Bukefalos 28 år!

Försäkring som täcker skador på ryttaren?!

K

kallzan

Hej!

Har en fråga, jag var iväg på tävling med min häst för ca 1månad sedan. På tävlingen flög jag av och slog mig rätt rejält och tänkte inte så mkt mer på det. Utan åkte hem med mina blåmärke. Men nu när jag tänker efter så har jag haft ont och har problem med att vrida nacken på ett håll, och det har jag haft sen jag flög av den gånger på tävlingen, har inte trillat av sedan dess eller gjort något annat som skulle kunna å skapa detta..

Så min fråga är då om det finns försäkringar som täcker detta eller hur det funkar igentligen?! Någon som vet?

Tacksam för svar! :)
 
Sv: Försäkring som täcker skador på ryttaren?!

OM det finns försäkring så kräver de oftast att man söker läkare och dokumenterar skadorna redan dygn 1-2.

Du får kontrollera vilket försäkringsskydd du har via dina olika bolag.
 
Sv: Försäkring som täcker skador på ryttaren?!

Antagligen inte om du inte har olycksfallsförsäkring, och speciellt inte om du inte sökte läkarvård för att få det dokumenterat.
 
Sv: Försäkring som täcker skador på ryttaren?!

Agria har iaf försäkring som täcker även den som rider/hanterar hästen. Annars får man använda sin vanliga olycksfallsförsäkring. Dock måste man som andra skrivit har varit till doktorn i samband med skadan.
 
Sv: Försäkring som täcker skador på ryttaren?!

du har väl en olycksfallförsäkring på dig själv?

samt att ridklubbarna har ju medlemsavgifter delvis för att det är betalning för att man ska vara försäkrad när man deltar i klubbverksamheter.


men OBS OBS OBS!!! till alla hästfolk:
kolla upp så att era olycksfallförsäkringar verkligen GÄLLER vid olyckor där hästar är inblandade!
det är nämligen inte en självklarhet!
 
Sv: Försäkring som täcker skador på ryttaren?!

Som redan sagts så är det du kan få problem med är att du inte så kallat "dokumenterade skadan", dvs åkte till läkare direkt och blev undersökt. Men det kan ju funka ändå, ta kontakt med försäkringsbolaget!

Är tävlingen ordnad av en ridklubb ansluten till Ridsportförbundet och du löst licens så har förbundet försäkring. Jag har inte läst på när det gäller den så där jättenoga, men jag tror de har Länsförsäkringar.

Sedan så vet jag att Agria har en försäkring som ingår i hästförsäkringen om hästen du red är försäkrad i Agria. Den täcker alltså skador som Agriaförsäkrad häst orsakar.

Själv så har jag en ryttarförsäkring som jag fick teckna när jag hade häst försäkrad i Folksam. Fick behålla den försäkringen fast jag inte har Folksamförsäkrad häst längre. Kanonförsäkring, kostar bara ett par hundra/år och täcker rejält mycket!

Vidare så har jag när jag sa upp min förra hemförsäkring i If behållit olycksfallsförsäkringsdelen, och den täcker hästolyckor, det har jag kollat. Den kostar en femhundring/år.
Vidare så tror jag även att vår hemförsäkring i Folksam täcker ridolyckor, den har i allafall en olycksfallsförsäkring som ingår, men där är jag dåligt påläst i och med att jag redan har två andra bra försäkringar.

Sedan så kan hemförsäkringen ha olycksfallsförsäkring som täcker en ridolycka. Men som någon nämnde så ersätter inte alla försäkringsbolag ridolyckor i en olycksfallsförsäkring!

Men det som gäller med olycksfallsförsäkringar är att direkta kostnader (dit räknas läkarkostnader, milersättning osv) kan man bara få ersatt från en försäkring oavsett hur många man har.
Men får man däremot kvarstående skador, alltså nedsatt brukbarhet, då ersätter alla bolag det, man kan alltså få ersättning fler gånger.

* kopparberg - försäkrad upp över öronen... * :angel:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 590
Senast: Skye
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp