Bukefalos 28 år!

Försäkring, röntgen & ersättning/utdömning (utbruten från Dressyrsnackis 14)

Det är bara googla. Det är inte helt ovanligt. Och jo det är rätt mycket som försäkringskassan faktiskt.

Jag tror inte du riktigt vet hur försäkringar och utdömning fungerar?
Nej jag har aldrig behövt döma ut en häst tack och lov. Men för det har jag ju stått i stall med andra människor med hästar och fört dialog med.
 
Det är bara googla. Det är inte helt ovanligt. Och jo det är rätt mycket som försäkringskassan faktiskt.

Jag tror inte du riktigt vet hur försäkringar och utdömning fungerar?
Aldrig hört talas om dem nekat. Men det stämmer säkert det du säger eftersom du vet fall. Däremot om du inte har underlag vid en akut avlivning eller tar bort hästen utan försäkringen godkänt. Då är det bara glömma få tillbaks något.
 
Alla lösa benbitar kan du inte avlägsna beror helt på vart dem sitter osv.

En lös benbit på en fyraåring som inte påverkar och ev aldrig gör det. Som inte går att operera och som gör att ägaren på magiskt vis får en ovalt häst utdömd. Lär vara en på miljonen...

Vadå man kan stå och säga den inte kan gå på lösdrift inte kan gå med andra hästar osv osv det påverkar såklart bedömningen.

Det gör inte hästen mer eller mindre halt. Däremot kan det påverka möjligheten att läka. En häst som vägrar box vila t ex, ja den har ganska usel prognos för en skada som kräver boxvila för att läka.

Men menar du folk står och ljuger om t ex att deras häst inte klarar boxvila - för att de ska få dem utdömd?

Vad umgås du I för kretsar egentligen...
 
Aldrig hört talas om dem nekat. Men det stämmer säkert det du säger eftersom du vet fall. Däremot om du inte har underlag vid en akut avlivning eller tar bort hästen utan försäkringen godkänt.

Det finns en del stora omskrivna fall. Där hästen faktiskt lidit men de ändå vägrat. Man kan ju som ägare alltid ta bort ändå och strunta i pengarna. Jag försöker komma ihåg vad hästen hette så jag kan googla och länka men det står still. Någon annan minns säkert
 
En lös benbit på en fyraåring som inte påverkar och ev aldrig gör det. Som inte går att operera och som gör att ägaren på magiskt vis får en ovalt häst utdömd. Lär vara en på miljonen...



Det gör inte hästen mer eller mindre halt. Däremot kan det påverka möjligheten att läka. En häst som vägrar box vila t ex, ja den har ganska usel prognos för en skada som kräver boxvila för att läka.

Men menar du folk står och ljuger om t ex att deras häst inte klarar boxvila - för att de ska få dem utdömd?

Vad umgås du I för kretsar egentligen...
Är du veterinär? Ja då va väl detta en på miljonen då. Ocd kan yttra sig på olika sätt.
 
Det finns en del stora omskrivna fall. Där hästen faktiskt lidit men de ändå vägrat. Man kan ju som ägare alltid ta bort ändå och strunta i pengarna. Jag försöker komma ihåg vad hästen hette så jag kan googla och länka men det står still. Någon annan minns säkert
Ja skiter man i pengarna så. Men oftast gör ju inte människor det.
 
En lös benbit på en fyraåring som inte påverkar och ev aldrig gör det. Som inte går att operera och som gör att ägaren på magiskt vis får en ovalt häst utdömd. Lär vara en på miljonen...



Det gör inte hästen mer eller mindre halt. Däremot kan det påverka möjligheten att läka. En häst som vägrar box vila t ex, ja den har ganska usel prognos för en skada som kräver boxvila för att läka.

Men menar du folk står och ljuger om t ex att deras häst inte klarar boxvila - för att de ska få dem utdömd?

Vad umgås du I för kretsar egentligen...
Sa jag det var specifikt boxvila nej! Fall där hästen funkar men har lite defekter som gör att ägaren får sluta rida runt på volten för det håller den inte till men som promenadhäst lättare ridning precis så hände en häst i mitt stall. Kan säga den är stendöd nu. Tack vare hennes skitsnack. En jätte trevlig häst.
 
Nej men jag är rätt påläst om lösa benbitar och väldigt väl insatt i försäkringsvillkor.

Off topic. Här har du ett omskrivet och ganska fruktansvärt fall som visar hur svårt det ibland kan vara att få utdömt
https://nehrusminne.wordpress.com/las-hela-nehrus-historia/
Alla lösa benbitar kan man inte operera bort. Rätt säker det va fragment. Då antar jag i detta fallet jag berätta om att dem hade självklart gjort detta men det gick ju inte!
 
Det tror jag inte riktigt på. Eftersom jag sett detta själv i ett stall jag stått i. Så är nog högst inviduellt. Jag har även fått min veterinär att skriva så min försäkring täckte någon den inte skulle täckt.
Vad menar du? Vad försäkringen täcker står ju i villkoren. Beror på vilken försäkring som du tecknat.
 
Sa jag det var specifikt boxvila nej! Fall där hästen funkar men har lite defekter som gör att ägaren får sluta rida runt på volten för det håller den inte till men som promenadhäst lättare ridning precis så hände en häst i mitt stall. Kan säga den är stendöd nu. Tack vare hennes skitsnack. En jätte trevlig häst.

Nej jag tog det som ex. Du tog upp kan inte gå på lösdrift osv.

Om hästen inte klarar arbete på volt alls så är det helt korrekt enligt försäkringsvillkoren döma ut den. Om hästen varaktigt förlorat möjligheten utföra rörelser i lätt klass anses den förlorat användbarhet som ridhäst. Dvs om den inte ens klarar motsvarande lc.

Sen kan man naturligtvis välja ha kvar den som promenadhäst. Men alla har inte den möjligheten och då ser jag inget fel ta bort den hellre än riskera den blir sönderriden eller vandringspokal.

Det är inte snacka ned hästen.
 
Alla lösa benbitar kan man inte operera bort. Rätt säker det va fragment. Då antar jag i detta fallet jag berätta om att dem hade självklart gjort detta men det gick ju inte!

Men om hästen inte hade problem (än) och man inte visste om det skulle ge problem så hade hen INTE fått ut livvärdet. Dvs det saknas information eller något stämmer inte.
 
Vad menar du? Vad försäkringen täcker står ju i villkoren. Beror på vilken försäkring som du tecknat.
Pratar veterinär.
Nej jag tog det som ex. Du tog upp kan inte gå på lösdrift osv.

Om hästen inte klarar arbete på volt alls så är det helt korrekt enligt försäkringsvillkoren döma ut den. Om hästen varaktigt förlorat möjligheten utföra rörelser i lätt klass anses den förlorat användbarhet som ridhäst. Dvs om den inte ens klarar motsvarande lc.

Sen kan man naturligtvis välja ha kvar den som promenadhäst. Men alla har inte den möjligheten och då ser jag inget fel ta bort den hellre än riskera den blir sönderriden eller vandringspokal.

Det är inte snacka ned hästen.
Nej men då kan man döma ut hästen för så lite när den kan fungera? Är helt sjukt. Som jag sa är ju inte svårt. Du kan välja på triangelmärka eller ta livet av den. Lösdrift är något från ägaren inte som vet sagt. 30% av beloppet eller få ut hela beloppet? Det där är upp till var och en. Rätt och fel. Känslor osv.
 
Pratar veterinär.

Nej men då kan man döma ut hästen för så lite när den kan fungera? Är helt sjukt. Som jag sa är ju inte svårt. Du kan välja på triangelmärka eller ta livet av den. Lösdrift är något från ägaren inte som vet sagt. 30% av beloppet eller få ut hela beloppet? Det där är upp till var och en. Rätt och fel.

För så lite. En häst som inte ens kan ridas normalt (dvs på lc-nivå) pga defekt eller skada.

Alla kan/vill inte ha en hag pensionär. Och en sådan häst bör inte säljas. Jag kan inte se något fel om man väljer ta bort en sådan.

Moderator bör nog fö lyfta ur försäkringsdiskussionen
 
För så lite. En häst som inte ens kan ridas normalt (dvs på lc-nivå) pga defekt eller skada.

Alla kan/vill inte ha en hag pensionär. Och en sådan häst bör inte säljas. Jag kan inte se något fel om man väljer ta bort en sådan.

Moderator bör nog fö lyfta ur försäkringsdiskussionen
Den kunde inte fortsätta vara hopphäst. Och jag tycker det är en liten grund för att bli utdömd på i mitt tycke.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 897
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 180
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
30 830
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Står i begrepp att förhoppningsvis köpa en 8-årig dressyrvalack för drygt 150’. Velar oerhört vad gäller röntgen och är mycket tacksam...
Svar
10
· Visningar
3 956
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
  • Köpa hus
  • Libbsticka

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp