Bukefalos 28 år!

Försäkring av hästtransport

Chlo

Trådstartare
Vet ej om jag lägger tråden rätt...

Jag har några funderingar angående försäkring av hästtransport och tänkte därmed fråga er hur ni har det med er försäkring.

I vilket bolag har ni er hästtransport försäkrad? Fungerar det bra? Har ni helförsäkring på transporten? Hur mycket betalar ni (och har ni ny eller gammal transport?)?
 
Trafik försäkring behövs inte på släpet det går alltid på bilen.

Därimot kan du ju teckna en försäkring som gäller för stöld, brand etc.

Jag kollade med LF och fick svaret 225:-/år (+- några kr, minns ej exakt) Då är mitt släp ett Trane från -77.
Nu har jag valt att inte försäkra mitt eftersom jag har turen att kunna ha det stående i en inhängnad på jobbet som bara jag och pappsen har nyckel till.
 
Boggi -92
Folksam
350 kr helår, helförs, 1500kr självrisk.
 
HAr precis betalt min försäkring; 438:- för ett helår, länsförsäkringar.

Vad det är för vagn kanske du minns?! ;) :angel:
 
Jo :). Jag ska snart beställa "min". Det var ett bra riktmärke eftersom min kommer vara nästan lika dan! Är ni fortfarande nöjda med nya släpet?

En tanke till jag fått:
Det verkar vara svårt att få ur försäkringsbolagen vad det kostar att försäkra en transport när man ännu inte äger den. De vill ju ha registreringsnummret för att räkna ut pris (och det har jag ju inte ännu).

Min nästa fråga är alltså, väntar man med att fixa försäkring tills man har transporten hemma??
 
Det har en nackdel med innerdörrarna och kombirampen..... MEn inget som inte går att överleva. Vi går just nu och funderar på om vi kan hitta en lösning, eftersom de själva inte har någon!
Annars är det kanon :bow: och sambon som kör mest är lyrisk :p
Jo, en sak vi hört av några som också köpt nu är att de klagar på golvet. Tydligen svårt att få rent om man inte använder högtryck, vilket inte de har.... Men det måste gå med en vanlig slang och bra pistol på, som man kan ställa in olika strålar på.

Jag hade faktiskt inte "beställt" försäkring från länsförsäkringar ens, det damp ner en faktura i postlådan på den. Så det hade företaget själva gjort iom nybeställningen. :smirk: Jag hade tänkt att ha försäkringen men har inte haft någon panik eftersom vagnen står innomhus.
Men vill du kolla upp olika försäkringsbolag så får du väl säga att du undersöker och att vagnen inte finns ännu. Viktklasser, årsmodell mm har du ju redan så det ska väl inte kunna hindra dem från att ta fram uppgifter tycker jag :crazy: fast man vet ju aldrig...

Ska tillägga det att jag fick regnummret så fort jag beställt vagnen, alltså veckor innan den var klar :)
 
Kul att ni fortfarande är nöjda. Jag tycker att man alltid hittar någon liten detalj som kunde varit bättre (tex kombinationen av kombiramp och dörrar som du nämnde)...

Jag var förresten nere på fabriken och provkörde och transporten motsvarade verkligen mina förväntningar (har ju visserligen inte kört med häst i, men endå...).

Det där med golvet känns inte som att det är hela världen. Man får väl köra en helrengöring med högtryckstvätt någon gång ibland.

Aha, fick du regnr långt innan du fick vagnen!? Det var ju fiffigt! Det är väl ur försäkringsynpunkt kanske? Hm, jag får väl avvakta med föräkringen tills jag beställt transporten i alla fall.

Fast det jag egentligen undrar mest över om de kräver kulkopplingslås???
 
Kulkopplings lås krävs, annars är det ju jättelätt att sno den.
Därimot vet jag inte hur de ser på om du har den ex. inlåst i inhängad eller garage o dyl..
 
Jag köpte deras kulkopplingslås, det är helt ok. Hade ett sånt där man stoppar i handsken till gamla vagnen fast det här är mkt bättre. Detta trädde du över...
Sambon ringde till försäkringsbolaget och det verkade inte som det spelade någon roll hur låset såg ut, bara det var ett.... Vilket jag fann lite märkligt men men.
De har förresten bara en typ av lås nu, det som kostar under 300:-

Haha, är du lika lyrisk som sambon?! ;) :rofl: Han är superduper nöjd :D Och lika glad vad han än har i och inte i. Det är liksom ett nöje att dra runt på släpet för honom :p :love:

Japp, först så fick jag en beställningsorder och jag tror (har det inte framför mig så jag är inte helt 100) att regnr stog där. Sen tog det ca 1 vecka och då fick jag ett registreringsbevis med med regnr fast inga vikter eller mått utsatta. Det riktiga regbeviset kom ett tag efter leveransen.
 
Jag blev lite osäker, för man ser ju så många släp utan lås, men de kanske inte ens har dem föräkrade...
 
Va, vadå? vilka har bara en typ av lås? När jag var nere i fabriken visade de mig båda modellerna av kulkopplingslås och förklarade lite om dem. Försäljaren tyckte att det "lilla" billiga låset skulle räcka till mig som kommer ha släpet uppställt i "bushen".

Vill man ha det dyra låset byter de ut hela handsken på transporten så sitter låset på den. Men försäljaren frågade vart jag skulle ha släpet uppställt och sa då som exempel att Helsingborgs ridklubb har ett sådant kraftigt och certifierat lås. Det var tydligen rättså stöldbegärligt där...

Jo då, jag kommer säkert också vara helt lyrisk när jag kört min "lilla" häst i släpet :D! Det känns som jag hittat det rätta släpet för mig!

Angående stripesen igen tycker jag helt klart att silver var snyggast, nu när jag hade släpen brevid varandra och kunde jämföra. Grå var också snyggt, men silver helt outstanding (hoppas ni inte stripat om :o)!!
 
*erhh* det var nog jag som inte tänkte mig för när jag skrev om låsen :o De hade ,precis som du sa, kvar låset där du fick byta hela handsken och så hade de det du kallade "lilla" låset... JAg tror de hade flera modeller av det lilla låset förrut...i vilket fall så köpte vi det billigare och det verkar ok.

Ja, kusen kommer säkert också att bli lyrisk. Det är min allra minsta också :), han knatar så glatt in och ställer sig till ro...

Joo, vi har stripat om....till rött. :eek: Nejdå, jag är riktigt förtjust i silver så det lär få vara på. Nu är det ju så dumt att vi bytt bort vår grå bil till en som är mer guldfärgad :crazy: så eg skulle det väl vara guldstrips på :D :crazy:
Men de lär nog få hänga med misstänker jag :smirk:
 
Hi hi :D! Jo, det är ju rättså typiskt att man går och byter bil så ngn annan färg skulle matcha bättre... Fast silver matchar allt, tycker jag. "Min" försäljare tyckte förresten att guldstripes mer sattes på transporter t.o.m. årsmodell -01. Jag antar att det var popolärast då.
 
Kan jag mycket väl tänka mig att det var, ser iaf så ut när man läser annonser.
Han så inget hur det var nu? Jag har sett att de sålt några nya nu med silver på...antar att det växlar. De "vanliga" färgerna är ju inte så ofta man ser... :smirk:

Helst hade jag ju velat ha en lackad men där så plånboken nej :cry: :crazy:
 
Dessutom enl sambons bekant som jobbar med stripes så håller "metallic"stripsen bättre än "vanliga" rena färger. Just för vädret alltså. Jag har ingen aning men tänkte som så när jag bestämde mig att jag inte vågade chansa. :p
 
Nej, hon ;) sa inget om hur det var nu. Jag tycker det verkar som att silver blivit populärt nu precis, för när jag började fundera på stripesen för kanske ett halvår sen fanns inga bilder på dessa på annonssidorna (din var första jag såg på bild :D). Hade då heller inte sett ngn i verkligheten. Men nu verkar det som att de tillverkar en del i silver, för jag såg flera i fabriken. Det är kul när färgen ännu inte är så vanlig. I alla fall inte i min lilla stad, (kanske jag blir först :cool:, he he).
 
Ok, hon då :o .... :D

Ja, jag hade lite tur i oturen hade jag allt :rofl:, det kunde ju likaväl blivit något helt annan färg.... Kan ju säga att jag är först här i buschen med det. Även med dörrarna för flertalet har stått som fågelholkar :eek: när vi öppnat :D
 
He he :cool:, coolt!

Bra, förresten om de är hållbara mot väder och vind metallicstripesen!

Ooo, nu måste jag snart se till att beställa min :bump:!
 
*Jag plockar upp "min gamla" tråd igen*

Nu är transporten äntligen beställd och jag får den nästa vecka. Därför har jag kommit på en sak till angående försäkring.

På ordern står det fritt vårat lager, vilket betyder att jag har ansvaret så fort släpet lämnat deras fabrik.

Då behöver jag väl ha transporten försäkrad redan när den lämnar fabriken?! Eller?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har precis köpt en begagnad transport och tänkte försäkra den, tar gärna emot tips om bästa försäkringen som också täcker invändiga...
Svar
4
· Visningar
629
Senast: Cavallo
·
Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
991
Senast: Liten
·
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 962
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 813
Senast: Mia_R
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp