Försäkring av hästtransport

En tanke till jag fått:
Det verkar vara svårt att få ur försäkringsbolagen vad det kostar att försäkra en transport när man ännu inte äger den. De vill ju ha registreringsnummret för att räkna ut pris (och det har jag ju inte ännu).

Min nästa fråga är alltså, väntar man med att fixa försäkring tills man har transporten hemma??

Eftersom jga jobbar på ett försäkringsbolag så kan jag säga att bolagen vill ha reg. nr på släpet för att kunna köpa in uppgifter om släpet från Centrala Bilregistret. Oftast är handlar det om ganska många uppgifter (vet inte exakt på ett släp men på en bil handlar det om ca 25 uppgifter) alla dessa går inte att lägga in manuellt och därför vill bolaget ha reg. nr. Du ska försäkra transporten från samma dag du står som ägare, dvs helst ska du försäkra det innan du åker och hämtar det, om du skulle krocka på vägen hem.... Om mna köper ett släp har ofta återförsäljaren ett reg. nr på en likvärdig transport, märke och årsmodell, och då kan du få ett pris som stämmer ganska bra med verkligheten. Det handlar inte om några jättesummor i försäkrinspremier vilket du ser på tidigare inlägg så det skiljer inte så mycket. Något annat man kan tänka på är att ha bilen och släpet i samma bolag för att vara säker på att inte få självrisker från båda bolagen om det händer en olycka. Vagnskadan får du på både bil och släp iaf men om du har självrisk på trafikförsäkringen + självrisk på vagnskadan på släpet kan det blir onödigt mycket, särskillt eftersom det inte skiljer så mycket mellan bolagen på släpet så skulle jag ta släpet där jag har bilen!
 
Du ska ha försäkring på den från den dag du står som ägare till den...dvs, står du som ägare den dagen den lämnar fabriken är det från den dagen du ska ha försäkring, det tror jga inte du gör, du måste registreras via vägverket och det görs den dagen du skriver på papper om köpet.
 
Något annat man kan tänka på är att ha bilen och släpet i samma bolag för att vara säker på att inte få självrisker från båda bolagen om det händer en olycka.

I mitt fall kommer jag stå som ägare på hästtransporten och sambon står som ägare på bilen. Gäller samma sak då ang självrisken, är det endå bäst att ha samma bolag?

Egentligen hade jag tänkt använda det försäkringsbolag som vi har flest försäkringar i, tex hemförsäkringen. Bilen är dock försäkrad i ett annat bolag.
 
Det är det som det är lite "knöligt" med...

Jag åker inte själv och hämtar släpet, utan de kör det till mig, på lastbil, vad jag har förstått det som. Då lämnar ju släpet fabriken innan jag betalar.

Äsch, jag får väl försäkra från denna dag, det är inte hela världen... ;).
 
Jag hade valt att ha i samma bolag iaf. Så länge det är i samma hushåll så funkar det så med självrisken.

Jag tror inte att du kommer att stå som ägare på släpet förrän du har fått det levererat till dig men det handlar om små summor för ett par dagar hit eller dit så om du vill vara 100% säker såkan du ju teckna försäkrinegn så fort du fått reg. nr på det. (Jag vill cokså ha en sprillans ny transport!)
 
Ja, det kanske är smartast att ha samma bolag endå. Jag får ringa och kolla priserna, och höra (för att vara säker) hur de har det med självrisken om bilen står på sambon.

Tack för alla svar! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har precis köpt en begagnad transport och tänkte försäkra den, tar gärna emot tips om bästa försäkringen som också täcker invändiga...
Svar
4
· Visningar
629
Senast: Cavallo
·
Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
988
Senast: Liten
·
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 962
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 888
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp