Förmedling av hundköp

Belethien

Trådstartare
Nu är det så att min bror funderar på en hund och jag undrar hur det ses på det hela om jag, i början, sköter korrespondensen med säljaren? Min bror kan ju inte så mycket om rasens sjukdomar och vad man bör titta på hälsomässigt så jag skulle vilja ta det första steget och sedan överlåta resten till honom: men hur ser ni uppfödare och säljare på det? Är det konstigt/dåligt/dumt?
 
Sv: Förmedling av hundköp

Vid ett sådant arrangemang är det en fördel om "förmedlaren" känner uppfödaren och att den som i slutänden ska ha hunden har ett visst mått av kunskap om rasen.

Har skött ett sådant köp åt min syster, kände uppfödaren väl och syster hade redan en fl sedan tidigare.

Ringer en för mig helt främmande människa med det upplägget, så kommer jag nog att be denne säga åt den som ska ha hunden att ringa upp mig. Är det någon jag känner sedan tidigare så är det mer ok, även om jag ändå kommer att vilja ha viss kontakt med den tilltänkte köparen innan någon valp kan tingas.
 
Sv: Förmedling av hundköp

Nej alltså jag menar inte att jag skulle sköta allting fram tills att man tingar hunden (vuxen för övrigt) utan menade just det första. Jag vill fråga saker som HD, patella, ögon problem osv jag vill fråga vilken kennel hunden kommer ifrån (då jag har kompis som föder upp rasen så jag kan ju få lite humm om hur linjerna är). Min bror kan ju inte sånt, inte alla hundköpare kan det. Men jag vill att min bror får en frisk hund, sedan kan han, efter att jag sett att hunden har en bra stamtavla med friska hundar och bra mentalitet, berätta om vad han ska ha hunden till och hur saker kommer att se ut osv.

Men jag är ute och cyklar eller?
 
Sv: Förmedling av hundköp

Varför inte åka o kolla på hunden båda två? Eller skriva ner allt på en lapp så din bror får sköta snacket själv, så kan han ju återkomma till säljaren efter överläggande med dig?
 
Sv: Förmedling av hundköp

Jag är inte uppfödare, men det borde ju tas positivt tycker jag - att du hjälper honom sålla fram sunda, friska individer, och sen när du hittat lämplig kull kan han själv ta kontakt. Bara du talar om från början hur det är så.

Jag tog ju första kontakten åt pappa när han köpte sin senaste. Inte för han inte kunde själv så rent praktiskt, han hade decenniers erfarenhet av rasen, utan för han var ganska under isen efter att ha fått ta bort sin tidigare strax innan. Han ville ha en ny så snart som möjligt, men klarade helt enkelt inte själv ta tag i det så snart efter.

Jag ringde alltså och hörde mig för hos de som hade kullar, sa på en gång att jag ringde för pappas räkning och varför, berättade kort om honom och vad han sökte, och hade de lämplig så berättade jag mer om pappa och vad han kunde och ville och så, samt kollade hälsostatus på föräldrar etc, och om allt var grönt från båda håll så att säga (dvs uppfödaren tyckte pappa lät som en vettig köpare, och jag ansåg det var en vettig kull) så sa jag till uppfödaren att pappa skulle ringa, och pappa att jag hade pratat med dem, så det räckte om han klarade att pressa fram 'Hej det är XXX, min dotter har pratat med dig'.

Sen skötte han resten själv, dvs själv prata med uppfödaren, boka in att kika på valpen etc. Jag var iofs med och hämtade raringen, och jag får nyhetsbreven och fick uppdateringsmailen kring valpkullen, så uppf tyckte nog jag räknades som en halv valpköpare ;) (Troligen för jag redan på tfn sa att jag kunde se till så MH etc blev gjort, uppf ville det, pappa var lindrigt intresserad)

Det var ingen av de uppfödare jag talade med som tog illa upp eller något. Dock var det ju lite annan anledning än för din bror.
 
Sv: Förmedling av hundköp

Nu är det så att min bror funderar på en hund och jag undrar hur det ses på det hela om jag, i början, sköter korrespondensen med säljaren? Min bror kan ju inte så mycket om rasens sjukdomar och vad man bör titta på hälsomässigt så jag skulle vilja ta det första steget och sedan överlåta resten till honom: men hur ser ni uppfödare och säljare på det? Är det konstigt/dåligt/dumt?


Precis så sålde jag en valp ur min sista kull :) Jag såg inget negativt med det...
 
Sv: Förmedling av hundköp

*kl*

Ja i all hast slutade det med att jag skrev ett meddelande om vad hunden ska användas för, frågade lite om hälsan och så och undertecknade med min brors namn. :o
Främst för att inte sumpa hans chanser om uppfödaren skulle se något negativt med att hans syster frågar om hälsostatus och liknande. För det är ju inte så att min bror inte kan ta hand om en hund utan han, likt många hundägare som köper för sällskap, har ingen koll på rasbundna sjukdomar. Och jag vill INTE att han köper sig en sjuk hund!
Vi har bestämt oss för att han ska ringa uppfödaren imorgon efter att han diskuterat med mig lite om vad han ska fråga. Och sen om allting låter bra så åker vi båda och glor på hunden så får jag fråga lite utförligare samt klämma lite på hunden, kolla knäna, ögon, öron osv.
Men vad ska man titta på? Några funderingar?
Jag har bestämt mig för att kolla:
  • Knäna (patella)
  • Fontanellerna
  • Tänderna
  • Öron&ögon
  • ev. navelbråck
Vi kräver att hunden blir vet besiktad samt att vetten då kollar knän, fontaneller, tänder samt hjärta och skriver ner allt detta i protokollet. Sen så ser vi ju i samband med allt detta hur pass socialtränad han är och hur han klarar av att folk tar på honom.
Han är tydligen en import från USA, 1 år gammal- är det något man bör tänka på där? Han är inte reggad i SKK, papper och stamtavla från american kennel club finns dock, kommer från en ganska känd kennel.
 
Sv: Förmedling av hundköp

Det är en pomeranian. Så HD tror jag inte är särskilt vanligt hos rasen.
 
Sv: Förmedling av hundköp

Jag skulle vara väldigt skeptisk på detta arrangemang som denna hund finns i sverige!!

Har ej 1 hands info:o men om den info jag fått är rätt, har hunden ursprungligen importerats till Polen och sedan förmedlas genom en Chi uppfödare till sverige..:crazy:

Och KÖP ingen hund som ej är SKK reggad, (för det är väll den bruna med vit bringa från blocket?) varför har inte ägaren reggat den i SKK den har varit i sverige under våren och annonserats ut i Norge för mycket mera pengar :eek:

Är du villiga att betala fullt pris för en hund som är oreggad??

Nä be säljaren fixa SKK registreringen och om ni tycker om hunden, säg att ni köper den då om registreringen funkade.

Dom tar lika mycket som ett valppris i sverige för en hund som du kanske inte kan regga i sverige...för är det rätt stamtalva från USA?? det måste vara en export stamtavla för att man skall få regga den i sverige!

Alla dom tester du kräver :bump: skit bra det skall man kräva på en vuxen!

Och även om den amerikanska kenneln är välkänd...även "fina" kennlar producerar "skit" hundar ibland:angel:...och om detta var en bra hund:crazy:, skulle dom inte ha haft några problem att sälja den för länge sedan!:bump:

En hund med så stor vit fläck kan ej ställas ut i sverige...den är bara användbar i avel om man avlar på particolour färgade Pomeranian.

Men det är bara min åsikt...VAR RIKTIGT FRÅGVIS O JOBBIG, OCH FUNDREA OM ALLA SVAREN ÄR RIMLIGA:banana:
 
Sv: Förmedling av hundköp

Visserligen, men ibland kan det ta tid att få en exportstamtavla.
Leon kom hit i slutet av Augusti från Österrike o det är först denna vecka som han finns med på Hunddata i SKK.

mvh
 
Sv: Förmedling av hundköp

Ja men då har du inte haft någon stamtavla alls troligtvis.:crazy:....och en hund på över 1 år som varit i sverige så pass länge och inte blivit såld...såg nu att dom sänkt priset...ger lite varnings vibbar:confused:
Jag har inte sagt att hon inte skall köpa hunden..igentligen har jag bara sagt...VAR FÖRSIKTIG! TRO INTE PÅ ALLT UTAN BEGÄR RIMLIGA SVAR OCH ÄR DU OSÄKER RING SKK ;)
Heller kolla en gång för mycket än en gång för lite:angel:
 
Sv: Förmedling av hundköp

Nej självklart att vi inte kastar oss på köp bara sådär, har en kompis som är pomme uppfödare och umgås med the Big ones i pommevärlden ;) så hon hjälper mig att sålla.

Du har rätt när du säger att de importerar från Polen, det framgick inte på annonsen men jag kollade runt lite och hittade hunden på en polsk hemsida. Enligt kvinnan på telefon förmedlar de hundarna åt någon uppfödare som "tröttnat på att avla". Hunden är inte reggad i SKK av anledningen att den finns idag i polen och måste importeras hit. Vi fick en bild på stamtavlan dock, så den har tydligen papper men man vet ju aldrig.
Vi drar oss ur det här för det finns för mycket luckor i helheten för att jag ska våga lägga handpenning på en sådan hund, samt att min kompis avrådde mig så nu letar vi vidare. Kvinnan var dessutom snabb på att tinga bort choklad hunden och sedan erbjuda oss en annan (utan att fråga min bror om vad han ska ha hunden till osv) så nej, ingen hund av denna köpare ska hamna hos oss :angel:

Har hittat en ny hund, hoppas på den. Vi har ju inte bråttom att skaffa in hunden men det verkar som att de går som smör i solsken och man får passa på när man har chansen. Dock är jag noga med att hunden är frisk och allting går rätt till, vi kan vänta länge innan vi slår till ;)
 
Sv: Förmedling av hundköp

Är inte oense med dig på något sätt, o visst låter det lurt att hunden vistats i Polen o utannonseras både i Norge o här.
Pommar är väl inte så ovanliga att man importera dem från USA annat än för avel?
 
Sv: Förmedling av hundköp

Att importera en Pom eller vilken hund som helst från USA är en krånglig historia, då det behövs rabies antikropps test och införselpapper. mm

Och BRA hundar är MYCKET dyrare där än här, det är inte ovanligt att man får betala ca 30.000:- för en valp och sedan även betala för vistelsen fram till 8 månaders ålder då hunden kan tas in till sverige.

Så jag tror att dom har svårt att få denna hund såld så länge den inte ens har kommit till sverige:eek:

Och denna förmedlare i sverige tror jag inte är en seriös människa...ursprungliga priset i norge var 25.000:-NOK..och nu är dom nere i 10.000:-sek

Så du gjorde nog det helt rätta:D

Har man tid så finns det många seriösa Pom uppfödare i sveriga där man kan få tag på en bra hanvalp, utan att pruta på kvalitén;)

Lycka till:banana:
 
Sv: Förmedling av hundköp

glöm inte höfter, och se till så den har fått ALLA vaccinationer
 
Sv: Förmedling av hundköp

Jo jag vet att det finns många uppfödare men det är inte det lättaste att hitta en valp eller ens en vuxen hund. Finns tydligen många som vill ha en och jag har ju ändå krav på en frisk och kry hund, inte vad som helst som kastas vår väg..

Vissa tar ju fantasisummor för hundarna också. Men det verkar ju vara helt ok att betala 15 000 för "pomeranian valpar" som inte ens har stamtavla :eek:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 520
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 214
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 940
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 170
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp