Det här med importer - törs man?

Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma sig de 20 så är det inte helt enkelt att hitta någon vettig. Jag söker inget med oceaner av kapacitet och niomässiga gångarter, utan jag söker en bussig allroundhäst med trevlig ridbarhet och bra temperament som kan kravla sig runt i lätta klasser hopp/dressyr. Tonvikten ligger på bussig och snäll. Ja och så frisk då givetvis. Det här med att läsa annonser och kolla på filmer och provrida håller på att ge mig en smärre depression. Jag har sett så mycket halta och knackiga hästar på film, jag har insett att ord som "stabilt i form" och "grundutbildad" är extremt subjektiva och kan betyda lite vad som helst.

Fastnade för en, som var allt jag sökte och lite till men som tyvärr inte gick igenom besiktningen, till allas förvåning.

Jag har innan sagt tvärnej till allt som är importerat, dels för att det är "ett svart hål" historikmässigt, och dels för att det är försäkringstekniskt besvärligt. Står man där om två år med en pålagring eller en lös benbit så kan man stå där med noll försäkringsskydd. Om man röntgar och det finns små skavanker som anses sakna betydelse kan man likväl få reservationer och så där med en ganska klen försäkring den dag det händer något.

Men jag har fått inse dels att jäklar vad importerna har ökat, dels att det faktiskt tycks vara bland importerna man kan hitta vad jag söker. Har talat en del med en person som importerar danska hästar och ponnyer, från ett och samma ställe i DK. Oklart (kan fråga såklart) om den danska personen i sin tur köper upp. Försäljaren säger att det varit otroligt sällsynt det varit några problem, hen försäkrar även hästarna direkt de kommer till Sverige, veterinärbesiktning i Sverige ingår i priset inför köp men hen hade absolut inga problem med att man gjorde en egen klinikbesiktning på valfritt ställe (på egen bekostnad). Varken om den ersatte den besiktning som ingår eller om man först tog besiktningen som ingår och sen även om den gick igenom gjorde en egen andra besiktning. Personen känns helt enkelt seriös och ärlig. Men det betyder ju inget, och jag lever med lite "skräck" för importer. Samtidigt så jag har sett så mycket "skräp" på film från privatpersoner med, så jag vetesjutton. Droppen kom lite när jag såg en film på en tydligt oren häst - som var klinikbesiktigad u.a. (här i Sverige, svensk häst). Det känns som rysk roulette alldeles oavsett...

Men hur stor ÄR risken egentligen, ni andra som köpt en "bussig allroundkompis" via förmedlare/som är importerad, hur har det gått och så vidare? Om det blivit något med hästen, hur har det funkat med försäkringsbolaget? Har ni röntgat, vad har ni då hittat? Osv.

OBS!! Jag vill inte ha tips på varken hästar, förmedlare eller importörer i tråden (då ryker den), utan bara erfarenheter generellt angående importer av "hobbyallroundhäst"-klass.


Edit; missade att det var en gammal tråd, men låter inlägget ligga kvar



Har blandad erfarenhet av importer.... men en sak är säker, jag köper INTE av danska eller svenska importörer! De har köpt hästarna billigt och lägger 9 av 10 tillfällen på 50-100% på priset av ingen anledning alls.
Åk utomlands själv! du tjänar på det i längden och begär dopingtest vid besiktning.

Danskar köper av min erfarenhet mycket i holland, tyskland och ev Irland.

Jag erfarenhet till den del att jag köpt av svenska och danska importörer, via förmedlare, köpt själv utomlands och la för 10 årsedan ner verksamhet där jag köpte unghästar i Holland, tyskland red in och sålde vidare i Sverige.
Köpte även äldre hästar i början och sålde vidare, men ändrade inriktning snabbt när jag såg vad det handlade om.

Det senaste när jag köpte hästar till mig själv (tävlingshästar i åldern 3-5 år) så har jag själv åkte ner utan förmedlare till Tjeckien och Holland och har då hittat billigare och bättre hästar. Tjeckien är svårt att ta sig runt själv, men holland har sidor som liknar Blocket eller hästnet där man köper till största del av privatpersoner.... kan rekommenderas i ditt fall!
Ska du gå genom förmedlare eller skaffa chafför. Förhandla om att du bara vill bli körd till ställen mot ett fast pris, än en förmedlare som ska ha provision. Det kan sluta hur som helst och jag kände oftast att jag blev lurad
 
Edit; missade att det var en gammal tråd, men låter inlägget ligga kvar



Har blandad erfarenhet av importer.... men en sak är säker, jag köper INTE av danska eller svenska importörer! De har köpt hästarna billigt och lägger 9 av 10 tillfällen på 50-100% på priset av ingen anledning alls.
Åk utomlands själv! du tjänar på det i längden och begär dopingtest vid besiktning.

Danskar köper av min erfarenhet mycket i holland, tyskland och ev Irland.

Jag erfarenhet till den del att jag köpt av svenska och danska importörer, via förmedlare, köpt själv utomlands och la för 10 årsedan ner verksamhet där jag köpte unghästar i Holland, tyskland red in och sålde vidare i Sverige.
Köpte även äldre hästar i början och sålde vidare, men ändrade inriktning snabbt när jag såg vad det handlade om.

Det senaste när jag köpte hästar till mig själv (tävlingshästar i åldern 3-5 år) så har jag själv åkte ner utan förmedlare till Tjeckien och Holland och har då hittat billigare och bättre hästar. Tjeckien är svårt att ta sig runt själv, men holland har sidor som liknar Blocket eller hästnet där man köper till största del av privatpersoner.... kan rekommenderas i ditt fall!
Ska du gå genom förmedlare eller skaffa chafför. Förhandla om att du bara vill bli körd till ställen mot ett fast pris, än en förmedlare som ska ha provision. Det kan sluta hur som helst och jag kände oftast att jag blev lurad

Ang prispåslag så att priset ökar för varje led känns ganska självklart? För mig så jämför jag ju slutpriset dels mot hästen, dels mot likvärdiga hästar i Sverige och sen bestämmer om jag anser det är ett vettigt pris eller ej.

Jag vet en häst som är till salu via svensk importör. Hästen är från Danmark och har där varit privathäst. Den är såld en gång privat i DK kring 2010. Sen kommer den ut på dansk annons vid årsskiftet 2015/2016. Priset är då 25 000 danska kronor. På för mig okänt vis hanmnar samma häst i Sverige mars/april 2016 där den är utannonserad för 35 000 svenska kronor.

Om inget hänt på vägen så är hästen enligt det som finns på nätet enligt två ägare i DK en bussig hobbyhäst som tävlat lätta klasser och som båda ägarna varit mycket nöjda med. Den tycks också ha varit frisk men där kan det ju hänt saker. Den utannonseras i Sverige som bussig allroundhäst.

Nu framgår ju inte om den såldes för 25' dkr eller om priset blev ett annat. Men att samma häst står i Sverige för 35' sek är faktiskt inget som upprör mig alls. Och om den är frisk så en bussig allroundhäst som tävlat lätta klasser är för mig faktiskt värd 35' sek.

Dessutom så att själv åka till DK och köpt samma häst för 25' Dkr skulle dels inneburit en kostnad i resa och uppehälle, en kostnad för att transportera hem hästen samt att hela köpet hamnar under dansk köplagstiftning. Dessutom hade det då det var en privatperson som sålde för 25' i DK inneburit privaträttslig köplagstiftning och inte konsumenträttslig som är mer förmånlig för köpare.

Så genom att köpa samma häst men dyrare av handlare i SE "får" jag - om jag skulle köpt den hästen - för knappt 10' extra transport hit, köpet under svensk lag och även det starka konsumenträttsliga skyddet. Dessutom fick jag prata med en veterinär som pratar svenska i samband med vetbes och förstod utan problem vartenda ord. Jag vet även precis vilka möjligheter osv jag har rättsligt OM något skulle bli knas. Lätt värt det för mig.

Så egentligen bryr jag mig inte om ifall min nya häst är köpt för 10' Dkr i DK och sen såld till mig för 35' SEK här i SE och någon gjort ett kap. För jag tycker ju ändå att jag (såvitt jag kan bedöma än, fortfarande lite rädd det ska dyka upp något läskigt dolt) gjort ett bra köp. Jag fick det jag sökte för ett pris jag tycker var fullt rimligt helt enkelt.

Men att försäljningsstall dels måste tjäna pengar och dels gör det genom prispåslag är ju självklart?!
 
Ang prispåslag så att priset ökar för varje led känns ganska självklart? För mig så jämför jag ju slutpriset dels mot hästen, dels mot likvärdiga hästar i Sverige och sen bestämmer om jag anser det är ett vettigt pris eller ej.

Jag vet en häst som är till salu via svensk importör. Hästen är från Danmark och har där varit privathäst. Den är såld en gång privat i DK kring 2010. Sen kommer den ut på dansk annons vid årsskiftet 2015/2016. Priset är då 25 000 danska kronor. På för mig okänt vis hanmnar samma häst i Sverige mars/april 2016 där den är utannonserad för 35 000 svenska kronor.

Om inget hänt på vägen så är hästen enligt det som finns på nätet enligt två ägare i DK en bussig hobbyhäst som tävlat lätta klasser och som båda ägarna varit mycket nöjda med. Den tycks också ha varit frisk men där kan det ju hänt saker. Den utannonseras i Sverige som bussig allroundhäst.

Nu framgår ju inte om den såldes för 25' dkr eller om priset blev ett annat. Men att samma häst står i Sverige för 35' sek är faktiskt inget som upprör mig alls. Och om den är frisk så en bussig allroundhäst som tävlat lätta klasser är för mig faktiskt värd 35' sek.

Dessutom så att själv åka till DK och köpt samma häst för 25' Dkr skulle dels inneburit en kostnad i resa och uppehälle, en kostnad för att transportera hem hästen samt att hela köpet hamnar under dansk köplagstiftning. Dessutom hade det då det var en privatperson som sålde för 25' i DK inneburit privaträttslig köplagstiftning och inte konsumenträttslig som är mer förmånlig för köpare.

Så genom att köpa samma häst men dyrare av handlare i SE "får" jag - om jag skulle köpt den hästen - för knappt 10' extra transport hit, köpet under svensk lag och även det starka konsumenträttsliga skyddet. Dessutom fick jag prata med en veterinär som pratar svenska i samband med vetbes och förstod utan problem vartenda ord. Jag vet även precis vilka möjligheter osv jag har rättsligt OM något skulle bli knas. Lätt värt det för mig.

Så egentligen bryr jag mig inte om ifall min nya häst är köpt för 10' Dkr i DK och sen såld till mig för 35' SEK här i SE och någon gjort ett kap. För jag tycker ju ändå att jag (såvitt jag kan bedöma än, fortfarande lite rädd det ska dyka upp något läskigt dolt) gjort ett bra köp. Jag fick det jag sökte för ett pris jag tycker var fullt rimligt helt enkelt.

Men att försäljningsstall dels måste tjäna pengar och dels gör det genom prispåslag är ju självklart?!
Fortsätter spinna på bra inlägg,
Som personal i försäljningsstall måste du oftast rida till hästarna så de är ridbara inför försäljning, dvs försäljningsstallen lägger ner tid och pengar på försäljningshästarna.
 
Fortsätter spinna på bra inlägg,
Som personal i försäljningsstall måste du oftast rida till hästarna så de är ridbara inför försäljning, dvs försäljningsstallen lägger ner tid och pengar på försäljningshästarna.

Ja och hästarna ska ha mat, strö osv. Och så måste du i viss mån gardera dig mot risken att en inköpt häst skadas och kräver vetvård, inte kan säljas ens för inköpspris eller i värsta fall dör.

Och precis som du säger ska ju hästarna som minst hållas igång. De flesta rids nog till med.

Men att ha synpunkter på att ett pris ökas - ICA säljer inte mjölk till bondgårdspris heller. Alla vinstdrivande företag som säljer varor ökar priset jämfört med inköpspris. Sen gäller det att de presenterar ett mervärde (tillgänglighet, förädling, etc) som gör att kunden anser priset rimligt.
 
har jobbat i försäljningsstall, de köpte in hästar och ponnyer för att sälja vidare, men medan hästarna stod här så var det allt ifrån inridning, tillridning och tävling. ihop med vanlig skötsel och omvårdnad som var allt ifrån att vänja dem vid att man petar på öronen, bli klippt, lasttränas och till att behandla hudproblem och hältor.

t ex så hade de köpt 3 ponnyer från polen i varierat otränat skick. de reds till och utbildades ordentligt samt startade några klasser utom tävlan.
en hyrdes ut för tävling och de andra två såldes efter ett år. till ett bra mycket högre pris än inköpspriset :).
var sällan det bara var att förmedla vidare direkt även om det också skedde, och det får man ju också ta betalt efter..
 
Det
Ang prispåslag så att priset ökar för varje led känns ganska självklart? För mig så jämför jag ju slutpriset dels mot hästen, dels mot likvärdiga hästar i Sverige och sen bestämmer om jag anser det är ett vettigt pris eller ej.

Jag vet en häst som är till salu via svensk importör. Hästen är från Danmark och har där varit privathäst. Den är såld en gång privat i DK kring 2010. Sen kommer den ut på dansk annons vid årsskiftet 2015/2016. Priset är då 25 000 danska kronor. På för mig okänt vis hanmnar samma häst i Sverige mars/april 2016 där den är utannonserad för 35 000 svenska kronor.

Om inget hänt på vägen så är hästen enligt det som finns på nätet enligt två ägare i DK en bussig hobbyhäst som tävlat lätta klasser och som båda ägarna varit mycket nöjda med. Den tycks också ha varit frisk men där kan det ju hänt saker. Den utannonseras i Sverige som bussig allroundhäst.

Nu framgår ju inte om den såldes för 25' dkr eller om priset blev ett annat. Men att samma häst står i Sverige för 35' sek är faktiskt inget som upprör mig alls. Och om den är frisk så en bussig allroundhäst som tävlat lätta klasser är för mig faktiskt värd 35' sek.

Dessutom så att själv åka till DK och köpt samma häst för 25' Dkr skulle dels inneburit en kostnad i resa och uppehälle, en kostnad för att transportera hem hästen samt att hela köpet hamnar under dansk köplagstiftning. Dessutom hade det då det var en privatperson som sålde för 25' i DK inneburit privaträttslig köplagstiftning och inte konsumenträttslig som är mer förmånlig för köpare.

Så genom att köpa samma häst men dyrare av handlare i SE "får" jag - om jag skulle köpt den hästen - för knappt 10' extra transport hit, köpet under svensk lag och även det starka konsumenträttsliga skyddet. Dessutom fick jag prata med en veterinär som pratar svenska i samband med vetbes och förstod utan problem vartenda ord. Jag vet även precis vilka möjligheter osv jag har rättsligt OM något skulle bli knas. Lätt värt det för mig.

Så egentligen bryr jag mig inte om ifall min nya häst är köpt för 10' Dkr i DK och sen såld till mig för 35' SEK här i SE och någon gjort ett kap. För jag tycker ju ändå att jag (såvitt jag kan bedöma än, fortfarande lite rädd det ska dyka upp något läskigt dolt) gjort ett bra köp. Jag fick det jag sökte för ett pris jag tycker var fullt rimligt helt enkelt.

Men att försäljningsstall dels måste tjäna pengar och dels gör det genom prispåslag är ju självklart?!

Ser heller inget fel i att de ska ha betalt försitt arbete, men vill man hitta sin häst för minsta möjliga peng så rekommenderar jag som varit i branschen (både drivit eget och jobbat på flera ställen) att man köper själv. Alla "mellanhänder" vill ju ha betalt för sin tid och sitt jobb.
Jag baserade mitt svar på hurvida man ska våga och att få så mycket häst som möjilgt för sina pengar
 
Ser heller inget fel i att de ska ha betalt försitt arbete, men vill man hitta sin häst för minsta möjliga peng så rekommenderar jag som varit i branschen (både drivit eget och jobbat på flera ställen) att man köper själv. Alla "mellanhänder" vill ju ha betalt för sin tid och sitt jobb.
Jag baserade mitt svar på hurvida man ska våga och att få så mycket häst som möjilgt för sina pengar
Fast samtidigt så kostar det att resa och bo osv överallt också. Det är inte det billigaste att åka till andra länder och frakta omkring sig där mellan stallen. Så i längden så går det nog mer eller mindre på ett ut där.
 
Fast samtidigt så kostar det att resa och bo osv överallt också. Det är inte det billigaste att åka till andra länder och frakta omkring sig där mellan stallen. Så i längden så går det nog mer eller mindre på ett ut där.

Av erfarenhet så är det ganska ofta billigare att göra resan själv, men man får vara smart och väl förberedd! Men detta är bara min erfarenhet:)
 
Av erfarenhet så är det ganska ofta billigare att göra resan själv, men man får vara smart och väl förberedd! Men detta är bara min erfarenhet:)

Fast med bränsle, mat, övernattning på hotell, övernattning för hästen, veterinärbesiktning etc så blir det Tusenlappar. Som sagt, hästen jag tog som exempel. Svårt tro man kommit billigare undan om man åkt över själv.
 
Snubblade över den här tråden när jag sökte efter något annat egentligen. Såhär drygt ett år senare kan jag uppdatera med att jag är hemskt glad att jag vågade. Och hästen i fråga har fortsatt vara en klippa. Från att inte ha hoppat på 8 år tävlade jag i lokal hoppning med henne förra året (vi hade tävlat i år med om vi inte åkt på en ofrivillig vila som ställde till säsongen en del). Inga läskiga dolda fel har dykt upp än i alla fall och jag ler fortfarande fånigt varje ridtur. Det har heller inte dykt upp något i hantering/temperament/annat som varit negativt. Hon är helt enkelt som utlovat en bussig allroundhäst och en trevlig och i stort sett okomplicerad fröken, trots nerv.

14502987_1095024353926870_8358186286122256574_n.jpg
 
Vill se fler bilder! :devil: Jag är oerhört nyfiken efter lästa hela tråden!

Har ganska lite ridbilder, sällan någon som kan fota. Men..

Från ett ridpass när hon var precis nyhemkommen. Halt som attans och styltor
12419224_943387472423893_8821522760513642708_o.jpg

12771589_936187509810556_208768745064443211_o.jpg


12715814_936245839804723_4407534574241525156_n.jpg


Första P&J
13880379_1043710062391633_8754173383504406897_n.jpg

13924857_1044266319002674_2302882045331307514_n.jpg


13900195_1043710105724962_1957128805145231708_n.jpg


Som synes så det här med främmande platser, tävlingsplatser osv är inget som bekommer henne. Man kan faktiskt överlåta henne till okunniga och barn till och med. Vilket jag gjorde på hemmaklubbens hopptävling...
14316714_1071632869599352_2943441954332775054_n.jpg


Överlag är hon himla bra med barn. Hon älskar dem. Och stänger helt av nerverna med barn på ryggen
14064110_1059309067498399_6089895698707640265_n.jpg


14102339_1059309064165066_3505355925280341764_n.jpg


forts...
 
Klubbtävling i somras
14238298_1071632826266023_3017922535082141594_n.jpg


14241499_1071632846266021_5065128742175920720_o.jpg


Hon har en del nerv och blir framförallt väldigt taggad och stark vid hoppning. Jag bli passiv. Det i kombination med att hon i princip aldrig stoppar utan hoppar ur alla lägen skapar en del problem, som främst är hos mig det sitter att lösa. Vi har lite endera hit or miss. Klockrent eller kaos.
Men hur taggad hon än är på banan, så utanför beter hon sig som hon sett allt...
14241541_1071633046266001_7089067322731216095_o.jpg


Lätt och okomplicerad att ha att göra med. Lasta, åka, nya platser etc
15171070_1146143345481637_1859335194402508281_n.jpg


13934998_1046578442104795_3848784303149336611_n.jpg


Ha med ponnyskrället som handhäst var inga problem (han är dryg som få som handhäst...)
14141698_1059309250831714_3193277373165745933_n.jpg


Kort sagt. Hon är precis som utlovat, och precis vad jag sökte. Hon har gett mig tillbaka glädjen i ridningen igen efter många år med bara skador och avlivningar och det hade verkligen gått troll i det. Nu mera lägger jag oceaner av pengar på träningar, tävlingar, utrustning osv istället för veterinär ;P
Dessutom har hon gjort underverk för mitt självförtroende, det har kommit tillbaka inte bara på hästryggen generellt utan även i hoppningen. Hästen är en klippa!

Samtidigt gör hon mig till en bättre ryttare. Hon är känslig och stark, och hon gör exakt det man ber om - inte mer. (Jag har varit bortskämd med hästar som alltid gett mer än man bett om, här får man bara turbo på köpet).

Hon ser inte mycket ut för världen utan ryttare, hon rör sig inte fantastiskt utan högst genomsnittligt. Men hon har ett hjärta av guld, är trygg och stabil utan att vara tråkig och hon kan hoppa ungefär hur högt som helst, så när bara jag får till min ridning så :wub:

Och jag är barnsligt förtjust i henne, fortfarande!
14063889_1059308740831765_598738046985357920_n.jpg


12993458_969405733155400_1956886206905164821_n.jpg


14054155_1059308567498449_8239777605835262062_n.jpg
 
Jag hade inte hoppat på 8 år när jag köpte henne, och innan jag slutade hade jag helt förlotat självförtroendet i hoppningen pga en fulstoppare. Jag var livrädd redan vid 50 cm och det var högt...

Så att överhuvudtaget våga starta - helt fantastiskt. Och HELT hennes förtjänst!

När vi får ihop det:

Clear round 70 cm

Klubbhoppning 70 cm

När hon blir för stark och jag blir passiv och tja...
Lokal 70 cm

Just nu är vi inte igång i hoppningen, hon fick zooepidemicus i ofrivillig julklapp av hovslagaren och stod länge. Men sista träningen innan jul kändes det klockrent och som vi verkligen fått till det, då lyssnade hon och väntade och jag fick reglera tempo. Om det försvann med snön återstår att se. Annars får jag sikta på sommaren - hon är som finast att rida i +30 grader ;P

Så, bildbomb slut.

TRÅKIGT är dock att jag fortfarande har noll historia på henne. Inget. Jag har ägnat ändlösa timmar att söka efter henne på nätet, liksom nåt minsta. Inget. Den danska föreningen lämnar inte ut uppgift om tidigare ägare så kan inte gå den vägen heller. Efterlyst henne på typ Danmarks motsvarighet till Bukefalos. Inget. Nada.

Tyvärr. Jag skulle dels rent allmänt gärna vilja veta mer, vem är hon, var kommer hon ifrån, vad har hon gjort. Men ffa få veta om hon haft föl (vilket "alla" tror, och skulle passa mig fint) och var hennes fruktansvärda ärr mellan frambenen, på huvudet och på frambenen kommer ifrån. Något har hänt, och det var inget litet. Ska jag gissa så var en transport eller en vagn inblandad. Ev ett fordon (men hon är 110% trafiksäker även i tung trafik). Samtidigt är hon inte svårlastad alls, åker bra - däremot är jag sjuk nojig och törs inte lämna henne i släpet utan tillsyn, IFALL det är av en bomhoppning ärren kommer.
 
Vad glad jag blir av din berättelse och dina bilder!!! Hästköp och hästägande när det blir som bäst! :love:

Underbart med en "happy-ending" på tråden på dina funderingar!:heart

Lycka till i framtiden!
 
Verkligen underbart att se och läsa :)

Har du kollat hestegalleri.dk (många i Danmark är väldigt aktiva där, finns även hästforum du kan efterlysa henne)

Sen tycker jag alltså hon är snygg! och inte alls lika grov som du beskriver henne :laugh: Ja hon är jo inget fullblod, men jag tycker hon är en snyggis :love::love::love: precis i min smak! (om du tröttnar tar jag henne gärna:sneaky:) Jag gillar hästar som är lite "grövre", jag har erfarenheten av att dom håller lite bättre;)
 
Verkligen underbart att se och läsa :)

Har du kollat hestegalleri.dk (många i Danmark är väldigt aktiva där, finns även hästforum du kan efterlysa henne)

Sen tycker jag alltså hon är snygg! och inte alls lika grov som du beskriver henne :laugh: Ja hon är jo inget fullblod, men jag tycker hon är en snyggis :love::love::love: precis i min smak! (om du tröttnar tar jag henne gärna:sneaky:) Jag gillar hästar som är lite "grövre", jag har erfarenheten av att dom håller lite bättre;)

Hon är efterlyst där sedan ett år. Även puttat inlägget en gång. Ingenting :/

De flesta brukar tycka hon är snygg, kanske jag som är för van med de lätta högresta. Hon är såklart ändå finast i världen för mig rent känslomässigt men objektivt så ja... Går kärleksfullt under arbetsnamnet pansarfuxen ända sen provridningen ;P

Men ja det sägs ju de grövre håller bättre. Och mina nätta, högresta och exteriört superkorrekta hade ju samma hållbarhet som kex i regn så...

Jag kommer aldrig att tröttna på henne. Tvärtom - jag tänker att hon i framtiden ska ge mig en liten saffransbulle som jag kan ha som tanthäst sen. Hon har ett fantastiskt temperament. Så bara hon fortsätter hålla så.
 
Min mor köpte också en danskimport från samma försäljare som dig och är nöjd!
Visst har hon lite egenheter m.m. men det kan ju även en svensk häst ha.
Och det är lite samma där. Hon har stam (fin sådan) men sen ingen mer info.

Vi vågade mycket tack vare denna tråden faktiskt :up: annars är man ju lite "rädd" för importer :angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 709
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
2 937
Senast: Bregen
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
14 492
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp