Bukefalos 28 år!

Försäkring som inte täcker behandling av erlichias

HannaZ

Trådstartare
Tydligen har Folksam bestämt att erlichiasprov och behandling inte ingår i försäkringsskyddet. :mad:

Hur är det med övriga försäkringar?
 
Åhå, det hade jag faktiskt ingen aning om. Har inte kollat försäkringen så noga i det fallet, men då blir det alltså inte aktuellt att använda sig av den alltså. :crazy:

Men hur mycket kostar en sådan behandling då, ungefär. Bara så man vet vilken ända av plånboken man skall börja i, eller tömmer man ut innehållet direkt på bordet så att den blir tvärtom. :smirk:
 
Jag har haft en kuse med erlichia.
Blodprovstagning och antibiotika var vad det blev, inga men för honom vad vi vet (det är nog snart 15år sedan och erlichia ansågs nytt...)
Hade en annan med misstänkt erlichia några år senare men så var inte fallet, blev 10dagar på djursjukhus och både antibiotika och sulfa preparat provades och en hel del provtagning, antagligen så var det "bara" en virusinfektion, men undrar hur folksam ställt sig til detta?
Funderar ju oxå på att byta. :confused:
 
För skam skull kontaktade jag Folksam för att fråga, så här ligger det till.

De ersätter behanadling av erlichea men inte borrelia, då deras vetrinärer anser att häst inte kan få den fästingburna åkomman.
 
Fel av mig!

Jag har nu ringt och kollat och det är så att Borelia inte täcks av försäkringen, däremot gör Erlichias det.
 
Kan tala om att förra året när vi utredde pelle för Borrelia och Erlichias så fick jag betala båda provtagningarna (AGRIA) proverna kostade då 380kr st, nu fick han inget antibiotika men det som ges mot Erlichias är i.v och det kostar lite mer då veterinärerna ofta vill ha dem på klinik. Borrelia tror jag att man kan få spruta själv mot och då blir det inte så dyrt. Problemet är väl huruvida man kan få sin häst utdömd för dessa diagnoser eller ej, behandlingen ligger runt självrisken ändå!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 823
Senast: Sockerbit
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 051
Hästvård Hej på er! Jag har ett travarsto på 10 år som har varit i min ägo i ca 1 1/2 år. Hästen i fråga har jag känt sedan 4 år tillbaka och...
2
Svar
22
· Visningar
1 668
Senast: cello
·
Hästvård Min tjej blev utdömd på klinikken i fredags, fick beskedet idag att försäkringen godtar detta, men dock vill dom inte betala ut hela...
Svar
9
· Visningar
3 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp