Försäkringar - fattar nada!

miss_kala

Trådstartare
Nu har jag kollat lite på Agria och Folksams försäkringar och kommer fram till att jag står fortfarande på noll.. Har ingen aning om vad jag ska välja. :confused:

Såg att det fanns några här som jobbar på Folksam, ni kanske kan hjälpa mig lite..! Och även alla andra förstås!!
Lite info om kusen kan väl behövas!

Min häst är:
*Varmblodstravare
*sto (används ej i avel, aldrig haft föl)
*född 1989 (blir 15 år alltså)
*Används som ridhäst sedan 1995, inga tävlingar sen dess.
*Hon har aldrig varit skadad, eller allvarligt sjuk,
ingen kolik.
*Har inte varit försäkrad i min ägo. Tidigare: troligtvis!
Tror det var all info som behövdes?? :crazy:

Då undrar ju jag: Hur funkar detta med livförsäkring och veterinärvårdsförsäkring? Vad täcker det och inte?
Och framför allt, vad kostar det??!

Super tacksam om ni vill hjälpa mig att hitta rätt i djungeln!

TPF
:banana:Emma :banana:
 
Jo det ska jag självklart göra! Men jag vill har liiite koll först så dom inte försöker "lura" på mig en försäkring som jag inte är i behov av. (Och inte har råd med..!)

Någon??

:bump://Emma\\ :bump:
 
Det du ska tänka på är till vilket belopp hästen ska vara värderad, i livförsäkring. Köpte du nyligen hästen för tex 20 000 så kan du ta det beloppet.
Sen ska du välja vilket tak du ska ha i vetrinärförsäkringen. Om du vill ha upp till tex 25 000 eller 40 000 kr. Det är hur mycket bolaget ersätter dig vid vetrinärkostnader. Försäkringen blir dyrare efter hur högt värderad hästen samt hur hög ersättning du väljer. Men som det kan ju löna sig att ha en hög vetrinärvårdsförsäkring om man läser om fall som nedan här. Behöver hästen bli behandlad på klinik i flera dygn kan fakturan bli riktigt saftig.
Tror även att man kan välja enbart vetrinärförsäkring, har man inte häst som inte är så dyrbar kan ju det vara ett gott alternativ.

Men - jag är ingen expert, så det här är bara mina erfarenheter. RING absolut runt och kolla bland bolagen, tror inte de kommer försöka lura på dig nåt!

Kolla även det här:
* Hur hög självrisken är
* Hur långt tidsbelopp kan hästen behandlas på en självrisk?
(Tex får hästen kolik dag ett och korsförlamning dag 45 behöver du bara betala en självrisk)
* Hur mycket av vetrinärkostnaderna bolaget ersätter (de flesta ersätter bara 80%)
* Om du behöver vetrinärbesikta hästen, kanske tom på klinik för att få försäkringen


Lycka till!
 
Leta reda på närmaste Folksam-ombud och ring denne som då kommer ut och besiktigar hästar. Och gör det snart för jag tror att det inte går att nyförsäkra hästen nästa år, för gammal.

Du kan med ombud max försäkra för 20.000 men det räcker antar jag? Livvärde i A1 då. Sen väljer du dubbel veterinärvård (60.000kr) så har du en vettig försäkring som inte borde bli så dyr heller.
 
Här kommer ett kortfattat svar: Jag tycker att du ska välja folksam dom täcker 100% Agria täcker bara 80% tjejen som jag kanske ska köpa häst av lånade ut sin fyraåring till en tjej som red sönder honom TOTALT han var deprimerad och halt...Hon behövde betala 2000kronor i veterinär kostnader och resten betalade Folksam
 
Hubba, vad säger du nu?! Kan man inte nyförsäkra hästar efter en viss ålder? :eek: Om man köper en gammal häst måste den alltså ha en försäkring som man kan ta över?
 

Liknande trådar

Hästvård Fick hem pållens försäkringspapper idag och började fundera på vad man egentligen behöver av allt det man har. :p Har en 19:årig...
Svar
16
· Visningar
1 745
Senast: Ingela_S
·
Hästmänniskan Nu menar jag alltså bolaget. Är det någon som har sin häst försäkrad där och har erfarenheter utav det? Just nu har jag hästen försäkrad...
2
Svar
26
· Visningar
4 242
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Har kollat igenom flera olika försäkringsbolags villkor för att undersöka vad de egentligen ersätter. Med ett deprimerande resultat...
Svar
14
· Visningar
1 824
Hundhälsa Funderar på att byta försäkringsbolag till vovven. Hon är försäkrad i Folksam nu, men jag funderar på att byta till If, för jag gillar...
Svar
11
· Visningar
3 604
Senast: Gumman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp