Bukefalos 28 år!

Försäkring - täcker ej dolda fel.

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Har en nyfiken fundering kring försäkringsbolagens ersättning eller inte ersättning när det gäller dolda fel.
Det vill säga:
Med dolda fel avses: en medfödd eller senare förvärvad sjukdom eller skada som inte har visat symtom eller som kunnat upptäckas före försäkringstiden eller före en utvidgning av försäkringsskyddet. Ett fel som borde ha upptäckts vid en ordinär veterinärbesiktning före försäkringstiden eller under karenstiden är inte att anse ett dolt fel.
Källa: Agria

Problem med ersättningen kan uppstå (om jag förstått det hela rätt) vid:
  • byte av försäkringsbolag
  • om hästen inte varit försäkrad som föl
  • om hästen är en importhäst

Eftersom:
Försäkringen omfattar inte sjukdomar eller skador som har förelegat
eller påbörjats före försäkringstiden eller före en utvidgning av
försäkringsskyddet. Denna begränsning gäller även för följder av sådana
sjukdomar eller skador och även för s k dolda fel.
Källa Agria.

En vän berättade om en ponny med spatt som försäkringsbolaget ej ville ersätta pga att skadan ansågs funnits före försäkringens tecknande. Ponnyn hade tidigare varit försäkrad i ett annat bolag.

Har du varit med om att försäkringsbolaget inte vill ersätta dig pga att de anser att felet funnits hos hästen före tecknandet av försäkringen? Berätta, hur gick det till? Vad hände?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Försäkring - täcker ej dolda fel.

Jag vet inte hur det är just när en häst byter ägare. Vi har alltid tagit över den försäkring som hästen redan hade och där har vi (ta i trä) inte haft några problem.
Så som jag fattar det så måste man titta på hästens hela försäkringshistoria. När tecknades den första försäkringen på hästen? Har den varit bruten någon gång, d v s man inte betalt eller bytat bolag?

Detta kanske man inte tänker på att kolla när man köper häst. Man frågar bara om hästen är försäkrad men inte när den tecknades, vilket tydligen kan få stor betydelse i framtiden.
Intressant frågeställning, ska nog ta den till Agria.
 
Sv: Försäkring - täcker ej dolda fel.

Om jag har förtstått det hela rätt spelar ägarbytet i sig ingen roll utan byte av bolag. Det vill säga för att vara helt säker på att "allt" ska täckas av försäkringen bör man inte byta bolag. Eller? Håller med dig om att det då blir viktigt att inte bara fråga om hästen är försäkrad utan hur försäkringshistorian sett ut!

Är det ingen som varit med om trassel beträffande detta? Hade varit intressant att få ta del av vad som hände! Jag undrar oxå över bevisbördan, vem har den - försäkringsbolaget eller hästägaren - dvs beträffande när hästens skada uppstod.

Någon?
 
Sv: Försäkring - täcker ej dolda fel.

Riktigt, ägarbytet spelar ingen roll, det är bolagsbytet som kan bli knepigt. Ibland tar de över risken men det är inget man ska räkna med. Allra bäst är pålle som varit försäkrad i samma bolag sedan födseln (det kan diskuteras ersättningar om man ändrat i försäkringen, till exempel höjt livvärdet eller veterinärvården men då gäller det bara själva höjningen, inte "grunden").
 
Sv: Försäkring - täcker ej dolda fel.

Då var det som jag trodde då! Det innebär ju att det är "sämre" att ha en häst som: bytt bolag // blivit försäkrad sent i livet // importerats!!

Det här borde ju flera av er Bukefalister varit med om. Så berätta om era erfarenheter av försäkringsstrul, dvs då försäkringsbolaget inte velat betala pga ovanstående!
 
Sv: Försäkring - täcker ej dolda fel.

Att du inte får svar från någon som varit med om det, tror jag beror mycket på att de flesta är så medvetna om det. De få som inte vetat om det har mycket snabbt fått reda på det här på buke när de skrivit om det. Att driva det vidare mot försäkringsbolaget leder nog inte till annat än en massa pappersskrivande. För reglerna är ju väldigt tydliga om att en försäkring inte gäller för skador som uppkommit innan den tecknats. Samma att dolda fel bara gäller om hästen haft samma försäkring sedan den föddes.
Visst är det viktigt speciellt för den som köper en unghäst att den ser till hur det är med försäkringen. Har hästen varit försäkrad sedan födseln för dolda fel eller inte. Det är ju faktiskt här det har mest betydelse, när en unghäst börja tränas. Då är den den tid i livet som det är störst risk att ett dolt fel kan börja ställa till det.
 
Sv: Försäkring - täcker ej dolda fel.

Sett från andra håller :) Jag köpte häst, bytte bolag till Folksam, och upptäckte efter någon månad att han har ganska ordentlig ks. Mitt försäkringsbolag har aldrig för en sekund bråkat om ersättning till mig för de många och långa klinikbesök det har blivit under sju år nu.
Jag måste erkänna att jag är lite skeptisk mot Agria efter att dels pratat med hästvänner hemma och efter vad man kan läsa i många trådar här...
 
Sv: Försäkring - täcker ej dolda fel.

Intressant åsikt! Men jag håller inte riktigt med ;). Jag tror inte alls det är så att gemene man är medvetna om "riskerna" med byte av bolag eller de andra ovan nämnda scenarierna.Många är det säkert (hoppas jag!).

Å andra sidan spelar det ingen roll om det är känt av många eller ej, byte av försäkringsbolag, hästar som försäkras in först senare i livet eller skador på importhästar förekommer ju i alla fall och NÅGON lär ju ha positiva eller negativa erfarenheter av just detta. Det är just detta jag är nyfiken på, bukefalisternas erfarenhet i dessa fall. Så gör som Marita73 berätta om dina erfarenheter av just detta! :D
 
Sv: Försäkring - täcker ej dolda fel.

Mina erfarenheter är att med undantag av två fall att så länge orsaken uppfyller kraven som finns i försäkringen är det inte heller några problem att få ersättning från bolaget.
I det första fallet var det Agria för många många år sedan som inte ville gå med på att döma ut ett kroniskt halt korsningssto (försäkrad för 5 000) för man hävdade att hon som sto hade ett avelsvärde. Efter två år tog vi bort henne ändå, de 5 000 kunde vi klara oss utan bara för att slippa se henne ha ont.
I det andra fallet var det Sveland som faktisk gjorde fel först men sedan rättade sig själv när ärendet kom högre upp inom bolaget.
 
Sv: Försäkring - täcker ej dolda fel.

Jag bytte bolag när jag köpte min ett åring i år. Har planerat att ha henne lääänge så då ville jag ha ett bolag som jag var tillfreds med också.
Hoppas dock att varenda krona till försäkringsbolaget är helt bortkastade pengar :)

Håller med att det kan vara nyttigt att höra andras erfarenheter av detta, ex på vad som kan strula.
Jag var visst medveten när jag bytte men det kanske finns sånt man inte tänkt på också?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 898
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 209
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 930
Ekonomi & Juridik När man nytecknar eller ändrar en försäkring till det bättre är det ju 20 dagars karenstid på hela försäkringen i första fallet och...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 185
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp