Vad har ni för försäkringar?

strawberrysylt

Trådstartare
Kollade upp min försäkring... jag tror att jag har tänkt att man är olycksfallsförsäkrad i hemförsäkringen, men så verkar det inte vara?

Vad har ni för försäkringar? Har ni nån olycksfallsförsäkring?

Om man jobbar, visst är man försäkrad genom jobbet då? Och det gäller även på vägen dit och hem? Eller? Hur vet man det?

Och - ni som tränar och tävlar (vilket var vad som fick mig att börja fundera) har ni någon försäkring så ni får startavgiften tillbaka vid skada och/eller läkarvården betald vid skada på tävling eller träning?
 
Kollade upp min försäkring... jag tror att jag har tänkt att man är olycksfallsförsäkrad i hemförsäkringen, men så verkar det inte vara?

Vad har ni för försäkringar? Har ni nån olycksfallsförsäkring?

Om man jobbar, visst är man försäkrad genom jobbet då? Och det gäller även på vägen dit och hem? Eller? Hur vet man det?

Och - ni som tränar och tävlar (vilket var vad som fick mig att börja fundera) har ni någon försäkring så ni får startavgiften tillbaka vid skada och/eller läkarvården betald vid skada på tävling eller träning?
Försäkringar finns ofta, men inte alltid, via jobbet. Fråga!

Är hemförsäkrad, 3xolycksfallsförsäkrad, inkomstförsäkrad, 2xlivförsäkrad, kundförsäkrad, bilförsäkrad, fritidshusförsäkrad, vårdförsäkrad, hästförsäkrad, verksamhetsförsäkrad, ansvarsförsäkrad, gårdsförsäkrad, barnförsäkrad och säkert nåt försäkrad som glömts bort. Men tackar alltid nej till alla former av prylförsäkringar.
 
Försäkringar finns ofta, men inte alltid, via jobbet. Fråga!

Är hemförsäkrad, 3xolycksfallsförsäkrad, inkomstförsäkrad, 2xlivförsäkrad, kundförsäkrad, bilförsäkrad, fritidshusförsäkrad, vårdförsäkrad, hästförsäkrad, verksamhetsförsäkrad, ansvarsförsäkrad, gårdsförsäkrad, barnförsäkrad och säkert nåt försäkrad som glömts bort. Men tackar alltid nej till alla former av prylförsäkringar.

Det ska jag göra. Får fråga chefen imorgon :)

Oj, herrejösses! Det var inte lite försäkrad du är! Vad innebär 3x och 2xförsäkrad? Hoppas du inte behövt utnyttja dem...! Förstår om du inte vill svara, men de måste kosta en del...! De enda man "måste" ha är väl hemförsäkring och bil- fritidshus- och barnförsäkring om man har det?

----

Tillägg: Det är kanske bilförsäkringen jag har tänkt på kom jag på, där blir man ju olycksfallsförsäkrad vid bilolyckor...
 
Jag har hemförsäkring och så är kissekatt fullförsäkrad, det är allt. :) Shiban var försäkrad tills hon fyllde tio, sedan blev premien så larvigt hög och det började räknas in så många reservationer att det helt enkelt inte blev försvarbart att fortsätta.

Jag är säker på att mor och far hade någon typ av extra försäkring som gällde för mig medan jag föll under deras tak och hade häst, men själv har jag inte haft någon sådan. Det är länge sedan. :D
 
Det ska jag göra. Får fråga chefen imorgon :)

Oj, herrejösses! Det var inte lite försäkrad du är! Vad innebär 3x och 2xförsäkrad? Hoppas du inte behövt utnyttja dem...! Förstår om du inte vill svara, men de måste kosta en del...! De enda man "måste" ha är väl hemförsäkring och bil- fritidshus- och barnförsäkring om man har det?

----

Tillägg: Det är kanske bilförsäkringen jag har tänkt på kom jag på, där blir man ju olycksfallsförsäkrad vid bilolyckor...
Driver verksamhet så där finns flera försäkringar. För kunder och för verksamhet.

Olycksfallsförsäkring finns både via jobbet och via LRF och en till. Livförsäkring finns via jobbet och en privat för att kunna ge möjlighet till efterlevande att bo kvar om de vill.

Livförsäkringarna har jag inte behövt utnyttja än! ;)
 
Kollade upp min försäkring... jag tror att jag har tänkt att man är olycksfallsförsäkrad i hemförsäkringen, men så verkar det inte vara?
Nej det brukar inte ingå (längre).
Jag har hemförsäkringen hos LF och hos dom kostar det nästan ingenting att teckna in en olycksfallsförsäkring ihop med hemförsäkringen, dessutom så kunde jag teckna olycksfall till maken på samma. Det blev betydligt billigare än att teckna separata olycksfallsförsäkringar, så kolla upp det är mitt tips :up:
 
Har bilen försäkrad för att man måste, och så är hunden försäkrad. Inga andra försäkringar, jag sparar de pengarna istället och ser till att jag har en buffert att ta av om det skulle behövas
 
Hem och villaförsäkring,
Utökad reseförsäkring,
Försäkring för samtliga fordon,
Livförsäkring, (via facket)
Olycksfallsförsäkring, (via facket)
Sjukkapitalsförsäkring, (via facket)
Sjukförsäkring, (via facket)

Utöver detta har även arbetsgivaren försäkringar som täcker arbete/till och från jobb.

Köper aldrig till försäkringar när detta erbjuds via köp av prylar/resor eller vad det nu kan vara. Just nu anser jag att både jag och min sambo och det vi äger är tillräckligt försäkrat.
För att göra det enkelt har vi det vi kan styra själva i samma bolag, medlemsförsäkringarna vi facket kan vi inte styra över inte heller de arbetsgivaren står för.
 
Kollade upp min försäkring... jag tror att jag har tänkt att man är olycksfallsförsäkrad i hemförsäkringen, men så verkar det inte vara?

Vad har ni för försäkringar? Har ni nån olycksfallsförsäkring?

Om man jobbar, visst är man försäkrad genom jobbet då? Och det gäller även på vägen dit och hem? Eller? Hur vet man det?

Och - ni som tränar och tävlar (vilket var vad som fick mig att börja fundera) har ni någon försäkring så ni får startavgiften tillbaka vid skada och/eller läkarvården betald vid skada på tävling eller träning?

Oj känner jag när jag ser vissa av svaren och förstår att mitt försäkringsbolag skrattar när jag säger att jag har en del när de undrar över en specifik försäkring. Och då har de ändå inte allt eftersom några enstaka försäkringar ligger på andra bolag.

Har med sannolikhet glömt en eller flera men dessa vet jag att vi har:
Hemförsäkring
Hundförsäkring
Försäkring för A-traktorn
4 barnförsäkringar
2 bilförsäkringar
2 olycksfallsförsäkringar
Sjukförsäkring via facket
Sjukapitalförsäkring via facket
 
Kollade upp min försäkring... jag tror att jag har tänkt att man är olycksfallsförsäkrad i hemförsäkringen, men så verkar det inte vara?

Vad har ni för försäkringar? Har ni nån olycksfallsförsäkring?

Om man jobbar, visst är man försäkrad genom jobbet då? Och det gäller även på vägen dit och hem? Eller? Hur vet man det?

Och - ni som tränar och tävlar (vilket var vad som fick mig att börja fundera) har ni någon försäkring så ni får startavgiften tillbaka vid skada och/eller läkarvården betald vid skada på tävling eller träning?

När jag var ensam och bodde i en hyresrätt var jag mycket nöjd med en olycksfallsförsäkring+diagnosförsäkring och hemförsäkring.

När jag hittade en partner och flyttade till hus blev livförsäkring viktigt.

Barn i bilden utökade jag livförsäkringen med ett familjeskydd så att det betalas ut ett par tusen extra i månaden i några år.

Försäkringar är ju en avvägning mellan risk och kostnad tänker jag. För min del känns t ex livförsäkring viktigast så att partner och barn får ekonomiskt andrum om hushållets inkomsten halveras. De summor som betalas ut har jag ingen möjlighet att spara ihop.

Olycksfall och diagnosförsäkring har jag för att framförallt kunna täcka vissa kostnader som kan uppstå och slippa stressa över ekonomin om jag råkar åka på bröstcancer och behöver strålbehandling 60 mil hemifrån liksom.
 
Kollade upp min försäkring... jag tror att jag har tänkt att man är olycksfallsförsäkrad i hemförsäkringen, men så verkar det inte vara?

Vad har ni för försäkringar? Har ni nån olycksfallsförsäkring?

Om man jobbar, visst är man försäkrad genom jobbet då? Och det gäller även på vägen dit och hem? Eller? Hur vet man det?

Och - ni som tränar och tävlar (vilket var vad som fick mig att börja fundera) har ni någon försäkring så ni får startavgiften tillbaka vid skada och/eller läkarvården betald vid skada på tävling eller träning?

Jag har en olycksfallsförsäkring genom facket, sen har jag en egen också, jag har också en livförsäkring, en försäkring för kort sjukdom, och en för lång sjukdom. Bor själv med bl.a. huslån och vill försäkra mig att jag kan betala även om jag skulle bli sjuk. Tror dom ersätter ungefär 1000 och 2500kr/mån.

Jag har sen en villa, hem, bil och hund. Drulle tror jag att jag har också. Och en extra viltförsäkring på bilen, om jag krockat med vilt så slipper jag självrisken typ. Pendlade 10 mil över skog till gamla jobbet så risken var stor… Sen har jag självklart sonen försäkrad också.
Var utan livförsäkring länge, men skaffade en efter jag fick barn.

Hade visst en till livförsäkring och en arbetslöshetsförsäkring också.
 
Senast ändrad:
Nej det brukar inte ingå (längre).
Jag har hemförsäkringen hos LF och hos dom kostar det nästan ingenting att teckna in en olycksfallsförsäkring ihop med hemförsäkringen, dessutom så kunde jag teckna olycksfall till maken på samma. Det blev betydligt billigare än att teckna separata olycksfallsförsäkringar, så kolla upp det är mitt tips :up:

Tack, detta ska jag kolla upp! Gick in och kollade på olycksfallsförsäkring och det var ju jättedyrt...
---------------

Livförsäkring, tänker jag fel om jag tänker att det har man mest om man har barn? (och kanske om man är sambo/gift iofs?) Edit: Såg några av svaren nu, känns som det är så.
 
Har bilen försäkrad för att man måste, och så är hunden försäkrad. Inga andra försäkringar, jag sparar de pengarna istället och ser till att jag har en buffert att ta av om det skulle behövas

Ingen hemförsäkring?
 
Hemförsäkring
Bilen försäkrad
Katt och häst försäkrade
Olycks- och sjukförsäkring via fackförbundet. Upptäckte nyligen dock att den inte gav ersättning för cancer, vilket ju var sjukt surt. Skulle haft en DIAGNOS-försäkring för det :down:
 
Gick in och kollade på olycksfallsförsäkring och det var ju jättedyrt...
---------------
Om du är med i facket kolla vad de har för medlemsförsäkringar. Min olycksfallsförsäkring via facket kostar mig 45:- i månaden. Den är även med förmånlig än om jag tecknat den privat i samma bolag.
 
Har:
- hemförsäkring (väldigt omfattande)
- fullförsäkring på bilen
- olycksfallsförsäkring
- livförsäkring
- hundförsäkring
- reseförsäkring samt omfattande bagageförsäkring
- samt försäkringar via jobb o fack men föredrar att kunna styra över mina ersättningsnivåer och acceptabla risknivåer själv.

Köper icke extra försäkringar för elektronik och grejer eftersom hemförsäkringen ändå täcker samma sak.
 
Jag har dålig koll på vad de svenska termerna innebär, men i ett försök att översätta har jag följande:

  • Hemförsäkring (täcker allt från vattenskador och bränder till smycken om vi skulle få inbrott. Täcker även t.ex. mobilen om den skulle bli stulen under en resa eller liknande.)
  • Byggnadsförsäkring (täcker ev. skador på utsidan av lägenhetshuset, samt skador som orsakas av problem med själva byggnaden. Den här hade vi hjälp av när vi fick en fuktskada i väggen p.g.a monsunregn förra året)
  • Inkomstförsäkring (täcker upp för lönebortfall orsakat av t.ex. sjukdom eller skada)
  • Vårdförsäkring (innebär att jag kan gå till privat läkare, tandläkare, psykolog, fysioterapeut m.m. utan att behöva betala hutlöst mycket pengar för det)
  • Kattförsäkring
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 476
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 260
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 152
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 307
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp