Bukefalos 28 år!

Försäkring?!

Gullan86

Trådstartare
hoppas tråden ligger rätt.

behöver lite hjälp med vad jag skall tänka på när jag försäkrar mitt föl jag skall köpa imorgon.

*när skall jag ringa och teckna försäkringen
*vad behöver jag för försäkring till ett 4 månaders islandshästföl?
*vilket bolag är bäst, ger mest när någonting väl händer/billigast
*hur mycket bör man försäkra för (liv och veterinärvård?)

hjälp:banana:
 
Sv: Försäkring?!

Vi har våra hästar försäkrade i sveland., tycker att det är bra.
Sedan djur och häst och sen finns det Fölboom och Islandshäst.
 
Sv: Försäkring?!

Vilket bolag du ska välja är svårt att råda, alla kommer nog att rekommendera "sitt" bolag. Tycker nog att du kan täckna Livförsäkring till inköps summan (går lätt att öka allt eftersom), vad gäller veterinärvård finns det många olika alternativ, Du får nog höra med försäkringsbolaget du väljer. Det är ju lite det här med självrisk o sånt, det finns hög/låg självrisk, det finns vet.vård som betalar ut 100% överstigande självrisk o det finns de som tar 20% utöver självrisk.

Jag tecknar alltid en försäkring på nyinköpt häst (om den inte redan är försäkrad) innan jag lastar in den i trailern, då är hästen försäkrad under hemresan, om ifall olyckan skulle vara framme
 
Sv: Försäkring?!

Vi har haft både Agria och Sveland och jag kan rekommendera Sveland.
 
Sv: Försäkring?!

Om säljaren har försäkrat den som föl i fullständig försäkring, beroende på försäkringsbolag så kan det vara så att det finns ett skydd för dolda fel. Se till att dennes försäkring inte annulleras innan du hunnit teckna i ditt namn -alltså undvik glapp i försäkringen. Då slipper man även karens. (för de delar som redan fanns i säljarens försäkring) Kolla också upp, om du väljer annat bolag att "ditt" bolag erbjuder den delen fortsättningsvis.

I övrigt rekommenderar jag att du tecknar en fullständig veterinärvårdsförsäkring gärna med tillägg för mediciner, vet.resor, avlivning etc. Samt att du likaså vad gäller livförsäkring väljer en fullständig och helst i samma belopp som köpeskillingen.

Du ska helst teckna försäkringen innan du lastar den och åker hem! Idag eller imorgon. Annars måste du förlita dig på köparens ev. försäkring. Värsta scenario är att du betalar, lastar, hästen avlider av ex. den skadas illa under färd eller annat. Eftersom säljaren har tecknat försäkringen på sig så sker utbetalning till denne -såvida fullmakt ej finns. Du kan alltså stå där -blåst på pengar och häst. Samt behöva gå in med krav på att du äger etc. Att behöva strida för sånt är inte kul.
Nu är detta inte vanligt. Men man ska tänka efter före!

Lycka till!

Gira :banana:
 
Sv: Försäkring?!

tack alla.

det är så att fölet är bara 4 månader och skall stå kvar hos uppfödaren minst 4 månader till.

den är inte försäkrad från födseln har därför tyvärr inte rätt till dolda fel försäkrning.

vad tycker ni om folksam, har min andra häst försäkrad hos dem.
när jag försökrade honom(islandshäst ridhäst) så försäkrade jag i liv för inköpspriset(han har dock stigit i pris nu men vet inte om jag vill höja liv endå för det blir så pass dyrt)
och så hade han obegränsad veterinärvård.

men nu har de ändrat så nu har jag fortfarande maximal veterinärvård men nu är det istället "bara" 100 000kr och nu kallas det dubbel veterinärvård(man kan tydligen ha 50 000 oxå).

så veterinärvården är alltså ganska så dyr.
och hästen är försäkrad för inköpspriset(liv alltså) det är 35 000kr men han är säkert värd bortåt 60 nu.
men försäkringen kostar redan ca 4000kr/år som det är och det är ju inte precis billigt eller vad säger ni.
skulle ni höjt?

åter till fölet jag skall köpa imorn.
han hade jag tänkte försäkra för inköpspriset då.
men veterinärvård. hm tror man kan välja mellan lite olika priser men egentigen vill man ju ha max men det är ju väldigt dyrt.
så det lär ju säkert bli ungefär 3000-3500kr/år på denne med i så fall?!

i folksam alltså.

har hört att sveland ska vara bra men får man ut något om det verkligen händer nåt då?
deras självrisk är ju lägre än folksams men istället måste man lägga ut med 20% i överskridande för varje självriskperiod vad menas egentligen med det???

folksam har istället högre självrisk tror det är 2600kr men då betalar man bara 10% av överskridande självriskperiod(vad nu det är).

men vad tjänar man på?
 
Sv: Försäkring?!

Jag som är begåvad med alldeles för många hästar. Har försäkringar i Folksam, Agria och Sveland. Även om bolagen är lika är de ändå olika. Vilket som är bäst beror väl mer på häst och typ av försäkring än bolag. Det finns ju lite skillnader.
Enklast för dig är säkert att ta även Folksam till fölet. Speciellt om du redan är nöjd med dem och kanske har ett bra ombud där.

Kan tillägga att Folksam är det enda bolaget som jag inte haft haft några problem med. Det har funnits lite klydd med både Agria och Sveland.

Men jag tror att du skulle kunna få lägre premie hos Sveland. Men efter som du är kund hos Folksam och fölet bara är 4 månadre så kanske du ändå kan få med doldafel. Har för mig att jag läst något om de ska vara försäkrade innan 6 månader för det.

Hos Sveland kan man få fast självrisk om man betalar en högre premie. Ev ska Folksam också återgå till det igen. Agria har det.
 
Sv: Försäkring?!

kan ju berätta hur det blev nu då.

köpte fölet:)

ringde direkt innan han släpptes ut i hagen, till folksam.

försäkrade för lite mer än köpepriset + maximal veterinärvård.
blev inte så farligt dyrt bra att ha båda hästarna i samma och fick ett bra ombud med.

det jag tog reda på skillnaden mellan sveland(som sägs vara så låg primie på) och folksam var:

sveland: ca 1600kr i självrisk + 20% utöver det
folksam: ca 2600kr i självrisk + 10% utöver det.

kom då fram till att om nåt händer så får man ju betala mindre i självrisk för sveland men av det beloppet skadan går på får man betala 20% utav vilket i längden blir destå dyrare än med folksams 10%

ex:

en skada, jag har sveland, skadan kostar 20 000kr betalar 1600kr=19400kr kvar och av dem skall 20% betalas

en skada, jag har folksam, skadan kostar 20 000kr betalar 2600kr=18400kr kvar och av dem skall 10% betalas

ja ni fattar i slutändan måste det ju bli billigare med folksam eller?
det känns ju endå som att det är ju när något väl händer som de skall vara till nån hjälp och nåt händer ju garanterat någon gång.
 
Sv: Försäkring?!

Det finns en risk i att ha kvar hästen hos säljaren efter köpet om inte säljaren är ett företag och köparen en privatperson. I alla övriga fall gäller följande:

OM säljaren går i konkurs och du ännu inte hunnit hämta hem hästen mister du med största sannolikhet både häst och pengar. Hästen på grund av att den inte anses vara din förrän du har flyttat den och då har du bara kvar kravet på att få tillbaka pengarna från säljaren. Men eftersom det mycket sällan finns något att hämta i en konkurs är även pengarna borta.

Nu är det ju inte så att folk går i konkurs hur som helst, men jag skulle ändå flytta hästen i samband med köpet.

En fölunge som inte går att flytta från sin mamma skulle jag aldrig lägga mer än en handpenning på. En oseriös säljare kan lätt säljja samma fölunge till flera personer så länge den går kvar med mamman.
 
Sv: Försäkring?!

så det gäller inte att man skrivit i köpekontraktet att den skall gå kvar hos mamman?

tror knappast att hon kommer gå i konkurs då kommer hon nog meddela mig innan

jag kan ju lixom inte flytta honom och hon kan väl lika gärna sälja honom till fler än en person även fast jag bara lagt handpenning i så fall eller?

han blir ju registerad på mig som ägare, kan ju vara lite svårt att sälja nåt som redan är sålt och står som ägare eller?

om hon nu skulle gå i konkurs så är det väl bara att man tar det då eller? alltså att jag då hämtar hem min fölis m.m

alltså alla föl man köper står ju oftast kvar hos sin mamma tills de är avvanda detta kan ju inte vara första gången detta händer..
hon hade sålt ett föl till som skall stå kvar hos sin mamma.
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkring?!

så det gäller inte att man skrivit i köpekontraktet att den skall gå kvar hos mamman?
Inte rättsligt om säljaren gått i konkurs innan du flyttat hästen. Du har inte fullföljt köpet förrän du har flyttat hästen. Detsamma gäller oavsett vad du köper. Finns en hel del som blivit av med bilar, båtar, husvagnar mm.

jag kan ju lixom inte flytta honom och hon kan väl lika gärna sälja honom till fler än en person även fast jag bara lagt handpenning i så fall eller?
Visst kan hon likaväl sälja hästen även om du betalt handpenning. Men då förlorar du iaf inte lika mycket.

han blir ju registerad på mig som ägare, kan ju vara lite svårt att sälja nåt som redan är sålt och står som ägare eller?
Vem som står som ägare i SIF spelar ingen roll rättsligt. Det är inte ett bindande register. Visst den som köper en häst från fel ägare får problem med att registrera den, men det lagen anser i de allra flesta fall att om två har betalat för samma vara så är det den som har varan i sin hand som skall behålla den. Dvs den som först hämtar hem fölet.

om hon nu skulle gå i konkurs så är det väl bara att man tar det då eller? alltså att jag då hämtar hem min fölis m.m
Om hon går i konkurs så får du inte hämta hem fölet, eftersom det enligt lagen inte är ditt då du inte har det i din besittning, dvs flyttat det ifrån säljaren.

alltså alla föl man köper står ju oftast kvar hos sin mamma tills de är avvanda detta kan ju inte vara första gången detta händer..
hon hade sålt ett föl till som skall stå kvar hos sin mamma.

Jag vet att det är ett vanligt förfarande. Jag vet också att de flesta inte vet om vad som händer med fölen om säljaren av någon anledning skulle gå i konkurs.


Det finns ett rätt omständigt sätt att få skydd i lagen även för en häst som står kvar hos säljaren, men det tar flera månader och du har nog hämtat hem ditt föl innan den processen är klar.
 
Sv: Försäkring?!

När det gäller häst går det att lösa genom att först genomföra köpet, göra ägar byte och sedan ha ett uppstallningsavtal med uppfödaren och betala uppstallning och andra kostnader för sin häst/föl tills den flyttar. Det blir då ett fullbordat köp istället för köpt men ej levererat.
 
Sv: Försäkring?!

När det gäller häst går det att lösa genom att först genomföra köpet, göra ägar byte och sedan ha ett uppstallningsavtal med uppfödaren och betala uppstallning och andra kostnader för sin häst/föl tills den flyttar. Det blir då ett fullbordat köp istället för köpt men ej levererat.
Då hästen inte är traderad så är inte det du skriver ett skydd om säljaren går i konkurs.

Det finns 4 olika sätt att få skydd mot säljarens konkurs om denne fortfarande har varan.

Ett skrivet kontrakt gäller i princip bara när det gäller fastigheter

Tradering alltså att varan har hämtats av ny ägare. (Vid häst till stallplats hos någon annan än säljaren)

Meddelande till 3:e man Om säljaren har varan (hästen) hos någgon annan och inte i eget stall/på egen mark så räcker det att meddela den som har hand om varan att köpet genomförts och bevisa det med kontrakt.

Kunggörelse Genom annons i Post & inrikes tidningar kan man få skydd ävven om varan befiner sig hos säljaren. Man måste dock anslka om det och sedan tar det en månad från att annonsen publicerats tills skyddet träder i kraft så det är ett långsamt sätt.


Går säljaren i konkurs kommer konkursförvaltaren inte bry sig om vem som betalat hästens foder.
 
Sv: Försäkring?!

Går säljaren i konkurs kommer konkursförvaltaren inte bry sig om vem som betalat hästens foder.
Men han måste bry sig om vem som är ägre. Annars så skulle man ju aldrig kunna stalla upp en häst någonstans utan att riskera den. Som du resonerar skulle ingen kunna ha sin häst inhyrd i någon annans stall utan att riskera sin häst vid en ev konkurs. Det är inte ovanligt att köpare har sin häst kvar i samma stall efter köpet. Konkursförvaltaren ska faktiskt också se till vem som är brukare av hästen. Om köparen har hästen kvar och står för dess upphälle och omvårdnad är inte säljaren att betrakta som brukare. Kan ju till och med vara så att om säljaren kursar men har hästar ute på foder så kommer dessa inte att beröras så länge foderavtalet gäller. För att säljaren inte är brukare av dessa även om vederböradende klart och tydligt står som ägare.
 
Sv: Försäkring?!

Vad jag skriver om gäller bara vid köp.

Har du köpt hästen och flyttat den från säljaren så kan du sedan stalla upp den var du vill utan att riskera något. Det finns en viss risk i att ställa tillbaka den hos säljaren om det inte gått minst ett år sedan köpet.

Och köper en privatperson av ett företag gäller andra regler, då är det ingen risk vid konkurs.

Om någon kursar när hästarna är ute på foder så räknas de naturligtvis som dennes egendom. Men om någon säljer en häst som är ute på foder så är köparen skyddad i och med att fodervärden fått vetskap om försäljningen.
 
Sv: Försäkring?!

Bara en kort fråga angående det där att man inte får hämta sitt föl vid eventuell konkurs. Gäller detta endast föl då? Man kan ju ha sin köpta häst kvar inackorderad hos gamla ägaren? Om det du då säger stämmer och denna ägare går i konkurs då blir den nya ägaren av med sin häst? Verkar ju väldigt konstigt.

*har ingen aning*
 
Sv: Försäkring?!

Alltså så du menar att om jag skulle ta och stallar upp min 1 ½ åring hos hans förra ägare, och hon sedan skulle gå i konkurs och måste sälja allt, så berör det även min häst? Vilken jag har skriftliga papper på att han är just MIN?

Hjartagna: Du har säkert rätt och det låter som om du vet vad du talar om, men måste bara av ren nyfikenhet och intresse fråga min juridikstuderande pojkvän och svärfar som är domare vad som gäller mer ingående.

mvh angelica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Försäkring?!

Om någon kursar när hästarna är ute på foder så räknas de naturligtvis som dennes egendom.
Stämmer inte för detta har jag kontrollerat mycket noga när jag skulle ta häst på foder som jag dessutom skulle investara en del pengar i. Så länge foderavtalet gäller kan inte hästen säljas eller beslagtas på annat sätt för ägarens räkning. För fodervärden har brukanderätten till den. Så sådan kan komma ifråga först efter avtalstidens slut. Om avtalet är gjort i godtid innan en ev konkurs är inledd.
 
Sv: Försäkring?!

Naturligtvis är det så, men den är ju fortfarande säljarens egendom och om inte konkursen redan är avslutad så kommer hästen att säljas när kontraktet går ut.

Dessutom kan hästen säljas med bibehållet fodervärdsavtal.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
19 023
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Gnägg Hej! Har haft häst i många år men tog paus för ett par år sedan. Har då haft hopphästar och alltså inga billiga försäkringar. Går i...
Svar
4
· Visningar
1 126
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp