faktiskt vanligt (och irriterande) med praktikanter som är "sjuka" och struntar i sin praktik, så jag förstår att handledaren reagerar över att ts aldrig kommer.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Visst är det förklarligt att handledaren är irriterad, men det ska hon ta upp med skolan, inte genom SMS praktikanten och beklaga sig över att hon blir ensam med jobbet.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

kan hålla med om att det är vanligt att vissa praktikanter gärna sjukar sig från praktik för att ligga hemma och slappa (däremot inte sagt att TS gör det!) men varför skulle det vara irriterande? det är ju faktiskt inte en anställd som saknas, det ska egentligen bara bli en arbetsuppgift mindre, ingen handledare behövs ju då till praktikanten. på de arbetsplatser där praktiken fungerar som det är tänkt, dvs.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Tack alla för era svar.
Ja som sagt, så har jag inte varit där för att jag är sjuk (känner att jag varken behöver elr vill förklara mer ... ) och min mentor pratade jag med igår på telefon. Hon menade att jag inte skulle ta åt mig och att hon skulle prata med handledaren :). Dessutom vet handledaren om situationen och sagt att det är lugnt och jag ska komma när jag vill... Har bla varit där på en studiedag, när vi var lediga från skolan för att hjälpa till ...

När jag är där så gör jag det jag ska (och noga, det har hon självt sagt), jag är snabb och hittar alltid nått eget att göra när vi är klara eller hur man ska säga, så på sätt och viss förstår jag väl att hon är irreterad över att hjälpen försvinner :p;).

Ne men missförstå mig rätt ... Jag känner väl som nån skrev - det ska väl bli mindre jobb om jag inte är där, och sen känner jag väl att det var fel väg att gå att smsa mig, istället för handledare. Men men, jag är inte den typen som tar åt mig av såna saker... :). Men jag antar att jag oxå skulle bli irreterad om jag förväntat mig hjälp som inte kommer!
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Alltså nej det får dom inte.. det ska alltid finnas en handledare på gården. Klart man inte ska behöva ha praktiken runt sina fötter hela tiden men man får inte låta praktikanten ta allt.

Jag hade praktik på ett handelsstall för ett tag sen. Det var nog världens sämsta ställe! När jag kom dit så bodde inte ägaren på gården och hon som jobbade i stallet var iväg på semester (vilket jag har hört i efterhand att hon som jobbar brukar åka iväg varje gång det kommer en praktikant) så killen som hade hästar några hästar i det stallet kom dit och visade mig runt och visade vart jag skulle bo. Inte nog med det.. Agnes, hon som jobbade där skulle inte komma hem förrän nästa vecka så jag fick vara med killen som hade hästar där. Han hade 4 hästar i stallet och ägaren hade enbart 2 hästar "hemma", varav 1 av hästarna var halt och den andra reds inte. Inte nog med det så hade dom en argsint minigris också.. men det tillhör inte :p Jag hade hand om allt i det stallet och ägaren brydde sig inte alls om vad som hände där.. Hon kom och "hälsade" på 1 dag men det var bara för att hon ville ha sina pengar. Vilket jag ångrar nu att jag ens betalade för att bo där. Varje dag jobbade jag ungefär 1 timme men hade alltså hand om hela ansvaret för gården och hästarna och det låter man inte en 18åring göra, särskilt inte en praktikant som är där för att lära sig.. Iaf när hon som jobbade kom tillbaka igen var hon hemma 1 dag och då var det jättebra, vi hjälptes åt med allt och jag kunde nog inte önska mig mer av praktikplatsen. Sen åkte hon iväg 2 dagar till Stockholm för att hon skulle hämta sin bil och då blev jag själv igen. Vid det laget var jag helt själv då killen med hästarna var iväg på tävling och ägaren syntes fortfarande inte till. Stället var åter igen på mitt ansvar. Agnes kom hem igen på en lördag, morgon och framåt kvällen hade hon åkt till Camilla, ägaren.. och skulle vara kvar där - bara på kvällen då hon skulle byta däck. Men såklart blev hon kvar där ända tills kvällen efter och då kom hon hem och berättade att hon och Camilla hade pratat med varandra och ingen av dom ansåg att det var någon idé för mig att vara kvar på praktiken eftersom jag inte lärde mig något och det inte fanns någon häst, ens.. Så vi bestämde att om jag sa att det var en bra praktikplats och inte sa allt negativa, allt som hände så skulle jag få toppen betyg. Vid den här stunden var jag bara tacksam över att få komma hem, längtade såklart hem och blev direkt glad. Någon dag gick hemma och jag bestämde mig för att ta kontakt med skolan och säga att jag behövde en ny praktikplats då den förra var riktigt dålig och det fanns inget att göra och inga hästar fanns hemma. Berättade precis hur det var och lärarna i skolan hjälpte mig att fixa ny praktikplats. Ägaren Camilla fick reda på att jag hade ny praktikplats och hon hade ju äran att skriva mitt omdöme då.. och hon var så rar att hon skrev att jag var allmänt dum, skötte mig inte, vägrade rida fastän det fanns hur mycket som helst att göra.. Körde med hon som jobbade där och lyssnade inte alls på vad dom sa utan gjorde precis vad jag ville och förstörde massa grejjer. Fick även höra utav lärarna att Camilla hade sagt att jag hade haft massa fester i huset och slagit sönder massa grejjer mm.. och såklart trodde lärarna i skolan på detta, trots att jag verkligen inte är den personen, på något vis. Det vet alla som känner mig. Men lärarna trodde på det och det var ett jävla problem att få dom att fatta att hon är en falsk människa. Ärligt talat så fattar jag inte hur en vuxen människa kan göra något så sjukt, mot ett barn iaf.. Nu i efterhand har jag läst att hon har lurat massa folk och det kan även jag tro.

Hoppas inte alla apu-värdar är sådana. :)
praktikanter är nog riktigt bra att ha på gården, tror jag men utnyttja dom inte.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

kan hålla med om att det är vanligt att vissa praktikanter gärna sjukar sig från praktik för att ligga hemma och slappa (däremot inte sagt att TS gör det!) men varför skulle det vara irriterande? det är ju faktiskt inte en anställd som saknas, det ska egentligen bara bli en arbetsuppgift mindre, ingen handledare behövs ju då till praktikanten. på de arbetsplatser där praktiken fungerar som det är tänkt, dvs.

Fast du kan inte tänka dig att handledaren faktiskt har avsatt tid och förberedande arbete för att ta emot praktikanten?

Det är ju inte så att det automatiskt tar kortare tid att ha praktikanter direkt, utan det tar längre tid med det ordinarie arbetet när man har praktikanter eftersom man samtidigt måste hålla ögonen på praktikanten.

En praktikant skall inte jobba själv utan tillsammans med sin handledare. När jag gick i åttan praktiserade jag i ett stort dressyrstall och gjorde typ det mesta själv. Så skall det inte vara!

Nu vet inte jag hur det är med praktiken för hästgymnasiumen men där skall man väl i stort sett ha så mkt erfarenhet redan att man kan ingå i arbetsgruppen, inte som ersättare utan som medarbetare? Mocka och så kan dom ju oftast redan men kanske lära sig linda, fläta osv lite mera rena tävlingshästskötaruppgifter? Lära sig visa hästar för hand osv, förberedande för 3 årstest osv osv. Som sagt jag har ingen aning om på vilken nivå praktiken bör ligga på gymnasienivå, men hade jag haft praktikanter därifrån så hade jag nog lagt det på den nivån.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

men ändå så ska ju inte praktikanten hänga efter sin handledare varje sekund, så är det ju inte. Personen i fråga ska ju klara av att sköta uppgifter själv om det är möjligt och om eleven klarar det, är ju det man strävar efter.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Jo men du måste ju ändå hålla ett öga på praktikanten? Du kan ju inte försvinna och sedan komma tillbaka och se om det funkade eller ej :eek:
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

nej det är väl självklart att man inte släpper iväg personen innan man vet vad den går för?
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

En handledare ska kunna kräva att praktikanten infinner sig på bestämd tid och plats om denne inte är sjuk eller ledig. Är denne sjuk eller behöver vara ledig så ska det meddelas i god tid.
Man ska kunna förvänta sig att praktikanten är intresserad, noggran och tar egna initiativ när det är läge för det.
Praktikanten ska kunna förvänta sig att det finns en handledare som finns tillgänglig hela tiden för att kunna fråga och för att kunna få nya instruktioner av. Praktikanten ska aldrig behöva leta efter handledaren utan denne ska finnas tillgänglig hela tiden. Man ska arbeta sida vid sida så långt det är möjligt.
Arbetet ska följas som det brukar vara upplagt så att man lär sig hur det går till i just det stallet med alla olika arbetsuppgifter.
Praktikanten ska inte lämnas ensam med hästarna utan få mindre ansvarsfulla uppgifter och bara hantera hästarna när ordinarie personal är i närheten.
Praktikanter ska inte utnyttjas till annat utan ska vara en resurs i det ordinarie arbetet efter genomgången introduktion.

Att ta emot praktikanter tar tid och ska få ta tid. Praktikanten ska känna sig välkommen och ska kunna jobba på ihop med ordinarie personal.

Så här gjorde jag när jag tog emot praktikanter på den ridskola jag jobbade på. Vissa var enormt lata och man fick jaga dem och leta efter dem flera gånger om dagen medans andra skötte sig perfekt och gav tid att göra andra saker man vanligtvis inte hann med.
Den röda tråden i mitt resonemang var att praktikanten skulle ha lärt sig något från praktiken och att de skulle känna sig välkomna och behövda men aldrig känna att de ersatte ordinarie personal.
 
Senast ändrad:
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Fast du kan inte tänka dig att handledaren faktiskt har avsatt tid och förberedande arbete för att ta emot praktikanten?

Det är ju inte så att det automatiskt tar kortare tid att ha praktikanter direkt, utan det tar längre tid med det ordinarie arbetet när man har praktikanter eftersom man samtidigt måste hålla ögonen på praktikanten.

det var ju det jag skrev?
om praktikanten inte kommer av olika anledningar kan den tiden som var avsatt åt praktikanten läggas på annat.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Fast nu vet vi ju inte varför denne skickade ett sms.
Kanske det var så att ts smsade och skrev att hon inte kom, och det bara var ett svar på det.

Och egentligen. Varför ska man INTE ta upp det med praktikanten? :confused:
Man ska ju inte behöva gå med en mellanhand för att säga hur praktikanten är /inte är.
Över sms är ju dumt dock givetvis.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Fast som skrivet. De kan ju ha förberett vad ts skulle göra.
De kan ha gjort ombokningar/ändrat tider osv för att kunna ha ts på gården.
Osv.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

Jo men som jag förstod det så är det ngt större fel än bara förkylning, så jag tänkte mera att man kanske ska säga till handledaren att man eventuellt inte kommer på några veckor / alt. skjuta upp praktiken tills man är 'frisk'.

Det är ju uppenbart att det inte har framgått för handledaren att ts är så pass dålig att hon inte kan vara på praktiken på flera veckor.
 
Sv: Förlita sig på Praktikanter???

då är jag med på hur ni tänker - och det är klart. men det verkade på TS som att stallägaren uttryckt irritation då hon räknade med TS hjälp - som en anställd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 370
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 861
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 367
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp