Försäkra rottis?

J

Jeeves

Lite konstig rubrik, jag vet. Jag är nyfiken på hur ni som har rottisar försäkrar era vovvar utan att bli helt ruinerade?
Jag har mina båda hundar i Agria, både schäfern och rottisen men eftersom jag är en relativt nybliven rottisägare ( har endast haft schäfrar de senaste 20 åren )och valprabatten tog slut nu så fick jag en smärre chock när nya försäkringsbrevet kom!

Rottisen kostar mer än mina hästar att försäkra:eek: 4800/år! Schäfern som varit helsförsäkrad och tidigare tjänstehundsförsäkrad med livbelopp på 25000kr har aldrig varit uppe i den kostnaden. Idag är han helförsäkrad med till betydligt lägre livbelopp och ej i tjänst och han kostar mindre än hälften i försäkring.

Jag har provat lite olika varianter av försämringar av rottisens försäkring men med bibehållen hög vet vård ( finns liksom ingen anledning att ha försäkring annars:( ) men den går inte under 3600/år. Fortfarande dyrare än hästarna att försäkra...

Vill gärna höra råd o tips om var och ur ni har kunnat få ner försäkringskostnaderna på rottisar! Skälet till att de är så dyra är enligt Agria att de har så hög statistik på behandlingar av skador och sjukdomar. Jag som trodde att schäfern låg i topp på detta:confused:
 
Sv: Försäkra rottis?

Tittar man på statistiken så verkar det finnas ett sammanband mellan rasernas vikt och försäkringspremie. Folk vill ha feta grova rottisar som får hdfel och sliter av ledband.
Nu hittar jag inte någon lista på raserna och vilken förskringsgrupp de tillhör på nätet. När jag hade doberman så frågade jag en gång om de var ovanligt sjuka eftersom de tillhör en av de dyrare grupperna. Men svaret var att de skadade sig ofta, och det stämmer överens med mina erfarenheter. Jag känner minst en handfull som blivit överkörda...
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkra rottis?

Tittar man på statistiken så verkar det finnas ett sammanband mellan rasernas vikt och försäkringspremie. Folk vill ha feta grova rottisar som får hdfel och sliter av ledband.
Nu hittar jag inte någon lista på raserna och vilken förskringsgrupp de tillhör på nätet. När jag hade doberman så frågade jag en gång om de var ovanligt sjuka eftersom de tillhör en av de dyrare grupperna. Men svaret var att de skadade sig ofta, och det stämmer överens med mina erfarenheter. Jag känner minst en handfull som blivit överkörda...

http://www.agria.se/Agria/bilder.nsf/LookUpByKey/Femarsskrift/$file/Femarsskrift.pdf

Här finns ett litet utplock av statistik.
 
Sv: Försäkra rottis?

Jag blev uppriktigt mycket förvånad över att höra att rottisarna låg sämre till än schäfrarna som ju har ett visst rykte om sig att ha en massa olika problem; HD problem, ryggproblem, hudåkommor etc etc. Rottisar hör man mest talas om dålig AD statistik på tycker jag.

Ingen som har bra tips på hur man kan få ner premierna? Olika former av rabatter, bolag som kanske är billigare just på denna ras m m ? Jag har själv kollat Folksam eftersom jag har en del av hästarna där men de var dyrare på schäfern och marginellt billigare på rottisen ( med sämre villkor ). Jag är ju jättenöjd med Agria för övrigt men den här premien är tokhög:(
 
Sv: Försäkra rottis?

Jag har haft sveland för mina. Betalar då ca:2500/år. Men nackdelen är att jag har rörlig självrisk på 20% + självrisken på ca:1800kr.

Idag har jagt sagt upp ena försäkringen och kommer säga upp den andra. Tyckte helt enkelt att man fick för lite för pengarna. Maxtaket låg lågt minns inte summan. Lägger undan pengar själv varje månad istället.

MEN skall man ha föräkring så är Sveland billigare.
 
Sv: Försäkra rottis?

Ok, jag som trodde att Sveland var en av de få som fortfarande har 0% rörlig del:( Då går de också bort då. Det är som du säger, man borde kanske istället börja fundera på att lägga undan pengarna själv. Det gäller bara att ha karaktär till det:o

Har man fast anställning så kan man ju faktiskt ta ett banklån om det inträffar någon större sak som kräver dyr behandling. Tål att tänkas på i a f.
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 673
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp