Försäkring?

Marvin

Trådstartare
Har fått försäkringspapper med inbetalning till Isaks försäkring. Jag kan då INTE komma ihåg att villkoren var så dåliga när vi tecknade försäkringen!
Max veterinärvård: 15 000 (det kan man ju komma upp i rätt snabbt)
Självrisk: 1400 kr (!) + 25% *gasp*
Premie: 314 kr/år

Det här känns ju inte som nån jättebra deal precis, så jag funderar allvarligt på att byta försäkringsbolag. Vilket har ni, och hur är villkoren?

(Katten ifråga är en ca 5-årig huskatt, kastrerad hane, id-märkt).
 
Jag har agria (optimal, den som även ersätter läkemedel)
Max ersättning 40.000 (varav 35.000) vet.vård, resten är "öronmärkt" för medicin och rehab.
Självrisken är 1200+ 20%

10% Id-märkningsrabatt, 10% rabatt för kattklubbsmedlemmar

Premie runt 650-700
 
Jag har mina katter försäkrade hos Agria. För avelskatten betalar jag 768kr/år. Hon är försäkrad med Agria Optimal (40000kr), livförsäkrad, avelsförsäkrad och självrisken ligger på 1200:-. ID-rabatt och klubbrabatt har jag också.

Huskatten är försäkrad med Agria Optimal (40000kr), 1200:- i självrisk och jag har klubbrabatt. Betalar 628kr/år för henne.

Det går säkert att komma billigare undan, men jag tycker Agria är värt pengarna. Mycket för att man kan skräddarsy försäkringarna efter katten. Sedan tycker jag att det är smidigt att ha allt försäkrat hos samma bolag. Allt annat jag har försäkrat har jag försäkrat hos Länsförsäkringar så Agria kändes naturligt att ta när katterna skulle försäkras.
 
Har mina tre katter försäkrade i Agria. Agria har tåv självrisker man kan välja mellan, 1200:- (var förr 1100:-) och 1800:-. Sedan är det 20% på överstående kostnad.
Chivas: Agria optimal 35000:- (+2000:- medicin och 3000:- rehabilitering), livförsäkrad 6000:-, självrisk 1100:-(tecknade innan de höjde). Årspremie 641:-

Samira: Agria optimal 3500:- (+ 2000 och 3000), livförsäkrad 4500:-, avelstillägg (ersätter två kejsarsnitt, och kattungarna blir automatiskt vet.vårdsförsäkrade, samt dolda fel-försäkr), självrisk 1200:-. Årspremie 677:-

Isis: Agria optimal 3500:- (+2000 o 3000), livförsäkrad 1500:-, självrisk 1200:-. Årspremie 599:-

Jag har ID-rabatt (20%), klubbrabatt (20%) och uppfödarrabatt (35%), så det sänker ju åspremierna rejält.
Hade jag inte haft dem hade årspremierna säkrt legat på ca 900-1000:- eller nåt sånt.
Jag betalar via atogiro, så då blir det en liten extra kostnad varje månad. Men de drar 165:-/mån för mina tre katter.

Man kan ju gå in på Agrias hemsida och beräkna vad det skulle kosta att försäkra sin katt.
 
Har mina tre katter försäkrade i Agria. Agria har tåv självrisker man kan välja mellan, 1200:- (var förr 1100:-) och 1800:-. Sedan är det 20% på överstående kostnad.
Chivas: Agria optimal 35000:- (+2000:- medicin och 3000:- rehabilitering), livförsäkrad 6000:-, självrisk 1100:-(tecknade innan de höjde). Årspremie 641:-

Samira: Agria optimal 3500:- (+ 2000 och 3000), livförsäkrad 4500:-, avelstillägg (ersätter två kejsarsnitt, och kattungarna blir automatiskt vet.vårdsförsäkrade, samt dolda fel-försäkr), självrisk 1200:-. Årspremie 677:-

Isis: Agria optimal 3500:- (+2000 o 3000), livförsäkrad 1500:-, självrisk 1200:-. Årspremie 599:-

Jag har ID-rabatt (20%), klubbrabatt (20%) och uppfödarrabatt (35%), så det sänker ju åspremierna rejält.
Hade jag inte haft dem hade årspremierna säkrt legat på ca 900-1000:- eller nåt sånt.
Jag betalar via atogiro, så då blir det en liten extra kostnad varje månad. Men de drar 165:-/mån för mina tre katter.

Man kan ju gå in på Agrias hemsida och beräkna vad det skulle kosta att försäkra sin katt.

Är det tre katter som gäller för att man ska få uppfödarrabatt? Har inte hittat någon info om det nämligen.
 
Jo, det är tre katter om man har stamnamn, man kan även få ett samlingsavtal om man har fyra eller fler, och då behövs inget stamnamn... info finns under "rabatter".
Dock står det överallt att ID och kattklubbsrabatten är på 10% vardera...
 
Ja det stämmer ju att det är 10% vardera, jag tänker alltid fel på det. Det blir ju 20% tillsammans! Så jag har totalt 55% rabatt!
 
Nice! :D
Jag har ju veterantillägg jag... blir dyrt... och inte lär jag ha tre katter på ett bra tag, så någon uppfödarrabatt lär jag ju inte få.. :crazy:
 
Det var tur att jag läste den här tråden, för jag började kolla på mina försäkringspapper och tyckte det stod lite konstiga grejer som jag inte förstod.
Och jag hade pratat med agria för inte så länge sedan och hon sa då att min månadskostnad skulle vara 300:-. Men när jag räknade på det så skulle ju det bli 1200:-/katt om året!Jag ringde till agria och frågade, och då kom det fram att jag har mina två kattflickor dubbelförsäkrade! Jag tecknade nämligen ny försäkring på dem för två månader sen (had dem försäkrade i folksam innan), och tecknade samtidigt mitt uppfödaravtal så jag skulle få rabat (eftersom jag då hade tre katter försäkrade). Men på något konstigt vis så blv Sammi och Isis BÅDE försäkrade "vanligt" plus i det här uppfödaravtalet där även Chivas ingick. Och så skulle det ju inte vara! Men nu är det ordnat i alla fall...
 
Trist... Fast det är tur att även kastrater som inte alls går i avel också får räknas med i uppfödaravtalen. Jag menar, min birma Isis har ju egentligen inget med min uppfödning att göra, hon är ju bara sällskap! Men det spelar iofs ingen roll för agria, hon kan ju bli lika sjuk för det...
 
Yepp, de har höjt rejält. Jag bytte bolag till min katt och det blev billigare premie, lägre självrisk och högre max. veterinärvårdsersättning
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
889
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 700
Senast: __sofia__
·
Avel Har frågat runt lite men behöver nog mer förklaring.... Hingsten jag har använt har följande deal: 5000 kr. Foster-föl försäkring ingår...
Svar
9
· Visningar
1 119
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 446
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp