Försäkring av tävlingshäst?!

C

Cockney

Skulle vilja veta vad alla ni har för försäkring på era halvblod som ni har till tävling och träning?
Är eventuellt på gång att köpa ett 10-årigt halvblod för 100 000kr att träna och tävla i hoppning. Ni som har liknande häst, i vilket företag har ni eran häst/hästar försäkrade , vad för försäkring, hur mkt betalar ni för den och vad innebär den försäkringen??

Det här med försäkringar är ju som en svårgenomkomlig djungel känns det som... :)
 
Jag har inget halvblod men jag vill råda dig att INTE byta försäkringsbolag även om du hittar något bolag som har bättre villkor eller premie än det bolag som hästen nu är försökrad i. Det är mycket riskfyllt att byta bolag!

OM hästen får vissa skador KAN det vara svårt att bevisa att hästen inte hade skadan redan när du bytte bolag och då blir det garanterat mycket strul.
 
okej...tack för tipset.. :)

ska ta reda på vad hästen har för försäkring i dagsläget.
 
Jag köpte min nuvarande tävlingshäst som ettåring.
Som ostartad 4-åring värderades han av A-tränare till runt 80.000:-.
Så jag har nog nu en häst i den prisklass du talar om, möjligtvis att han är ngt "mindre värd", då jag trots hans kapacitet inte startat mer än 1,20 klasser än.

Nåväl. Han är försäkrad i Folksam. Bytte från Agria då jag ville ha följande saker som Agria inte hade:
* 100% ersättning när självrisken är betald.
* Högre ersättningstak.
* Kunna ha råd att försäkra för 50.000:- livvärde i annat
än en A2 försäkring. Skulle vilja ha högre livvärde, men
har tyvärr inte råd med det. Jag har valt Folksams
A6-försäkring.

Betalar för det 470:-/månad. De tar inget extra för autogiro.
 
Jag skulle bara vilja råda dig att i alla fall ha hästen så högt försäkrad som möjligt det första året då skaderisken är som störst. Även om de kostar skjortan!
 
okej... men är det, det som täcker veterinärvård??
vet ju att en del har sina hästar försäkrade i lite olika områdning... dels en försäkring som täcker ifall hästen måste avlivas åsså en försäkring som täcker kostnader för veterinärvård... eller är jag helt ute och cyklar?!
 
När jag har sålt/ köpt häst, har det avtalats hästen skall fortsätta att vara försäkrad minst två år, i samma bolag som innan försäljningen.
Därefter har det varit fritt för den nye ägaren att byta försäkringsbolag om man så önskar...

Detta för att undvika trassel med olika bolag - om och när ev skador uppkommit. Det är också två år som konsumentköpslagen (Tror det kallas så) är gällande efter en försäljning :)

Det här har fungerat bra tycker jag, och jag har även bytt bolag ... då efter två år har gått efter köpedatum. Och jag har aldrig haft något trassel som berott på bolagsbyte :)
 
Ja under två år hinner hinner ju de flesta eventuella "defekter" visa sig... :)
Tror det är väldigt sällan man kan ha en häst i ett par år, utan att skador som har större betydelse för användandet skulle visa sig, särskilt inte om hästen i fråga tränas och tävlas aktivt. :smirk:

Jag brukar skriva med detta som villkor i köptekontrakten faktiskt... att köparen förbinder sig att ha hästen försäkrad i bolaget X, under minst två år ! :)
Då är både köpare och säljare överens... vill köparen däremot byta bolag FÖRE dessa två åren har gått ut, ja då är det faktiskt på "egen risk". :D
 
ja så sant.. tror inte heller att det är så vanligt att något gammalt "ploppar" upp efter så lång tid...

har dessutom funderingar på att låta röntga hästen..vad tycker du?? är personligen lite kluven då för det första: det handlar om väldigt mkt pengar för min del. för det andra: hästen är 10 år... är den i sådan ålder då man får ta att den kanske har några "defekter" ...vissa resonerar ju så att letar man tillräckligt mycket efter fel så hittar man dom...
 
Om du vill A1 försäkra din häst för i detta fallet köpeskilling om 100 000 kr, måste du röntga. I alla fall i Agria.
Just vid den gränsen har de infört exportröntgen krav.

Vad är drygt 3 000 kr som röntgen normalt kostar i förhållande till risken att förlora 100 000 kr?

A1 försäkring i köpeskilling samt dubbelveterinärvård, skulle tro att du hamnar på en årspremie om ca 15 000 kr.
 
Allt beror ju på vad det är man vill "gardera sig" emot.. :) och det har ju ofta att göra med vad man har tänkt att använda hästen till.

Ska man tävla, och har för avsikt att göra det i högre klasser, vill man ju gärna att hästen ska hålla för det, och inte ha deftekter i exempelvis ben och rygg som sätter stopp för det!

Om det är ett sto, och man har tänkt att avla efter en tävlingskarriär, kanske ett stopp i tävlingskarriären inte är ett lika stort bakslag :smirk:

En häst som är 10 år har givetvis fler "defekter" än en yngre. Men sedan ska man ju se till; vad har den gjort??!!"

Har hästen brukats; tävlats och tränats regelbundet, och inte bara stått i en hage, och är frisk och kry har den ju även visat sig hållbar !!!
Ta och kolla ev tävlingsresultat, var och hur ofta har den tränats?? Hur har den uppfört sig i tränings / tävlingssammanhang???? Be tex att få prata med ev tränare, och du kan ju även söka upp eventuella klubbkamrater till ägaren :cool:

Många hästar som är ojämna i sitt uppförande ( då menar jag alltså väldiga skillnader !!!) och vissa gånger uppför sig jättebra, och andra vägrar gå en meter, kan man misstänka har obehag / ont av något!

Dessvärre tror jag att oavsett hur mycket och hur noga man än letar, så kan det vara något man missar!!!!
Själv bsiktigar jag helst hästarna på klinik, och får en ordentlig genomgång. Men jag brukar inte röntga om det inte framkommer några särskilda misstankar till att misstänka fel!!!!

Om man talar om ev exportröntgen, ja då är det ju oftast andra orsaker i grunden... Men ska du inte försäkra hästen i skyhöga belopp, och bolaget kräver det, eller om du inte ska sälja den på exprot.. så är det väl egentligen ingen orsak att göra det. :)
 
Okej... näe asså i förhållande till slutsumman så är det ju väldigt lite pengar som skulle kunna hindra att man gör ett "misstag" elle liknande :)
 
okej... tror inte att jag kommer att tävla högra klasser än 1,30m hoppningar, det är en valack (tyvärr :)) så inga framtidsplaner i avelsboxen :D

Jag har ju som fördel att hästen står på "min" klubb så jag vet rätt mycket om den och hjälper tom. hon som har den på foder med den lite och rider den i skogen nån dag i veckan. Den har inte tävlat så himla mkt i hoppning nån 1.10 lr 1.20 men den hoppar som en gud. Hon som har den på foder tränar och tävlar mest dressyr.
Det är en pigg och busig och väldigt glad häst.

Ok. kanske skulle ta å göra så då... undersöka honom på ATG och inte röntga bara om de råder mig... dvs. ev. finns en anledning... :)

Ja kruxet är ju, att om jag som ovanstående räknat ut får en premie på 15 000 om året får jag en månads kostnad på 1250 kr och jag tror inte jag har råd med att ha honom så högt försäkrad... kommer ju å ha ett lån på halsen också så... :crazy:
 
Du kan ju ha hästen försäkrad i både A1 och A2... exempelvis halva beloppet i A1 och halva i A2. (Fördelningen mellan försäkringsformerna kan ju diskuteras)

Då blir premien betydligt överenskomligare, själv har jag gjort så med några av de hästar som är/ har varit högre försäkrade. :)
 
Jag har också haft kombinationen A1 och A2 försäkringar tidigare på andra hästar, vilket jag varit nöjd med. Det man skall tänka på är att A2 i princip endast faller ut om hästen dör knall och fall. A2 tar absolut inga hältor vilket nog får anses vara den största risken på alla hästar.

Om jag hade 100 000 undanstoppade som jag inte blev irriterad över för om de försvann, skulle jag bara ha hästen försäkrad i minsta A1 med dubbelveterinär vård.

Om jag däremot som Cockney, måste ta banklån för att köpa hästen, skulle jag utan tvekan ha den fullt A1 försäkrad i alla fall det första året för att därefter kanske minska till 50/50 i A1 och A2.

Saknar jag pengarna till försäkring skulle jag fundera extra noga om köpet, risken är ju att man står där utan häst och ett stort banklån att gå och betala på resten av livet.

Mitt andra råd, se i alla fall till att ha hästen försäkrad så pass att om olyckan är framme kan lösa ditt banklån. Egna satsade pengar får du räkna som satsade och borta.

Mycket mässande, men jag har själv varit med hela rundan och lärt den hårda vägen.

Lycka till med ditt hästköp, för egentligen är det mest roligt!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Kollade upp min försäkring... jag tror att jag har tänkt att man är olycksfallsförsäkrad i hemförsäkringen, men så verkar det inte vara...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 887
Senast: Motacilla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp