Försäkring

Om/när jag köper en ny häst kommer jag med största sannolikhet skippa livvärdet och enbart ha vetvård. Och jag kommer byta bolag.

I dagsläget betalar jag 6000/år för en värdelös försäkring, beroende på vad nästa veterinärbesök säger så kommer jag göra förändringar åt något håll. Jag kunde lika gärna haft henne oförsäkrad som det varit de sista 7-8 åren med tanke på ersättningsnivån. Droppen var vetvårdsräkningar på över 17 000, jag fick tillbaka knappt 5000 från bolaget. Och det var inte pga begränsningar i försäkringen som sådan, det var när de hade dragit bort ditt och datt.
 
@Loons

Jag har folksam. Är även försäkring för ridbarhet. Håller på att bestämma mig för om den ena ska triangelmärkas eller ej och det har aldrig varit några problem :)

Har präcis pratat med Folksam, verkar väldigt bra. + Mycket billigare än Agria faktisk! Så kommar nog ta min försäkring på nya hästen igenom dom!
 
Om/när jag köper en ny häst kommer jag med största sannolikhet skippa livvärdet och enbart ha vetvård. Och jag kommer byta bolag.

I dagsläget betalar jag 6000/år för en värdelös försäkring, beroende på vad nästa veterinärbesök säger så kommer jag göra förändringar åt något håll. Jag kunde lika gärna haft henne oförsäkrad som det varit de sista 7-8 åren med tanke på ersättningsnivån. Droppen var vetvårdsräkningar på över 17 000, jag fick tillbaka knappt 5000 från bolaget. Och det var inte pga begränsningar i försäkringen som sådan, det var när de hade dragit bort ditt och datt.

Vilket bolag har du? Låter inte bra alls ! :(
 
Jag tror, rent generellt, att många är dåliga på att läsa in sig på vad det egentligen är som ingår i försäkringen.
Alla försäkringsbolag har sina fördelar och nackdelar och det finns alltid hästägare som är nöjda respektive missnöjda med det bolag de har försäkrat hästarna i.

Hur många av Er här har läst igenom villkoren för era hästförsäkringar?
 
@Loons
Rekommenderar verkligen folksam.
Men precis som alla andra bolag har jag hört dåliga historier från de som inte läst igenom villkoren ordentligt.

Med krångelmajan till häst har jag verkligen använt försäkringen till max. Varit till olika veterinärer för samma skada mm. Röntgat i princip hela hästen. Hästen skadade sig dessutom ganska precis när försäkringen var nytecknad. Som sagt har detta aldrig varit några som helst problem.
 
Agria hade jag i alla år på min häst och jag har visserligen inte haft problem med min häst förrän sista året och agria har skött det dom ska. MEN med deras villkor och priser skulle jag ALDRIG ha häst igen i det bolaget. Jämför med Folksam och If. Min lillhäst är försäkrad i If, 4000kr liv och 50' eller om det är 60' vet.vård.
995kr / ÅR hahaha
 
Jag tror, rent generellt, att många är dåliga på att läsa in sig på vad det egentligen är som ingår i försäkringen.
Alla försäkringsbolag har sina fördelar och nackdelar och det finns alltid hästägare som är nöjda respektive missnöjda med det bolag de har försäkrat hästarna i.

Hur många av Er här har läst igenom villkoren för era hästförsäkringar?

Det har du helt rätt i. Nu när jag skal teckna ny försäkring har jag tittat igenom villkoren ganska noggrant, också nu när jag har jämfört prisar.

Jag har dock hört om folk som hade problem, båda med att få utbetalat sin sjukförsäkring, men också att försäkringen tog väldigt lång tid på sig att utbetala, och också med utbetalning av användbarhets försäkringen, och sånt bolag vill jag inte ha försäkring i. Jag tycker med dom prisarna Agria tar borda dom då erbjuda extra service! :banghead:
 
Hur många av Er här har läst igenom villkoren för era hästförsäkringar?
Jag har läst villkoren. Kruxet för min del är att försäkringen har ändrats så mycket med tiden (obruten, hästen blev 13 år i år) att vad som en gång var en hyfsad försäkring numera är värdelös. Det GÅR ju att försäkra upp, men priset blir väsentligt högre.

Om jag jämför med hundförsäkringarna så visst höjs premierna, men försäkringen är fortfarande bra.
 
Hur många av Er här har läst igenom villkoren för era hästförsäkringar?

Jajamensan, rad för rad. Även innan jag tecknade (tog över) försäkringen. Kruxet i mitt fall är att hästen var 13år när jag köpte honom och då hade (har) han varit försäkrad i Agria i minst halva sitt liv = kändes otryggt att byta bolag. Men nästa häst blir en yngre, och kommer att hamna i ett annat bolag, just för att jag har läst villkoren och inte är nöjd med dem ;) .

Tror dock som du, att många (generellt) är dåliga på att läsa villkoren ordentligt förrän de vill ha ut pengar från den. Och det bäddar förstås för problem..
 
Agria hade jag i alla år på min häst och jag har visserligen inte haft problem med min häst förrän sista året och agria har skött det dom ska. MEN med deras villkor och priser skulle jag ALDRIG ha häst igen i det bolaget. Jämför med Folksam och If. Min lillhäst är försäkrad i If, 4000kr liv och 50' eller om det är 60' vet.vård.
995kr / ÅR hahaha

If kanske är billiga men personalen på flera djursjukhus är inte så imponerade av If.
Då de ofta krånglar med ersättning och de sällan vill godkänna behandlingar :meh:
Folksam och Agria är tydligen bättre att ha och göra med då.
Därför har jag mina djur försäkrade i Folksam och Agria.
Men jag håller med om att Agria är hutlöst dyra, dock är inte Folksam många kronor billigare för mig.
 
Jag vet inte vad du har för försäkring men jag jämförde folksam och agria för mindre än en vecka sen och folksam var ca 4000kr billigare per år på både halvblod och fullblod motsvarande försäkringar. Och då ingick även mer/bättre i folksam


Jag har aldrig haft problem med If :)

Ps. If var 1000-1500kr billigare per år än folksam på denna hästförsäkring
 
@Seabaz Det hänger lite på hur stort sparkontot är. Hade jag haft 200 000 där hade jag nog slopat även den. Jag har aldrig utnyttjat någon försäkring på hästarna och det är väl +15000 kr nu som jag betalat till bolagen. Den summan hade kunnat sparas åt mig själv istället. Vid dåliga prognoser och riktigt dyra, långdragna behandlingar hade jag övervägt att ta bort.
 
Ja alla gör ju vad man vill för sina pengar såklart. Jag blev mest förvånad över hur man vågar skippa veterinärförsäkring då det snabbt drar iväg. Det är ju skillnad på att punga ut med 20 000 eller 90 000kr om det vill sig illa
 
Ja alla gör ju vad man vill för sina pengar såklart. Jag blev mest förvånad över hur man vågar skippa veterinärförsäkring då det snabbt drar iväg. Det är ju skillnad på att punga ut med 20 000 eller 90 000kr om det vill sig illa

Jag har en av tre hästar försäkrade. Mest för att det aldrig blivit av att ringa och försäkra de två senaste inköpta, har tänkt att jag någon dag när jag har tid ska jag läsa igenom villkor och jämföra. Och så har det aldrig blivit av.

Men jag ser ingen större mening med att försäkra heller. Jag har "billiga" hästar så livförsäkring är absolut ingen idé att betala för. Veterinärvård hade kunnat vara bra men då med tillägg för veterinärens resor och mediciner på recept. Det är nämligen där det kan dra iväg för mig, om jag måste anlita distriktsveterinär och de åker ju hem till mig. Ofta långt vilket betyder rejäl resekostnad. I övrigt åker jag till finsk klinik som håller ungefär halva priset på det mesta jämfört med närmsta svenska klinik (jag har ungefär lika långt till båda så valet är ju enkelt). Sist jag var dit betalade jag 170€ (ca 1700kr) för rörelsekontroll, böjprov på ett ben, ultraljud av sena och tandkoll. Det kommer inte ens upp i självrisken för den som är försäkrad. Någon jouröppen klinik att åka till med väldigt akut sjuk häst finns inte inom rimligt avstånd, funderar på om Umeå har öppet på jourtid men dit är det ändå 40 mil.

Jag tänker även som flera andra att jag inte börjar med stora operationer och sådant som har oklar prognos. Jag vill inte utsätta hästarna för hur mycket som helst och avlivar alltså hellre. Så tänker jag kring det här med att inte ha försäkring.
 
Ja alla gör ju vad man vill för sina pengar såklart. Jag blev mest förvånad över hur man vågar skippa veterinärförsäkring då det snabbt drar iväg. Det är ju skillnad på att punga ut med 20 000 eller 90 000kr om det vill sig illa
Jag skulle aldrig ge mig på behandling av någon häst som riskerar att hamna på 90.000. Eventuellt kanske skulle jag lägga 20.000 på veterinärvård, om jag hade en häst som det var värt att lappa ihop. Men av de som går här ute i hagarna nu är det ingen jag skulle kosta på detta utan de skulle tas bort istället om det vore en stor skada.
Och jag sparar i runda slängar 15000/år på att inte försäkra, det blir mycket pengar på en tioårsperiod...
 
Jag är med på hur ni menar med stora akuta skador. Så har jag hela tiden sagt själv också.

Men när det kommer till de små diffusa sakerna. Har ni någon limit på när bi säger stopp?

För mig tog det 10 månader att inse att det inte skulle fungera längre och det var bara diffusa "småsaker" egentligen. Men 5 klinikbesök, 20 hovslagarbesök, 3 kiro/et behandlingar, specialskor, distriktsveterinär ute 3 gånger osv...

Jag är glad att jag hade försäkring.
Alla har ju olika förutsättningar förstås. Att ha en finsk hästklinik med halva priserna är nog få förunnat. Och jag har 4 hästkliniker inom en radie av ca 1 timmes bilkörning. Strömsholm är 2h bort... det är inte heller alla förunnat.

Och det är ju samma här då att kommer du inte upp över självriskbeloppet så behöver du ju inte betala sjäkvrisken...


Men hur vet man från början? Eller ja det gör man ju inte. Jag hade ju inte behövt kämpa och slänga ut pengar och tid i 10 månader om jag vetat att jag skulle behöva avliva i slutänden ändå...
 
Nej det är ju lätt att säga. Det var ett exempel. En kompis till mig hittade sin häst en morgon hängandes i boxen med blod överallt.

Distriktare kallas ut för att titta på sjadorna men ordinerar hästen till akuten då den måste röntgas.

Hästen en ung lovande häst med framtiden för sig om ändå ingen dyr häst från början.

Kanske lättare att ta ett beslut när det är så akut jämfört med små diffusa långdragna historier som jag råka ut för.

Men det går väl inte att jämföra. Som sagt vi har ju helt olika förutsättningar. En vet.vårds försäkring kostade för mig 1600kr per år. Upp till 60 000kr. 120 000 skulle väl blivit det dubbla men som du hade jag en tills då felfri häst under 12 år

Men vissa raser är väl dyrare kanske?
 
Men när det kommer till de små diffusa sakerna. Har ni någon limit på när bi säger stopp?

Och det är ju samma här då att kommer du inte upp över självriskbeloppet så behöver du ju inte betala sjäkvrisken...

Jag säger stopp när jag tycker att det blir för mycket. Hittills har jag varit och visat upp den där senan tre gånger i år och känner inte att det är stopp än. Det är ju svårt att veta i förväg så jag känner inte att jag behöver utarbeta någon slags plan för när det blir stopp. I år har jag i övrigt haft ut veterinär för vaccination och så tog jag med en av de andra för tandkoll när jag ändå skulle in med senhästen.

Att jag tog upp att jag inte kommer upp i självrisken var bara för att illustrera det onödiga med försäkringen, att jag nästan aldrig har någon nytt av den. Självrisken är hög, premien är (relativt hög) medan beloppet som ersätts är lågt. Det är väl så att vi alla värderar saker på olika sätt men jag ser lite krasst på det hela, vad jag ens har för möjligheter att göra för min häst. Det är ju ingen mening med att ha en veterinärvårdsförsäkring som täcker buköppning på julafton när det inte finns någonstans att göra buköppningen. Du har ju andra möjligheter till behandlingar och kan därför resonera på ett annat sätt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
921
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
Juridik & Ekonomi Så var det dags igen då. Jag får en påminnelse från ett av alla våra fraktbolag (på företaget), som kommit bort i posten eller mail. På...
Svar
5
· Visningar
1 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp