Vad har ni för försäkringar?

Bil, transport, hund, katter, hem, allrisk, olycksfall är de jag kan komma på :)
Har säkert fler genom jobbet och genom ridklubben.
 
Jag har

Villa-/Hemförsäkring
Bilförsäkring
Sjukförsäkring (*2, tydligen. Den ena via facket)
Arbetslöshetsförsäkring
Olycksfallsförsäkring (via facket och den kostar mig 28 spänn i månaden. Känns som oerhört väl investerade pengar)
Livförsäkring (via facket)
Inkomstförsäkring (via facket)
Plus att katterna är försäkrade. Och när jag hade häst var hon det också.
 
Hemförsäkring (br-tillägget står föreningen för),här ingår även en olycksfallsförsäkring
Hundförsäkring * 2
Helförsäkring bil
Försäkring via jobbet för saker som händer på jobb eller till och från, plus extra sjukersättning vid sjukskrivning etc.
Sjukvårdsförsäkring
Inkomstförsäkring
 
Jag har hemförsäkring, försäkring på en gård jag äger inklusive företagsförsäkring och extraskydd för husen, bilförsäkring och så är katterna försäkrade. Har valt bort sjuk- och olycksfallsförsäkring och kommer efter att ha lusläst villkoren och räknat på det inte heller att teckna någon barnförsäkring för barnet som är på väg. Försöker att generellt hålla mig till principen att bara försäkra om det kan bli orimligt stora kostnader som jag får svårt att ersätta (typ hemförsäkring och företagsförsäkringen) eller om jag tror att jag kommer att använda försäkringen mer än genomsnittet (som katternas försäkring). Sjukförsäkring och barnförsäkring kändes inte värt det eftersom summorna de ersätter inte är så pass höga att det skulle göra någon superskillnad i min ekonomi, och undantagen så många att det känns mer värt att bara spara extra själv. Det går emot min impuls att vilja vara så trygg som möjligt, men känns samtidigt som det smartaste beslutet för mig.

(Har för övrigt i min närhet ett helt absurt fall som pågår just nu, där en persons älskade hus brunnit ned och försäkringsbolaget utan att ha det minsta på fötterna har hittat på att hon har tänt på själv och vägrar ersätta henne. Men vi får väl se vart det landar efter att ha gått igenom alla överklaganden och processer. För oss som känner henne är det fullständigt orimligt att ens komma på tanken att hon skulle ha gjort det själv, och himla olustigt att man inte kan vara säker på att försäkringen gäller i det värsta tänkbara scenariot man försäkrar för.)
 
Jag har en hemförsäkring med drulle och utökad reseförsäkring. Sen har jag en till hemförsäkring via facket.. (den hade varit dyrare för samma som jag redan har trots ”rabatten”). Finns säkert någon mer försäkring man får via facket. Har dålig koll och blev mest besviken att det var så mycket dyrare. Och sen har jag en olycksfallsförsäkring. När jag höll på med hästar hade jag en särskild olycksfalls(?)försäkring som gällde i hästsammanhang och var lite mer omfattande än min andra i de fallen. Sen är jag ju försäkrad via skolan till och från och där.
 
Hem, hus och andra byggnader på gårdenförsäkring
Olycksfall, liv och sjukförsäkring
Bilförsäkring
4 (snart 5) hundförsäkringar

Tror jag är alla 🤔
 
Har
Hemförsäkring
Häst×2 (begränsad)
Trafikförsäkring (gammal bil med många mil)
Och en massa som jag inte har koll på genom jobb, fack och olika medlemskap.
 
Har en massa försäkringar, till och med en försäkring som eliminerar självrisken på bil, djur och hemförsäkring. Man kan för väldigt liten kostnad öka till exempel livförsäkring till det dubbla genom att man är medförsäkrad i varandras livförsäkringar.

En av mina bästa försäkringsinvesteringar var en bra barnförsäkring och att jag vid tecknandet valde till en extra försäkring (för 10 år sedan var det ett tillval, nu ingår den). I slutänden så rör det sig om stora summor för barnet.
 
Jag har en sjuk/olycksfallsförsäkring. Den ersätter kostnaderna vid en olycka och kan även ge ersättning vid konstaterad medicinsk invaliditet och ärr. Även viss ersättning vid lång (minst tre månader) sjukskrivning, samt vid allvarlig sjukdom (finns en lång lista på vilka sjukdomar som ger ersättning). Täcker inte arbetsskador och inte psykisk ohälsa (i mitt fall, eftersom jag smällde in i väggen innan jag fyllde 25år då samma försäkring var en barnförsäkring. Dvs det anses ha funnits när försäkringen tecknades.).

Utöver det har jag en hemförsäkring och så är katterna ordentligt försäkrade.
Genom facket har jag också en inkomstförsäkring. På jobbet är jag försäkrad genom AFA (kollektivavtalad försäkring).
 
Hemförsäkring, hundförsäkring, barnförsäkring. Antagligen också via jobbet? Det är allt.
 
Hem- och villaförsäkring, personförsäkring, helförsäkring på bilen, hästförsäkring samt en inkomstförsäkring via facket
 
Jag har kvar min ”barnförsäkring”, alltså olycksfallsförsäkring som mina föräldrar tecknade när jag var barn.
Annars har vi hemförsäkring; försäkring på bil, hästtransport, häst och katt; livförsäkring och inkomstförsäkring via banken kopplat till bolånet; inkomstförsäkring via facket; pensionsförsäkring (ngn slags pensionsspar).
Sen är man väl försäkrad på jobbet också, och via ridsportförbundet.
 
Jag har bil- och hemförsäkring. Tänker att jag borde ta tag i det där med olycksfallsförsäkring i alla fall men har inte blivit av än. Tidigare har jag haft olycksfall- och livförsäkring genom facket men har bytt förbund sen dess.
 
Jag har hemförsäkring, försäkring på en gård jag äger inklusive företagsförsäkring och extraskydd för husen, bilförsäkring och så är katterna försäkrade. Har valt bort sjuk- och olycksfallsförsäkring och kommer efter att ha lusläst villkoren och räknat på det inte heller att teckna någon barnförsäkring för barnet som är på väg. Försöker att generellt hålla mig till principen att bara försäkra om det kan bli orimligt stora kostnader som jag får svårt att ersätta (typ hemförsäkring och företagsförsäkringen) eller om jag tror att jag kommer att använda försäkringen mer än genomsnittet (som katternas försäkring). Sjukförsäkring och barnförsäkring kändes inte värt det eftersom summorna de ersätter inte är så pass höga att det skulle göra någon superskillnad i min ekonomi, och undantagen så många att det känns mer värt att bara spara extra själv. Det går emot min impuls att vilja vara så trygg som möjligt, men känns samtidigt som det smartaste beslutet för mig.

(Har för övrigt i min närhet ett helt absurt fall som pågår just nu, där en persons älskade hus brunnit ned och försäkringsbolaget utan att ha det minsta på fötterna har hittat på att hon har tänt på själv och vägrar ersätta henne. Men vi får väl se vart det landar efter att ha gått igenom alla överklaganden och processer. För oss som känner henne är det fullständigt orimligt att ens komma på tanken att hon skulle ha gjort det själv, och himla olustigt att man inte kan vara säker på att försäkringen gäller i det värsta tänkbara scenariot man försäkrar för.)
Tecknar man inte barnförsäkring delvis för barnets skull i framtiden?
Jag är väldigt tacksam att mina föräldrar tecknade en när jag var barn, jag har ju en bättre olycksfallsföräkring nu än om jag hade fått teckna en ny som vuxen.
Min sambo hade ingen barnförsäkring, han har alltid varit lite bitter över det då han ”gick miste” om ganska stora summor pengar när han fick operera sig som tonåring med ärr som följd.
 
Hemförsäkring
Djurförsäkringar på katter och hästar
Sjuk- och olycksfallsförsäkring
Barnförsäkring på barnet

Jag ångrar mig nu att jag inte brytt mig så mycket att jag inte sett över mina egna försäkringar sedan jag blev vuxen. Min Barnförsäkring omvandlades till vuxenförsäkring när jag blev typ 25. Insåg nu när jag fick cancer att jag borde ha höjt värdet på den. Jag hade det rätt lågt så min diagnosförsäkring som ingår och faller ut när jag fått cancer hade kunnat ge betydligt mer om jag orkat bry mig. Var även dum och tackade nej till fackets sjuk- och olycksfallsförsäkring för många år sedan. Den hade kunnat ge en slant nu med, till en väldigt låg månadsavgift.
 
Jag har kvar min ”barnförsäkring”, alltså olycksfallsförsäkring som mina föräldrar tecknade när jag var barn.
Annars har vi hemförsäkring; försäkring på bil, hästtransport, häst och katt; livförsäkring och inkomstförsäkring via banken kopplat till bolånet; inkomstförsäkring via facket; pensionsförsäkring (ngn slags pensionsspar).
Sen är man väl försäkrad på jobbet också, och via ridsportförbundet.
Man är inte automatiskt försäkrad på sitt jobb, det är det många som tror. Om jobbet har kollektivavtal så är det så. Men på arbetsplatser utan kollektivavtal är det inte säkert att det är så.
Du vet säkert det redan, men om någon annan läser som inte vet 😊
 
Tecknar man inte barnförsäkring delvis för barnets skull i framtiden?
Jag är väldigt tacksam att mina föräldrar tecknade en när jag var barn, jag har ju en bättre olycksfallsföräkring nu än om jag hade fått teckna en ny som vuxen.
Min sambo hade ingen barnförsäkring, han har alltid varit lite bitter över det då han ”gick miste” om ganska stora summor pengar när han fick operera sig som tonåring med ärr som följd.
Min bedömning (för just mig) är att det är bättre att jag sparar till barnet. Jag hade också en barnförsäkring, som inte hjälpte mig ett dugg trots allvarlig diagnos (som inte var med på deras lista) med hyfsat stor sannolikhet för funktionsnedsättning framöver men som inte kunde bevisas, och trots allvarlig olycka återigen med livslånga följdverkningar men där funktionsnedsättningen i så fall kommer långt senare i livet. Skulle fått reservationer för samtliga problem om jag valde att teckna försäkringen vidare som vuxen. Fick 1400 för ett ärr en gång, men that's it.

Sedan rör det sig ju sällan om livsomvälvande summor. Min bror fick ut en del på sin barnförsäkring pga en annan mycket allvarlig diagnos och det var väl fint, men den summan kommer jag ha råd att ge mina barn själv framöver. Jag förstår om situationen är annorlunda och man chansar på att teckna en barnförsäkring om det är så att summorna som är aktuella faktiskt beräknas göra väldigt stor skillnad för en. Tror dock att risken i de flesta fall är stor att man blir besviken om man förväntat sig jättesummor.
 
Min bedömning (för just mig) är att det är bättre att jag sparar till barnet. Jag hade också en barnförsäkring, som inte hjälpte mig ett dugg trots allvarlig diagnos (som inte var med på deras lista) med hyfsat stor sannolikhet för funktionsnedsättning framöver men som inte kunde bevisas, och trots allvarlig olycka återigen med livslånga följdverkningar men där funktionsnedsättningen i så fall kommer långt senare i livet. Skulle fått reservationer för samtliga problem om jag valde att teckna försäkringen vidare som vuxen. Fick 1400 för ett ärr en gång, men that's it.

Sedan rör det sig ju sällan om livsomvälvande summor. Min bror fick ut en del på sin barnförsäkring pga en annan mycket allvarlig diagnos och det var väl fint, men den summan kommer jag ha råd att ge mina barn själv framöver. Jag förstår om situationen är annorlunda och man chansar på att teckna en barnförsäkring om det är så att summorna som är aktuella faktiskt beräknas göra väldigt stor skillnad för en. Tror dock att risken i de flesta fall är stor att man blir besviken om man förväntat sig jättesummor.
För tonåringen som vill köpa en moppe kan nog pengar från ett synligt ärr vara ganska livsomvälvande ;)

Är inte förövrigt poängen med att fortsätta med barnförsäkringen att man INTE får reservationer tidigare sjukdomar och skador? Jag har inte varit i den sitsen själv men det är så jag har fattat hela grejen?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 448
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 201
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 107
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 121
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp