Försäkring, röntgen & ersättning/utdömning (utbruten från Dressyrsnackis 14)

@Pontevecchio @Daniellak
Jag hade blivit väldigt misstänksam om jag skulle köpa en häst och säljaren inte ville dela med sig av försäkringsbolagets journal faktiskt. Även om man inte måste dela den är det min uppfattning att man normalt sett gör det. Hur det funkar när man köper importer vet jag inte, men rimligtvis borde det ju gå att se på något sätt.

Sen är det en annan sak om ägaren medvetet tagit pengar ur egen ficka för att undvika att det syns på försäkringen, men jag tänker att det har de flesta nog inte råd med om det är ett frekvent återkommande problem.

Jag tror att få efterfrågar journalen eftersom man inte kan tolka den. Då behöver man en veterinär som läser igenom osv.
 
Jag tror att få efterfrågar journalen eftersom man inte kan tolka den. Då behöver man en veterinär som läser igenom osv.

Då är den inte rätt skriven. Eller det är klart att vissa begrepp som rör detaljer kanske är svåra att förstå, men inte värre än att det går att googla. Jag tycker iaf de journaler som jag läst varit ganska lätta att förstå vad det gäller. Jag menar alltså de journaler som man kan få av försäkringsbolaget, där står typ vad det rör och vilken behandling som gjorts ungefär.
 
Skithästar är fel uttryck egentligen men är vad dem kallas. Tycker för ofta att det alltid skylls på hästen och inte ägarens ansvar att hålla hästen fräsch. Tycker att besiktigar du en häst ua enligt konstens alla regler hur kan den inom loppet av ett år påvisa skador?? Så vill jag till största sannolikhet hävda det har med ridningen att göra om det såklart inte är ett yttre trauma. Är mycket debatter nu t ex om unghästar bakom lod och hur dessa bedöms på 3 års test osv.
Jag menar ryttaren det behöver inte vara samma problem med att det alltid uppkommer något nytt med varje häst som köps trots besiktning så hittar samma ägare fel på varje köpt häst. Eller så väljer man fel veterinär vid besiktning ? Är väl lite så söker man så finner man? Tycker det är trist ridkunskapen inte utvecklats mer trots vi går framåt med så mycket annat.
Det man ska vara medveten om är ju att allt inte syns på vanlig röntgen. Min förra häst tex hade massa skit i hovarna som inte syntes på vanlig röntgen utan kom fram först när vi magnetröntgade. Det är ju dock dyrt att magnetröntga så det är ju inte rimligt att göra vid köp. Man kan ju heller inte röntga hela hästen heller vid besiktning utan man väljer ju ut dom mest utsatta delarna men har man otur så kan det ju finnas skit som inte sitter just där men som ändå påverkar så det är nog inte så enkelt som man gärna vill tro!
 
Det man ska vara medveten om är ju att allt inte syns på vanlig röntgen. Min förra häst tex hade massa skit i hovarna som inte syntes på vanlig röntgen utan kom fram först när vi magnetröntgade. Det är ju dock dyrt att magnetröntga så det är ju inte rimligt att göra vid köp. Man kan ju heller inte röntga hela hästen heller vid besiktning utan man väljer ju ut dom mest utsatta delarna men har man otur så kan det ju finnas skit som inte sitter just där men som ändå påverkar så det är nog inte så enkelt som man gärna vill tro!
Man kan ju lägg till extra delar man vill kolla.
 
Ägaren ska väl gå med på detta? Menar finns ju såna som hellre tar bort hästen för att få ut hela livvärdet trots hästen hade haft en chans att fungera.

Fast det är ju bolagets veterinär som bestämmer. Så ser de att hästen kan fungera med mer behandling eller vila t ex säger de ju nej. Dock kan bolagen ibland hellre betala ut liv än betala för behandling om prognosen är sådär och behandling dyrare än livvärde. Så det går åt två håll.

Men säg en häst får en ledinfl, är behandlad en gång utan att ha blivit bra och ryttaren vill slå ut och hellre köpa en ny. Då säger ju bolaget nej.

Det är inte så lätt få en häst utdömd även av försäkringsbolaget.
 
Skithästar är fel uttryck egentligen men är vad dem kallas. Tycker för ofta att det alltid skylls på hästen och inte ägarens ansvar att hålla hästen fräsch. Tycker att besiktigar du en häst ua enligt konstens alla regler hur kan den inom loppet av ett år påvisa skador?? Så vill jag till största sannolikhet hävda det har med ridningen att göra om det såklart inte är ett yttre trauma. Är mycket debatter nu t ex om unghästar bakom lod och hur dessa bedöms på 3 års test osv.
Jag menar ryttaren det behöver inte vara samma problem med att det alltid uppkommer något nytt med varje häst som köps trots besiktning så hittar samma ägare fel på varje köpt häst. Eller så väljer man fel veterinär vid besiktning ? Är väl lite så söker man så finner man? Tycker det är trist ridkunskapen inte utvecklats mer trots vi går framåt med så mycket annat.

En häst kan ju snubbla i hagen, halka, gå omkull osv dagen efter den var ua på både besiktning och röntgen. Det behöver inte alls bero på ridning. Givetvis kan de det men man kan definitivt inte säga att är en häst bes ua och sen efter ett år har skador är den sönderriden
 
En häst kan ju snubbla i hagen, halka, gå omkull osv dagen efter den var ua på både besiktning och röntgen. Det behöver inte alls bero på ridning. Givetvis kan de det men man kan definitivt inte säga att är en häst bes ua och sen efter ett år har skador är den sönderriden
Självklart men veterinären kan nog ändå se vad skadan, skadorna ev kan bero på och relatera till om det är dålig ridning eller inte. Sen tror inte jag heller en veterinär står och säger till en att man förmodligen rider skit. Bara för en häst är ua på en besikting så innebär det ju inte per automatik man då kan rida hur som helst.
 
Fast det är ju bolagets veterinär som bestämmer. Så ser de att hästen kan fungera med mer behandling eller vila t ex säger de ju nej. Dock kan bolagen ibland hellre betala ut liv än betala för behandling om prognosen är sådär och behandling dyrare än livvärde. Så det går åt två håll.

Men säg en häst får en ledinfl, är behandlad en gång utan att ha blivit bra och ryttaren vill slå ut och hellre köpa en ny. Då säger ju bolaget nej.

Det är inte så lätt få en häst utdömd även av försäkringsbolaget.
Finns ägare som står och snackar ner sin häst också för att få den utdömd. Vad ska veterinären säga? Hen får ju hålla med och göra det sin kund vill. Vet inte hur svårt det är få sin häst utdömd men tyvärr vad jag vet i min krets så verkar det inte överdrivet svårt. Sen är det väl upp till försäkringen att bestämma men försäkringen får ju gå på det veterinären säger. Vet inte om försäkringen har en veterinär även hos dem som granskar ärendet?
 
Fast förs bolagets vet gör fortfarande en egen bedömning så även om ägarens vet dömmer ut hästen så är det inte alls säkert att förs bolaget godkänner det.
Fast jag har aldrig hört att försäkringen skulle neka? Är inte som försäkringskassan riktigt. Men du kanske vet fall i detta eller någon annan?
 
Min kompis jobbar på Hästklinik. Hon berätta för mig om en 4 åring som det visade sig ha en lös benbit. Där man inte visste om den någonsin skulle påverka hästen? . Men ägaren valde avliva för att få ut sitt belopp i livvärdet i stället för att sälja den billigt. T om veterinärerna tyckte det var synd! Så jäkla svårt är det nog inte få hästen utdömd. Räcker höra hennes berättelser som jobbar med det.
 
Finns ägare som står och snackar ner sin häst också för att få den utdömd. Vad ska veterinären säga? Hen får ju hålla med och göra det sin kund vill. Vet inte hur svårt det är få sin häst utdömd men tyvärr vad jag vet i min krets så verkar det inte överdrivet svårt. Sen är det väl upp till försäkringen att bestämma men försäkringen får ju gå på det veterinären säger. Vet inte om försäkringen har en veterinär även hos dem som granskar ärendet?

Alltså snacka ner påverkar inte. Och det är inte lätt att få en häst som har god chans att fungera utdömd. Och JA bolagen har egna veterinärer och NEJ de köper inte alls automatiskt vad veterinären som skrivit intyget säger.
 
Min kompis jobbar på Hästklinik. Hon berätta för mig om en 4 åring som det visade sig ha en lös benbit. Där man inte visste om den någonsin skulle påverka hästen? . Men ägaren valde avliva för att få ut sitt belopp i livvärdet i stället för att sälja den billigt. T om veterinärerna tyckte det var synd! Så jäkla svårt är det nog inte få hästen utdömd. Räcker höra hennes berättelser som jobbar med det.

Det där är en skröna. Eller för 30 år sen. Troligen en skröna.

Varför skulle ägaren avliva istället för att operera?
Dessutom skulle inget bolag ta en sådan utdömning, dvs det skulle inte betalats ut något livvärde.
 
Alltså snacka ner påverkar inte. Och det är inte lätt att få en häst som har god chans att fungera utdömd. Och JA bolagen har egna veterinärer och NEJ de köper inte alls automatiskt vad veterinären som skrivit intyget säger.
Det tror jag inte riktigt på. Eftersom jag sett detta själv i ett stall jag stått i. Så är nog högst inviduellt. Jag har även fått min veterinär att skriva så min försäkring täckte någon den inte skulle täckt.
 
Det där är en skröna. Eller för 30 år sen. Troligen en skröna.

Varför skulle ägaren avliva istället för att operera?
Dessutom skulle inget bolag ta en sådan utdömning, dvs det skulle inte betalats ut något livvärde.
Alla lösa benbitar kan du inte avlägsna beror helt på vart dem sitter osv.
 
Det tror jag inte riktigt på. Eftersom jag sett detta själv i ett stall jag stått i. Så är nog högst inviduellt. Jag har även fått min veterinär att skriva så min försäkring täckte någon den inte skulle täckt.

Vad tror du inte på?

Försäkringsbedrägeri är en sak. Men att en veterinär står och ljuger är ganska långt från ämnet. Och DET kan inte försäkringsbolagen skydda sig emot.
 
Alltså snacka ner påverkar inte. Och det är inte lätt att få en häst som har god chans att fungera utdömd. Och JA bolagen har egna veterinärer och NEJ de köper inte alls automatiskt vad veterinären som skrivit intyget säger.
Vadå man kan stå och säga den inte kan gå på lösdrift inte kan gå med andra hästar osv osv det påverkar såklart bedömningen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 766
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 035
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
30 634
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Står i begrepp att förhoppningsvis köpa en 8-årig dressyrvalack för drygt 150’. Velar oerhört vad gäller röntgen och är mycket tacksam...
Svar
10
· Visningar
3 933
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp