Försäkra utrustning, tex. sadel?

lakrits

Trådstartare
Vet inte om denna tråd ligger rätt.....

En del utrustning som man köper idag kostar ju en hel del, sadlar tex.
Kan man försäkra dessa?

Jag har inte mina hästar hemma och således heller inte utrustningen till dom. Jag misstänker att de som äger stallet har sin utrustning försäkrad i gården eller hemförsäkring men eftersom jag inte bor där så ingår ju inte mina saker.

Är det någon som vet hur det fungerar?
 
Sv: Försäkra utrustning, tex. sadel?

Jag försäkrade min sadel separat hos försäkringsbolaget. Dels tecknade jag till en försäkring till min hemförsäkring som täckte saker jag inte hade hemma, maxbelopp var då 20.000:-. Jag hade då två hästar och fyra sadlar + resten av utrustningen man har till hästarna. Jag försäkrade då min Passiersadel separat, kostade bara ett par hundra/år.
 
Sv: Försäkra utrustning, tex. sadel?

När jag hade min häst inhyrd och grejorna där hade jag en tilllägs försäkring till hemförsäkringen på annan ort och skrev namnet på stallet. Hade då mina grejor försäkrade till 80.000kr. Betalade ett par hundra extra för om året.
 
Sv: Försäkra utrustning, tex. sadel?

Det vanligaste är väl att hemförsäkringen täcker det (din egen hemförsäkring, inte stallägarens). Vissa bolag har dock begränsningar i hur mkt de ersätter lös egendom förvarad utanför hemmet, mitt förra bolag hade 35.000kr som tak... Dock brukar man mot en liten extra kostnad kunna höja det maxbeloppet. Hade iaf inga problem att få ut ersättning för mina sadlar när de stals
 
Sv: Försäkra utrustning, tex. sadel?

Mitt försäkringsbolag täckte min förlust,ivårat inbrott i stallet (sadelkammaren). Vi var flera hästägare som blev av med all utrustning av värde och alla hade hemförsäkring som täckte allt( kommer inte ihåg "taket" på försäkringen). Men var noga med att kolla upp vilka krav på lås ditt försäkringbolag har, för inlåst måste all utrustning vara:idea:
 
Sv: Försäkra utrustning, tex. sadel?

*kl*

Tack alla för era svar. Jag ska höra med mitt försäkringsbolag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 570
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 949
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 022
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp